ایستگاه خبر

بحران ناشی از بی‌تدبیری در صنعت خودروی کشور

چندی پیش اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی درزمینهٔ شرایط فعلی خودروسازی سخنانی را عنوان کرد که بسیار مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و ابعادی از وضعیت نامناسب خودروسازان را نمایان ساخت. وی اعلام کرد: “هم‌اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به‌طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم.” اکبر ترکان که در یک گفت‌وگوی زنده با رادیو اقتصاد صحبت می‌کرد، افزود:

تقاضا به حدی کم است که هم‌اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود ۸۰ هزار خودرو نگهداری کند.

پس از شنیدن این خبر هر کسی از خود می‌پرسد که چرا این حجم از خودرو باید بدون مشتری در انبارهای خودروسازان بمانند و چرا خریداری برای محصولات بزرگ‌ترین خودروسازان ما وجود ندارد؟ آیا این مسئله را می‌توان نشانه‌ای از آغاز یک بحران دانست و در صورت مثبت بودن این سؤال، چه راهی برای خروج از این بحران وجود دارد؟

cartoon-car-1
برای پاسخ به این سؤالات لازم است کمی به عقب برگردیم و شرایط خودروسازی را در آخرین سال حضور دولت دهم بررسی کنیم. سال ۹۱ سالی بود که سال سیاه خودروسازی ما نام گرفت. در این سال تحریم‌های بین‌المللی (که در آن زمان هنوز کاغذپاره خوانده می‌شدند!) توانستند کمر صنعت خودروسازی کشور را خم کنند و سقوطی که شاید بتوان آن را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد، در صنعت خودروسازی ما اتفاق افتاد. تولید خودرو در سال ۹۱ نسبت به سال ماقبل آن تقریباً نصف شد و به عددی نزدیک به ۷۳۴ هزار دستگاه در یک سال رسید. عموماً دو علت برای این افت تیراژ شدید عنوان می‌شود که عبارت‌اند از:

الف: تحریم‌ها که باعث قطع رابطه خودروسازان و قطعه سازان بین‌المللی با خودروسازان و قطعه سازان داخلی گردید. این سبب شد که قطعات لازم برای تولید خودروهایی با درصد داخلی سازی پایین در کشور وجود نداشته باشد. درنتیجه بسیاری از مدل‌های مونتاژی در آن زمان از خطوط تولید خارج شدند و بعضی از آن‌ها دیگر هیچ‌وقت به خطوط تولید بازنگشتند. ازجمله این مدل‌ها می‌توان از رنو مگان، نیسان ماکسیما و تیانا، سوزوکی ویتارا، کیا ریو و … نام برد. همچنین تولید خودروهایی مانند تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ نیز به‌شدت افت پیدا کرد و در مقاطعی به صفر رسید. علاوه بر این‌ها، تلاش برای دور زدن تحریم‌ها باعث اضافه شدن هزینه‌های سربار به خودروسازان شد و استفاده از قطعات نامرغوب جهت کاهش هزینه‌ها، افت کیفیت را به دنبال داشت.
ب: افت ارزش واحد پول ملی که نتیجه مستقیم تحریم‌ها محسوب می‌شد و به‌تبع آن افزایش شدید قیمت خودروها و قطعات خودرو که باعث شد قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یابد و دست مردم از خودروها کوتاه بماند.
اما بااین‌حال تقریباً تمامی خودروهای تولیدی در سال ۹۱ به فروش رسید و نه‌تنها هیچ اثری از مقاومت مردم در برابر افزایش شدید قیمت‌ها وجود نداشت، بلکه پیش‌فروش‌های خودروسازان به سرعت پر می‌شد و به لطف اختلاف زیاد بین قیمت کارخانه و بازار، سودهای کلانی نصیب دلال‌ها می‌شد.

cartoon-car-5
در سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سیاستی بسیار ساده جهت خروج بازار از وضعیت فوق‌الذکر اتخاذ گردید. این سیاست که به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و همچنین کاهش فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه اتخاذ شد، با حمایت شدید شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت به سرعت اجرائی گردید. این سیاست، افزایش دستوری تیراژ خودروهای تولیدی بود تا به این صورت سود خودروساز با فروش تعداد بیشتری خودرو، به‌جای افزایش قیمت هر خودرو، حاصل شود و همچنین با عرضه انبوه خودروها در بازار، قیمت خودروها در بازار کاهش یابد تا دست دلالان از بازار کوتاه شود.

cartoon-car-7
البته می‌توان گفت که اجرای این سیاست تا حدودی باعث دستیابی به هر دوی این اهداف گردید؛ اما در عین حال آثار جانبی اجرای این سیاست، خودروسازی کشور را در آستانه بحران قرار داده است. یکی از این آثار جانبی ظهور رکود شدید در بازار است که چندین ماه است که به طور پیاپی تشدید می‌شود و باعث شده تا خرید و فروش‌ها در بازار افت شدیدی را تجربه کند. به همین دلیل هم بسیاری از فعالان بازار خودرو دچار وضعیت نامناسبی شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها به طور کامل پیشه خود را تغییر داده‌اند. ظهور این رکود همچنین باعث شده تا افرادی که قصد فروش خودروهایشان را دارند با افت شدید قیمت مواجه شوند و از این طریق متضرر گردند. علاوه بر این‌ها رکود بازار تأثیر خود را بر روی خودروسازان نیز نشان داده است و فروش نرفتن خودروهای تولیدی قطعاً به ضرر آن‌ها نیز خواهد بود.

cartoon-car-4
بدون شک سیاست‌های ناکارآمد وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش اصلی را در ایجاد این شرایط ایفا می‌کند. برای اینکه تأثیر این سیاست‌ها بر ایجاد این وضعیت را بررسی کنیم به سال ۹۲، یعنی زمان ابلاغ این سیاست‌ها، باز می‌گردیم. در این سال قیمت خودروها که در سال ۹۱ به‌شدت بالا رفته بود در همان سطح بالا تثبیت شده و همچنین کیفیت خودروهای تولیدی رو به کاهش داشت. علاوه بر این بسیاری از مدل‌ها از خطوط تولید خارج شده بودند و مدل‌های کمی در خطوط تولید وجود داشتند. این شرایط به خودروسازان دستور داده می‌شود که به‌صورت ضربتی تیراژ تولید خود را افزایش دهند. برای افزایش تیراژ در چنین شرایطی، خودروهایی انتخاب شدند که تکنولوژی قدیمی به همراه درصد داخلی سازی بالا دارند. چرا که عملاً امکان افزایش شدید تولید خودروهایی با تکنولوژی بالا در شرایط آن زمان وجود نداشت.
بنابراین تیراژ خودروهایی مانند خانواده پراید، تیبا، خانواده پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و … به‌شدت بالا رفت و به همراه این افزایش تیراژ دستوری، کیفیت و قابلیت اطمینان خودروهای فوق نیز افت پیدا کرد تا موجبات نارضایتی مشتریان را بیش از پیش فراهم کند. ناگفته پیداست که این خودروها، قدیمی‌ترین خودروهایی هستند که هنوز در خط تولید می‌باشند و در اصل می‌باید سال‌ها پیش از خطوط تولید خارج می‌شدند؛ اما به دلایل مختلف و ازجمله طمع‌کاری خودروسازان، این خودروها بر روی خط تولید ماندند و حتی تیراژ آن‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

cartoon-car-6
مشکل از آنجا آغاز شد که در سال‌های اخیر با واردات مدل‌های متنوع خودروهای خارجی و آشنا شدن مردم با خودروهای جدید، دیگر خودروهای قدیمی، پرمصرف و آلاینده‌ای که سال‌ها در خطوط تولید جا خوش کرده بودند، برای مردم جذابیتی نداشتند. ورود و مونتاژ خودروهای چینی نیز مزید بر علت شد و با بالا رفتن امیدها برای ورود خودروسازان بزرگ جهانی به کشور، دیگر هیچ انگیزه‌ای برای خرید خودروهای قدیمی خودروسازان از طرف مردم وجود نداشت. درنتیجه رشد دستوری تولید چنین خودروهایی یک اشتباه استراتژیک محسوب می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد بحران فروش برای خودروسازان گردد.

cartoon-car-3
به‌عبارت‌دیگر باوجود افزایش تقاضا نسبت به سال ۹۱، افزایش تولید آن‌قدر زیاد بوده که باعث اشباع بازار شده و همین اشباع بازار زمینه‌ساز رکود و فروش نرفتن خودروهای اضافه شده است. لازم به توجه است که در این مدت هرگاه خودروی جدیدی چه از طرف خودروسازان دولتی و چه از طرف خودروسازان خصوصی وارد بازار شده از استقبال خوبی برخوردار بوده است. ازجمله آن می‌توان به فروش خیره‌کننده رنو کپچر، دنا، وانت آریسان و جک S5 اشاره کرد و این به‌خوبی نشانه این است که بازار تشنه خودروهای جدید و متفاوت است و خودروسازان برای افزایش میزان تولید، باید به‌جای مدل‌های قدیمی، مدل‌های جدید و متنوع را انتخاب کنند.

cartoon-car-2
می‌توان گفت که در شرایط فعلی و با نرخ فعلی ارز، قیمت‌های خودرو در کف خود می‌باشد و شاید به همین دلیل خودروسازان ترجیح می‌دهند خودروهای تولیدی را انبار کنند تا اینکه آن‌ها را با ضرر بفروشند. بهره‌وری پایین، وجود هزینه‌های سربار و مدیریت ناصحیح منابع باعث شده است تا بزرگ‌ترین خودروسازان کشور باوجود گردش مالی بسیار بالا، بنگاه‌هایی زیان ده باشند و بدهی‌های زیادی علی‌الخصوص به قطعه سازان داشته باشند. در چنین شرایطی لازم است تا با اتخاذ استراتژی منطقی و دوری از راه‌حل‌های غیراصولی و سیاسی، روش‌هایی درست و علمی جهت خروج از شرایط فعلی برگزیده شود.
در پایان چند راهکار به‌عنوان راه‌حل‌هایی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت جهت بهبود شرایط و جلوگیری از ایجاد بحران در صنعت خودروسازی پیشنهاد می‌گردد:
الف: ایجاد طرح‌های فروش چندمرحله‌ای و اقساطی با بهره کم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های لیزینگ جهت فروش خودروها با شرایط مناسب برای اقشار متوسط و کم درآمد.
ب: حذف هر چه سریع‌تر مدل‌های قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های جدید تا علاوه بر ایجاد تنوع در بازار، خودروهایی با فناوری و امکانات به‌روز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.
ج: ایجاد سخت‌گیری‌های بیشتر درزمینهٔ کنترل کیفی و نظارت بیشتر بر پروسه خط تولید تا بدین ترتیب کیفیت و قابلیت اطمینان خودروها افزایش یافته و اعتماد از دست رفته مردم بازگردانده شود.
د: حذف هزینه‌های سربار خودروسازان تا با این راهکار هزینه‌های تولید کمتر شده و درنتیجه افزایش قیمت‌ها به حداقل ممکن برسد. بدیهی است یک خودروساز وظایفی بسیار مهم‌تر از اداره تیم‌های ورزشی و گرداندن بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی دارد.
ه: خروج شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودرو و قیمت‌گذاری خودرو با توجه به شرایط بازار تا بدین ترتیب میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار گردد.
و: عدم دخالت وزارت صنایع در امور داخلی خودروسازان و همچنین عدم دخالت اشخاص، احزاب و گروه‌های سیاسی در سیاست‌های اقتصادی خودروسازان.
ز: واگذاری کامل خودروسازان به بخش خصوصی و یا سرمایه‌گذاران خارجی تا از این طریق منافع اقتصادی خودروساز استراتژی آینده آن را تأمین کند و درنتیجه آن، بهره‌وری افزایش یافته و محصول خروجی با کیفیت و قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده برسد.

نوشته: مهندس علیرضا رحیقی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۸۶ دیدگاه‌ها

  1. Abbas

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    اگه روی هر خودرو داخلی یه پراید صفر هم اشانتیون بابت خرید بدن من یکی نمیخرم

    من نمیخرم …. تو نمیخری …… او نمیخرد….. آخرش درش رو تخته میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Xman

      ۸ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      به امید اون روز که در همشون تخته بشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. solat

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    تنها راه مبارزه با این دو شرکت اشغال زنی نخریدن خودروهاشون هس / اگه میخوایم خودروهایی زیبا و ایمن و با قیمتی مناسب داشته باشیم باید این دو شرکتو با نخیریدن ماشیناشون تحریم کنیم تا مدیراش مردم رو ( دور از جون شماها ) ***فرض نکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. solat

    ۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    اهاااااای مردم ایران زمین به خودتون و جونتون اهمیت بدید و احترام بزارید و این خوروهای اشغال ایرانخودرو و سایپا رو نخریددددددد نخریددددددددد نخریدددددددددددد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مانی

    ۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (132 ديدگاه)

    چیز زیادی نمیخواهیم ،فقط مثل همه مردم دنیا ،سپاس از مسئولین محترمی که به مردم احترام بذارن و ما هم دوستشون داشته باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مروت

    ۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    آیا وقت آن نرسیده است که ما نیز اندکی به رؤیاهایمان نزدیک‌تر شویم. فقط کمی صبر هموطن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    آقای کارشناس تنها وتنها راه اینه که کاری کنند که درآمد مردم متناسب با بالا رفتن قیمتها بالا بره غیر از این هیچ کدام از راههایی که شما فرمودید کارایی ندارد…..آقا جان یه شبه قیمتارو سه برابر کردند آیا درآمد من که قشر متوسطم وحقوق بگیر یه شبه سه برابر شد که توازن برقرار بشه….نشد آقا نشد…..در هر کشوری قشر متوسط موتور محرک هستند چون بیشترین خرید رو با توجه به درصد بالای جمعیت این قشر انجام میده ولی در ایران کاری کردن قشر متوسط یه شبه درآمدش یک سوم شد.پس چیکار میکنه از هزینه های غیر ضروری مثل خرید ماشین وملک وسفر و…. میزنه که این باعث رکود شده….فقط وفقط باید درآمد این قشر بالا بره غیر از اون هرچه شما گفتید جواب نمیدهد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امین

    ۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (384 ديدگاه)

    بهترین راهکار: هدایت خودروهای مانده در انبار به سمت کوره های ذوب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فقیر

    ۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (168 ديدگاه)

    عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به بعضی لابی‌ها بین خودروسازان، برخی نمایندگان مجلس و مدیران وزارت صنعت برای اختصاص تسهیلات بانکی ۴ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان، گفت: پرداخت تسهیلات به خودروسازان خیانت به سایر صنایع است.

    علی علیلو گفت: در شرایطی که بسیاری از صنایع نیازمند تسهیلات بانکی هستند و بانکها از نبود منابع برای اختصاص به این بخش سخن می‌گویند، پرداخت تسهیلات به خودروسازان خیانت به سایر صنایع و کشور خواهد بود.

    دوستان توجه کنید دولت داره پول تزریق میکنه تو رگ این دو شرکت خائن…دست همشون تو یه کاسست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. هرمز

    ۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به امید ورشکست شدن فرغون سازان داخلی.بهترین سالهای جوانی مون را سوار آشغالهای 405 و پراید شدیم هیج خیری از هیجا ن جوونی ندیدیم اونوقت تو کشورهای دیگه یک دانشجو میتونه بی ام دبلیو قسطی بخره یا حداقل یک تویوتا خوب سوار بشه… واسه امثال من یه کیا اسپورتیج خریدن به رویا می مونه اونوقت تو کشور همسایمون این ماشینو آدمهای قشر متوسط به راحتی خریداری میکنن. خدا لعنتشون کنه عشقمون شده دیدن برنامه معرفی ماشینهای روز دنیا تو این کانال و اون کانال ، جیب یک عده خودرو ساز و دلال و نماینده مجلس و … پر بشه ایرانی تا دم مرگش آشغال سوار شه. خدا لعنتتون کنه …. خداکنه مردم از این لگن سازان ماشین خریداری نکنند ، ما دیگه آب از سر مون گذشت از 20 سالگی تا حالا که 36 سالمه حسرت به دل یه ماشین خوب موندم فقط راضیم اینا ورشکست ، در آینده هم نتونستم ماشین خوب بخرم به جهنم دلم خنک میشه لااقل…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهرداد

    ۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام. باید عرض کنم؛ واقعا تولید خودرو برای کارخانه های داخلی هزینه بره، چون توی کارخونه ای مثل سایپا که 8000 کارمند و کارگر داره بایدم خودرورو 4 برابر قیمت اصلیش بفروشن، درحالی که معروفترین کار خانه تولید خودرو مثل بنز تنها 300 تا کارمند کارگر داره, حالا خودتون قضاوت کنید ، اشتغالزایی مهمه یا انبار 80000 خودرو….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali reza

      ۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این چه حرفیه؟؟؟؟
      مگه قبلا که حقوق بهشون میدادن از کجا بوده؟؟؟مگه حقوق اون کارگرای بدبختو چهار برابر کردن که قیمت ماشینای آشغالشون رو چهار برابر کردن؟؟؟
      برادرم نخر….
      مردم کشور من آمریکا رو به زانو در آوردن این دوتا کارخونه که دیگه چیزی نیستن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. نمیدونم

    ۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خودروی چینی کرمان موتوررا خریدم(البته بسیار راضی هم هستم). و انگ چینی سوار شدن را یدک می کشم ولی حاضر نیستم از سایپا و ایران خودرو ، آشغال فروش و بی انصاف بخرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا دولت به فکر جون مردمش نیست که تو این ماشینای بیکیفیت داره به خطر میفته ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. عبدالله

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    دوستان عزیز به ادعای جالب و خنده دار مدیر عامل ایران خودرو توجه کنید و متن زیر را بخوانید که چگونه برای خودشان بازار گرمی می کنند.
    http://www.isna.ir/fa/news/94060804927/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. بنده خدا

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    سلام.من فقط یه مثال کوچیک میزنم….یه آبمیوه گیری با نام و برند داخل خریم دیدم زیرش نوشتهmade in p.r.cاین یعنی چی؟؟؟یعنی اسم داخلی روح اژدهای زرد.خوب این رو تعمیم بدین به خودرو…………………………………………………………………………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. پيام

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    دوستان من اگه کمپین نخریدن خودرو تاثیر نداشت الان صدای مسئولان در نمیومد پس حتما یه اتفاقی افتاده که قیمت ها شکسته شده
    من که پول ندارم بخرم به کنار
    ولی دم اونایی که دارند و نمی خرن گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. shayan

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (75 ديدگاه)

    به نظر من هر کس الان خودرو صفر بخره کلا ضرر کرده، اینا چه بخوان چه نخوان مجبورن قیمتا رو بیارن پایین، ظرف همین مدت کوتاه کیا و هیوندا قیمتاشونو آوردن پایین اونم با مدل 2016!!
    انبارهای آشغال سازها هم بشدت پر شده و تو بازار همه فروشنده اند اونم با زیر قیمت کارخونه…
    بزودی قیمتا ها رو مجبورن بیارن والا باید کلا درشو تخته کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وزیر صنعت اومده میگه کمپین کار ضد انقلابه و مردم خیانتکارن که خودرو نمیخرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. میثم

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      من میخوام به ***بگم که :
      اول اینکه ***تمامی دست اندرکاران صنعت فاسد و مریض به اصطلاح خودرو سازی هستید که با مکیدن خون مردم فربه شدید و یادتون رفته وظیفه تون چیه و از صدقه سری همین مردم که الان شدی وزیر و ….
      بعدم اینکه اگر نخریدن قدیمی ترین زشت ترین بی کیفیت ترین گران ترین و در یک کلام آشغال ترین خودروهای موجود در دنیا خیانت محسوب میشه ، من به خیانتکار بودنم میبالم !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. میثم

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    پدال جان نظر اخرم چرا نمایش نمیدی نه توهینی داخلش هست نه حرف بی ادبانه !!!
    حقیقت گفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. پيام

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    هموطنان، چند نکته قابل تفکرو تامل:
    8 مرحله تا آزاد سازی واردات بدون تعرفه:
    یک: خودروسازان، اوایل تحریم ما؛ جنگ زرگری راه انداختن و شاخ شونه کشیدن و تهدید و گستاخی ها کردند!!
    2: به کارگراشون مرخصی های طولانی مدت دادند و خواهند داد.
    3: تعداد مونتاژ رو هرروز کم میکنن
    4: بعد از توافق کنگره ، قیمت ها یه تکون میخوره
    5: بعد از ماه محرم و صفر؛‌ در صورت نبود مشتری مثل الان؛‌ دیگه هیچ خودرویی مونتاژ نمیشه!
    6: فروردین و اردیبهشت 95 به کارگراشون هیچ حقوق و عیدی و سنواتی ندارن بدن؛ بجاش ماشین بهشون میدن!!
    7: تا خرداد 95؛ بیش از 80% کارگراش رو تعلیق میکنن.
    8: سال دیگه همین موقع گوش شیطون کر، دست افشان؛ پای کوبان؛ جشن آزادسازی واردات بدون تعرفه رو میگیریم.
    توجه!
    حتی اگه 90%‌تخفیف دادن نخرید… وگرنه مجبور و محکومید تا 50 سال دیگه خودرو بیکیفیت با 5 برابر قیمت جهانی بخرید!
    کارگراشون برن کشاورزی و دامپروری کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. سعید

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    سلام

    به نظرمن سیاست گذاران کلان کشور باید این را دریابند که طاقت درصد بالایی از مردم ایران تقریباً در حال تمام شدن است و دیگر نمی توان با کلماتی مثل *** آنها را از یک زندگی با کیفیت محروم کرد ، به نظر من صندلی ها آنقدر ارزش ندارند که بخواهند برای حفظ آن به دیگران سخت بگیرند . روابط خوب با کشورهای خوب ، مدیریت کارآمد و نتیجتاً کیفیت زندگی بالا .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. یه توهم زده

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    پدال جان چرا شاهکار جدید وزیرو منعکس نمی کنی؟گفته اونایی که ماشین نمی خرن ضد انقلابن!تازه جدیدا مرجع تقلید هم شده حکم داده نخریدن خودرو گناه محسوب میشه!هر دم از این باغ بری می رسد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. تحریم خودرو ایرانی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    انقد نمیخریم تا درشون تخته بشه باید ورشکسته بشن باید از بین بره..اینا از ریشه گندیدن..فقط باید ورشکسته بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. امین الرعایا

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دلیل گرانی خودرو تحریم نبود
    دلیل اول اینکه خودروهایی بودند که صد رد صد داخلی بودند
    دوم اینکه پس از تفاهم قبمت پائین نیامد.
    دلیل گرانی طمع ورزی تولید کننده و چرخه معیوب تولید قطعات است.
    خود آقایان بعضا ده ها شرکت و کارخانه تولید قطعه دادند.
    از اینها نمی شود انتظار معجزه داشت.
    تنها راه آن اراده دولت و ملت به اصلاح ساختار است…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. پيام

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    دوستان لطفا تصاویر به روز انبار مملو از فرغون ایران خودرو در گوگل مپ رو ببینید تا بفهمید آقایان چرا انقدر ناراحتن از کمپین “خرید خودرو ممنوع”

    مختصات انبار ایران خودرو در جاده قدیم کرج

    35.7070 , 51.1919

    در گوگل مپ وارد کنید و روی تصویر ماهواره کلیک کنید

    اگر تکراریه برای هموطنانی گذاشتم که هنوز ندیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. رضا

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    ایران خودرو داره حقوق کارگرانی که چند برابر کارگران شرکت بنز هست رو میده؟ داره هزینه های جانبی رو پرداخت میکنه؟ مالیات و حق حساب دولتم میده؟

    خب همیه این هزینه ها با هزینه هایی که تمام خودروسازان دنیا دارن پرداخت میکنن یکیه… فقط نمیدونم چرا نمیاد بجای پراید یه خودرو جدید و امروزی تولید کنه.. شما که داری همون راه رو میری همون بار رو میبری لااقل به جای اهن پاره طلا ببر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. امید

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    باید هر چه سریع تر تولید پراید ، تیبا ، پژو 405 ، سمند و بقیه آشغال ها یی که به مردم کشور انداختند رو متوقف کنند و ماشینهای روز دنیا با قیمت واقعی تولید کنند
    واقعا که چه راحت از جیب مردم نجیب ایران میدزدند !!!!!
    خودرو سازهای داخلی ذره ای برای مردم ارزش قایل نیستند
    این کمپین نخریدن خودرو تاثیر زیادی خواهد داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. mostafa

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    تلفات هشت ساله خودروهای ایرانی (220 هزار) در جاده ها حدود 1.2 برابر شهدا هشت سال جنگ تحمیلی (190هزار)بوده وتعداد مجروحین تصادفات جاده ایی (2 میلیون )حدود سه برابر مجروحین جنگ(670 هزار) بوده
    ایران خودرو و سایپا و صدام سه دشمن درجه یک ایرانیان
    هموطن عزیز خودرو صفر داخلی نخر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. hadi

    ۱۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با وجودی که دوست ندارم کارگر بی چاره عیال وار که نقشی در قیمت گذاری و سودجویی نداره، بی کار شه…
    ولی یه مدتی، یه سری سودجو، از آب گل آلود ماهی می گرفتند.. بعد که منبع آب زلال تر باز شد، دستشون رو شد… حالا موندن چی کار کنند…
    ان شاءال… ماشیناشون، ببخشید فرغوناشون تو انبارا بپوسند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. Xman

    ۱۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (546 ديدگاه)

    از این مونتاژ گرا ماشین چینی نخرین.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا