ایستگاه خبر

بالاخره برنده هیوندای النترا و تویوتا کرولا کدام خودرو است؟

رپورتاژ: آنهایی که اخبار کارخانه‌های اتومبیل‌سازی دنیا را دنبال می‌کنند خوب می‌دانند که معمولا یکی از دلایل طراحی یک اتومبیل جدید، شکست رقیب در آن رده و کلاس خودرو است. این رقابت از همان زمان طراحی شروع می‌شود و بعد هم به بازار خودرو در نقاط مختلف دنیا می‌کشد. هیوندای النترا و تویوتا کرولا هم دو اتومبیلی هستند که سال‌هاست در حال مسابقه با یکدیگرند. هر نسل و هر مدلی که از این دو خودرو طراحی می‌شود، در حقیقت تلاشی است برای اینکه بتوانند در این رقابت از رقیب سبقت بگیرند. اما واقعا برنده این مسابقه دو برند کره‌ای و ژاپنی کدام اتومبیل است؟ اینجا سعی کرده‌ایم که تکلیف برنده را تا حدودی مشخص کنیم.

 

ظاهر اسپرت یا ظاهر کلاسیک؟

قبل از اینکه به بررسی این دو اتومبیل بپردازیم بد نیست نگاهی به بخش خرید و فروش خودرو در دیوار بیندازیم تا ببنیم وضعیت آنها در بازار خودروی ایران به چه شکل است. اولین نکته‌ای که به چشم می‌آید این است که هیوندای النتراهای مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هم در بازار اتومبیل کشورمان خرید و فروش می‌شوند، اما این بازار در مورد کرولا محدود به سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ است.

هیوندای النترا

با وجود این پیش‌فرض ما سراغ مقایسه این دو اتومبیل کره‌ای و ژاپنی در مدل ۲۰۱۷ می‌رویم که نسبتا مدل جدید‌تری به حساب می‌آید و حداقل یکی از آنها در کشورمان هم موجود است. اگر قرار باشد به قدمت و پیشینه اتومبیل‌ها رجوع کنیم، النترا تقریبا هیچ حرفی در مقابل کرولا ندارد. کرولا ۳۰ سال زودتر از النترا، یعنی در سال ۱۹۶۰ به بازار خودرو معرفی شد. کمپانی تویوتا تا به حال ۱۲ نسل از این اتومبیل را طراحی و تولید کرده، در حالی که وضعیت تولید النترا تا به حال به ۶ نسل رسیده است. قطعا انتخاب ظاهر خودرو یک موضوع سلیقه‌ای است، برخی‌ها ظاهر اسپرت را دوست دارند، برخی دیگر ظاهر کلاسیک. برخی ظاهر فانتزی و برخی ظاهر سر و سنگین یک اتومبیل را می‌پسندند. از این منظر باید بگوییم که هیوندای النترا ظاهری اسپرت‌تر و تویوتا کرولا ظاهری کلاسیک‌تر دارد.

طراحان هر دو کمپانی کره‌ای و ژاپنی در داخل اتاق خودرو هم تمام تلاششان را کرده‌اند که همه چیز مجلل به نظر برسد. مسلما در مقایسه دو اتومبیل در این سطح، آپشن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. یادتان باشد اساسا شرکت تویوتا همیشه بیشتر از داشتن آپشن به کیفیت بالا و استهلاک کم اتومبیل‌هایش توجه داشته است، به همین دلیل مردم، خودروهای این شرکت اتومبیل‌سازی را بسیار بادوام می‌دانند. شرکت هیوندای هم همیشه سعی کرده که این مزیت رقیب را با گذاشتن آپشن‌های رنگارنگ بیشتر جبران کند. اما به هر حال طراحان تویوتا کرولا در مدل‌های جدید سعی کرده‌اند از جهت داشتن آپشن هم از رقیب دیرینه خود عقب نمانند. در مقام مقایسه آپشن‌های مدل ۲۰۱۷ باید گفت که النترا مونیتور ۷ اینچی دارد و کرولا ۶.۱ اینچی. رینگ النترا هم ۱۷ اینچ است و کرولا ۱۶ اینچ. انواع سنسورها و سیستم‌های ایمنی هم در هر دو خودرو در نظر گرفته شده است و اختلاف در این زمینه جزئی است. فقط النترا از نظر ایمنی، ایربگ زانو راننده هم دارد که کرولا از داشتن این امکان محروم است.

 

مقایسه فنی هیوندای النترا و تویوتا کرولا

از ظاهر و آپشن و امکانات رفاهی که بگذریم، به نقاط ضعف و قوت در بخش فنی می‌رسیم که مقایسه آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. پیشرانه هیوندای النترا یک گام جلوتر از تویوتا کرولا است. موتور ۲ لیتری النترا می‌تواند قدرت ۱۴۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۷۹ نیوتن‌متر تولید کند، در حالی که موتور ۱.۸ لیتری کرولا توانایی تولید قدرت ۱۳۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۷۰ نیوتن‌متر را دارد. از نظر وضعیت جعبه‌دنده هم باید گفت که النترا دارای گیربکس ۶ دنده اتومات تیپ ترونیک است و کرولا گیربکس ۴ دنده CVT دارد. کارخانه هیوندای، حداکثر سرعت النترا را ۲۰۳ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته، در حالی که کارخانه تویوتا، حداکثر سرعت ۱۷۸ کیلومتر در ساعت را برای کرولا اعلام کرده است. شتاب صفر تا ۱۰۰ هیوندای النترا هم حداقل ۲ ثانیه زودتر تویوتا کرولاست که نشان از وضعیت بهتر فنی این اتومبیل دارد.

به هر حال در مقایسه کلی این دو اتومبیل از نظر فنی، ظاهر، آپشن‌ها، ایمنی و امکانات رفاهی باید گفت که النترا کمی جلوتر است و البته نقطه ضعفش در این رقابت هم این است که قیمت بالاتری دارد. با نگاهی به وضعیت خرید و فروش و قیمت خودرو هیوندای النترا در تهران می‌توان گفت خیلی‌ها به دلیل قیمت بالای این اتومبیل، سراغ رقیب ژاپنی‌اش می‌روند.

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا