ایستگاه خبرپژوسیتروئن

تعلیق فعالیت‌های پژو-سیتروئن در ایران، نیش دوباره از یک سوراخ

گروه پژو سیتروئن برای بار دوم به شرکای ایرانی خود نیش زد و مجدداً ساز ترک بازار ایران را کوک کرد. شرکت PSA دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که همراهی با تحریم‌های وضع شده از جانب آمریکا، فعالیت‌های مشترک خود را با ایران به حال تعلیق درخواهد آورد.

به گزارش پدال و به نقل از یورونیوز، به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، گروه خودروساز پژو-سیتروئن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از ایران خارج می‌شود.

خبرگزاری فرانسه ساعاتی پیش از تصمیم این شرکت برای تدارک خروج از ایران خبر داد. بر اساس این گزارش گروه خودروساز فرانسوی که حجم فعالیت‌هایش در ایران بسیار گسترده است روز دوشنبه اعلام کرد برای روبرو نشدن با تبعات ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا به زودی از ایران خارج می‌شود.

گروه پژو-سیتروئن در بیانیه‌ای تصریح کرده فرایند تعلیق فعالیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود در ایران را آغاز کرده و برای احترام به قانون تحریم‌های آمریکا ضد ایران تا پانزدهم مردادماه سال جاری ایران را ترک می‌کند.


در حال حاضر پژو از طریق شرکت تازه تأسیس ایکاپ با ایران خودرو شریک بوده و سیتروئن نیز در مشارکت با سایپا، سایپا-سیتروئن را برای تولید خودرو تأسیس کرده است. علاوه بر این برند دی اس (DS) نیز زیرمجموعه این گروه فرانسوی می‌باشد. محصولاتی چون پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 حاصل سرمایه‌گذاری ابتدایی PSA با شرکای ایرانی خود بودند که سرنوشت آنان نامشخص خواهد بود.

ایران از نظر حجم معاملات بالاتر از چین، بریتانیا، ایتالیا و آلمان نخستین بازار خارجی برای شرکت پژو-سیتروئن محسوب می‌شد. این شرکت سال گذشته نزدیک به ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده است.

با این حال دومین شرکت بزرگ خودروسازی اروپا اعلام کرده است که اهمیت بازار ایران برایش از نظر مالی آن‌چنان زیاد نیست. به گفته مسئولان این شرکت آنچه در اثر فعالیت در ایران حاصل می‌شود تنها کمتر از یک درصد از گردش مالی‌اش را تشکیل می‌دهد.


از سوی دیگر پژو-سیتروئن خاطرنشان کرده با حمایت دولت فرانسه در تلاش است تا موافقت مقامات آمریکایی برای مستثنا شدن از مجازات واشنگتن در صورت ادامه فعالیت در ایران را دریافت کند. موضوعی که چندان نمی‌توان به آن نیز خوش‌بین بود.

پژو-سیتروئن از جمله شرکت‌هایی است که بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای ایران و پنج قدرت جهانی و به تبع آن اعلام رفع محدودیت‌ها برای همکاری تجاری با تهران برای بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرد.

گروه صنعتی ایران‌خودرو، طرف اصلی قرارداد با این شرکت فرانسوی آن زمان پس از امضا قرارداد همکاری با پژو-سیتروئن اعلام کرد این شرکت حاضر است به دلیل قطع همکاری در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۳۰ میلیون یورو غرامت به ایران پرداخت کند.

همکاری مجدد دو شرکت درحالی‌که طرف فرانسوی قبل از آن با گسترده‌تر شدن تحریم‌ها ایران را ترک کرد انتقاد بسیاری از تحلیلگرانی داخلی را برانگیخت. بازتاب این انتقادها حتی پس از امضا قرارداد و تا سطح مدیران ارشد شرکت ایران‌خودرو نیز گسترش پیدا کرد تا آنجا که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران‌خودرو پس از امضای این قرارداد جنجالی در نشست با مدیران گروه فرانسوی در تهران از رفتار مسئولان این شرکت به دلیل ترک فوری ایران پس از آغاز تحریم‌ها انتقاد کرد.

همراهی بار نخست فرانسوی‌ها با موج تحریم‌های آمریکایی، باعث زیان صنعت خودروی کشور و هشدار کارشناسان برای پیش‌بینی شرایط تکرار آن وضعیت شده بود اما مدیران این صنعت با تأکید بر دریافت تضمین‌های لازم از PSA از سرمایه‌گذاری مطمئن آن‌ها در ایران سخن می‌گفتند. هرچند انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود و باید دید مدیران خودرویی ما این بار چه توجیهی برای این قراردادها خواهند داشت. درمجموع آنچه واضح است، در این آمدورفت‌ها بیش از هر چیز، مصرف‌کنندگان ایرانی آسیب خواهند دید. موضوعی که برای مدیران کوچک‌ترین ارزشی ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۷ دیدگاه‌ها

  1. آرش

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (51 ديدگاه)

    کم‌کم به لحظات ملکوتی ۲۰۶ یکصد میلیون تومانی نزدیک میشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alirezaasg5

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (261 ديدگاه)

      خیلیم خوشحال شدم از این خبر اولا به شخصه دیگه خسته شدم از این وضع موجود دوسدارم روز به روز به قهقرا بریم تا تلنگری بشه شاید برا مردم یا حتی مسیولین
      دوما هم چه فایده ای داشت این قرار داد برا منه جوون؟وقتی سراتوعه عهد بوق هم برا خیلیا ارزوعه فقط با گرون تر شدن و ایجاد این وضع روز بروز ارزو ها ازمون دورتر میشن
      تا خر هس خر سوارم هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Alirezaasg5

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (261 ديدگاه)

        یه درخواستیم دارم از دوستان و هموطنای با شرفم: تا میتونید تو سایتایی مثل دیوارو باما اگهی بزنید مثلا با این عنوان-مزدا 3 صفر کیلومتر 140 میلیون-بعد تو محتواش از مردم بخوایم تحریم کنن این وضعو با هشتگ نه به خودروی ملی و صفر … و بهشون اگاهی بدیم که تو شرایط سخت خودروسازا اگه ما مردم هم نخریم ضرر خیلی عظیمی رو متحمل میشن??
        نظرتون چیه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سعید سابق

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (222 ديدگاه)

          دوست عزیز تمام اگهی های سایت هایی که گفتید قبل از نمایش باید تایید بشن .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. REVENTON

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (282 ديدگاه)

          سلام داداش گلم
          گفتی رفتم این کارو کنم ولی مثه اینکه درج اگهی رایگان رو حذف کردن،کم ترین مقدار برای ثبت اگهی الان 63000 تومنه
          یعنی همه دارن ازین اب گل الود ماهی میگیرن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. ASHKAN

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (376 ديدگاه)

          حالا چرا باید مزدا بزنین همه
          چرا مثلا سراتو یا bmw یا کیا نه روزی که اپتیما شد 350 مزدا تازه شد 170 تازه دیرتر از همه گرون شد
          نکنه میخوای بخری :d

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Alirezaasg5

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (261 ديدگاه)

          مثال بود مشتی شما برو سانتافه بزن من خیلی وقته از این قالتاقای بیشرف چیزی نخریدم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. lmbx

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (287 ديدگاه)

        منم با شما موافقم یا رومی روم یا زنگی زنگ، همیشه مرگ بهتر از زندگی نباتی هست. وقتی پژو 508 که تو دبی در فول ترین حالت(با درهم امروز) 190 میلیون هست و تو ایران قیمتش 310 تومه! وقتی پژو 2008 که تو دبی 125 میلیون هست و تو ایران 170 میلیون قیمتشه و قطعا تو خاک فرانسه قیمت کمتر هم هست به علاوه شرایط فروش اونور که خودتون بهتر میدونید چیه تازه با اون سطح درآمد، اونوقت به حساب خودشون اینجا قراردادبستن که پژو تولید کنن! ضمنا تولید خودرو تو ایران به دلیل مزد کارگر کمتر و هزارجور رانت و حمایت و … براشون کمتر از خود فرانسه درمیاد اونوقت این جوری میکنن تو پاچه ملت! منم خوشحالم که پژو رفت چون هیچ سودی برای ملت نداشت.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Alirezaasg5

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (261 ديدگاه)

          @سعید سابق ناظرش تایید میکنی کلی هم اگهی اینشکلی هست الان حتی شده اطلاعات فیک بزارید تا تایید بشه
          مثلا مزدا 3 نیو صفر 120 تومن

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. مهدی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بدتر کمکم کیفیت ۲۰۶ از پراید مدل هشتادم با کاربراتور میاد پایینتر کل محصولات ویران خودرو هم یک جهش میزنه در مورد اینجمله که از یک سوراخ دوبار نیش خوردن هم باید گفت برادرمن کدوم سوراخ همون یک سوراخ بیشتر نبود مگه در زمان قبل تحریم کسی میامد با ایران کار کنه که حالا به پژو و رنو میگین بی وفا . جز جک و جانور و لیف چینی کس دیگه ای موندن البته چینی خوب هم شریک غربی داره که اونم میره این مسیر تف سربالاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. معین م

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (64 ديدگاه)

    اصن اونا اشتباه کرده بودن که با ایران‌خودرو و سایپا شریک شده بودن حالا حالا ها هم چوبشو میخورن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هادی 8 سیلندر

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (458 ديدگاه)

      دفعه قبل از ورشکستگی نجاتش دادیم بعضی نظرات آدم میبینه تعجب میکنه
      چند سال دیگه همین پژو که دوباره ضعیف شده میاد از ایران پول میگیره اشغال میده یه رشوه هم به این اصلاح طلب ها میده دوباره روز از نو روزی از نو
      حالا هی مردم هم نظر سنجی بزارن دوست دارید با کدوم کشور ها ایران قرار داد ببنده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (566 ديدگاه)

        همچی میگی از ورشکستگی نجاتشون دادیم که انگار پژو فقط تو ایران ماشین میفروخته یا مثلا ایران ما هم خودش یک جور امریکاست که توانایی نجات دادن یا ورشکسته کردن یک کمپانی رو داشته باشه ، جای دیگه این حرفو نزنی دوست عزیز که بهت میخندن از این جور حرفا یک بنده خدای دیگه هم 8 سال میزد ، تو دنیا سوژه شده بود از اخر هم ایرانو به خاک سیاه نشوند ، پژو دوست عزیز تو 30 تا کشور دیگه ماشین میفروشه جزو دومین خودروساز بزرگ اروپاست ، تازه الان هم میخواد وارد بازار امریکا بشه ، شما فکر کردی بازار ایران مگه چقدر برای پژو سود داره ، خود مسئولان پژو هم گفتن اونچه که در ایران میفروشن تنها کمتر از یک درصد از گردش مالی‌اش را تشکیل میده .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. هادی 8 سیلندر

          ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (458 ديدگاه)

          چهار سال پیش منظورم الان کسی نگفت ورشکستگی داره!
          آمریکا ماشین با کیفیت میخاد موتور هزار شیصد نمیخاد شاهنامه اخرش خوشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. amirali

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (185 ديدگاه)

    پیش نویس درخواست دوشرکت ایران خودرو و سایپا از سازمان حمایت از مصرف کننده بلافاصله پس از خروج فرانسوی ها از ایران :
    با توجه به تاسیس دو شرکت جدید پژو و سیتروئن در ایران و اشتغال زایی برای بیش از 5 میلیون نفر ! و با توجه به ضرر و زیان مالی وارد شده به این دو شرکت ما خواهان افزایش 120 درصدی قیمت خودرو های داخلی و همچنین برای حمایت بیشتر از ما ، خواهان افزایش 600 درصدی تعرفه واردات خودرو های زیر 2500 CC هستیم . ما خیلی مظلومیم ! تا الان دوبار فرانسوی ها سر ما کلاه گذاشتن تازه ما 20 برابر اونها مشاور و ناظر و… داریم . ای سازمان حمایت از مصرف کننده ما دوشرکت بیچاره را حمایت کن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      همون 4 سال پیش هم ورشکست نشده بود که بخواد نجات پیدا کنه ، در مورد موتور 1/6هم باید بگم وقتی فیات 500 با حجم پایین تر اونجا فروش میره مطمئن باش اینم طرفدارای خودشو خواهد داشت ، دیگه گذشت اون زمان که موتورهای 4 یا 5 لیتری میزدن الان خود امریکایی ها هم به این نتیجه رسیدن که حجم پایین با کارایی بالا تولید کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ahmad

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      همون چهار سال پیش هم ورشکست نشده بود که حالا بخواد نجات پیدا کنه در مورد متور 1/6 هم باید بگم وقتی خودرویی مثل فیات 500 با حجم کمتر اونجا فروش میره ، مطمئن باش اینم طرفدارای خودشو داره ، دیگه گذشت اون زمان که موتورهایی با حجم 4 یا 5 لیتر میزدن الان خود امریکاییها هم به این نتیجه رسیدن حجم پایین با کارایی بالا تولید کنن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. .

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (14 ديدگاه)

    تو زمینه ی خودرو قبلا از داخل تحریم بودیم الان از خارج هم تحریم شدیم دیگه تا یکی دوسال دیگه مردم عادی باید فاتحه ی خودروی خارجیو بخونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      قیافه ی دلالایی که ماشین جدید سیتروئن رو پیش خرید کردن دیدنی میشه.
      خوب دو ماه دیگه نفت هم نمیفروشیم.
      هاشم یکه زارع هم بره غاز بچرونه.
      ظلم ظلمه چه از خارج چه از داخل،به هیچ وجه نباید سواری بدیم. ینی زرتی نرین ماشین انبار کنین.
      این زمستان بهاری دیگر است…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. SAEED

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (279 ديدگاه)

    اتفاقا اصلا نباید به نظرم تقصیر هارو گردن PSA انداخت
    اولا این و باید قبول داشته باشین که صنعت خودروسازی ایران کاملا وابسته به نتیجه برجامه و هروقت یه کشور تصمیم به نقضش بگیره هر کی اومده تو ایران سرمایه گذاری کرده فورا باید خارج بشه که این یکی از هزاران دلیلیه که خودروسازای طراز اول دنیا یا وارد ایران نمیشن یا اگر هم بخوان بیان به تعداد محدود با شرکت های خصوصی قرار داد میبندن که در صورت به وجود اومدن همچین موقعیت هایی کمترین ضررو ببینن
    بعدم موقعی اسمشو میشه گذاشت گول زدن که طرف مقابل سود کنه و طرف دیگه معامله ضرر،ولی الان نمیشه گفت پژو سود کرده
    پژویی که در بدو ورودش ایران خودرو اون مفاد سندی که داد به پژو و پژو هم اونو امضا کرد خییلی به ایران خودرو سود رسوند از جمله تاسیس همین ایکاپ که ایران خودرو خواست باهاش دانش رو با پژو شریک شه و دیگه 100% وابسته نباشه به کمپانی های خارجی
    ایران خودرو هم اگه دلش نمیخواست چرا باید میومد این همه دنبال این قرار داد باشه چون میدونست به جز پژو هیچی دیگه گیرش نمیاد وگرنه پژو هم اگه مثل رنو میرفت با یه شرکت خصوصی مثل نگین خودرو قرار داد میبست بعد ها که هم چین موقعیت هایی پیش میومد دیگه ایران خودرو دست از پا دراز تر همه تقصیر هارو کم و کاستی هاشو نمینداخت به گردن پژو
    هم چین مشکلاتی تو صنعت خودروسازیو اصلا نباید دنبال مقصر در خارج از مرز های ایران گشت چون آن چنان افراد سودجویی داریم داخل مرز هامون که قیافه مظلومانه میگیرن و جوری رفتار میکنن که کاملا به فکر مصرف کننده و نیروی کارن که شیطونم گول میزنن این اسمش گول زدنه نه کار پژو،چون پژو یه کمپانی در سطح جهانیه بالاخره یه سری قوانین وجود داره پژو که عاشق چشم و ابرو ایران خودرو نیست به خاطرش ضرر کنه اونم با این وضع بی ثبات تصمیم گیری های آمریکا و چه بخوایم و چه نه آمریکا حرف اولو میزنه
    و از الانم بگم از همین امروز انتظار بهانه تراشی های ایران خودرو رو داشته باشین برای کیفیت افتضاح محصولاتش گرفته تا تحویل خودرو و مشکلاتی از این قبیل
    اون همه پولی که ایران خودرو از محصولات جدید پژو تو ایران در میاره فک میکنین مگه چند درصدش به جیب پژو میره؟!
    از ماست که برماست
    باید اول خودمونو درست کنیم بعد بریم اون ور مرز ها دنبال شریک و شراکت باشیم
    همتون میدونین صنعت خودروسازی ما زودتر از چین و همراه با کره جنوبی شروع شد
    بعد ما همش نشستیم درجا زدیم و بهانه گیری اونام که الان میبینین چی شدن
    کسایی که میخوان بگن ما به خاطر تحریم ها اینجوری موندیم در جوابشون باید بگم تو خیلی از صنایع دیگه خیلی عالی در سطح جهانی پیشرفت کردیم ولی این که تو صنعت خودرو کاری از پیش نبردیم یکی از اصلی ترین موانعش همین خودروساز های داخلی به خصوص ایران خودرو هستن
    اینا چقد اومدن با دانشجو ها و مخترع ها و طراح و مهندس های خودمون همکاری کنن ؟!فقط رفتن به دنبال همین خارجی ها و تا مشکل کوچیکی پیش اومد بزرگش کردن برای این که گند های خودشونو توجیه کنن
    مرسی از وقتتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایلیا

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (731 ديدگاه)

      ‌تو خیلی از صنایع خیلی عالی در سطح جهان پیشرفت کردیم؟
      بجز اینکه توی این چهل سال با زدن از نون شب مردم تعدادی موشک ساختیم و زیر زمین قایم کردیم در هیچ صنعتی حتی یک درصد هم پیشرفت نکردیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Alirezaasg5

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (261 ديدگاه)

      شما انگار بچه ایران نیستی… تو کدوم صنایع پیشرفت کردیم مرد مومن؟چهار تا موشکو میگی؟ما همه چیمون وابستس هیچ پیشرفتی هم نداشتیم حقمون هم هست ***

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SAEED

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (279 ديدگاه)

        ببینید من اصلا به دنبال قسمت سیاسی قضیه نیستم و اینجا هم جاش نیست ولی توی پرانتز یه چیزو میگم اونم اینکه اگه میخواین اینجوری به قضیه نگاه کنین یکم دیدتونو گسترش بدین همین قدرت دفاعیه که باعث نقض برجام توسط آمریکا شد
        شما که ایرانی محسوب میشین به دنبال پیدا کردن مشکل باشین نه اینکه بیاین کامنت بدین ایران بده و تروریست و …
        گفتین تو کدوم صنایع پیشرفت کردیم در جوابتون در اولویت اول پزشکی رو مثال میزنم
        ثانیا گفتم خودروسازان داخلی چقدر از استعداد این مملکت استفاده کردن که بخوان پیشرفت کنن؟!
        بعدم وقتی لفظتون در برخورد با این قضیه اینه مشخصه تفکرتون چیه
        و به جای اعلام این همه نارضایتی که اینقد شیفته دیگران باشین یکم تفکرتونو گسترش بدین و ببینین که چرا ایرانیان باید همیشه درسطح بین الملل افتخار کسب کنن که تهش به اسم کشور های دیگه تموم بشه مثال هم اینقد زیاده که یا میدونین یا با یه جستجو ساده میتونین بدستش بیارین
        *پیوست این کامنتم میگم که اصلا به دنبال اعتراض به هیچ شخص یا کامنتی نیستم
        مرسی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Alirezaasg5

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (261 ديدگاه)

          من با مورد دوم حرفت مخالفتی ندارم خیلیم درست و بجاس نظرت
          ولی مورد اول نه همون پزشکی هم که مثال زدین براتون یه مثال میزنم داروی دوتستراید که یه فرمول ساده داره رو ما نمیتونیم تولید کنیم دیگه بقیشو خودت برو…پیشرفت داشتیم اقا و اقازاده ها سوار جت شخصیشون نمیشدن برن المان معالجه خودتو دیگرانو با این حرفا گول نزن پسر
          هیچوقتم فکر نکن دید تو خیالی گستردس و طرفت با تنگ نظری داره جوابتو میده
          شیفته هیچ کسیم نیستیم ولی مثل شما خودشیفته نیستیم که فکر میکنید ما ایرانیا خیلی شاخیم و ناسا همش ایرانیه و از این حرفا
          تا وقتی … هست … سوار هم هست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. SAEED

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (279 ديدگاه)

          من قصد جسارت نداشتم و اصلا به دنبال خودشیفتگی نیستم مخصوصا تو فضای که کسی کسیو نمیشناسه
          این نظر من بود برای این گفتم گسترش دید که اینطور لحن هارو در افرادی دیده بودم که فقط به دنبال مهاجرتن و ندیده و نشنیده به تمجید از کشور های دیگه میپردازن
          نمیفهمم میگین ایرانیا شاخن یعنی چی ولی با توجه به چیزایی که دیدم و خوندم بعضی حقایقو کتمان نمیکنم مثال هم زیاده از اینجور افراد
          میره المان که زیر نظر افرادی مثل پروفسور سمیعی که با افتخار خودشو ایرانی میدونه معالجه کنه خودتون یه مثالو زدین
          چون داروی دوتستراید که یه فرمول ساده داره رو نتونیم تولید کنیم نتیجه میگیرین چیزای پیشرفته تر رو نتونستیم تولید کنیم؟!
          اینکه یه روز میشنوین ایران به جمع 5 کشور دارنده داروی X پیوست نتیجه نمیگیرین پیشرفت هایی داشتیم؟!
          اگه به همون شرکت های دانش بنیان هم به درستی رسیدگی بشه نمیرن یه کشور دیگه به اسم اون کشور ثبتش کنن
          بازم گفتم شما بیرون مرز هارو کار نداشته باش ایا تا الان از حداکثر پتانسیل و استعداد این کشور استفاده کردیم که فورا میریم به دنبال دیگران و میگیم پیشرفت نداشتیم؟!
          بعدم شما کشوری مثل امریکای امروزی رو با ایران امروزی مقایسه نکنین چون اونم یه شبه به اینجا نرسیده ولی با استفاده درست از موقعیت ها رسیده چیزی که ما داریم از کشورمون فراریشون میدیم چه مغز ها و چه سرمایه گذاران
          90 % مشکلات تقصیر خودمونه و کسی هم نمیاد که به دنبال پیشرفت ما باشه و از قضا خیلی از مسوولینم به دنبال نفع خودشونن
          مرسی

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Alirezaasg5

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (261 ديدگاه)

          داداشی شما تو علم از کل به جز میرسی؟؟مثلا چراغ نمیتونی طراحی کنی و بسازی یهو میای خودرو طراحی میکنی و میسازی؟دوتستراید نمیتونی بسازی میای داروی ایدز رو نمایی میکنی؟ گول خیلی از سیاه نمایی هارو نخورید
          ما پتانسیل سوزی میکنیم به خاطر سیاست های غلطمون دوست من
          کل حرف من هم همون جمله اخرته
          ما هم از بیرون ضربه میخوریم هم از مسیولامون جدیدا هم خوده مردم به خودشون رحم نمیکنن

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. حسین

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (49 ديدگاه)

        یه دوستی میگفت ما ایرانی ها عادت داریم یا همه چیو یک ببینیم یا صفر مثل کامپیوتر،
        وضعمون بده الان ، ولی دیگه لازم نیست بیش از اندازه سیاه نشون بدیم خودمونو ، حداقل تو چیزیایی که پیشرفت کردیم و دیگران قبول دارن که پیشرفت کردیم تو این زمینه ، دیگه اینو نکوبیم تو سر خودمون ، تا وقتی بذر نا امیدی تو مملکت کاشته شده و هی تند تند میزنیم تو سر خودمون و توقع پیشرفت از دولت و دیگران داریم و تا به یه جایی رسیدیم میریم خارج از کشور رو آباد می کنیم ، مطمئن باشین وضعیت همینه ، نمونه پیشرفت پزشکی برای دوست ما هم ،شما یه بیمارستان معروف تو چشم پزشکی برین مشاهده می کنین ده ها نفر از کشور های همجوار که خیلی هم ثروتمندن برای عمل میان اینجا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. M

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (28 ديدگاه)

    تکلیف پژو2008چی میشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alirezaasg5

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (261 ديدگاه)

      معادل قیمتش ماشین موجود میده مثلا چهار تا سمند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. PARTHIAN

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اونموقع که کمی از سهام پژو در دست جی ام بود،این حرکتوشون قابل پیش‌بینی بود ولی الان که جی ام سهامشو واگذار کرده این دبه کردنا اصلا توجیح نداره
    بازهم میگم شرف رنو خیلی بیشتر از پژو هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. PARTHIAN

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2596 ديدگاه)

      اینم بگم که
      psaبا چه طبعاتی رو به رو میشه
      ماشینهاش که تو امریکا فروش نمیرن
      شاید می خواد در آینده دی اس رو وارد اونجا کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. SAEED

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (279 ديدگاه)

      رنو به وسیله یه شرکت خصوصی داره تو ایران فعالیت میکنه که اگه بعد از خروج پژو رنو به فعالیتش ادامه بده نشانه شرفش نیست برای اینه که لطمه ای بهش نمیخوره
      رنو مثل خودرو های وارداتی داره تو ایران فعالیت میکنه مثله اینه که بگین چقد BMW شرف داره که تو ایران با تحریم ها مونده
      خب اون وارداتیه یه کالای تجاریه و قرار دادش مثل پژو مفادی از جمله انتقال دانش و اشتراک در تولید نداره که پس بعد تحریم ها هم میتونه به فعالیتش ادامه بده که بازم چون هیچ اشتراکی در کار نیست داره ارز از کشور خارج میکنه برای همینه که خودروسازان داخلی بیشتر به دنبال همکاری هستن
      بعدم کیه که از پول بدش بیاد خب پژو هم سبک سنگین کرده دیده نمیتونه فعالیتشو ادامه بده وگرنه رنو هم تو همین شرایط مشابه بود چرا باید کل کمپانیشو فدای ایران یا هر کشور دیگه ای کنه؟!
      مرسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ahmad

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      دوستان مطمئن باشید هر شرکت دیگه ای به غیر از پژو و رنو هم بود همین کارو میکرد و اتفاقا شرکتهای دیگه خودروساز حتی قبل از اینکه ترامپ برجامو بهم بزنه اینکارو میکردن ، ولی چون پژو و رنو از ایران خارج شدن میشن بد عهد ، خودروساز اشغال وهزارتا فحش دیگه باز پژو و رنو تا حدودی برای موندن تو ایران مقاومت میکنن ولی خودروسازهای دیگه اگه باشن بلافاصله خداحافظ ، مثلا همین تویوتا به قول یکی از دوستان بخاطر یک دستگاه خودرویی که به سفارت ایران در هند فروخته بود ، از امریکا معذرت خواهی کرد ولی بخاطر این همه تویوتایی که دست داعش ، القاعده ، طالبان هست معذرت خواهی نکرد ، یا مثلا همین بوئینگ که تمام سفارشاتشو قطع کرد یا همین کشور دوست و برادر روسیه که اینقدر ایرانو میچاپه شرکت نفتیش تمام فعالیتهاشو به حالت تعلیق در اورد ، اینو گفتم که بدونید تمام کشورهای غربی ، هیچ فرقی نمیکنه کدوم کشور باشه ، حتی همین کشورهای به ظاهر دوست اگر قرار باشه بین ایران وامریکا یکی رو انتخاب کنن حتما امریکارو انتخاب میکنند ، همشون در مقابل ایران یک جبهه دارند ، قانون ، قانون جنگله ، هر کی زورش بیشتر باشه ، همون برنده میشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (49 ديدگاه)

        بسیار زیبا بود
        شما اقتصادت رو در حد بالایی قوی کن ببین کی جرات داره تحریمت کنه ، شما نفوذ سیاسی و اقتصادیتو تو کشور های مختلف بالا ببر اونوقت بقیه کشور ها اصلا برات مهم نمیشه، موشک که سهله صدتا بمب اتم هم بسازی هیچکی جرات چپ گفتن بهت رو نداره،دوستی هم تو روابط بین الملل رسما کشکه دوستی وجود نداره شما یه قدم چپ بزارین نصف کشور رفته این وسط فقط منافع مشترک هست که اهمیت داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. Alirezaasg5

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (261 ديدگاه)

    یه بنده خدایی میگفت امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه ?
    مزدا 3 220 میلیون تومن دوستان
    دیو چو بیرون رود فرشته دراید ?
    عوض امنیت داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. John

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (214 ديدگاه)

    ???
    در هر صورت به ما مردم بیچاره ی ایران که نفعی نمیرسید، خوشحال شدم ازین خبر، چقد قیافه ی مدیرای اوسکل خودروسازیمون دیدنیه الآن????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (295 ديدگاه)

    دوباره شروع شد , باز دوباره استرس و نگرانی و چک کردن روزانه اخبار منفی و جو افسردگی کامل روی جامعه , قشنگ حس میکنم زندگی و آینده هممون مخصوصا جوونایی مثل خودم که تازه میخواییم با هزار امید وآرزو شروع کنیم زندگی و سر پا بشیم هم مثل همین قرارداد های خودرویی شده یه دور باطل که به هیچ جا نمیرسه . من جوون که واقعا دیگه تحمل این همه افسردگی و نا امیدی و فشار رو ندارم . تو 25 سالگی شبیه 50 ساله ها شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alirezaasg5

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (261 ديدگاه)

      اونایی که بهت منفی دادنو درک نمیکنم جیره خواران عزیز واقعا فکر میکنید امید وارزو و خوشحالی موج میزنه تو جامعه؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. NAVID۰۰۹۸

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    به قول شاعر :
    این روزا گَوَزنو سر نمیبرن ، میشکنن شاخشو ، میفرستن تو باغ .
    حالا دو حالت داره بیان این خبر برای مردم :
    ۱- تو خبرهای کوتاه بهش پرداخته میشه و گذرا رَد میشه میره .
    ۲- یا مدیران و مسئولان مثل همیشه میان هارتوپورت دروغی میکنن ، لبخندی هم میزنن و چند روز دیگه هم همه مثل تمام مشکلاته این چند ده ساله یادشون میره و سلام کنید به پژوهای ۳۰ ساله و ۱۰۰ میلیونی از بی ارزشترین پول دنیا در ثروتمندترین کشور دنیا (( ایران )) .
    جا داره بگیم (( ایرانی چیطوری )) .
    حرف زیاده ، اما سکوت بهتره .
    از روزی که کشور جیبوتی باهامون قَطع رابطه کرد ، فهمیدم که چقدر ما بدبختیم .، پژوی لَکنته که جای خود داره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. datsun

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    پژو بازاری که نجاتش داد رو ترک کرد …….
    امیدوارم روزی برسه که مثل بازار امریکا ماشینی به اسم پژو وجود نداشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      پژو بازاری که نجاتش دادو ترک کرد ، چی میگی دوست عزیز ، پژو به غیر از ایران تو 30 تا کشور دیگه ماشین میفروشه مطمئن باش اگه رفتن از ایران براش ضرر بود ، به هر قیمتی بود ، تو ایران میموند ، در مورد اینکه خودروهاش تو امریکا وجود نداره هم باید بگم اتفاقا یکی از دلایل رفتنش از ایران همین بود ، چون پژو میخواد دوباره به بازار امری
      کا برگرده و نمیخواد با موندن تو ایران بازار پر سود امریکارو از دست بده ، همونطور که قبلا هم گفتم چون فرانسویها اینکارو کردن شدن بد عهد ، اشغال وغیره ، اگه خودرو سازهای دیگه بودن مثلا اگه به جای پژو تویوتا یا نیسان در ایران سرمایه گذاری کرده بودند و حالا میخواستند برن دوستان میامدند شروع میکردن به ماله کشیدن تقدیر کردن از اونها و میشدن خودروسازهای معتبر با اصالت تازه خیلیها هم از این کارشون تقدیر و تشکر هم میکردن ولی چون پژو اینکارو کرده شده بد ، مطمئن باش تا چند وقت دیگه ایرانخودرو باید قالبای پیکانو بیاره دوباره پیکان تولید کنه مردمم برای تحویل گرفتن پیکان صفر تو سرو کله هم دیگه بزنن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. وحید

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اینا همه درست، ولی عوضش امنیت داریم؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Kian70

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (107 ديدگاه)

      امنیتم داشتیم خوب بود امنیتم نداریم
      برن ب درک نه اینکه مثلا بود ما ماشین فرانسوی سوار میشدیم؟!
      اونم نصیب ژن خوبا بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (566 ديدگاه)

        ماشین فرانسوی هیچ عیبی نداره دوست گرامی ، مگه کشورهای اروپایی یا کشورهای دیگه اسیایی ماشین فرانسوی سوار نمیشند هر چی باشه دومین خودروساز بزرگ اروپا هستند انویایی که شما تو ایران به اسم رنو و پژو سوار میشی در اصل چینی هستند نه فرانسوی اون رنویی هم که سوار میشی فقط ارم رنو داره وگرنه داچیاست مشکل از خودماست باید دست از این تعصب بازیا برداریم و به جای اینکه مشکلات کشور بندازیم به گردن دیگران با واقعیت روبرو بشیم ، حالا مثلا اگر به جای رنو یا پژو خودروساز دیگری بود شما فکر میکنی به تعهدات خودش پایبند میبود ، مطمئن باش اونا زودتر از رنو و پژو از ایران میرفتن ، قبل از اینکه امضای ترامپ خشک بشه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. achtung

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (420 ديدگاه)

    برجام دیگه به چه درد میخوره؟ با این وضع هنوز آتیش نزده؟ مگه قرار نبود پارش کردن اینا آتیشش بزنن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. sevlan

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (186 ديدگاه)

    خیلی خوشحال شدم از این خبر ، به امید روزی که ایرانخوذرو و سایپا بخاک سیاه بشینن به تقاص خونی که از مردم بدبخت ایران تو شیشه کردن ، و در جواب دوستی که تو توضیحاتش گفته بود آمریکا هم یک شبه آمریکا نشده ، واقعیت اینه که مافقط تو این ۴۰ سال فقط گنده گ..ی کردیم ، و میکنیم ، با حلوا حلوا گفتن دهن آدم شیرین نمیشه ، و من بعد هم با این سیاست های غلط هیچ …خی نمیشیم ، چهل سال عمر یه آدمه ، کره جنوبی تو چهل سال کاری کرد کارستان ، اما مایی که روی دریای نفت و گاز شناوریم شدیم این ، حداقل میتونستیم یک پنجم امارات بشیم اما با اصرار بر ائدولوژی های سوخته و حمایت از کشورهایی که فقط مثل انگل خونمونو مکیدن و ضرورت باشه سیخ میزنن مزدم و مملکت رو بخاک سیاه نشوندیم ، ما هیچی نیستیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (8 ديدگاه)

    راهش اینه که به خودمون متکی باشیم..اون از برجام اینم از پسابرجام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. افشار

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بخدا قسم اگه قیمتا چند برابر اینم بشه بازم مردم میخرن چون پولشون با زحمت بدست نیومده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. پژمان

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (46 ديدگاه)

    واقعا این الان استقلاله کشور ما داره ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. سام

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    جالبه،بعضی ها اصرار عجیبی دارند که کار ناجوانمرادانه و نقص عهد پژو را توجیه و ماست مالی می کنند.تا دیروز سایه اش را با تیر می زدند و لی حالا سخت نوکر سینه چاکش شدند!..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      حالا مثلا اگه بجای پژو خودروساز دیگری این کار ناجوانمردانه را میکرد خود شما نمیامدی ازش دفاع کنی ، به عنوان مثال من خودم بارها تو همین سایت دیدم وقتی یک مطلبی پدال راجع به فراخوانهای خودروهای المانی ، ژاپنی یا امریکایی مینویسه خیلیا میان شروع میکنن به ماله کشی وتعریف و تمجید که چقدر اون کمپانی برا مشتریاش ارزش قائله ، ولی وقتی فراخوان راجع به خودروهای فرانسوی باشه همه میان شروع میکنن به فحشو بد و بیراه گفتن که این ماشینای فرانسوی اشغاله ، اینا متقلب هستند و از اینجور حرفا .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (709 ديدگاه)

        خیر من هیچ وقت اینکار را نمی کردم،چون اولا به بنده چیزی نمی رسه ثانیااز نظر من خلف وعده و عهد شکنی از طرف هر خودروسازی که باشه عمل خائنانه و ناجوانمردانه ای محسوب می شود.ثالثا من عقاید ثابتی دارم و تابع حزب باد نیستم که هر روز عقیده خودم را برای خوشایند بعضی ها تغییر بدهم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  21. حمیدرضا

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به نظرم باید قبول کنیم که ایران درسته بزرگترین بازار پژو بعد از فرانسه هست ولی محصولات قدیمی و کم سود برای پژو درش فروش میره
    خروج پژو کمی عجیب بود چون خیلی منافع مشترک با امریکا ندارن مگر خرید اوپل و دریافت قطعات از جی ام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. پسر خوب

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (47 ديدگاه)

    وای چه حالی بده ایران خودرو ورشکست بشه. دم پژو گرم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. sadegh

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بحث شرکتای داخلی یا خارجی نیست این دندون از ریشه خرابه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمدرضا فنا

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (15 ديدگاه)

    به درک که رفت ، دیگی که برای ما نجوشه سر سگ توش بجوشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. LC LOVER

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ((((((((((((موضوعی که برای مدیران کوچک‌ترین ارزشی ندارد))))))))))))) مرسی از نگارنده !

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا