ایستگاه خبر

برلیانس V5 بخریم یا جک S5؟

رپورتاژ: بعد از افزایش قیمت‌ها و به وجود آمدن فاصله قیمتی زیاد بین خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی فضای کافی برای رشد قارچ‌گونه خودروهای چینی به خصوص شاسی بلندهای بعضاً کم کیفیت آن‌ها باز شد. به هر جهت در این زمان خودروهای چینی به دلایل مختلف بازار خوبی را در ایران به دست آورده‌اند و دو شرکت جک و برلیانس که با کرمان‌موتور و پارس‌خودرو همکاری می‌کنند محصولات نسبتاً پرفروشی را به بازار ایران عرضه کرده‌‌اند.


خانواده برلیانس پارس‌خودرو در مجموع جزو لیست ده خودرو پرفروش ایران محسوب می‌شوند و توانسته‌اند قسمتی از بازار را برای پارس‌خودرو به ارمغان بیاورند. به همین دلیل پارس خودرو تلاش کرد تا با فروش برلیانس V5 وارد بخش پررقابت و شلوغ شاسی بلندهای چینی بازار ایران شود. از طرف دیگر جک S5 نیز یکی از خودروهای پر فروش کرمان موتور است که از لحاظ قیمتی جزو رقبای مستقیم برلیانس V5 محسوب می‌شود. به همین دلیل مقایسه‌ای بین این دو خودرو شاسی بلند کوچک چینی ترتیب داده‌ایم تا مزیت‌ها و معایب این دو خودرو را بررسی کنیم.

مقایسه قدرت فنی جک S5 و برلیانس V5

جک S5 با داشتن موتور ۲ لیتری توربو شارژ که توانایی تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت را دارد جزو خودروهای پرقدرت در حوزه قیمتی خود محسوب می‌شود. در کنار این موتور نسبتاً قوی، جعبه دنده ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک قرار گرفته است که وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. در منابع معتبر به شتاب این خودرو اشاره‌ای نشده است اما به نظر می‌رسد در مقابل رقبای هم قیمت وضعیت این خودرو بهتر باشد. در نهایت مصرف ترکیبی این خودرو در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۸ لیتر است که میزان قابل قبولی به نظر می‌رسد. به طور کلی مشخصات فنی جک S5 از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.


برلیانس V5 در مقابل دارای یک موتور ۱.۶ لیتری با توان تولید ۱۱۲ اسب بخار است که فاصله زیادی با استانداردهای این رده دارد. گیربکس این خودرو از مدل‌های قدیمی ۵ سرعته خودکار است که جزو نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو طبق ادعای شرکت سازنده ۱۲ ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۹ لیتر است که تنها نکته مثبت آن در این بخش است. با توجه به قیمت برلیانس V5 این خودرو نه تنها در مقابل جک S5 که در مقابل بسیاری از رقبای هم رده از لحاظ قدرت موتور حرف زیادی برای گفتن ندارد.

مقایسه امکانات امنیتی جک S5 و برلیانس V5

جک S5 به تعداد زیادی سیستم ترمز و پایداری مانند سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC و ترمز پارک برقی EPB مجهز شده است. علاوه بر این دارای کیسه هوا راننده و سرنشین جلو و کیسه هوای جانبی جلو (۴عدد) برای حفظ راننده و سرنشین است.

اما برلیانس V5 تنها به ترمز های دیسکی در جلو و عقب، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم ترمز ضد قفل ABS مجهز شده است. برای حفاظت از جان سر نشینان نیز مجموعا ۶ کیسه هوا در نظر گرفته شده است.

مقایسه امکانات رفاهی جک S5 و برلیانس V5

در بخش تجهیزات رفاهی جک S5 دارای امکاناتی مانند سانروف، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی راننده، مجهز به گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید است.


در مقابل فرمان هیدرولیک، رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی، سانروف، سیستم ورود بدون کلید، روکش چرمی صندلی‌ها، صندلی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت، سنسور پارک در عقب، باز شدن خودکار درب‌ها هنگام تصادف، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، غربیلک فرمان با روکش چرمی و کنترل سیستم صوتی، فیلتر هوای اتاق جزو امکانات رفاهی برلیانس V5 محسوب می شوند.

 

مقایسه قیمت و بازار دست دوم

جک S5 به دلیل ظاهر جذاب و امکانات رفاهی مطلوب و قدرت موتور بالا جزو خودروهای محبوب بازار محسوب میشود و در بازه قیمتی ۱۷۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. هر چند به علت دارا بودن موتور توربو شارژ و احتمال خرابی سریع آن به دلیل کیفیت پایین بنزین در ایران، در هنگام خرید جک S5 دست دوم باید به نکاتی توجه شود. از لحاظ پشتیبانی و قطعات یدکی، وضعیت جک S5 مطلوب است و مشکل زیادی برای تعمیر و نگهداری از این خودرو نخواهید داشت.

قیمت برلیانس V5 در حدود ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان است. اما بازار خرید و فروش برلیانس V5 برخلاف جک S5 اصلا اوضاع خوبی ندارد. این خودرو تنها در بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ در ایران تولید شد و از لحاظ پشتیبانی نیز وضعیت خوبی را برای خریداران ایجاد نمی کند.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا