ایستگاه خبر

تاریخچه خودروهای اسمارت؛ از سواچ‌موبیل تا خودرو الکتریکی فورتو

رپورتاژ: زمانی که اولین خودرو اسمارت معرفی شدکمتر کسی فکر می کرد خودرو های کوچک دوست داشتنی اسمارت با این چهره عجیب به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند. شاید این خودرو ها محبوب همه نباشند و گزینه خرید اسمارت در لیست بسیاری از افراد حضور نداشته باشد؛ اما نمی شود به سادگی از نقش آن ها در تغییر دیدگاه بسیاری از افراد گذشت. شاید این خودرو ها سرگذشت طولانی نداشته باشند؛ با این حال تاریخچه پربار و خواندنی پشت این سرگذشت کوتاه وجود دارد. در این مقاله ما سعی می‎کنیم نگاهی داشت باشیم به تاریخچه خودروهای اسمارت و راهی که تا کنون پیمونده‎اند.

اولین خودرو اسمارت چگونه ساخته شد؟

کارخانه ساعت‎سازی سوئیسی سواچ را همه دنیا می شناسند؛ ولی کمتر کسی ارتباط این کمپانی خوش نام را با خودروهای کوچک اسمارت می داند. نیکولاس هایک مدیرعامل شرکت سواچ معتقد بود صنعت خودرو سازی در آن زمان توجهی به خواسته مشتریانی که علاقه‎مند به خودروهای کوچک و خاص هستند، نمی‎کند. به همین علت ایده‎هایی در مورد ساخت خودرویی کوچکی که مانند ساعت‎های سواچ خاص و شخصی‎سازی شده باشند به بزرگترین کمپانی‎های خودرو سازی دنیا ارائه داد. اگر چه در ابتدا قرار بود این خودروهای کوچک با نام”سواچموبیل” و توسط این کمپانی ساعت‎سازی در اوایل دهه ۹۰ میلادی ساخته شوند؛ اما هایک معتقد بود که بهتری است به جای ورود مستقیم به صنعت خودروسازی از غول‎های بزرگ این صنعت برای ساخت خودرو مدنظر خود کمک بگیرد.

در نتیجه قرارداد همکاری با فولکس واگن امضا کرد. البته این قرارداد با عوض شدن مدیرعامل فولکس واگن خیلی زود به پایان کار خود رسید. در نتیجه هایک بعد از رایزنی‎هایی با فیات و رنو، با دایملر-بنز که صاحب مرسدس بنز است به توافق رسید وقرار داد همکاری در سال ۱۹۹۴ بین این دو امضا شد. طبق این قرار داد هایک شرکت خودروسازی SMH AUTO را تاسیس کرد و اقدام به طراحی و تولید یک خودرو هیبرید کوچک نمود. هرچند اولین اسمارت ساخته شده در سال ۱۹۹۸ علارغم خواسته‎های هایک هیبرید نبود.

تصاحب تمام سهام اسمارت توسط بنز و تولید خودرو های جدید

Smart ForTwo citybeam

خودروی اولیه اسمارت، اسمارت فورتو نام گرفت و برنامه‎ای برای ساخت اسمارت رودستر و اسمارت فورفور نیز در دستور کار شرکت بود. در این زمان دایملر-بنز برای این که در تولید خودرو دلخواه خود حق اظهار نظر بیشتری داشته باشد تصمیم گرفت که سهام مشارکت خود را به ۸۱ درصد افزایش دهد. زمانی که اولین اسمارت به بازار عرضه شد، مرسدس بنز ۱۰۰ درصد از سهام شرکت سازنده خودرهای اسمارت را به دست گرفت. تولید خودروهای جدید شروع شد اما خیلی زود در سال ۲۰۰۵ به دلایل مختلفی پایان گرفت. ساخت شاسی‎بلند اسمارت به نام اسمارت مور نیز قبل از شروع طراحی متوقف شد تا اسمارت با شرایط نه‎چندان خوبی به زیر مجموعه شرکت مرسدس بنز منتقل شود.

آغاز تولید اسمارت های برقی

بعد از گذشت حدود ۱۰ سال از ساخت اولین خودرو اسمارت، بالاخره آرزوی هایک به واقعیت تبدیل شد و اسمارت فورتو به صورت الکتریکی در سال ۲۰۰۶ طراحی و در سال ۲۰۰۷ مراحل تست خود را پشت سر گذشت و به بازار عرضه شد. نسل دوم خودروهای الکتریکی اسمارت کمی بعد در سال ۲۰۰۹ طراحی و ساخته شدند. در این زمان ۲۰۰۰ دستگاه از خودروهای اسمارت در ۱۸ بازار سراسر جهان به فروش رسیدند. باتری‎های لیتیومی این خودروها توسط خودرو سازی تسلا تولید شده بودند.

بعد از آن در سال ۲۰۱۳ خودروهای قدرتمندتر اسمارت نیز وارد بازار شدند. این خودروها که در واقع نسل سوم اسمارت‎ها محسوب می‎شدند، دارای حداکثر سرعت بیشتری بودند و همچنین با آپشن جدید بسیار سریع تر از قبل شارژ می شدند.

آخرین نسل از خودرو های اسمارت

نسل آخر خودروهای اسمارت در سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه خودروهای پاریس به نمایش در آمدند و در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شدند. این اسمارت‎های جدید به باتری‎های لیتیومی ۱۷.۶ کیلووات ساعتی مجهز شده‎اند که پیشرفت بزرگی نسبت نسل اول آن که تنها ۱۴ کیلووات ساعت ظرفیت داشت محسوب می‎شوند. همچنین سرعت این خودروهای جدید برای اولین بار به بیش از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت نیز رسیده است که نوید بخش روزهای خوبی برای اسمارت‎های باهوش است.

آمار فروش خودرو های اسمارت

 

خرید و فروش خودرو های اسمارت در حال حاضر در ۴۶ کشور جهان انجام می شود و شما می توانید آگهی‎های فروش خودرو های اسمارت در سایت دیوار را در کشور خودمان نیز مشاهده کنید. قیمت خودروهای اسمارت بین ۱۱ تا ۲۷ هزار دلار است که جزو خودروهای ارزان قیمت بازار محسوب می‎شود؛ اما قیمت اسمارت فورتو در ایران در حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که خیلی عجیب به نظر می‎رسد. در مجموع در ۱۰ سال گذشته ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو اسمارت به فروش رسیده است که برای خودرویی که زمانی قرار بود نام آن سواچموبیل باشد آمار بدی به نظر نمی‎رسد.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا