ایستگاه خبر

تامین قطعات خودرویی از چین به در بسته خورد

دنیای اقتصاد: «کونلون بانک» چین در شرایطی پس از دو ماه، خبر از برقراری ارتباط دوباره با بانک‌های ایرانی داده که تنها مجاز به مراودات مالی در حوزه اقلام غیر‌تحریمی است؛ بنابراین نمی‌تواند با زنجیره خودروسازی کشور همکاری کند. بر این اساس، کونلون بانک چینی به‌عنوان یکی از معدود راه‌های مراودات مالی در دوران تحریم، از این پس امکان نقل‌و‌انتقال پول در حوزه‌های مرتبط با خودروسازی و قطعه‌سازی ایران را ندارد. در این بین، صنعت قطعه ایران از دو ناحیه متضرر خواهد شد؛ یکی در بخش تامین مواد اولیه از چین و دیگری در حوزه واردات برخی قطعات از این کشور. این قطعات می‌تواند هم به بخش تولید مربوط باشد و هم به حوزه خدمات پس از فروش. در حال حاضر، حجم عظیمی از لوازم یدکی موجود در بازار از چین وارد می‌شوند، بنابراین قطع ارتباط کونلون بانک، این حوزه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.


در دور قبلی تحریم‌ها که به سختی حالا نبود، وجود این بانک چینی سبب شد قطعه‌سازان کشور بتوانند همچنان نسبت به تامین مواد اولیه و برخی قطعات خاص، نقل‌و‌انتقال پولی لازم را انجام بدهند. در واقع کونلون بانک در دور قبلی تحریم‌ها ارتباط خود را با ایرانی‌ها حفظ کرد، اما در مقطع فعلی که چینی‌ها نیز تحت فشار آمریکا بر موج تحریم سوار شده‌اند، این بانک نیز سیاستی جدید را اتخاذ کرده است. با محدودیتی که کونلون بانک پدید آورده، عملا یکی از معدود پل‌های ارتباطی با شبکه بانکی دنیا بسته شده و حالا قطعه‌سازان با چالشی بزرگ برای تامین مواد اولیه و برخی قطعات روبه‌رو هستند. پس از آنکه آمریکا با تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور، از برجام خارج شد، ناقوس بازگشت تحریم‌ها به صدا درآمد و در اولین قدم، ارتباطات خارجی زنجیره خودروسازی کشور در نیمه مرداد امسال فریز شد. هرچند قطعه‌سازان به قول خودشان تجربه‌های زیادی از تحریم‌های قبلی کسب کرده بودند، با این حال آن زمان وجود معدود پل‌هایی ارتباطی مانند «کونلون بانک» فضا را برای تداوم تامین مواد اولیه و قطعات باز نگه داشت. در حال حاضر اما سختی و سنگینی تحریم‌های آمریکا، چشم کونلون را نیز ترسانده، بنابراین قطعه‌سازان امکان مراودات مالی از طریق این بانک چینی را نخواهند داشت. در صورتی که فکری به حال یافتن مسیر جایگزین نشود، روند تامین مواد اولیه و قطعات بسیار محدود شده و این موضوع اثر کاهشی شدیدی روی تولید قطعه و در نتیجه خودرو خواهد گذاشت.

مختل شدن فعالیت قطعه‌سازان ایرانی در اثر بسته شدن مسیر کونلون بانک، از دو ناحیه خواهد بود که یکی از آنها به بخش تامین مواد اولیه موردنیاز برای تولید قطعات مربوط می‌شود. ازآنجاکه تمامی مواد اولیه موردنیاز قطعه‌سازان، در داخل وجود ندارد، آنها مجبور به واردات هستند، بنابراین بسته شدن مسیرهای نقل‌و‌انتقال پول، تامین مواد خارجی را محدود خواهد کرد. پس از آنکه آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها برگشت، قطعه‌سازان امیدوار بودند بتوانند همچنان از مسیر چین فعالیت خود را هرچند بسیار محدود، ادامه دهند. اوایل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم، این امیدواری همچنان ادامه داشت تا اینکه رفته رفته مشخص شد چینی‌ها این بار در برابر فشار تحریم چندان مقاوم نیستند. اوایل هفته پیش بود که قطعه‌سازان در نشستی خبری عنوان کردند کونلون بانک چین از دو ماه قبل ارتباط با ایرانی‌ها را قطع و حتی یک سنت تراکش مالی نیز (برای قطعه‌سازان) انجام نداده است. قطعه‌سازان در آن نشست ابراز امیدواری کردند که بانک چینی نسبت به برقراری ارتباط دوباره با ایران اقدام و نقل‌و‌انتقال پول در جهت تامین مواد اولیه موردنیاز از سر گرفته شود.

در نهایت کونلون بانک پس از دو ماه و اندی قطع ارتباط با ایران، دوباره اعلام همکاری کرد، منتها با شرایط و محدودیت‌هایی جدید. اصلی‌ترین محدودیت ایجاد شده توسط بانک چینی این است که امکان انجام تراکنش مالی با صنایع تحریمی ایران از جمله خودروسازی و قطعه‌سازی وجود ندارد. در این مورد، یک کارشناس صنعت قطعه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: اینکه کونلون بانک چین عنوان کرده نمی‌تواند در حوزه خودروسازی و قطعه‌سازی با ایرانی‌ها تراکنش مالی انجام دهد، به معنای قطع ارتباط کامل میان دو طرف نیست. وی تاکید می‌کند: البته اتفاق رخ داده، سبب می‌شود هزینه واردات قطعات و مواد اولیه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد. آنچه از اظهارات وی برمی‌آید این است که قطعه‌سازان در نهایت راهی برای تامین مواد اولیه خود خواهند یافت، راهی که البته با افزایش هزینه‌های تامین همراه است. در دور قبلی تحریم نیز روند تامین قطعات به شکلی البته محدود ادامه داشت و همان زمان نیز گفته می‌شد قطعه‌سازان و البته خودروسازان برای واردات قطعات و مواد اولیه موردنیاز خود، متحمل هزینه‌های گزافی شده‌اند.

  • محدودیت و افزایش هزینه واردات قطعه


اما دیگر محدودیتی که با توجه به قطع ارتباط کونلون بانک چینی با زنجیره خودروسازی ایران ایجاد شده این است که قطعه‌سازان دیگر امکان نقل‌و‌انتقال پول از طریق بانک را برای واردات برخی قطعات خاص ندارند. اگرچه قطعه‌سازان همان طور که از نام شان برمی‌آید، رسالت تولید را بر عهده دارند، با این حال طی این سال‌ها برخی از شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی اقدام به واردات کرده و این روند هنوز هم ادامه دارد. داستان از این قرار است که قطعه‌سازان برخی قطعات را (ظاهرا به‌دلیل کمتر بودن هزینه واردات نسبت به تولید داخل) وارد کرده و گاهی حتی به اسم جنس داخلی به فروش می‌رسانند.

به‌عبارت بهتر، قطعه‌سازان نه‌تنها قطعات موردنظر را بومی‌سازی نمی‌کنند؛ بلکه برچسب کالای داخلی نیز بر آنها می‌زنند. این تخلف برخی قطعه‌سازان پیش‌تر در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نیز منتشر شده بود، با این حال مراجع نظارتی پیگیری‌های لازم را در این مورد انجام ندادند تا همچنان واردات قطعه (توسط برخی قطعه‌سازان بزرگ) ادامه داشته باشد. حالا اما با توجه به قطع ارتباط کونلون بانک چین، به نظر می‌رسد روند واردات قطعه به کشور ازسوی قطعه‌سازان نیز به مشکل بخورد. به هر حال وقتی رسما امکان نقل‌و‌انتقال پول وجود نداشته باشد، پروسه تامین (چه در بخش مواد اولیه و چه در بخش قطعات) مختل خواهد شد. در این مورد، یک منبع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: روند واردات بخشی از قطعات توسط برخی قطعه‌سازان بزرگ همچنان ادامه دارد، بنابراین محدودیت ایجاد شده ازسوی کونلون بانک، این پروسه را متوقف نه اما کند خواهد کرد. وی تاکید می‌کند: قطعه‌سازانی که به واردات قطعه مشغول هستند، با وجود قطع ارتباط بانک چینی، بالاخره راه واردات را پیدا خواهند کرد، هرچند این موضوع افزایش هزینه را برای آنها به‌دنبال دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. Genius

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    اونوقت علیرغم این اوضاع آقایون میان و باد به گلو میندازند و میگن بعد از امریکا و روسیه کشور ما دارای بیشترین تعداد فارغ التحصیلان مهندسی است!دوستان اما از این نکته غافلند فارغ التحصیل دکترای مهندسی ما از واحد فلان دانشگاه شهریه بگیر پشت کوه قاف و با معدل 14 و تنظیم پایان نامه اش توسط کسبه راسته خیابان انقلاب در بهترین حالت در حد یک تکنسین آماتور اروپایی یا شرق آسیایی کارایی دارد که اگر خلاف این بود نباید با آغاز تحریم های تجاری اینچنین چهارچرخ اغلب صنایعمان بالاخص صنعت خودرو در گل گیر میکرد!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      حالا دیگه باید کویر لوت را بکنیم پارکینگ دِپو چینیهای بی قطعه .
      ای وای بر من ، چینی پُر استهلاک باشه ، قطعه نباشه ، هیچ جای دنیا به جز چین هم بدست نمیاری ، یعنی باید برای یک قطعه ۱۰۰ میلیون خرج کنی بری چین و برگردی برای ماشین دوزاریت قطعه جور کنی .

      آی حال میکنم این روزهارو میبینم که*** تا دیگه چینی رو اینقدر گنده نکنند .
      شده بودیم موش آزمایشگاهی خودروهای چینی .
      حداقل ایرانیهای بدردنخور ، اینجا میشه یه کاریشون کرد یا ماشینهای وارداتی هم میشه از کشورهای همسایه جور کرد ،.
      چینی سوارها ، تسلیت ، تسلیت .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۳ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        شما بگو همه خودروهای تولیدی!!!
        خودروهای چینی که جای خود
        حتی یه سری از قطعات پراید هم از چین وارد میشه و ۱۰۰٪ تولید داخل نیست
        ۲۰۶ همینطور
        ال نود و ساندروهای پسا تحریمی همینطور

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. مسعود

        ۳ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (222 ديدگاه)

        جالبه برام که داری خوشحالی میکنی … !!! تحریم آتیشیه که راه افتاده دامن خودرو های اروپایی ، کره ای ، ایرانی و حالا چینی رو گرفته !! کسی که پول به خرید ماشین چینی رو میده الان ، قبلا میتونست کره ای سوار بشه و کره ای ها شدن به قیمت اروپایی ها و … ماحصل همه این اتفاقات به سختی چرخیدن چرخ های زندگی مردمه و کسی که تو وضعیت مملکت خوشحالی کنه معلومه که معلوم الحاله داداش من …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۳ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          مسعود جون ، داداش ، دارم حال میکنم ، چون شماها هستین که با هر چی هم گرون بشه موافق هستین و صداتون در نمیاد(( شاید با تمام احترامم به شما ، نَفعی میبرید)) چون باید ۴۰ ساله مرگ به کشورهایی بدیم که آقازاده هاشون با پول ملت بدبخت ما پادشاهی میکنند در همون کشورها.
          اگر با پول الانِ چینی میتونستی قبلاً کره ای بخری ، اینم بدون که با پول الان پراید ، قبل انقلاب شکوهمند ، بوئینگ ۷۳۷ میخریدی (( برو ببین اشتباه میکنم یا نه )) .
          خزانه ملی از اختلاسها و خرجهای مسخره خالیه ، روز به روز ارزش پولی که براش زحمت کشیدی ، به پِهِن تبدیل شده .
          داری واسه ما خودشیرینی میهن پرستی میکنی .
          برو داداش که خدا پدر ترامپ حرومزاده را بیامرزه که داره کار را یکسره میکنه .

          به قول معروف : مرگ یکبار ، شیون هم یکبار .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Genius

          ۳ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (1237 ديدگاه)

          یقینا کسی که دو سال پیش میتونسته کره ای بخره و همینطور کسی که الآن داره 140 میلیون بده بالای چانگان چینی از طیف از ما بهترونه و دخلی به اکثریت مردم ایران نداره برای اینکه هر جور حساب کنید با حقوق حداکثر ماهی 3.5 یک کارمند عالیرتبه با ده سال سابقه نمیشه از اینجور خاصه خرجی ها کرد!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. نوید جهرمی

          ۳ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (3691 ديدگاه)

          خلایق هر چه لایق. خودکرده را تدبیر نیست.
          اینهمه گفتیم گول این جماعتو نخورید باز رفتن صف کشدن و له له زدن برای خرید. حالام بکشن. تازه شروعشیم. بزار سال دیگه بشه میفهمید.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. معین

        ۳ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (6 ديدگاه)

        المانم برند اوپل رو داره که به پژو محلق شد. اوپل یه خودروی ارزون قیمته.
        امریکام خودروهای شورولت داره ده هزار دلار قیمت صفر کیلومترش
        حالا چون ارزونن پس بدن؟
        شما هرچی پول بدی همونقدر اش میخوری
        شما پول بنز نداری اپل میخری یا شورلت و به همون نسبتم کیفیت تحویل میگیری
        ما چون فکر میکنیم المان یعنی بنز و بی ام و پورشه پس همه چیش بهترین.
        ما چون فکر میکنیم شورولت یعنی کامارو پس هرچی شورولت بسازه یعنی خدای کیفیت و خلاقیت
        هر شرکتی برا بازار هدفش محصول میسازه. بنز مدل cla داره که قیمتش با کیا اوپتیما قیمت فروشش تو خارج یکیه
        شورولت کاماروی هفتاد هزار دلاری داره ولی مدل کروز میسازه که با ماشین چینی قیمتش یکیه و کیفیتشم با ماشین چینی یکیه.
        شما نمیتونی انتظار داشته باشی پول ماشین چینی بدی و بنز تحویل بگیری.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ونوم اف ۵

          ۳ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (89 ديدگاه)

          معین جان حرفت درسته ولی فکر کنم اینجا جاش نبود یعنی اصلا ربطی نداشت بمطلب قضیه این هست که ماشین چینی پیشکش ما برای تولید خودروی ملی پراید هم باید از چین قطعه وارد کنیم وگرنه تولیدش متوقف میشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
      4. محمدرضا

        ۳ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (102 ديدگاه)

        آدم سطحی ای هستی نوید .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۳ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          محمد رضا ، دلیل سطحی بودنم را بگو تا به اشتباه خودم پِی ببرم .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. FF

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (15 ديدگاه)

      شما وقتی تو رشته های پایه هزینه نکنی و از تکنولوژی دنیا 100 سال عقب باشی ،اول باید کپی کار بشی ،برای کپی کار شدن به تکنولوژی وارداتی و سرمایه نیاز داری که تازه بتونی اون تکنولوژی هایی که خریدی رو کپی کنی که حداقل نیازات برطرف بشه ،بعد که به صنعت روز دنیا نزدیک شدی ،تازه میتونی خلاقیت رو تو محصولات بکار ببری

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Genius

        ۳ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (1237 ديدگاه)

        اینجا فقط پزشکی؛برای اینکه جامعه خسته و مریضی داریم و نون صنوف بهداشتی درمانی اینطوری رفته تو روغن!حالا جالبه آقایون و خانم های پزشک اصلا حالیشون نیست اون درمونگاهی که در اون کار میکنند و تمام امکانات اتاق عمل و ICU و سیستم های تصویربرداری طبی و حتی دوا و داروهایی که ازشون استفاده میکنند حاصل علوم فنی و مهندسی است و اگر مهندسین نباشند پزشکها هم نخواهند بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Archi KHAN

          ۳ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (2167 ديدگاه)

          دقیقا
          البته توی جامعه ی فعلی ایران یه قشر دیگه هم نون شون تو روغنه بقول شما :
          وکلا ، عریضه نویسه ها و بروبچ اون صنف.
          چون در جامعه یکی بیماری و درد بیداد میکنه و یکی دیگه دعوا و قتل و مهریه و چک و …

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. نوید جهرمی

        ۳ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        عوضش موشک داریم. در حالی که توی پوشک و دستمال کاغذی و تیغ اصلاح و… موندیم!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. حامد قدسی

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (262 ديدگاه)

      سلام.
      من با بخشی از کامنتتون که توهین آمیزه شدیدا مشکل دارم. اولا اینکه مشکل خودرو و به طور کلی کل کشور هیچ ارتباطی به کمبود مهندس توانمند تو کشور نداره و این خیلی ناامید کننده است که وجود آدم های بی سواد و بی لیاقت رو که تو هر قشری زیاد ازشون داریم رو به کل یه جامعه توسعه بدید.
      بله متاسفانه تعداد زیادی فارغ التحصیل بی کیفیت در همه رشته ها در ایران به وجود اومده که توانایی انجام کارهایی در مرز علم و تکنولوژی و به ارمغان آوردن پیشرفت رو برای کشور ندارن اما به نظر من با این حال کشور ما حتی تو همین آدم هایی که هنوز نرفتن اونقدر استعداد توانایی و تحصیل کرده داره که می تونن این صنعت را از اعماق عقب موندگی الانش به جاهای خیلی خوب برسونن.
      مشکلی که وجود داره به نظرم اینه که هدف و برنامه ریزی برای خراب کردن همه چیز در این کشور و پول پارو کردن کثیف هستن الان و این رویه گسترده است تو همه شئون این جامعه پس شما الان بهترین مهندس های ام ای تی و هاروارد و کمبریج رو هم بیاری تو این سیستم این زوال همچنان ادامه داره چون قصد بر خراب کردن همه چیز هست تو این کشور نه ساختنش.
      موفق باشید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. معین

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      شما دلتونو با مهندسای داخلی خوش نکن
      اونی که مدرکشو از کشورای اروپایی و غربی گرفته سوادشو داره این داخلیا معلوم نیستن چی هستن ولی هرچی باشن مهندس نیستن. تنها یه مدرک مهندسی دارن
      تو چت به دختره میگم مدرکت چیه میگه مهندسی نرم افزار. به به پس اچ تی ام ال بلدی دیگه. میگه نه تا لیسانس خوندم. اخرش که دید ضایع میشه عکس از مدرکش فرستاد. درست میگفت مهندسی نرم افزار داشت
      اینه وضع مملکت
      میگن المان سی دانشگاه و صد تا هم انستیتیو و مراکز تحقیقاتی و کالج داره. المان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیاست. با هشتاد میلیون نفر جمعیت. بعد تو ایران میگن بالای ده هزار دانشگاه داریم. خودت حساب کن دیگه مهندسامون چقدر مهندسن.
      تو کانادا خبر میرسه چندساله این مهندسامون که اینجا مدرک گرفتن و رفتن کانادا ۹۹ درصدشون امتحانای نظام مهندسی تو کانادا رو اصلا قبول نمیشن. ۱ درصد میمونه همون فارغ تحصیلای شریف اصفهان شیراز تهران و خواجه نصیر و غیره هستن و بس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    راهکار برای خرید از چین زیاده ، اما کاش در این ۲ سال قطعه سازی مان را به روز کرده بودیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      پورتفولیو میدونی چیه وقتی دستت بسته باشه و فقط چین داشته باشی طرف هرچقدر دلش بخواد ناز میاره میبره بالا قطعه نمیدن بهت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ahmad

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    خدا کنه این فشارها بیشتر بشه بالاخره شاید چرخ این صنعت معیوب از جا کنده بشه و راحت بشیم.
    اینجوری خیلی ها هم تاوان گزافه گویی هاشون رو پس میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پویان

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (752 ديدگاه)

      این خیلی خوبه . حالا دیگه باید طبق اقتصاد مقاومتی خودمون شروع کنیم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. بهراد

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    با خوردن نوشابه پوکی استخوان درمان نمیشه.اینی که میگن قطعه ساز متحمل هزینه شد دروغه،همشو از جیگر منو شما بیرون میارن،دلتون نسوزه،درسته با تعطیل شدن کارخونه یه عده بیکار میشن ولی شما ببینین چقدر آدم از مرگ نجات پیدا می کنن،چقدر بیمارستان ها خالی میشه،چقدر هزینه های ثانویه مراقبت های پس از درمان کاهش پیدا می کنه.مصرف بنزین میاد پایین،هوا هم تمیز میشه ووو

    دوستان خودرو ساز ها از بیرون تحریم شدن،ولی از داخل نه. بهتر نیس یه کشیده هم از طرف ما مردم بخورن؟
    از C3 ,2008 ., و ساندرو عبرت نگرفتین؟برین اچ 30 سدان و 207sd هم بخرین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amin

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      آقا c3 رو نگو که پدرمون در اومده انقدر اعتراض کردیم به قیمت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهراد

        ۳ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (537 ديدگاه)

        حالا C3 که پرید شما حداقل امیدوار باش اصل پولتم نخورن یه آبم روش.

        دوستانی که تز خودکفایی دارن نمیدونم تو فامیلاتون کسی تازگیا واسه گواهینامه رانندگی شرکت کرده یا نه .فقط ازش بپرسین چند مدته که منتظره تا برسه دستش، آخه میدونین الان تو دوران تحریمی هستیم و کاغذ پاره ها نمیزاره چیپ الکترونیکی کارت هارو وارد کنیم. هرکی آشنا داشته باشه میتونه سریعا یکی سفارششو بکنه براش بزنن ولی وای به حال انوایی که ندارن.

        وقتی میگیم کشور پیشرفته یعنی تو همه ی زمینه ها «سطح رفاه هم توش هشت» فقط منظور بعد نظامی نیست که مثل روسیه هدف نابودی بشر رو داشته باشیم. الان همون نوابغ واسه 40 سالگی همون چیزک شعار درون تهی هم درست کردن«افتخار به گذشته،آینده ی روشن» گذشته = کمیته و حالمون که گفتم و در آینده هم به گاج میریم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. mohammad

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (421 ديدگاه)

    دم ترامپ گرم مرد به این میگن که به حرفاش پایبند بوده کاش تحریمو شدید تر میکرد ک این فرغون سازان ایرانی ریششون نابود بشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MjM

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (721 ديدگاه)

    انشاالله در خودشم بسته بشه تخته بشه و نابود بشن این مافیا بگین آمین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. آرمان

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (85 ديدگاه)

    باید از این به بعد دنبال ماشینی بود که :
    گرون نباشه
    چینی هم نباشه
    استهلاک کم هم داشته باشه
    و …
    عجب صبری خدا دارد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. metti

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (110 ديدگاه)

    ایشالا هرچه زودتر از دست این تابوت سازای شیاد و خونخوار خلاص میشیم و این بساط چپاول و جنایت برای همیشه به زباله دان تاریخ میره، واسه شروع عالیه ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    بعد از چهل سال تو ساخت خودرو موندیم بعد میگیم قدرتمندیم ما دقیقا تو چه چیزی رشد کردیم تو این چهل سال که برامون اورده جهانی داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina7

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (435 ديدگاه)

      یه برنامه ای هست شبکه 3 دم و دیقه وسط هرچیزی میذاره?این جور که من تا الان فهمیدم ما بزرگ ترین کشور دنیا بعد از انقلابیم،یعنی انقدر که پیشرفت داشتیم کل دنیا رو هم دیگه نداشتن،تورم هم تو کشور ما از میانگین دنیا 40 درصد پایین تره،امید به زندگیمونم 30 سال اضافه شده
      فقط تنها چیزی که نفهمیدم اینه که اگه این کشوری که اینا تو اون برنامه میگن ایرانه،پس ما الان دقیقا داریم کجا زندگی می کنیم?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حمیدرضا

        ۴ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (2415 ديدگاه)

        متاسفانه یا خوشبختانه من خیلی تلویزیون نمی بینم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. Achtung

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (423 ديدگاه)

    یعنی باید چیکار کرد حالا؟ دیگه نمیتونیم ماشین سوار شیم؟ آخه اتوبوسا هم چینین همه که☹️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. OMID

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    خدا کنه یه شرایطی محیا بشه هممون از این سرزمین نفرین شده فرار کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. F-23

    ۴ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به به
    به این میگن زمینه سازی برای ضربه نهایی
    در واقع عملیات ضربه نهایی
    :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Mad.z.Max

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1841 ديدگاه)

    خدایا ینی میرسه روزی که در خودروسازی ایران (مشخصا منظورم دو تا شرکت اصلی و انشعاباتشون هست) درش تخته شه و بعد شرکتای واقعی و درست حسابی وارد شن؟
    البته با شناختی که از مردم دارم، اگه قیمت 206 تیپ دو بشه 150 میلیون هم باز میرن براش صف میبندن، اونم تحویل سی ساله.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا