ایستگاه خبر

سه تفاوت اصلی در دو خودرو ملی: شما بگویید؛ دنا یا رانا؟

رپورتاژ: با وارد شدن دنا به بازار همه نگاه‌ها از رانا برداشته و به سمت آخرین تولید ایران‌خودرو متمرکز شد. سال ۱۳۹۶ بیش از ۴۳ هزار دستگاه دنا تولید شد که نشان از رشد ۵۳ درصدی آن در سال ۱۳۹۵ داشت. هم‌زمان با این منحنی رشد در خرید دنا صفر، علاقه به سمت رانا با ۴۳ درصد کاهش روبرو شد. سال گذشته حتی پراید که روزی در راس پرفروش‌ترین خودروهای کشور قرار داشت ۱۷ درصد و پژو ۴۰۵ هم دو درصد کم‌تر فروخته شد؛ اتفاقی که بی‌تاثیر از ظهور دنا نبود.

دنا امکاناتی داشت که پراید، رانا و پژو ۴۰۵ را پشت سر گذاشت و وارد رقابت با خودروهای خارجی شد. در این مطلب به شما می‌گوییم که چرا خرید دنا صفر ارزش بیشتری در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی دارد.

تفاوت دنا و رانا در مشخصات فنی

در مقایسه خرید دنا و رانا موتور هر دو از نظر حجم و نیرو با هم شباهت دارند. موتور دنا ۴۵ سی‌سی از رانا بزرگتر بوده و حداکثر قدرتی که به چرخ‌ها منتقل می‌شود در دنا فقط کمی بیشتر از رانا است. اگر یک دنا معمولی با رانا مسابقه بدهند هر دو در ۱۲ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر سرعت می‌رسند. از نظر وزنی رانا ۲۰۰ کیلوگرم سبک‌تر و مصرف سوختش هم در هر ۱۰۰ کیومتر یک لیتر کمتر از دنا است. باکی که برای دنا طراحی شده تقریبا می‌توان گفت نمونه مشابه داخلی ندارد؛ چراکه هیچ خودرو داخلی به باک ۷۰ لیتری مجهز نشده است. رانا یک باک ۵۰ لیتری دارد.

تفاوت اتاق دنا و رانا

این تفاوت‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود و تازه وقتی حرف به امکانات رفاهی می‌رسد علت تفاوت قیمت این دو خودرو مشخص می‌شود. این امکانات رفاهی که در دنا وجود دارد اما در رانا نیست در ظاهر شامل سانروف و مونیتور و چراغ‌های ال-‌ای-‌دی هالوژنی دنا است. اما وقتی داخل خودرو بنشینید می‌بینید که سازنده به راحتی سرنشینان در دنا بیشتر فکر کرده است. برای مثال شیشه‌های عقب در دنا به صورت برقی بالا و پایین می‌شوند. سیستم کنترل موسیقی در دنا پیشرفته‌تر بوده و از روی فرمان قابل کنترل است. همچنین قابلیت اتصال بلوتوث به موبایل را دارد. اگرچه جنس مواد اتاق هر دو پلاستیک خشک بوده و فرقی با هیچ خودرو داخلی نمی‌کند.

دنا کروز کنترل دارد و این برای مسیرهای بدون پیچ و خم بزرگراه‌ها امتیاز مثبتی برای راننده است. هر دو خودرو به آینه‌های جانبی برقی و ایموبلایزر مجهز شده‌اند. دنا در صندلی عقب برای نصب صندلی کودک دارای استاندارد ایزوفیکس بوده و از داخل خودرو امکان دسترسی به صندوق‌عقب را فراهم کرده است. به طور کلی طراحی اتاق دنا زیباتر از رانا است. قطعه‌های چوبی که در دنا به کار برده شده برقی داخل اتاق انداخته و توجه را به خود جلب می‌کند. این امکانات رفاهی که در داخل اتاق خودرو برای دنا نصب شده به یک‌باره امتیاز این خودرو را در برابر همه خودروهای داخلی چند پله بالا برده است. درباره اتاق این دو ماشین این نکته را فراموش نکنید که فضای سرنشینان عقب رانا بسیار شبیه به ۲۰۶ صندوق‌دار است. یعنی احساس راحتی که در دنا به مسافران دست می‌دهد در رانا پیدا نمی‌شود. علاوه بر آن نحوه جاگیری ضبط صوت رانا شبیه به ۲۰۶ و تهویه هوای آن شبیه به پراید است.

تفاوت ظاهری این دو خودرو

وقتی به موضوع تفاوت‌های ظاهری دو خودرو می‌رسیم خرید دنا صفر بدون خط و خش ما را با خودرو زیباتری روبرو می‌کند. چراغ‌های آن در برابر رانا کشیده‌تر است و چراغ‌های هالوژنی به آن چهره مدرن‌تری داده است. ضمن اینکه بی‌تناسبی اجزا بیرونی در رانا بیشتر به چشم می‌آید.

 

پایان رپورتاژ آگهی

در همین ارتباط بخوانید:

معرفی جامع دنا پلاس توربو اتوماتیک

 

 

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا