ایستگاه خبر

تعرفه خودروهای هیبریدی در ایران و توجیه دولتمردان

بعد از گاف عجیب سخنگوی دولت در توجیه علت افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به ایران، این بار رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی، دلیل عجیب دیگری را بیان نمود.

روحانی
آقای روحانی در پاسخ به این سؤال که چرا تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۱۰۰ درصد زیاد شده گفت:

آنچه در دولت گزارش دادند، گفتند خودروهایی که به نام هیبریدی می‌آید، هیبریدی نیست و واقعیت این است که همان خودروی معمولی است که به اسم هیبریدی هست. اگر هیبریدی واقعی باشد، حتماً تعرفه بسیار کمی خواهد داشت.

رئیس دولت در پاسخ مجری که پرسید آیا دستور بازنگری در تعرفه خواهید داد، افزود:

اگر هیبریدی واقعی باشد، یعنی ماشینی که هم بتواند با سوخت فسیلی کار کند و هم بتواند با باتری کار کند، حتماً ما کمک خواهیم کرد. و این به محیط زیست ما کمک خواهد کرد.

مجری البته افزود که همین خودروهای هیبریدی هم تا ۵۰ یا ۶۰ کیلومتر با باتری کار می‌کنند.

این در حالی است که به صورت واضح در قانون جدید، تعرفه خودروهای “هیبریدی” تا ۱۱ برابر افزایش یافته است نه خودروهایی که هیبریدی نیستند و به نام هیبریدی‌اند! بنابراین منتظریم تا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی واقعی را به رقم سابق یا کمتر از آن بازگرداند و برای خودروهایی که هیبریدی نیستند اما نام هیبریدی دارند، تصمیم دیگری بگیرد!

پیش از این نوبخت، سخنگوی دولت نیز گفته بود که خودروهای هیبریدی تأثیری در کاهش آلایندگی هوا در شهرها ندارند و موتور برقی آن‌ها تنها در سرعت‌های بالا و در خارج از شهر عمل می‌کنند!
باید دید چه کسی این اطلاعات غلط را به دولتمردان می‌دهد و چه هدفی از این کار داشته یا چه سودی از آن می‌برد. شایسته است که مسئولان تصمیم گیر ما نیز از مشاورانی مطمئن و کارشناس استفاده نمایند.

خودروهای هیبریدی در ایران
خودروهای هیبریدی که تاکنون وارد بازار کشورمان شده‌اند تنها مدل‌های معدودی می‌باشند. تویوتا پریوس، هیوندای سوناتای هیبریدی و تویوتا کمری هیبریدی و چند مدل انگشت‌شمار مثل لکسس CT200h، ب‌ام‌و i8، و تویوتا C-HR بودند. هیچ‌کدام از این خودروها با تعاریفی که رئیس و سخنگوی دولت اعلام نموده‌اند، همخوانی ندارد.

مزیت خودروهای هیبریدی
مخاطبان پدال علاوه بر آشنایی با خودروهای هیبریدی جهان، مزیت‌های این خودروها را نیز به‌خوبی می‌شناسند. خودروهای هیبریدی در دو سطح هیبریدی و پلاگین هیبریدی عرضه می‌شوند که انواع پلاگین را می‌توان با شارژر و برق به‌صورت جداگانه نیز شارژ نمود.

Hyundai Sonata Hybrid
به‌عنوان‌مثال هیوندای سوناتا مدل Se هیبریدی با قیمت پایه ۲۳ هزار دلار، مصرف سوختی ۵.۶ لیتری به صورت ترکیبی ارائه می‌کند. مصرف سوخت این مدل در شهر ۶ لیتر و در جاده ۵.۲ لیتر است. در عوض مدل پلاگین هیبریدی با قیمت پایه ۳۲ هزار دلاری، مصرف سوختی ۲.۳۷ لیتری را ارائه می‌کند و می‌تواند ۴۳ کیلومتر نیز پیمایش به صورت تمام الکتریکی داشته باشد.


علاوه بر کاهش آلایندگی در خودروهای هیبریدی که به‌طور مستقیم بر کاهش آلاینده‌ها مخصوصاً در شهرها مؤثر است، کاهش مصرف سوخت نیز در ابعاد کلان می‌تواند تأثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور و جلوگیری از هدر رفت سوخت داشته باشد.

پیشنهاد پدال برای تعیین تعرفه واردات منصفانه
ما پیشنهاد می‌کنیم که برای حمایت از مصرف‌کنندگان و همچنین ایجاد رقابت در صنعت تولید خودروی داخلی و ارتقای تکنولوژی در بخش‌های مصرف سوخت، ایمنی و رفاهی، تعرفه واردات خودرو به رقمی کمتر از قبل برگردانده شود. در عوض در کنار این تعرفه مشوق و جریمه‌هایی نیز بدین صورت لحاظ گردد. مثلاً خودروهایی با مصرف سوخت کمتر از ۶ لیتر شامل ۱۵ درصد بخشودگی تعرفه شوند و هر چه میزان مصرف سوخت و آلایندگی کمتر شود، میزان بخشودگی نیز بیشتر شود. به‌گونه‌ای که برای یک خودروی تمام الکتریکی به صفر برسد. با افزایش مصرف سوخت و آلایندگی نیز از رقم پایه، به همین نسبت جریمه تعرفه در نظر گرفته شود. بعلاوه برای خودروهای گران‌قیمت و لوکس نیز به ازای هر ۱۰ هزار دلار افزایش قیمت، مثلاً ۱۰ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شود.
این راه‌حل در سایر کشورها نیز به صورت سیاست‌های تشویقی تا آنجا پیش رفته که به‌عنوان‌مثال حتی روی قیمت خود کارخانه نیز برای خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی تخفیف اعمال می‌شود.
با چنین راه‌حلی قیمت یک خودروی وارداتی مشابه خودروهای تولید داخل با حدود ۴۰ درصد تعرفه همراه خواهد بود. خودروهایی که تکنولوژی پیشرفته‌تر، قیمت و مصرف و آلایندگی کمتری دارند، مقرون به‌صرفه‌تر خواهند شد. خودروهای لوکس و گران‌قیمت نیز به همان نسبت تعرفه‌هایی بسیار بالاتر خواهند یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷۲ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    میشه بر اساس تولید CO2 هم دسته بندی کرد
    کاری ک انگلیس میکنه
    از الاینده ها مالیات ورودی و مالیات سالیانه گرفته شه و به پاک ها یارانه پرداخت شه
    مثلا تا ۴۰ گرم در کیلومتر -۲۰%
    ۶۰ گرم -۱۰%
    ۸۰ گرم ۰%
    ۱۰۰ گرم ۱۰%
    ۱۳۰ گرم ۳۰%
    ۱۶۰ گرم ۶۰%
    بالاتر از ۱۶۰ گرم هم غیرمجاز

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (764 ديدگاه)

      ممنون از پیشنهاد خوب شما. حرف درست هم این هست که روی نتایج، تعرفه تعیین شود نه روی حجم سیلندر یا هیبریدی و غیر هیبریدی بودن. اصولا ممکن است یک خودرو با تکنولوژی بالایی بتواند کمتر از یک هیبریدی هم آلایندگی و مصرف سوخت داشته باشد یا اینکه با حجم موتور بالاتر، مصرف سوخت و آلایندگی ان کمتر باشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کوروش

        ۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        اینگونه تعرفه و عوارض گرفتن فقط از شگفتی های ایران است

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Sina

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (811 ديدگاه)

      آقا علی اقای پدال موضوع و مشکل اصلی نبودن راهکار نیست
      مطمئن باش اگر این موضوع یه مشکل دولتی بود و برای دولت مسئله ساز بود افرادی در راس قدرتن که چنان باهوش و سیاست دارن که راهکاری ارایه میدن که به فکر اون انگلیسیش هم نمی افته
      همونجور که به زیبایی و با سیاست بنزین رو یواش یواش اول کارتی بعد ازاد رسوندش تا ۱۰۰۰
      واسع کم کردن هزینه دولت یارانه رو اول گفتن بدیم به همه بعد گفتن سرمایه گزاریه بعد…کلا دارن حذفش میکنن
      پول برق ووآب چند برابر شد یارانه هم پرید

      حتی از تحریم ها هم که یک بلا بود به بهترین نحو مثل یک نعمت خدادادی دارن سود میبرن حقوق شما اگر ۸۰۰ تومن بود اون میشد ۸۰۰ دلار ولی الان داره با ۲۰۰ دلار حقوق ۸۰۰ شمارو میده و …

      مشکل اصلی نبود راهکار نیست موضوع دزدی بی درو پیکر و رسیدن به پول هنگفت یهویه
      ***

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ونوم اف ۵

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      علی جون اگه برای اینا الایندگی مهم بود مونتاژ کننده ها رو تعطیل میکردن بحث پوله

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۴ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (5 ديدگاه)

        دقیقا همینه
        ماشین بی کیفیت و نا ایمن و آلاینده تقریبا شامل تمام ماشینای تولید داخلمون میشه
        شما وقتی ماشین نا امین میدی دست مردم خوب نیروی کار و جوانت با این ماشین تصادف میکنه، یا از بین میره که خوب کلی خسارت به جامعه وارد میشه و خونوادش آسیب میبینن و هی میگن بچه زیاد شه کشور داره میره پیری و نیروی کار نداریم و … یا نقص عضو و از کار افتاده میشه که باز کلی باید دولت خرج دوا دکترش و باز توانیش کنه، یا یه مدت آسیب میبینه میوفته تو خونه که بازم همون میشه، حالا گور بابای آسیب روحی و مالی و استرس بیست نفر اعضای خونواده و صدقه های صبح و ده تا دعا خوندن از ترس و…
        یکم ماشالا اگه فکر داشتن وضع خودرویی ما این نبود…
        شدیدا نیاز به یک رییس جمهور ماشین باز احساس میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. SS

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (738 ديدگاه)

      اگر نگرانی دولت واقعا محیط زیست بود به طرحی مشابه این چیزی که شما نوشتید عمل میکرد
      اما این تعرفه ها فقط سیاسی هست و برای حمایت از مافیای خودروسازی
      الان که چند تا ماشین کاملا معمولی مثل سراتو و ای 20 داره در داخل مونتاژ میشه و به قیمت وارداتی ها فروخته میشه دولت به این فکر افتاده که قیمت وارداتی ها رو افزایش بده تا مردم مجبور به خرید این ها بشن و این شرکت های دزد هم هر موقع خواستن باز هم بتونن افزایش قیمت بدن . همون چیزی که در مورد قیمت 120 میلیونی سراتو مونتاژ دیدیم. فقط سایپا کمی عجله کرده بود وگرنه قیمت نهایی بعد از حذف رقبای وارداتی همون 120 میلیون خواهد شد.
      و وقتی سراتو یا مزدا 3 که هردو نسل قبلی هستن چنین برچسب قیمتی داشته و تویوتا پریوس 150 میلیون باشه به نظرتون کدوم میفروشه?
      پس هیبریدی ها هم باید گرون بشن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۴ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        بله دغدغه دولت محیط زیست نیست، پوله. اما هر چی مردم پول بیشتر بدن جایزه بهشون قول دادن حقوق شهروندی و تلگرام و این جور چیزا بدن مثلا اعتراض مسالمت آمیز و نقد منصفانه کنن تا انرژی شون تخلیه شه. ( البته خشونت نسبت به مردم و اموال مردم همیشه ناپسند هست).
        اصولا وقتی کسی سواد کافی نداره یا باید سکوت کنه و یا باید مجری همون جا بهش یاد بده که ماجرا چیه. الان بالاخره مشخص شد چرا بانک مرکزی با عرضه نکردن دلار رو به سمت گرون شدن عملا سوق داد،؟ مشخص شد که چرا بدهی بنگاه های مالی آشنا ها رو که به مردم بدهکاران بانک مرکزی داره پرداخت میکنه؟…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مصطفی

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    شما فقط تدبیرو نگاه کن….
    چی تو 4 سال اول دیدن که تمدیدش کردن نمی دونم …
    تا وقتی موقع انتخاب های اصلی مون جو بگیرتمون موقع افزایش قیمت هم برق می گیرتمون.
    به کسی که تحصیلات اقتصادی داره و با برنامه منطقی و مدون میاد به میدون رای نمی دیم اینم نتیجش که تازه باید براشون بشینیم هیبریدو معنی کنیم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mahdi CHEVROLET

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      ازموده را ازمودن خطاست
      ۴ سال اولشو دیدیم اینم ۴ سال بعدیش
      باقی حرفامو خودم ستاره میزارم وقت پدالو برای سانسور نگیرم
      ****
      ****
      ****
      ****

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. sina

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (69 ديدگاه)

    یعنی دیشب نمیدونستم بخندم یا گریه کنم.ما رو چی فرض کردن اینا!!!این هیبریدی ها هیبریدی نیستن هیبریدی های واقعی یه چی‌ دیگن!!!ولمون کن تو را خدااا. مرد باش بگو چه مافیایی پشت این قضیست اقای رئیس جمهور .یعنی ***.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. F۲۲RAPTOR

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2598 ديدگاه)

      کسانی که از فروش مدلهای هیبریدی، سودسرشارشون ناشی از فروش بنزین کم میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهراد

        ۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (537 ديدگاه)

        حتما منظور رئیس جمهور این بوده که میخوان با تولید دنا قدر مطلق هیبریدی و ساینا پلاگین هیبرید ، دنیا رو با واژه ی هیبریدی واقعی آشنا کنن.
        کل صنعت خودرو سازی دنیا و خودرو های الکتریکی رو شخم مرغ فرض کردن، حالا یه نفر ٨ سال قبل یه پژو یا پرایدی خریده ٢٠ تومنم برازه روش که ماشین جدید بخره باید همینارو بخره، البته مصرف بنزین و خوش اشتهایی اینا هم براشون مفیده و هم تعرفه ها یه جوری براشون خوبه که هزینه ی اختلاس هارو هم جور می کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ونوم اف ۵

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      یعنی تویوتا و مدل پریوس به عنوان قدیمیترین ماشین هیبریدی نابود شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ونوم اف ۵

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      برای حمایت از هیبریدی های داخلی از جمله تیبا پلاس و لاس +++ این تعرفه ها رو به خارجی ها تحمیل کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۴ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        هیبریدی داخلی ؟ کدوم هیبرید داخلی آخه؟ بعدشم اینا اینقد کارشون درست شده که پریوس رقیبشونه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. حسین

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      احتمالا به رییس جمهور گفتن این هیبریدی ها اصلا جایی ندارن که شارژ بشن و مصرف و الایندگی شون فرقی بابنزینی نداره!
      و گفتن هیبریدی واقعی باید قابلیت شارژ داشته باشه!
      درصورتی که اون پلاگین-هیبرید هس .
      و هببریدی ها هم مصرف کمتری دارند!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. Sajjad

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      تا تاریخ تاریخه تاریخه!
      هیبریدی هیبریدی واقعی نیست!
      امسال سال 94 نیست، امسال سال 95 است، سال بعد سال 96 خواهد بود!
      و همچنان باید بسوزیم از رای هایی که فقط محض لخت شدن سر زنان داده شدند…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. یاس ی

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    اگر دولتمردان ما از این دست پیشنهادات را می پذیرفتن که الان وضع خودرو و صنعت خودرو این نبود، کشورهایی که اینجوری تعرفه وضع میکنن واسه خودروها بهشون میگن جهان اول …………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. کوروش

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    اینکه امکان ندارد بدلایلی که همه می دانیم

    منتها اگر شرایط کشور ((اگر)) کمی ایده ال بود باید مالیات و عوارض سالانه را به نسبت قیمت خودرو و میزان الایندگی اش تعیین کنند و برای هیبرید ها و برقی ها بخصوص با این شرایط الودگی جوی شهر های بزرگ دقیقا مثل طرح شما و حتی با مشوق های بهتر عمل کنند معنا ندارد در کشور کسی که سوار سری ۷ ، s class ، مزراتی یا پورشه و … می شود مانند کسی که پراید سوار می شود یا خودرو هیبرید می خرد مالیات و عوارض پرداخت کند یا هزینه سوختش یکی باشد به این دلیل که برای خریدن ان خودرو دوبرابر ارز در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی بیرون رفته پس نباید مانند بقیه هزینه مالی داشته باشد این عین بی عدالتی زیرا اگر شما ثروتمند باشید هم ماشین بهتر هم رانت برتری در زمینه خودرو دارید زیرا خودرو لوکس تر را با همان شرایط مثلا هیبرید خریداری می کنید
    در اروپا کاملا اینگونه دسته بندی ها بر اساس درامد افراد و قیمت خودرو انجام می شود و همه تقریبا راضی هستند
    در ایران بهترین محل دنیا برای رانت و …. چون هیچ گونه دسته بندی علمی و نظارت عادلانه ای وجود ندارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      کوروش جان درست میفرمایی وقتی کسی ماشین گرون مثل اس کلاس یا مازراتی و… میخره یا ماشینی که الاینده تره منصفانه هست که مالیات بیشتری بده اما خدایی دیگه مالیاتی که از ثروتمندها هم میگیرن شبیه سر گردنه گیری هست باید یه منطقی پشتش باشه مثلا نهایتا ۶۰ درصدی مجلس تصویب کرده بود و برای هیبریدی ها که خارجی ها فکر میکنن هیبریدی هستن ولی در واقع نیست معاف از مالیات

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کوروش

        ۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        بله دقیقا
        اینم بگم بنده افرادی را می شناسم مدتها به دنبال تغییر عوارض واردات بودند و سود های دیوانه واری از گرانی ناگهانی خودرو بردند ولی در تلوزیون همین کشور با چشمانی گریان از حمایت از خودرو ملی (چینی) می گفتند ….

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. Fk

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (232 ديدگاه)

    دوستان عزیز چرا خودتونو خسته میکنید
    تو کشوری که مسئول متولی اینکار هنوز تفاوتها رو نمیدونه چه انتظاری داریم
    چن روز پیشم اینو گفتم
    واقعا این اقایون خجالت نمیکشن
    هیچ کس اطرافشون نیست که توضیح بده بهشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sjs

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (58 ديدگاه)

    دیشب تو مصاحبه مثل روز روشن بود وعده های روحانی محقق نخواهد شد.
    وای بر کم فروشان
    این کلام خدا در قرآن هست و شما آقای روحانی خدا میدونه که در خدمت به خلق کم فروشی یا نه. ولی دکتر بهشتی گفته اگر کسی میخواد دولتمرد بشه باید در حد کم درآمدترین قشر مردم باشه وگرنه نه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سروش

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    دوستان به نظرتون از مدیر و مسئولین کسی پستها و کامنت های این سایت رو میخونه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (811 ديدگاه)

      نه داداش
      خوبیشم همینه که مسئولی نمیخونه وگرنه سایت پدالم میرفت ور دل تویتر و فیسبوک باید با قندشکن میومدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sina

        ۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (811 ديدگاه)

        بعد راستی اینجورم میشه از حرفهای این بابا برداشت کرد که یعنی یه کسایی بودن که به اسم خوردرو هیبریدی ماشینهای گرون قیمت با تعرفه کمتر وارد میکردن و با سود چند برابر میفروختن بابا ای ول دست خوش دزد کی بودی تو
        بعد طرف اومده گفته بابا جلو دزدی خودمو بگیرم زشته تعرفه میزنم با تعرفه میدزدم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ابولفضل نصیری

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (161 ديدگاه)

      همونجور که در مورد خوردروهای آینده خیلی مطالعه میکنن و نظرات اهل فن رو میخونن مطمئن باش اونوقت نظرات مارو هم میخونن
      هه… زهی خیال باطل

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. کوروش

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      قطعا
      مگر ندیدی چقدر حرفه ای فرق و قابلیت های هیبرید را تشخیص می دهند ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ابولفضل نصیری

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (161 ديدگاه)

    تنها نامزدی که به بحث خودرو به صورت جدی پرداخت و اتفاقا کاملا هم به این حوزه و آینده اون اشراف داشت قالیباف بود که اتفاقا در انتخابات سال 92 هم تو گفتگو ویژه خبری هم خیلی روی این موضوع و تولیدات عهد قجری ویران خودرو وساپیا مانور داد در حالی که اون موقع هنوز کمپین نخریدن خودروی صفر هم را ه نیفتاده بود…

    هر چی میکشیم از انتخاب جوگیرانه و ناآگاهانه و دهن بینی ما جماعت ایرانیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. رضا

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (87 ديدگاه)

    مصالح مورد نیاز
    میزانی آب یا هر نوع مایعات دیگری
    میزانی خاک
    نحوه کار
    ابتدا آب را با خاک قاطی کنید
    سپس گل بگیرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ابولفضل نصیری

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (161 ديدگاه)

    باید دید چه کسی این اطلاعات غلط را به دولتمردان می‌دهد و چه هدفی از این کار داشته یا چه سودی از آن می‌برد. شایسته است که مسئولان تصمیم گیر ما نیز از مشاورانی مطمئن و کارشناس استفاده نمایند.

    در مورد این سطر در این مقاله اینو باید بگم هیچ کسی نیست که اطلاعات غلط بده اگه جناب… یه حرکت به اون انگشت مبارک بدن و یه سرچی تو فضای مجازی بزنن راحت میتونن به شرکت های سازنده, خصوصیات و ویژگی ها خودورهای آینده پی ببرن , اینا فقط ملت رو گاگول فرض کردن از انتخاب اون وزیر خرفت صنعت توسط ایشون که نای حرف نزدن هم نداشت میشد اینو فهمید ! مشکل خودشونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      دادا وقتی پدال میگه چه کسی اطلاعا ت اشتباه به اقایون میده در واقع داره به زبان دیپلماسی داره میگه اطلاعا ت اقایون اشتباهه و هم حرفشو میزنه و هم مشکلی براش پیش نمیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. MjM

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (720 ديدگاه)

    ادم به بچه 2 ساله هم بخواد جواب بده توجیح بهتری پیدا میکنه ک بگه!
    اقا بحث نتونستن نیست ک ما بیایم پیشنهاد بدیم! بحث اینه که اینا *نمیخوان* مافیا نمیذاره نمیخوان ک خودروسازی ما تکونی بخوره چون ضرر میکنن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سروش

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    اقا کی با برنامه اومده جلو و ما بهش رای ندادیم؟ کی سوتد و مدرکش در باره مملکت داری بوده و ما انتخابش نکردیم؟ کی واقعا هدفش خدمت به مردم بوده و انتخابش نکردیم؟ تو دوئل های پدال ی سری پلتفرم مشترک بودن که همه چیشون مثل هم بود بجز چراغ و جلو پنجره . حکایت کاندیدا ها همینطوره هیچ فرقی نداره کی رای بیاره. وقتی چند نفر تایید میشن یعنی مثل همدیگه هستن و فرقی نداره کی رای بیاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. F۲۲RAPTOR

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    هیبرید ی بیاد سود سرشار از فروش بنزین به مرور زمان کمتر میشه
    اینا به فکر جیبن نه به فکر میهن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      رپتور عزیز اینا از اب کره میگیرن ایبریدی هم نیاد با بستن گمرک رو بنزینی سودی میبرن که اتحادیه اروپا رو کل صادراتش نمیبره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. F۲۲RAPTOR

        ۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (2598 ديدگاه)

        میدونی ونوم عزیز
        تو فصل اول گرند تور جیمز می میگفت
        که دولت انگلستان واسه خرید ماشینای هیبریدی،….ماشین خودش ای ۳ بود….۵ درصد کمک میکنه یعنی فک کنم رو قیمت ماشین تاثیر داره،
        حالا
        اونا استعمار پیر
        ما …….

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. جواد

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (60 ديدگاه)

    فکر کنم منظور آقای روحانی از هیبریدی نبودن خودروها این بود که آقایون مافیای عزیز هنوز از سود هنگفتی که ماهانه بدست می آورند راضی نیستند و تا وقتی از این سود های حرام سیر نشن و اجازه ندن وضع همینیه که ما می بینیم وگرنه به جای گفتن جمله:( خودرویی که وارد می کنند هیبریدی نیست باید می گفتند خودرویی که ما در داخل تولید می کنیم خودرو نیست) !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ابولفضل نصیری

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (161 ديدگاه)

    باید دید چه کسی این اطلاعات غلط را به دولتمردان می‌دهد و چه هدفی از این کار داشته یا چه سودی از آن می‌برد. شایسته است که مسئولان تصمیم گیر ما نیز از مشاورانی مطمئن و کارشناس استفاده نمایند.
    در مورد این سطر در این مقاله اینو باید بگم هیچ کسی نیست که اطلاعات غلط بده اگه جناب کلید ساز یه حرکت به اون انگشت مبارک بدن و یه سرچی تو فضای مجازی بزنن راحت میتونن به شرکت های سازنده, خصوصیات و ویژگی ها خودورهای آینده پی ببرن , اینا فقط ملت رو گ..ول فرض کردن از انتخاب اون وزیر صنعت توسط ایشون که نای حرف نزدن هم نداشت میشد اینو فهمید ! مشکل خودشونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سروش

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    چرا کامنت های این صفحه رو نمیتونم ببینم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حسن

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1316 ديدگاه)

    ما چندین انتخابات داشتیم تا حالا شما ببین تو کدومشون بحث این بوده که به فلانی رای بدین انسان توانا و کار بلدیه یا از نظر اقتصادی به مشکلات اشراف داره و بحث روز جامعه تواناییهای فرد باشه —هیچ وقت —فقط بحث کشور موقع انتخابات اینه به فلانی رای بدین تا فلانی رای نیاره = به خاتمی رای بدید ناطق رای نیاره – به احمدی نجات رای بدین رفسنجانی رای نیاره – به روحانی رای بدین قالیباف رای نیاره تو این فقره تهرانیها سنگ تمام گذاشتن و اخر سر هم به روحانی رای بدین رئیسی رای نیاره . پس ملت سوار یه موج بوجود امده در یک تاریکخانه شدن و با یه موج کوچک طوفان به پا کردند این اگر جو گیر شدن نیست هوشیاریه محضه و انتخاب اصلح با قانون نسبیت انیشتینه . عزیزم انتخابات احساسی همینه 4 سال خواب و تعطیلی مملکت و 4 سال دیگه هم خواب .1400 هم یه تئوریه فیثاغورسی ارائه میشه که وای اگه فلانی شد و داستان ادامه دارد وما هم همچنان در صحنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ابولفضل نصیری

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (161 ديدگاه)

      متاسفانه دقیقا همینه… فقط لجبازی و کل کل های بچه گانه
      هیچ وقت اون فردی که باید در زمان مشخص و مکان مناسب خودش انتخاب نشده(به فرض اینکه همشون یک عین هم هستن و فرقی نمیکنن) و همینم شده وضع کنونی
      این برجام هم یک ترکمنچای دیگر است ببینید کی صداش دربیاد این خیانت , شاید الان نه ولی 20 30 سال دیگه حتما میشنوید

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۴ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        چرا خیانت، اگه نبود که مردم رو از گشنگی کشته بود.. . خودتون مذاکره میکنید، امضاش میکنید بعد میگید خیانت که اگه مشکلی پیش اومد بگید ما نبودیم… . مثلا اون فردی که در زمان خودش و مکان خودش بیاد توی ایران کیه دقیقا، بگید دیگه…
        از زمان خاتمی یادمه پیکان میدادن به بازار مردم صداشون درمیومد که کیفیت اش از پیکان سی سال قبل تر اش اومده پایین تر …
        عزیز من ملاک تعهده نه تخصص، دیگه اینو چطوری بگن همشون…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ابولفضل نصیری

          ۴ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (161 ديدگاه)

          داداش نمیدونستم من مسئول مذاکرات بودم فک کنم آلزایمر گرفتم , مگه من کاره ای بودم توام اگه چیزایی که من خوندم و مستنداتی که در این باره دیدم که همشونم منابع خارج کشور هستن رو میدیدی میفهمیدی که برجام خیانته طوری که همین فرانسه که هم یکی به نعل میزنه و یکی به میخ داره حسابی سود میکنه جوری که هم پژو سیتروئن سر بازار ایران از ورشکستگی فرار کرد و رنو سود سرشار هم سایر صنایعشون مثل واردات اب معدنی های 30 40 هزار تومنی و انواع کالاهای لوکس مثل همین نمایشگاه لوستر اخیر که کالاهای فرانسوی توش جولون دادن در حالی که سال های قبل خبری ازشون نبود ما به جای اینکه با برجام جذب سرمایه برای شرکت های مشترک و پویا کردن اقصاد و افزایش اشتغال کنیم شدیم بازار مصرف کشورهای دیگه از افزایش واردات چین بگیر مثل چوب بستنی و سوزن ته گرد تا فرانسه و واردات شتر از آلمان فعلا که جز خیانت و بسته کردن دست وپای ایران و خلع سلاح کردنمون( منظورم سلاح جنگی نیست ابزار امتیاز گیریست مثل هسته ای ) هیچ چیز دیگه ای عایدمون نشده… تو روخدا سطحی نگاه نکنید به مسائل و بدون بکگراند ذهنی سعی کنید مطالعه و قضاوت کنید

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Saeed Boroomand

          ۴ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (477 ديدگاه)

          متوجه هستم حرف هاتون رو، اما دقت کنید که برجام متن کاملش موجوده و امتیاز هایی که ایران داره میده الان به خاطر محتوای برجام نیست. فقط ایران هم نیست که امتیاز میده، کشور های عربی هم همینطور هستن، و این به دلیل نیاز یک طرفه هست… توی روابط شخصی هم همینطوره حتی.
          ایران اگه حتی هند یا برزیل یا ترکیه رو توی خودرو سازی مدل خودش قرار بده اون موقع به دلیل نیاز دو طرفه و استقلال ضمنی میتونه موفق تر باشه،

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. ونوم اف ۵

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      اقا من معذرت خواهی میکنم از همه یه مبحثی تو زیست شناسی بود که به یک قورباغه یه صفحه نشون میدادن همزمان برق بهش وصل میکردن بعد چند بار دیگه برق وصل نمیشد وقتی صفحه رنگی رو به قورباغه نشون میدادن پاهاش رو به نشانه شک الکتریکی تکون میداد و به نظرم نشون از ای کیو خوبش هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسن

        ۳ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1316 ديدگاه)

        در کشور مامهمترین شاخص تعدادرای دهندگان در هر انتخابات است نه شخصی که رای میاره پس ملاک فرد انتخاب شده نیست ملاک امار و ارقام مربوط به انتخابات برگزار شده است . چون تعداد افراد در هرم قدرت محدوده و همه هم وابسته به هم هستند. پس موقع انتخابات تفرقه افکنی جو دادن و دشمن تراشی و دو قطبی کردن کاذب جامعه یکی از راههای جذب مخاطبه چرا چون با دشمنی همه حرکت میکنند ومیان رای میدن تا دشمن خیالی پیروز نشه پس امار رای دهندگان میره بالا وگرنه مردم و معیشت و هیبرید و اتومبیل که مهم نیست .و مهم هم نیست چه کسی سوار بر این موج پیروز انتخابات میشه. و دلیل اینکه انتخابات مجلس و شوراها همزمان میشه همینه . پس نتیجه اینکه در تشنج اگاهی نیست. پس انتخاب ما اگاهانه نیست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  19. سروش

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    دوستان واسه شما هم کامنتا نشون داده نمیشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Ali

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (31 ديدگاه)

    دیگه داره حالمون بهم میخوره اخه چقد ظلم چقد …..ینی من جوون حق ندارم بد کلی جون کندن یه ماشین خوب با قیمت مناسب داشته باشم حتما باید برم بلاد کفر زندگی کنم تا بفهمم زندگی چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ونوم اف ۵

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    یعنی درصدها مون هم فضاییه 1100درصد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۳ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      اشتباه نکن نجومی نه فضایی بزار ست بشه با بقیه !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. آرمان

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (85 ديدگاه)

    چهل سال مرزها برای رشد دو بچه ریخو بسته بود(سالگن و ایران خوردکن ) و فاتحه کل کشور رو خوندن …. بسه بابا …خجالت هم خوب چیزی هست ….. با جون مردم این همه بازی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. پرسپولیس

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    پس وزیرصنعت ومعاونانش وزیرمجموعه های این وزارت چه کاره اندبرای زیادکردتعرفه وزیادشدن قیمت داخلی ها همه مسئولند ولی اینجاهمه بی خبرخوب میدانند چکار کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مهدی

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    ببینید یه ماشین داخلی مثلا صدی هشت میسوزونه ولی یه ماشین مثلا بی ام و که صدی نه میسوزونه خییلی مضراتش (از جمله co2تولیدی ) کمتره پس فقط مصرف بنزین شرط نیست دوما ممکنه که مصرف سوخت پائین و مضرات کم فقط مال چند هزار کیلومتر اول باشه و بعد شروع کنه مث تراکتور آلاینده تولید کردن من خودم این گفتگو رو دیدم اون لحظه آخر آقای رشید پور یادش افتاد و این بحث رو مطرح کرد و حد اکثر 70 تا 80 ثانیه این بحثی رو که حد اقل چند دقیقه وقت میخواست تا بررسی خیلی سطحی بشه روش صحبت کردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. داوود

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (23 ديدگاه)

    I10هیوندای استاندارد نیست چون مصرفش کمه و قیمتش مناسب.هیبریدی ها هم که تقلبی درومدن.دولت میخواد هم از بنزین بخوره هم از عوارض هم از ماشین داخلی.همه رو با هم میخواد.اونوقت میگه ما میخوایم آلودگی رو از بین ببریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Saied

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    زمین بدجوری گرده و اه مردم بدجوری دامان کسایی رو که این مردم رو با سیاست هایه قلط به ته چاه هدایت میکنن رو خواهد گرفت.
    جیب مسئولین که پر نمیشه.
    ولی با سیاست هاتون باعث میشین هم کشوری هامون به سرطان ریه دچار بشن.
    عزیز هامونو هر سال تو تصادفات از دست بدیم.
    کم این مردم رو گول بزنین.
    قسمت بد ترش هم اینه که وانمود می‌کنید که چیزی نمیدونید. و مردم رو نادان فرظ میکنین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. احمد

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    هر دولتی یه فرمول یه معادله ای داره ر وی هر مسئله ای فرمول خودشو وارد میکنه نتیجه هر چی بود بقیه باید عمل کنند اینکه دولت میخاد از این طریق از ثروتمندان مالیات اخذ کنه یعنی راه حل دیگه ای یا بهتری برای گرفتن مالیات نداره منتها بحث مصرف این نوع مالیات ها هم هست چطور مصرف میشه برای چه مصرف میشه میره در حلقوم چه کسانی ؟؟؟ برای گرفتن این نوع عوارض یا مالیات ها هم توجیحات دروغین میکنند مثلا هیبرید نیست آخه عزیزان شما متخصص مکانیک علوم خودرو هستید متخصص الکتریکی !!! از طرف دیگه همین افزایش قیمت ها روی این خودرو های عمومی مصرفی دوزاری پراید پژو هم اثر میذاره یعنی روی طبقه متوسط پایین محرومم فشار وارد میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. javad

    ۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (141 ديدگاه)

    از ماست که بر ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. Amir

    ۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    کاری جز تاسف خوردن نمیشه کرد تو رو خدا هر کی میتونه از این دیوونه خونه ای که اینا درست کردن فرار کنه بره…دارن ملتو زجر کش میکنن…
    مشکلات آلودگی هوا و انواع و اقسام سرطان…
    بی نظمی ها و تصادفات وکشته هاو …
    اون هم از تدبیر و اشک ریختناش همراه جهانگیری واسه خوزستان فلک زده…
    الحق که دست قاجارو تو بی کفایتی از پشت بستن…
    نسل جدید بیچاره چی از این آب و خاک میبینه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. حمیدرضا

    ۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    احساس من اینه دوستان پدالی سواد اقتصادی و فکریشون و همچنین میزان آگاهیشون از ژن های خوب دوروبر دولت بیشتره
    به نظر من پیشنهاد دادن ما فایده ای نداره چون تا بوده حرف ما مردم خریدار نداشته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا