ایستگاه خبر

بی‌خبری نمایندگان مجلس از مفاد قراردادهای خودرویی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بسیاری از اعضای کمیسیون و بسیاری از نمایندگان مجلس از مفاد قراردادهای خودروسازان بی‌خبرند و این موضوع یکی از مشکلات ماست. رضا انصاری در خصوص پرداخت غرامت توسط پژو به ایران‌خودرو اظهار کرد: هر زمان که کمیسیون صنایع و معادن از خودروسازان درخواست کرد که مفاد قرارداد ایران‌خودرو با پژو در اختیار نمایندگان قرار بگیرد با آن موافقت نشد و اعلام کردند که مفاد قرارداد محرمانه است.


به گزارش خانه ملت، نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس با اشاره به اینکه اگر پرداخت غرامت در قرارداد وجود داشته باشد می‌توان آن را پیگیری کرد و خودروسازان به حق و حقوق خود برسند، ادامه داد: امیدواریم این موارد در قراردادها آمده باشد تا حقی از مردم ایران ضایع نشود. وی با تأکید بر اینکه غرامت به معنای جبران خسارت است و باید دید در قرارداد چگونه جبران خسارت پیش‌بینی شده گفت: مشکل اساسی در قراردادهای خارجی در طول سالیان گذشته این است که عمدتاً نگاه حاکم بر وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان کشور تفکر مبتنی بر مبادله بازار بوده است، به این معنا که بازار خود را عملاً در اختیار خودروسازان خارجی قرار می‌دادیم و تنها به این موضوع دل‌خوش بودیم که خودرو تولید می‌کنیم و عده‌ای اشتغال دارند. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نگاه موجود نگاه درستی نبوده، ادامه داد: نگاه صحیح مبادله بازار با تکنولوژی است زیرا آنچه امروز می‌تواند مزیت اصلی برای رقابت صنایع مختلف از جمله خودروسازی باشد بحث تکنولوژی است، زیرا تکنولوژی باعث کاهش هزینه تولید، افزایش کیفیت و رضایت مشتری می‌شود.


انصاری با بیان اینکه اگر در قراردادهای خارجی با خودروسازان به انتقال تکنولوژی و انتقال دانش توجه می‌شد، امروز صاحب دانش فنی بودیم و نیازی به آن‌ها نداشتیم، تصریح کرد: تحریم‌ها نشان داد تمام آمار و اطلاعاتی که در سال‌های گذشته توسط خودروسازان و وزارت صنعت در خصوص تولید خودروی بومی به ما داده می‌شد واقعی نبود. افت تولیدی که امروز در تولید خودرو رخ داده نشان از وابستگی ما به شرکای خارجی دارد و نشان می‌دهد که عملاً نتوانسته‌ایم خودروسازی کشور را بومی‌ کنیم. انصاری اضافه کرد: چه معنا دارد که از پنج عضو هیئت‌مدیره ‌خودروسازان چهار عضو در اختیار دولت و وزارت صنعت باشد. این موضوع عامل رانت، فساد، ویژه‌خواری و سوء مدیریت شده، باید کاری کنیم که مالکیت بنگاه‌ها در اختیار افراد توانمند قرار بگیرد و دولت در جایگاه‌ سیاست‌گذار و نظارت کننده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    کلا این بندگان خدا ، یا بی خبرند یا در حال تکذیب کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      داداش خب وقت ندارن دیگه برن از خودروسازا بپرسن.اصلا میخوان چیکار بپرسن وقتی خودشون بی ام و کلاس ۷ و پرادو و سانتافه… سوار میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      البته گاهی هم اظهار تأسف و گاهی اظهار نگرانی میکنن!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. emad1990

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      datson گفتی بی خبرند یاد صحبت شریعتمداری تو مصاحبه با رشید پور افتادم
      رشید پور پرسید به نظر شما اوضاع(فکنم سوالش راجع به تحریم بود)خودروسازی کی درست میشه
      ایشون هم فرمود:نمیدونم
      رشیدپور پشماش ریخته بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. farzad

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (70 ديدگاه)

    باوا مجلس که رسیدگی به مشکلات نیست ….
    مجلس جای خوابه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. آقای علی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ” دولت در جایگاه‌ سیاست‌گذار و نظارت کننده باشد.”
    این میتونه راه حل بخش زیادی از مشکلات کشور باشه. خوبه خودشون میدونن، ولی بازم بهش عمل نمیکنن!!! این مشکل نه تنها تو خودروسازی بلکه تو مسکن( به عنوان یک بخش مهم در تاثیر گذاری در گردش مالی داخلی و ایجاد اشتغال) و هزار بخش دیگه وجود داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین دهمرد

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    یکی گفته بود اگه بیابون رو بدید به دولت چند سال بعدش با کمبود شن مواجه میشید.اینکه به مجلس آمار نمیدن غیر قانونیه مگه مال پدرشون که نیست که محرمانه باشه.
    حالا گشادی مجلس بماند واسه مرحله بعد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. MjM

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (718 ديدگاه)

    مافیا همینه دیگه
    صنعت مافیایی مونتاژکاری!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا