ایستگاه خبر

بنز؛ یار همیشگی اتوبوس‌رانی ایران

رپورتاژ: ناوگان اتوبوس‌های شهری و ترانزیت در کشورمان پر از اتوبوس‌های قدیمی و جدید و برندهای مختلف است. دراین‌بین خریدوفروش اتوبوس‌های بنز به علت سابقه طولانی این شرکت با کشورمان بسیار رایج‌تر از سایر برندها نظیر ولوو یا اسکانیاست. تقریباً ۱۲ سری از اتوبوس‌های بنز (O و C) در کشورمان مشغول به فعالیت هستند و اکثر اتوبوس‌های شهری نیز از همان سری O هستند. این اتوبوس‌های در سری‌های O355، O357 و O457 و O500 هستند و اکثرشان عمر بسیار زیادی دارند. برای مثال خریدوفروش اتوبوس‌های بنز O355 به دلیل قدرت ۲۹۹ اسب بخاری آنها اولین انتخاب سازمان اتوبوس‌رانی است. اکثر رانندگانی که خودشان نیز این مدل از اتوبوس بنز را بخرند به نسبت سایرین ارجح‌تر خواهند بود.

خرید اتوبوس بنز مدل O355 و بعدازآن ۴۵۷، اسکلتی یکپارچه را به همراه دارد که به حداقل سیستم امنیتی و ترمز پنوماتیک کاسه‌ای مجهز شده است. بااینکه این سیستم ترمز به‌مراتب ضعیف‌تر از نسل‌های جدید است اما امنیت ماکزیمم مسافران را در پی دارد. ظرفیت مسافران این اتوبوس‌ها ۴۶ نفر است اما برخی از رانندگان به‌صورت غیرمجاز فاصله صندلی این اتوبوس‌ها را کمتر می‌کنند تا صندلی‌های بیشتری را در آن جای بدهند. البته این موضوع به هنگام فروش این اتوبوس بنز دردسرساز خواهد بود و رانندگان مجبورند صندلی‌هایشان را به حالت قبلی برگردانند. البته باوجود مینیمم امکانات رفاهی، این اتوبوس درصد آلایندگی پایینی نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر دارد استفاده از آن بسیار منطقی‌تر است. اکثر صندلی‌های مسافران در اتوبوس‌های سری O از جنس پلی آمید است که برای مسافت‌های کوتاه بین‌شهری مناسب هستند اما برای اتوبوس‌هایی که خارج شهر فعالیت می‌کنند اصلاً مناسب نیستند. این موضوع با شکایت بسیاری از مسافرین همراه بود و خریدوفروش اتوبوس‌های بنز را مختل کرده بود. جریان نیز تا جایی ادامه پیدا کرد که تمامی صندلی‌ها با پوشش‌های ابری برای نشیمنگاه و تکیه‌گاه مجهز شدند تا کیفیت مطلوب‌تری را به همراه داشته باشند.

دسته بعدی اتوبوس‌های داخل شهری سری C457 هستند که به‌مراتب حداقل ۱۰ پله از سری O جلوترند. قیمت این اتوبوس‌های بنز به‌مراتب بالاتر از سایرین است و ازنظر امکانات رفاهی نیز مناسب‌تر است. سیستم‌های تهویه این سری به‌مراتب قوی‌تر از سری O است و در گرمای تابستان و سرمای زمستان به‌راحتی کار می‌کند. از همین رو این اتوبوس‌ها برای مسافت‌ها طولانی‌تر و بین استانی در نظر گرفته می‌شوند تا مسافران کم‌ترین میزان خستگی را حس کنند. صندلی‌های این سری اتوبوس همگی قابل تنظیم هستند و تهویه مناسب برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. امکانات رفاهی نظیر سیستم صوتی و تصویری برای کلیه مسافران نیز از آپشن‌های سفارشی این اتوبوس‌ها هستند این تنها بخشی از ویژگی‌های آن‌هاست. سیستم تهویه راننده و شاگرد با خرید این اتوبوس بنز مجزا خواهند بود. صندلی راننده در ۳ بعد مختلف قابل تنظیم خواهد بود. البته ویژگی‌هایی مانند قهوه‌جوش، یخچال و آپشن‌های اضافه کابین راننده معمولاً سفارشی هستند به قیمت اتوبوس بنز C457 می‌افزایند.

همان‌طور که گفتیم خریدوفروش اتوبوس‌های بنز از رونق بسیاری در ایران برخوردارند. کیفیت این اتوبوس‌ها بالاست و طول عمرشان نیز استهلاک کمتری به دنبال دارد. البته اتوبوس‌های قدیمی بسیاری در اتوبوس‌رانی وجود دارند که خیلی زود باید تعدیل‌شده و با اتوبوس‌ها جدیدتر جایگزین شوند. برخی از آنها هم با تعمیرات و لوازم‌یدکی قابل‌استفاده خواهند بود اما رفع این مشکل یک بار برای همیشه بهترین گزینه است. خرید اتوبوس‌های بنز سری C و O هم‌اکنون بهترین گزینه‌ی موجود بر روی میز است و هر چه مدل بیشتر باشد کیفیت حمل‌ونقل بیشتر می‌شود. البته اضافه شدن اتوبوس‌های جدید اصلاً بد نیست و همیشه از آن استقبال می‌شود. بااین‌حال بنز همیشه یار همیشگی اتوبوس‌رانی داخل کشور بوده است.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا