ایستگاه خبر

اعلام قیمت جدید خودروها، شاید وقتی دیگر!

دنیای اقتصاد نوشت: در شرایطی که قیمت پیشنهادی خودروهای داخلی از سوی سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولید‌کنندگان به ستاد تنظیم بازار رفته و خودروسازان و مشتریان منتظر اعلام نظر نهایی این ستاد هستند، رفت‌وآمدها در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام قیمت‌های جدید را به تأخیر انداخته است.


اوایل هفته جاری، بالاخره استعفای محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تأیید قرار گرفت و رئیس‌جمهوری نیز با آن موافقت کرد. در ادامه نیز رضا رحمانی به‌عنوان سرپرست وزارت صنعت و گزینه پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه معرفی شد. با رفتن شریعتمداری اما برخی معاونان وی از جمله حسن سینکی دبیر ستاد تنظیم بازار نیز استعفا دادند تا پرونده قیمت خودرو دچار بلاتکلیفی شود.

عملیات کنار گذاشتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو را شریعتمداری به جد در دستور کار قرار داد و آن‌طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید، موفقیت‌آمیز نیز بوده است. بر این اساس و طبق گفته مقامات رسمی از جمله شریعتمداری، شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته و سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولید‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار جایگزین آن شده‌اند. هرچند رئیس شورای رقابت هنوز قیمت‌گذاری خودرو را حق خود دانسته و تهدید کرده که این اقدام وزارت صنعت را به دیوان عدالت اداری ارجاع خواهد داد، بااین‌حال طبق آخرین اخبار، پروسه افزایش قیمت خودروهای داخلی (توسط وزارت صنعت و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار) در جریان است.

ظاهراً سازمان حمایت قیمت جدید خودروها را به ستاد تنظیم بازار فرستاده و بنابراین خودروسازان و مشتریان در انتظار اعلام نظر این ستاد هستند. حال در این شرایط که شریعتمداری از وزارت صنعت رفته و دبیر ستاد تنظیم بازار نیز استعفا داده و هنوز وزیر صنعت قطعی نشده است، اعلام قیمت جدید خودروها نیز در محاق قرار دارد. البته طبق اعلام نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، قرار است جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت روز شنبه آینده برگزار شود. بااین‌حال، حتی اگر رحمانی از فیلتر مجلس نیز بگذرد، بعید به نظر می‌رسد به سرعت قیمت جدید خودروها را تعیین‌تکلیف کند. طبعاً تا معاونان جدید وی به‌ویژه رئیس ستاد تنظیم بازار (که پرونده افزایش قیمت خودرو در این ستاد است)، مشخص شده و مستقر شوند، کمی زمان خواهد برد و معلوم نیست رسیدگی به پرونده قیمت خودرو در اولویت قرار بگیرد یا نه.

نکته دیگر اینجاست که رحمانی هنوز اظهارنظر صریحی در مورد پروسه قیمت‌گذاری خودرو انجام نداده و مشخص نیست وی موافق تداوم قیمت‌گذاری دستوری است یا به آزادسازی اعتقاد دارد. البته خودروسازان امیدوارند رحمانی کار ناتمام وزرای پیشین صنعت، معدن و تجارت (نعمت‌زاده و شریعتمداری) را تکمیل کرده و قیمت خودرو را به سمت آزادسازی ببرد. هرچه هست، فعلاً باید منتظر ماند و دید اولاً رحمانی می‌تواند از بهارستانی‌ها رأی اعتماد گرفته و راهی ساختمان شماره یک خیابان سمیه شود و ثانیاً در صورت عبور از صافی مجلس، چه رویکردی را در قبال قیمت‌گذاری خودرو پیش خواهد گرفت. در کنار این موضوع، اینکه چه کسی ریاست ستاد تنظیم بازار را بر عهده بگیرد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چه آنکه نظر نهایی را در مورد قیمت خودروهای داخلی، این ستاد اعلام خواهد کرد.

  • افت‌و‌خیز قیمتی بازار خودرو

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها طی هفته‌جاری به چه شکل بوده و چه افت‌و‌خیزی روی داده است. آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، این هفته برخی خودروهای داخلی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و برخی دیگر نیز روندی نزولی یا باثبات داشته‌اند.

به گفته آن‌ها، در حال‌حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۷۰ میلیون تومان دارد که این موضوع از عقب‌گرد یک‌میلیون تومانی این محصول طی هفته جاری حکایت می‌کند. از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به کاهش قیمت جزئی‌اش، در حال‌حاضر ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۵۰۰ هزار تومان در این هفته کاهش قیمت را تجربه کرده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، پژو ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر قیمتی برابر با ۱۰۵ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد خودرو موردنظر افت‌و‌خیز خاصی در این هفته نداشته است.

این در حالی است که از بازار تندر مدل E۲ پارس‌خودرو خبر می‌رسد این محصول یک‌میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. با این حساب، تندر E۲ هم‌اکنون قیمتی برابر با ۸۵ میلیون تومان دارد. برای خرید پارس تندر نیز به‌عنوان محصولی که تنها ظاهر آن با تندر E۲ تفاوت دارد، کماکان باید ۸۸ میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار همچنین در مورد تندر-۹۰ اتومات نیز عنوان می‌کنند این محصول قیمت ۱۰۵ میلیون تومانی خود را حفظ کرده است. بنا به گفته فعالان بازار، دنا پلاس نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان دارد و با این حساب، قیمت این محصول در هفته جاری افت‌و‌خیز خاصی را تجربه نکرده است. فعالان بازار در مورد دنای معمولی عنوان می‌کنند که این محصول طی هفته جاری افت‌و‌خیز قیمتی خاصی را تجربه نکرده و در حال حاضر ۷۱ میلیون تومان خرید و می‌شود.

در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ‌وی نیز که منحنی قیمت آن صعودی شدید را طی چند ماه گذشته تجربه کرده، در حال حاضر ۱۲۸ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. این قیمت نشان می‌دهد خودروی موردنظر در این هفته میل به ثبات داشته است. رانا نیز در حال حاضر ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و بنابراین افت‌و‌خیز خاصی را تجربه نکرده است. سمند مدل EF۷ نیز که ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، هفته جاری را بدون تغییر قیمتی خاص به انتها رسانده است. نگاهی هم به قیمت پراید، تیبا، ساینا و همچنین کوئیک بیندازیم و ببینیم آن‌ها چه افت‌و‌خیزی را در هفته جاری تجربه کرده‌اند.

در خانواده پراید نیز قیمت‌ها همچنان بالای ۳۰ میلیون تومان است. به گفته آن‌ها، پراید مدل ۱۳۱ با قیمت ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین ۵۰۰ هزار تومان طی این هفته افزایش قیمت داشته است.


دیگر مدل پراید یعنی ۱۱۱ (هاچ‌بک) نیز که تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده، در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار تیبا اما خبر می‌رسد این محصول در هر دو مدل معمولی و هاچ‌بک خود کاهش قیمت داشته است. بر این اساس، تیبای هاچ‌بک یا همان تیبا ۲ قیمتی برابر با ۴۳ میلیون تومان دارد و این یعنی حدود یک‌میلیون تومان از قیمت آن کاسته شده است. برای خرید تیبای معمولی هم که یک‌میلیون تومان کاهش قیمت داشته، باید ۳۹ میلیون تومان هزینه کرد. دیگر محصول سایپا به نام کوئیک هم در مدل پلاس فول خود قیمتی برابر با ۶۵ میلیون تومان دارد. کوئیک افت‌و‌خیز قیمتی چندانی را طی هفته‌های اخیر تجربه نکرده و فعلاً روی ۶۵ میلیون تومان ایستاده است.

در بین دیگر خودروهای داخلی، کیا سراتوی مونتاژی سایپا تثبیت قیمت را تجربه کرده است. بر این اساس، سراتو که پس از اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا با کاهش تیراژ نیز مواجه شده، در حال حاضر ۲۰۳ میلیون تومان قیمت دارد. گفته می‌شود تأمین قطعات این محصول به دلیل اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا، به مشکل خورده است. سراتو از جمله خودروهایی است که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌خورد و احتمال توقف تولید آن با توجه به تحریم‌های موجود، هست.

دیگر خودروی مونتاژ داخل یعنی پژو ۲۰۰۸ نیز که پیش‌تر صعودی ۱۰ میلیون تومانی را به خود دیده بود، این هفته ترمز کرد. آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۳۸ میلیون تومان دارد که نشان‌دهنده ثبات این محصول است. ایران‌خودرویی‌ها تأکید کرده‌اند با وجود اعمال تحریم‌های آمریکا و رفتن پژو، قطعات ۲۰۰۸ را ذخیره و این محصول تحویل ثبت‌نام‌کنندگان آن خواهد شد؛ اما از بازار برلیانس نیز خبر می‌رسد قیمت این محصول در بازار به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است. این قیمت البته مختص مدل H۳۳۰ صندوقدار برلیانس است. در نهایت اما قیمت ساینا نیز در بازار طی هفته جاری حدود دو میلیون تومان افزایش یافته است. با این حساب، خودرو موردنظر در حال حاضر ۴۹ میلیون تومان قیمت دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    خخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Behrouz anzali

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (128 ديدگاه)

    کدوم ثبات؟؟؟؟ با قیمتها تا کجا میخوان برن؟ متاسفم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۶ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (42 ديدگاه)

      بنظر من بعد 13 آبان قیمت خودرو ها افزایش دوباره خواهد داشت.
      به بهانه اون تاریخ و البته تثبیت وزیر در محل کارش افزایش رسمی قیمت ها کلید میخوره.

      قیمت دلار هم همین الانش بزور رو این قیمت کنترل شده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. aghaee

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خودروها ی چینی با دلار 6000 هزار تومنی قیمت گزاری شده به احتمال خیلی زیاد بازم گرون میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محسن

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (25 ديدگاه)

    با سر کار اومدن وزیر جدید، افازیش قیمت صورت خواهد گرفت. خودرو سازها مجبور به افزایش هستند.

    اصل دولته که باید قیمت ارز رو کنترل کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Genius

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    ایران ما این روزها دقیقا مصداق بارز خانه ای روی آبه!صبح که پامیشی تا شب که دوباره سر بر بالین بذاری هزار مدل نوسان قیمتی و کمبود یا نبود کالا و خدمات مثل پتک میخورن تو ملاجت اونوقت اینا دارن از ثبات بخشی به بازار حرف میزنن؟!!؟فقط درد ما اینجاست که این کشتی بی بادبان روی امواج خروشان یک ملوان کارکشته نداره تا مسیر رو اصلاح کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. massi

    ۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امیدواریم قیمتها افزایش پیدا نکنه تا مردم قدرت خرید بیشتری داشته باشند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ناشناس

    ۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان
    وقتی همه اجناس مصرفی و غیر مصرفی گرون شده انتظار کاهش قیمت خودرو خیلی بی مورد هست
    در حال حاضر به دلیل بی ثباتی بازار ارز احتمال افزایش قیمت مجدد هست چون اینطور که من تحقیق کردم خودروسازها به خصوص چینی های بازار ارزشونو از سامانه نیما دریافت میکنن که اونجا هم قیمت دلار رو به افزایش هست پس بایستی منتظر افزایش مجدد نرخ دلار و به طبع اون افزایش قیمت خودرو باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا