ایستگاه خبر

بررسی روند تغییر قیمت خودرو در دولت نهم و دهم

برای ایرانی‌ها «قیمت خودرو» همواره بحثی چالش برانگیز بوده و طی دو سه سال گذشته نیز داغ تر شده است و حالا که دولت پیشین به پایان رسیده و دولت جدید روی کار آمده، برای خیلی‌ها جالب خواهد بود که بدانند خودروها در این هشت سال چه تغییرات قیمتی را به خود دیده‌اند. مقایسه قیمت خودرو از آغازین روزهای روی کار آمدن دولت دهم تا به امروز، نشان می‌دهد قیمت خودرو در این هشت سال، بیش از سه برابر رشد کرده است.

IMG23331577

تنوع تولید

به اواسط سال ۸۴ برویم و به روزهایی که محمود احمدی‌نژاد از شهرداری تهران راهی ساختمان ریاست‌جمهوری شده بود. در آن روزها صنعت خودرو ایران تنوع محصول زیادی داشت و بازار پر بود از خودروهایی که برخی از آنها در حال حاضر تنها در مدل دست دوم شان قابل مشاهده‌اند و دیگر به تولید نمی رسند. اگر نگاهی به لیست خودروهای داخلی در سال ۸۴ بیندازیم، با نام‌هایی همچون پراید، پژو ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، سمند، ماکسیما، زانتیا، ورنا و حتی رنو پی کی روبرو می‌شویم که در این جمع، چهار خودرو آخری هم‌اکنون دیگر به تولید نمی‌رسند. جداول قیمت این خودروها در سال ۸۴ نشان می‌دهد که نرخ آنها طی هشت سال گذشته تورمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را تجربه کرده است. به عبارت بهتر، قیمت انواع خودروهای داخلی از اواسط سال ۸۴ (آغاز ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد) تا اواسط سال ۹۲ (پایان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد)، دو تا بیش از سه برابر رشد را به خود می‌بیند.

دلایل رشد قیمت خودرو

نظر کارشناسان

در باب اینکه چرا قیمت خودرو در این هشت سال با چنین شدتی صعود کرده، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که هر یک در جای خود جای نقد و بررسی دارد. در این بین، چند دلیل عمده برای افزایش قیمت خودرو در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری محمود‌احمدی‌نژاد از سوی کارشناسان برشمرده می‌شود که عبارتند از: «افت شدید تولید»، «اعمال سیاست تثبیت قیمت خودرو»، «بروز مشکلات مالی در صنعت خودرو»، «افزایش نرخ ارز» و «تحریم‌های بین‌المللی» که از سه تای آخر با نام کلی تر «رشد هزینه‌های تولید خودرو» یاد می‌شود. البته کارشناسان در حالت کلی تر نیز معتقدند رشد هزینه‌های تولید است که سبب شده تیراژ خودروها افت کند و با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، قیمت‌ها روندی به شدت صعودی را به خود ببینند.

نظر فعالان صنعت خودرو

اگر پای صحبت فعالان صنعت خودرو بنشینیم، آنها با انتقاد شدید از سیاست‌های دولت هشت ساله احمدی‌نژاد، تاکید می‌کنند که عمده مشکلات‌شان ناشی از همین سیاست‌ها به خصوص عدم حمایت مالی، سرچشمه می‌گیرد. آنها می‌گویند که دولت در این سال‌ها کمترین تسهیلات مالی را با بیشترین بهره‌ها در اختیار خودروسازان قرار داده و اگرچه تولید خودرو در سال ۹۰ به اوج خود رسید، اما در نهایت افتی شدید را تجربه کرد و حالا حدود یک سوم آن سال است. خودروسازان البته از افزایش نرخ ارز نیز صحبت به میان آورده و این موضوع را یکی از دلایل رشد هزینه‌های تولید و در نتیجه بروز مشکل مالی در صنعت خودرو و در پی آن، افت تیراژ می‌دانند. تحریم‌های بین‌المللی نیز در جای خود تاثیری غیر‌قابل انکار بر بالا رفتن هزینه تولید خودرو و پایین آمدن تیراژ جاده مخصوصی‌ها داشته است. تحریم‌ها علاوه بر اینکه سبب شدند خودروسازان بزرگ از ایران بروند و نقل و انتقال پول بسیار سخت و محدود شود، کلی هزینه روی دست خودروسازان گذاشتند چون آنها مجبور بوده و هستند قطعات موردنیاز خود را از طریق واسطه‌ها و با قیمتی بیش از نرخ واقعی تامین کنند.

dc318ef8dffc78671dca9eef87c05bea

تغییرات قیمتی طی هشت سال گذشته

در اواسط سال ۸۴، قیمت پراید شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده و حالا که هشت سال گذشته، برای خرید این خودرو باید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول بپردازیم. این یعنی قیمت پراید حدودا دو و نیم برابر شده است، هرچند پراید هنوز هم ارزانترین خودرو داخلی به شمار می‌رود.
از پراید که بگذریم، پژو ۴۰۵ نیز افزایش قیمتی حدودا ۲/۳ برابری را از سال ۸۴ تا به امروز داشته است. این خودرو در تابستان ۸۴ با قیمتی حدود ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسید اما حالا ۲۷ میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس هم که هشت سال پیش نزدیک به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد، حالا باید برای خریدش ۳۵ میلیون تومان هزینه کرد. با این حساب، قیمت پژوپارس از آغاز دولت احمدی‌نژاد تا پایان دولت او، دو برابر رشد کرده است.
اما از وانت پیکان هم بشنویم؛ خودرویی که بازمانده ای از پیکان به شمار می‌رود و در مقایسه با سال ۸۴ قیمت آن ۲/۸ برابر افزایش را به خود می‌بیند. وانت پیکان در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد حال آنکه در تابستان ۸۴ تنها پنج میلیون تومان به فروش می‌رسید. دیگر وانت معروف در ایران؛ یعنی وانت نیسان آبی هم در این هشت سال رشد قیمت زیادی را تجربه کرده، در حالی که تابستان ۸۴ فقط هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، حالا خودرویی ۲۶ میلیونی به حساب می‌آید. در واقع قیمت وانت نیسان در دولت محمود احمدی‌نژاد سه برابر شده است.

متورم ترین خودرو

اما به سراغ پژو ۲۰۶‌ برویم و ببینیم آنها چه تغییرات قیمتی در هشت سال گذشته داشته اند. طبق جداول موجود، مشتریان می‌توانستند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را در تابستان ۸۴ با قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان خریداری کنند، اما حالا باید ۳۵ میلیون بدهند تا بتوانند پشت فرمان این خودرو بنشینند. با این حساب، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در طول هشت سال گذشته سه و نیم برابر شده است. همچنین تیپ ۵ پژو ۲۰۶ نیز که در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد، هشت سال پیش در همین موقع ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ در دولت احمدی‌نژاد بیش از سه برابر شده است. از سوی دیگر قیمت مدل اتومات پژو ۲۰۶ نیز در این هشت سال ۳/۷ برابر رشد را به خود می‌بیند که در بین خودروهای مورد بررسی بیشترین تورم را داراست. در واقع ۲۰۶ اتومات را باید متورم ترین خودرو داخلی در دولت محمود احمدی‌نژاد دانست. این محصول در آغازین روزهای دولت نهم قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشت، اما حالا اگر در بازار گیر بیاید، باید ۵۱ میلیون تومان بابت خرید آن هزینه کرد.
پژو ۲۰۶ تا سال ۹۰ جزو پرتیراژترین خودروهای داخلی به شمار می‌رفت، اما از سال ۹۱ و پس از قطع ارتباط پژو با ایران خودرو، تولید آن به شدت کاهش یافت و قیمتش شدیدا بالا رفت. در حال حاضر ایران خودرویی‌ها مشغول تولید مدل به اصطلاح ایرانی ۲۰۶ هستند.
از ۲۰۶ هم رد شویم و نگاهی بیندازیم به تغییرات قیمت سمند. این خودرو را در تابستان سال ۸۴ می‌شد با قیمتی حدود ۱۳ میلیون تومان خریداری کرد، اما حالا باید ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داد تا سوار مدل LX آن شد. این یعنی قیمت سمند در دولت محمود احمدی‌نژاد بیش از دو برابر شده است.

منبع : روزنامه ی دنیای اقتصاد

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۸۷ دیدگاه‌ها

  1. feri

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    مبارک صاحباشون ما پول به آشغال نمی دیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M3 E92

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (323 ديدگاه)

      اگر کاهش کیفیت هم کنارش در نظر بگیریم خیلی بیشتر از اینها رشد داشته………
      خیلی ساده لوحانه بود این مطلب…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یه پسل باهوش

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      اون سالا اگه به یکی می گفتی تو خیابون پورشه دیدم بهت می خندید یا نگران حالت می شد

      قشر متوسط پراید پیکان پژو سوار می شدن

      اونایی هم که دستشون به دهنشون می رسید زانتیا ماکسیما امثاله

      اصلا اون موقع هیوندا ها هم در حد اوانته بود

      بعد اروم اروم تویوتا کمری پرادو بعدشم هیوندا

      دروغ می گم مگه چندتا تویوتای 2005 تو بازار شما می بینی ؟؟

      چیزی که از افزایش قیمت بیشتر منو ناراحت می کنه

      اینه که سر یه چهارراه یه مرسدس سی ال اس کنار 15 شونزده تا پراید می ایسته

      دیگه چیزی نگم بهتره خودتون در جریان هستید…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. همه بخونید و لایک کنید...................

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ……………..(همه بخونید)…………..

      مقصر اصلی فقط پدال که اجازه میده هرکی بیاد و نظر بده……………….

      وقتی من اون حرف و کلمات اون […] دیدم…………….

      فقط خدا خدا میکردم که زودتر یکی بیاد پاکش کنه……………..

      ممونم هستک که سریع رسیدگی کردی……………..

      همه لایک کنید تا سایت پدال اجازه (ثبت نام و ورود )داشته باشه تا هر کسی به راحتی نیاد و الفاظ زشت به کار ببره……………

      درضمن من یکی از کاربرهای اصلی هستم فقط اسم خودم تغییر دادم…………….

      پدال این کارو بکن……………….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مهیار

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      من تقریبا هر روز توی قسمت فروش سایت ایران خودرو میرم الان مدت تقریبا طولانی بود که ایران خودرو پیش فروش قطعی داشت اما امروز تمام پیش فروش های خود رو قطع کرده(بجز وانت پیکان) و پیش فروش(نه به صورت قطعی) میکند سوالی که برام مطرح شد این که مگه میشه همه ی ماشین ها هم زمان با هم تموم بشن ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. nima

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (276 ديدگاه)

    یادش بخیر . سال 84 ما یه 405 صفر موتور فرانسه گرفته بودیم به قیمت 9 میلیون . یادم میاد اون موقع ها پرادو تازه وارد ایرا ن شده بود قیمتش 40 میلیون بود و اگه جانباز بودی به قیمت 10 یا 15 میلیون یه پرادو صفر میخریدی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      ما 405 مدل 83 داشتیم موتورش 1800 ایرانی بود چطور مدل 84 فرانسوی ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. اسکالید

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (125 ديدگاه)

      سال 84 پژو 405 موتور فرانسه ؟
      عقل کل اگه سال 84 موتور فرانسه بود چطوری توی سال 83 ایران خودرو اونقدر افتضاح به بار آورد و اون همه پژو 405 آتیش گرفت؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. HASSANBMW

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (396 ديدگاه)

    تازه این روند افزایش قیمت برای ماشینای داخلی اینقدر بوده!!!
    ماشینای واردات که 5یا 6برابر شده،امثال پرادو و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علیرضا

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با تشکر از تازه تر کردن داغ دلمون اما پژو پارس اونموقع 15ملیون و پونصد بود 206 اتوماتیکم 15ملیون و ششصد ماکسیما 30 ملیون بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      خوش به حال 8 سال پیش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. فورد شلبی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دمش گرم ،دمش گرم
    قیمت پراید و با هیوندا یکی کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    کاشکی حقوق ها رو هم می نوشتید!
    مثل حقوق معلمان و کارگران و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ali

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ماسال 82 ،یه دونه پژو 405 گرفتیم ، 11 میلیون، الان 13 مشتری داره..
    بعد از این همه سال استفاده…. واقعا جای خنده ، که هیچی گریه داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رهام

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    با توجه به اینکه مثلا 206 موتور و اکثر قطعاتش سال 84 فرانسوی بود حالا نمیدونم(هند،چین شایدم افغانستان) و کیفیت خودروها آشغال شده باید گفت خودروها 10 برابر گران شدند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ali

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ماسال 82 ،یه دونه پژو 405 گرفتیم ، 11 میلیون، الان 13 مشتری داره..
    بعد از این همه سال استفاده…. واقعا جای خنده ، که هیچی گریه داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. رضا

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (224 ديدگاه)

    به به ببین آقای احمدی نژاد تو این سال ها چه کرده!!!
    به نظر من هیچ دورانی مثل ریاست جمهوری آقای خاتمی نمیشه…
    واقعا همه چیز یه تثبیت قیمت داشت نه مثل الان شب می خوابی صبح میبینی همه چی دو برابر شده…
    امیدوارم دولت آقای روحانی بتونه از زیر سلطه ی این خودروسازهای کثیف بیرون بیاد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. esi

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خاتمی!!!!!
      جک گفتی کلی خندیدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (224 ديدگاه)

        ببین آقا پسر من نمیدونم شما چند سالته ولی سن من اونقدر قد میده که زمان رفسنجانی و خاتمی رو یادم بیاد…
        اون زمان پراید سوار شدن آرزو نبود…
        اون زمان گوشت و مرغ خوردن آرزو نبود…
        اون زمان…لا اله الا الله…
        من یه جوون 23 ساله ام.دارم درس می خونم و تو یه مغازه ی تعمیرات کامپیوتر هم کار می کنم…
        ولی نمی دونم چه جوری آینده ی خودم رو بسازم…
        اصلا می تونم آینده ای داشته باشم؟؟!!
        ولی باید به آقای روحانی امیدوار بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یه پسل باهوش

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      من که جرئت ندارم چیزی بگم

      ولی ایشالله روحانی ایران رو بر می گردونه به اون سالهای اوج و شکوفایی

      زنده باد روحانی (:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. hamed

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش حقیقتو مینوشتید و قیمت رو در ابتدای سال 91 یا انتهای سال90 رو مینوشتید بعد از اون قیمت سال 92 رو میذاشتید و مردم خودشون قضاوت میکردن که علت چیه این کار شما یعنی سیاه نمایی و دروغ گویی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. AMIN

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (204 ديدگاه)

    به این جمله توجه کنید:
    آنها می‌گویند که دولت در این سال‌ها کمترین تسهیلات مالی را با بیشترین بهره‌ها در اختیار خودروسازان قرار داده و اگرچه تولید خودرو در سال 90 به اوج خود رسید، اما در نهایت افتی شدید را تجربه کرد و حالا حدود یک سوم آن سال است…
    خوب به نظر من باید وام هم نمیداد تا در این دو کارخانه تخته میشد(مثلا قبلش چه تنوع خودرویی بود؟ چه تکنولوژی اضافه شده بود؟)حتی پیکانم فقط یه رنگ داشت… اگه هم شیشه مات بود میشد مدل فول… خنده داره
    بحث این هشت سال نیست یا تقصیر این دولت نیست(بهتر تقصیر رو گردن یه نفر نندازیم و اینکه مابقی رو مبرا بدونیم چون با رفتن این شخص بقیه که نفعی دارند به کار خودشون با خیال راحت ادامه میدن(اونایی که حسابی منفعت دارند))…
    یکی از مهمترین علت های افزایش قیمت همین تحریم هاست که همه هم شاهدش هستند…
    سال 88 پراید دوگانه سوز بود هشت و نیم میلیون تومان… که البته نسبت به 4 سال قبلش که حدود 7 تومن بود کپسول گاز روش اضافه شده بود پس افزایش قیمت تا اون موقع مشکلی نبود… ولی طی این دوساله که قیمت ها نجومی شدن که علتش کاملا مشخصه…
    چون تولید خودرو نسبت به سال 84 تقریبا سه برابر شده بود… پس چرا همون موقع ایران خودرو و سایپا اعتراضی نسبت به وام ها نکردند؟ واینجور تولید بالا ادامه داشت؟ اونموقع نفعش خوب بود، نه؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یه پسل باهوش

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      اقای عزیز درد ما اینه که لیفانی که ماشیناشو الان تو ایران تا 70 تومن می خرن تا 6 سال پیش موتور دوچرخه می ساخت ما می خوایم بدونیم تو این مدت جدا از افزایش قیمت که اصلا همش هم تقصیر امریکاس

      به غیر از تیبا خودروی دیگه ای هم تولید شد ؟؟؟؟

      (رانا که همون 206 )

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سینا

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (43 ديدگاه)

        جناب پسل باهوش خوبه بدونی ، تیبا هم از یک ماشین چینی که شرکت چری تولید میکنه،کپی شده…
        برو سایت شرکت چری ، اینم آدرسش:

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. حامد

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (130 ديدگاه)

        تیبا هم که زیمنسه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. اسکالید

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (125 ديدگاه)

        تیبا هم ماله خودمون نیست دوسته من ، پلت فرمش ماله پرایده که تقویت شده موتورشم ماله پرایده با کمی افزایش حجم، طراحیش هم ماله پنین فارینا ایتالیا است که توی مجله ماشین نوشته بود به دلیل کمبود بودجه ای که سایپا در اختیار پنین فارینا گذاشته بود و محدودیت شاسی ماشین ،طراحیش این طور شده ، یعنی شده مثل پشه کوره ، مثلا سایپا به پنین فارینا گفته : لطفا اندازه 10000 دلار واسه ما طراحی کنید ، انگار که رفتند از بقالی تخمه بخرند

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. x-master

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    موافق با دولت نهم لایک مخالف دیسلایک
    (الان مسیح میاد دیسلایک میده)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. x-master

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    ببخشید مسیح میاد لایک میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. بدرام

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    ببخشید روحانی ام نمیتونه کاری انجام بده وضع همینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (39 ديدگاه)

      روحانی، اگه بزارن کار کنه، وضع خیلی بهتر میشه..
      زمانی که خاتمی بود که اولین خودروی ملی. تولیدشده بود …..
      اقا سیاسی نشه بیان ما رو بگیرن.
      حرفام زیاد امیخته به سیاست نبود……..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. AMIR1992

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    دکتر دستشو گرفته بالا یعنی قیمت ها هنوز بالاتر میره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ★★ــــــیّدعلی ذوالفقاری★★

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (90 ديدگاه)

    رئیس جمهور بایستی یک مهندس باشد. با یک هندسه ی صحیح کارها را جلو ببرد. دنیا مدیون مهندس هاست. تیغ بیستوری یک جراح ساخت یک مهندس است. دیزاین یک خودرو کار یک مهندس است. دیوایس هایی نظیر تلفن همراه،خروجی فکر یک مهندس است و الی آخر.
    خداوند خودش یک مهندس است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. فردید

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    این هم خودش یک نوع انقلاب است. بالاخره تزِ مائو هم چنان دارد تجربه می شود: انقلابِ مداوم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. بدرام

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﻣﯽ‌ﺷﻪ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﮕﻨﺪ ﭼﻨﺪ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ali

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    بابای من ماهی 1.5 میگیره..
    ماهی 1.5 هم از مستعجرامون میگیریم……..
    میشه ماهی سه تومن……..
    ما خانواده ای 6 نفره هستیم……..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. میلان

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (125 ديدگاه)

      بابای من آدم زخمتکشیه و متوسط ماهی 5.5 الی 6.5 میگیره ، بابام مزدا داره منم پرشیا دارم که اسپرتش کردم ، به شدت عشق ماشینم ولی چون شهرمون کوچیکه بابام اجازه نداد اون زمان که مزدا3 و مگان 27 تومن بود پرشیا را عوض کنم، چون اینجا ماشین خیلی توی چشم میره اگه یکی پرادو یا …. سوار بشه میگن یا قاچاق فروشه یا رشوه بگیر، خدایا یادش بخیر جنسیس کوپه 55 تومن بود آخ خدا ، الان دارم التماسش میکنم که یه مگان بخره ولی نمیخره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. احسان

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    کاش مقایسه ای از درامدها رو توی این 8 سال هم بذارید تا نشون بدی چطوری طبقه متوسط جامعه نابود شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (130 ديدگاه)

      طبقه متوسط چیه بابا. میلیاردر ها به زانو در اومدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. بدرام

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    والا ما از هرکس میبرسیم درامدشون خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      پس چی….
      هه هه هه …..

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حمید

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      به امید پیروزی…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. x-master

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    دوستان نمیدونم به چی این مملکت می نازید.
    شاید الان منفی بارونم کنید ولی من از زمانی که خودمو یادمه نه از ایران خوشم میومد نه از گذشته ی ایران که نمیدونم بزرگترین کشور دنیا بوده و…
    من از کشوری که زندگی میکنم راضی نیستم من در کشوریم که برادر چشم دیدن برادرو نداره و پسر به پدرش میگه چرا نمی میری ارثتو تقسیم کنیم.
    هرکی به هر کس یا چیزی از ایران چه الان چه 2000 ساال پیش بنازه بنظر من مشکل داره و الکی خوشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یه پسل باهوش

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      نه داداش ما تحت هیچ شرایطی از اینجا بیزار نمی شیم

      اگه هم داد بیداد می کنیم چون می خوایم اصلاح بشه نه اینکه نابود بشه

      این مردونگی نیس که با بدبخت کردن یه عده بریم اونور اپ زندگی کنیم

      بعد چن سالم برگردیم یه مشت ادم شریف رو تحقیر کنیم

      من یه گرافیستم و تا جایی که سوادم اجازه بده واسه اصلاح شدن ایران تلاش می کنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.به همه چیزش مینازم.به ایرانم.به شاعراش که تمام کتابهاشون داره تو کشور های دیگه که تو داری سنگشو به سینه میزنی داره تدریس میشه.به معماراش.به دکتر هاش.
      به خاکش که حاصل خیز ترین خاک دنیاست.به موقعیت جغرافیاییش که هیچ کشوری این موقعیت رو نداره.به کوروش.به منشور حقوق بشرش که شهره ی عالم و ادمه.به خیلی چیز ها……………………………………….. نیا این جا بحث و عوض کن.تو با این مملکت و مرز وبوم مشکل نداری.تو با وجود زیادیه خودت مشکل داری.تو هیچ وقت از خودت خوشت نیومده.تو هنوز خودتو نشناختی.چطور میتونی ایران رو بشناسی.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شاید من و خیلی ها با این دولت یا حکومت ابمون تو جیبمون نره.ولی حاضر نیستم که یک اجنبی به خودش اجازه بده به کشور من چپ نگاه کنه.
      ((( دوباره میسازمت وطن حتی با استخوان خویش )))
      نا بلدی و بی لیاقتی مدیران رو به پای کشور عزیزمون نذار.
      V12

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        اصلاح میکنم:

        تو یه جوب نره.

        V12

        موافقم 0
        مخالفم 0
  24. ماهان

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببین چی شده که ملت میخوان برگردیم به 8 سال پیش..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اسکالید

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (125 ديدگاه)

      خب الان که آرزو داریم آقای روحانی کشور را برگردونه به شرایط 8 ساله پیش، یعنی بازم 8 سال به عقب افتادگی های گذشته اضافه شد که حدودا میشه :
      100+8= 108 سال ، خب چیز مهمی نیست، 108 سال که چیزی نیست ها مسیح جون ؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. aryamehr

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    خدا کنه درست شه همه چی من که امیدی ندارم چیزی درست شه اولش که احمدی اومد هم همه اینو میگفتن تا کی سادگی امید کاذب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. نوید

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کیا پاین از ایران فرار کنیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. نخود آش

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (294 ديدگاه)

    سلام وخسته نباشید خدمت پدالیهای عزیز
    میگم یه جوری حرف میزنید که دارم میترسم. دوستان نور امیدی ندیدم (البته هنوز) ولی لااقل شما امید بدین. آیه یاس نخونین. اینقدر نگین گرونی کم نمیشه زیاد هم میشه…
    در ضمن دو نفر تازه وارد به اسم های esi و hamed اومدن که یا مثل مسیح اند یا خودش.
    با تشکر از دوستای خوبم. پدالی های گل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. روشن فکر

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طرف دانشگاه پیام نور انار آباد رشته غیر حضوری مهندسی آب و خاک با ۲ ترم مشروطی و ۱ترم نامه از شورای آموزشی وپیش نماز محله شون داره درس میخونه بعد میگه این مملکت جای موندن نیست قدر ما رو نمی دونن باید از اینجا بریم .

    مشکل مملکت ما فرار مغز ها نیست موندن بی مغز هایی مثل شماست ( … ) !!!

    فکر نکنم شما در حدی باشی و سوادش رو داشته باشی که راجع به تاریخچه ۲۰۰۰ ساله ایران و عقاید مردش نظر بدی

    اگر میتونی بیا آبادش کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (130 ديدگاه)

      ببخشیدا ولی همین رشته ای که شما گفتی تو اروپا سر آخر به اندازه قشر متوسط ما در آمد داره و فولکس واگن سوار میشه.تازه اینجا هم بی سواد نیست کسی. اگر هم شما سواد داری به نظرت میتونی با درآمد خودت که از تحصیل به دست آوردی یه تویوتا بخری؟ یا سر آخر مثل همه به پراید قانعی؟ ببینیم و تعریف کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. Edi♪♫

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    اون ماشینی که احمدی نژاد داره سوار میشه چیه بی هویته!!!
    405 که پرشیا شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. جلال

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (585 ديدگاه)

    با اینکه وضع مردم خرابتر شد ولی تو خیابونها خیلی راحت میشه ماشینهای یک میلیاردی دید
    خیلیها تو این گرونیها سود ها کلان بردن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا