ایستگاه خبر

ادامه توهین دارودسته خودروسازان به خواسته مردم

پیش از این وزیر صنعت کسانی که قصد کرده‌اند تا بهبود کیفیت و کاهش قیمت، خودروی داخلی نخرند را خائن، ضد انقلاب و مرتکب فعل حرام نامید. سپس روزنامه مرتبطشان، آن‌ها را “مگس” خواند و اینک نوبت مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون سازمان توسعه تجارت ایران است که با ادبیاتی زشت و سخیف، به این حرکت بتازد و از تمثیل‌هایی مانند انگل درون حلزون و دستی در آستین مرموز، در توصیف این حرکت خودجوش و واقعاً مردمی استفاده کند.
با این روند، باید منتظر شد و دید که اطرافیان وزیر در مرحله بعدی، کدام جنبه از ادب و ادبیاتشان را رو خواهند کرد؛ هرچند که امیدواریم عاقلی پیدا شود و این ماشین توهین را متوقف کند.

cartoon-05
ابتدا متن کامل یادداشت “محمدرضا مودودی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور افغانستان و معاون سازمان توسعه تجارت ایران ” را که در روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، بخوانید و سپس پاسخ عصر ایران به این افاضات را مطالعه کنید:

کمپین «دلواپسان خودروی صفر داخلی»
معروف است که ما ایرانی‌ها می‌دانیم چه چیز را نمی‌خواهیم، اما به‌واقع نمی‌دانیم که چه چیز را می‌خواهیم! و این ضعف فرهنگی، چه‌بسا قرن‌هاست که ما را در مسیر تاریخ گمراه کرده است! اگر نخواهیم نمودهای این ذهنیت را در تاریخ و سیاست جست‌وجو کنیم،

اما در بخش اقتصادی نیز این قاعده، مستثنا نیست و ردپای این ذهنیت را حتی می‌توان در فضای کسب‌وکار داخلی مشاهده کرد. به‌عنوان نمونه‌ای از بی‌شمار مثال‌های مشابه، خودرو از جمله محصولاتی است که واردات آن، آستانه تحمل بسیاری از منتقدان داخلی را چنان کاهش داده که گاهی نعره‌زنان و مویه‌کنان، دایه مهربان‌تر از مادر شده و از نابودی صنعت داخلی گلایه می‌کنند و از انباشت خیابان‌های شهرها از خودروهای لوکس وارداتی مرثیه می‌سازند و در همان حال، با چرخشی اعجاب‌آور و همزمان، دیوارهای تعرفه را چون چماقی بر سر تولید داخل می‌کوبند و با انتقاد از کیفیت و عملکرد خودروهای ساخت داخل، مظلومیت مصرف‌کننده داخلی را هوار می‌کشند و از انحصار خودروسازان، فغان سر می‌دهند!

به‌این‌ترتیب حکایت عبرت‌آموز آن پدر و پسری را بازگو می‌کنند که الاغی را برای فروش به بازار می‌بردند و نمی‌دانستند که بنابر قضاوت عوام، مصلحت آن است که پیاده طی طریق کنند یا سواره؟! و هر انتخابشان، در نهایت قضاوتی تلخ برایشان به دنبال داشت!

اما این حکایت، فقط گویای تصویری از واردات یا تولید داخل نیست، بلکه حتی در بخش مصرف هم، باز به‌نوعی قابل تعمیم است. در حالی‌که کشور با مشکل بیکاری دست به گریبان است و واحدهای صنعتی، آسیب‌خورده از ترکش‌های تحریم ظالمانه غرب، در بستر احتضار به سر می‌برند و هنوز سر از بالین محدودیت‌ها و محرومیت‌های جهانی برنداشته‌اند؛ برپایی کمپین «خرید خودروی صفر داخلی ممنوع» که به‌تازگی در شبکه‌های مجازی رواج یافته، چه معنای پنهان و آشکاری می‌تواند داشته باشد؟!

صرف‌نظر از تمام ضعف‌ها و کاستی‌هایی که صنعت خودروی داخلی مبتلا به آن‌هاست و هیچ‌گاه قابل دفاع نبوده و نیست؛ اما منصفانه آن است که روی دیگر این سکه را نیز نادیده نگرفت و حداقل به اندازه یک پرسش کوتاه از خود سؤال کنیم که منافع حاصل از این نهضت ضدتولید داخل، به جیب چه کسانی می‌رود؟! و چه کسانی از صرف این همه انرژی برای تخریب تولیدات داخلی، سود می‌برند؟!

در علم انگل‌شناسی، انگلی هست که بعد از ورود به بدن حلزون خیلی زود با کمبود منابع غذایی مواجه می‌شود و از آنجا که بدن کوچک حلزون نمی‌تواند تمام نیاز این مهمان ناخوانده و مهاجم فرصت‌طلب را تأمین کند، پس باید این بدن کوچک را با یک اندام بزرگ‌تر جایگزین کند. بنابراین با حمله به چشم‌های حلزون، آن‌ها را متورم می‌کند، آن‌قدر که چشم‌های ورم‌کرده حلزون موردتوجه پرندگان قرار می‌گیرد و بنابراین شکار این طعمه را به فرصتی برای جابه‌جایی تبدیل می‌کند و انگل محیط بزرگ‌تری برای زندگی خود می‌یابد.

در صنعت خودروی جهانی نیز به نظر می‌رسد خودروسازان خارجی که از یکسو نظر به بزرگی بازار داخل ما دارند و از سوی دیگر با انباشت خودروی تولیدی در انبارهایشان مواجه‌اند؛ با دیده سهم‌خواهی به بازار ایران می‌نگرند در حالی‌که تولیدشان بسیار بیشتر از تقاضاست، بازار بکر ایران را بسیار جذاب می‌بینند و چشم‌پوشی از بازار حداقل ۲ میلیارد دلاری این صنعت، برایشان بسیار دشوار است، بنابراین صرف فقط ۵ درصد از مبلغ کل این بازار نیز چندان دور از تصور بازاریابی نیست و در نهایت می‌تواند برای آن‌ها بسیار سودآور باشد.

درست است که تمام مرثیه‌ها در مذمت اجحاف خودروسازان داخلی در حق مصرف‌کنندگان مظلوم و بی‌پناه است (!) اما چرا این دلسوزان مردم، دلواپس فلج‌شدن چند هزار بنگاه در بزرگ‌ترین زنجیره تولیدی کشور نیستند؟! و چه سودی از این آب به آسیاب خودروسازان خارجی ریختن، نصیب آن‌ها می‌شود که این‌چنین دلسوزی و دلواپسی را به یک نهضت عمومی تبدیل کرده‌اند؟!

تورم چشم خودروی داخلی که آن را به شکاری لذیذ برای رقبای خارجی تبدیل می‌کند، محیط زندگی کدام انگل اقتصادی کشور را وسعت خواهد داد و شرایط رشد و محیط تکثیر آن را بهینه خواهد کرد؟! و انباشت خودروهای صفر در انبارهایی که با لذت و شعف تصویر آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، چه فایده‌ای برای اشتغال جوانان دارد و چه تاج باشکوهی به سر مردم در این جشن بزرگ اتلاف سرمایه‌های ملی می‌گذارد؟!

شکی نیست که خودروی داخلی نوزاد ۵۰ ساله‌ای است که هنوز بالغ نشده است (!) اما قربانی‌کردن این فرزند ملی و عضو خانواده بزرگ اقتصاد ایران در پای منافع رقبای خارجی، بی‌تردید نه افتخاری ارزشمند برای مردم ایران است که بتوانند به خاطرش هورا بکشند و پایکوبی کنند و نه شایسته جشنی است که بتوان شادمانه در مرگ صنعت پویای این کشور برایش، در شبکه‌های اجتماعی رقصید!

اگر کیفیت خودروی داخلی مشکل دارد، این فقط نشانه سوء مدیریت نیست؛ بلکه برآیند شرایطی است که بر صنعت خودروی داخلی نیز مانند صنایع تولیدی دیگر کشور تحمیل شده است. وقتی تحریم، به‌صورت مستقیم صنعت خودروی داخلی ما را نشانه رفته بود و امکان تبادل دانش فنی و فناوری روز را از این صنعت دریغ کرده، سزاوار نیست تمام ضعف‌های موجود را به حساب این صنعت گذاشت و عامل تمام کمبودها را مدیریت این صنعت دانست.

وقتی کشورهای غربی، در طول سال‌های گذشته تحریم، تمام راه‌های مبادله را در برابر ایران مسدود کرده‌اند و تا مرز مرگ صنعت ایران پیش رفته‌اند، کدام غیرت ملی حکم می‌کند که امروز فرش قرمز فراروی تولیدات همان غرب ستیزگر پهن و در وصف خودروهای خارجی مدیحه‌سرایی کرد و سنگ کم به ترازوی تولیدات داخلی نهاد! چه افتخاری در این تملق اقتصادی نهفته است؟! کدام قرینه دیگری را می‌توان در تاریخ ملت‌ها یافت که چنین نسبت به دشمنان اقتصادشان کرنش کرده باشد و تحقیر و نفرتشان را سجده کرده باشد؟!

گاهی لازم است که فقط تابلوی «ممنوع» جاده‌ها را تماشا نکنیم؛ بلکه به آن دستی که این تابلو را بالا گرفته است هم نگاهی بیندازیم! دستی شاید فرو رفته در آستینی مرموز که به‌راستی نمی‌دانیم از آن کیست!

cartoon-02

پاسخ: دست خدا با جماعت است

  1. بلافاصله بعد از تیتر کمپین خودرو، نوشته‌اید که ما ایرانی‌ها می‌دانیم چه نمی‌خواهیم ولی نمی‌دانیم چه می‌خواهیم. سپس ماجرای پدر و پسر و الاغشان را مطرح کرده‌اید که آخرسر هم نفهمیدند با کدام ساز مردم باید برقصند؟!
  2. در پاسخ باید گفت، درباره خودرو که سنگش را به سینه می‌زنید مردم دقیقاً می‌دانند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند.

    اگر شما نمی‌دانید، یک بار برای همیشه بدانید: ” آنچه مردم نمی‌خواهند خودروی بی‌کیفیت و گران است و آنچه می‌خواهند، خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب است.” امیدوارم فهمیده باشید که مردم چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند.

    درباره ماجرای پدر و پسر و الاغشان هم، ماجرا را برعکس دیده‌اید چرا که اتفاقاً این مردم هستند که نمی‌دانند به چه ساز شما برقصند: زمانی که سخن از خودکفایی و حمایت از خودکفایی است فریاد می‌زنید که ما خودروسازان خودکفا شده‌ایم و زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود، خودکفایی یادتان می‌رود و فریاد می‌زنید قطعات وارداتی‌مان گران شد و باید خودرو را گران کنیم. یا به هزار تبلیغ و تیزر، مردم را به خرید خودرو تشویق می‌کنید و بعد از خرید، آن‌ها را در مراکز خدمات پس از فروش سر می‌دوانید و … .

  3. سخن از “تخریب تولیدات داخلی” به میان آورده‌اید. اما واقعیت این است که باید می‌گفتید “تولید خراب داخلی”.

    هیچ کس دوست ندارد آنچه مهر “ساخت ایران” می‌خورد، آن‌قدر بی‌کیفیت باشد که نتواند بدان افتخار کند. خودرو هم از این امر مستثنی نیست. قطعاً همه ماهایی که به یک ایران سربلند و پیشرو می‌اندیشیم، بسیار دوست داریم نه تنها خودروهای فاخر و کیفی تولید خودمان را سوار شویم، بلکه آن را با سربلندی به کشورهای دیگر صادر کنیم.
    اما متأسفانه آنچه تولید می‌شود، چنان وضعیتی دارد که وقتی خودروی وطنی را به نمایندگی می‌بری و از مشکلاتش شکایت می‌کنی، این جمله آشنا را می‌توانی از خود کارکنان نمایندگی بشنوی که “ای آقا! چه انتظاری داری؟ ماشین ایرانی است دیگر!”

    شما خودروی با کیفیت تولید و عرضه کنید و گران‌فروشی نکنید، آنگاه خواهید دید که مردم ایران با اشتیاق، خودروهای داخلی خواهند خرید و از تولید منزه و متعالی داخلی حمایت خواهند کرد.

  4. مرقوم فرموده‌اید: “حداقل به اندازه یک پرسش کوتاه از خود سؤال کنیم که منافع حاصل از این نهضت ضدتولید داخل، به جیب چه کسانی می‌رود؟! و چه کسانی از صرف این همه انرژی برای تخریب تولیدات داخلی، سود می‌برند؟!”

    متأسفانه صورت‌مسئله را نادرست نوشته‌اید. هیچ نهضت ضدتولیدی از سوی مردم راه‌اندازی نشده است بلکه این نهضت، دقیقاً در راستای حمایت از تولید است چرا که تولیدکنندگان را وا‌می‌دارد که از این پس، به سمت محصولات کیفی بروند. آیا درخواست مردم از خودروسازان که از این به بعد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب تولید کنید، نهضت ضدتولید است؟ اگر این‌گونه باشد، باید گفت که اگر مردم از خودروسازان بخواهند خودروی بی‌کیفیت و گران تولید کنند، نهضت حمایت از تولید راه انداخته‌اند؟!

    علاوه بر این، در پاسخ به سؤالتان که منافع این ماجرا به جیب چه کسانی می‌رود؟ بهتر است مستحضر باشید که بزرگ‌ترین منتفع این ماجرا مردم هستند که اگر صدایشان شنیده شود، پس از سال‌های دراز که ناگزیر از خودروهای بی‌کیفیت و گران شده‌اند، خواهند توانست، خودروهای بهتر و با قیمت مناسب‌تری سوار شوند و صدالبته کمتر قربانی تصادفات شوند.

    البته شما می‌گویید که خودروسازان خارجی برنده این ماجرا هستند. این یک امر بدیهی در اقتصاد است که هر کسی کالای خوب و با قیمت مناسب ارائه دهد، برنده می‌شود، چه خودرو باشد، چه چای و چه لوازم‌التحریر و چه هر چیز دیگر.
    بنابراین، سخن گفتن از این‌که در این ماجرا خودروسازان خارجی برنده می‌شوند، اعتراف به سطح نازل کیفیت و قیمت بالای تولید داخلی است.
    بنابراین به‌جای هزینه کرد از مردم، فکری به حال کیفیت و قیمت خودروهای داخلی کنید.

  5. بحث انگل و حلزونتان هم آن‌قدر بی‌ادبانه است که ترجیح می‌دهیم وارد این مقوله نشویم و قضاوت را درباره توهینی که کرده‌اید به مردم واگذاریم. فقط به این نکته می‌پردازیم که انگل، کسانی هستند که سال‌های سال از خون مردم ارتزاق کرده و امروز طلبکار هم شده‌اند.
  6. پرسش کرده‌اید که این کمپین چه فایده‌ای برای اشتغال جوانان دارد و چه تاج باشکوهی به سر مردم در این جشن بزرگ اتلاف سرمایه‌های ملی می‌گذارد؟!

    در پاسخ باید گفت که هدف این کمپین، ارتقاء کیفیت و تناسب قیمت خودروهای تولید داخل است که هم‌راستا با سند چشم‌انداز ایران است که مقرر می‌کند صادرات یک میلیون خودرو در سال ۱۴۰۴ (ده سال بعد) محقق شود. چنین هدفی، نه تنها از اشتغال نمی‌کاهد بلکه اشتغال‌زا نیز هست.

    اتلاف سرمایه‌های ملی هم، نه کمپین مردم که تبدیل فولاد و مواد اولیه دیگر به محصولات نامرغوب است، اتلاف سرمایه‌های ملی، این است که خودروهایی بسازیم که صفرشان از فرسوده‌های خارجی، بیشتر بنزین می‌سوزانند. اتلاف سرمایه‌های ملی یعنی تولید خودروهایی که با تصادفاتی معمولی سرنشینانشان را به کشتن می‌دهند یا در جا آتش می‌گیرند.

    درباره تاج باشکوه هم ما از شما می‌خواهیم که خودتان بفرمایید وضعیت فعلی خودروسازی که شما دم از آن می‌زنید، چه تاجی بر سر مردم نهاده است؟ دست پیش می‌گیرید که پس نیفتید؟

  7. خدا خیرتان دهد که بهترین تعبیر را درباره صنعت خودروسازی داخلی به کار بردید: “نوزاد ۵۰ ساله‌ای است که هنوز بالغ نشده است”

    وقتی صنعتی بعد از نیم قرن، نوزاد و نابالغ است و همچنان اصرار دارد مردم تغذیه‌اش کنند و در مقابل، خرابکاری‌اش را رفع و رجوع کنند، حتماً با یک موجود بیمار مواجه هستیم که به‌جای ترحم، به مداوا نیاز دارد. علاج این بیمار هم که از فرط تنبلی، زخم بستر گرفته، از جا برخاستن و حرکت کردن است.

    انصاف دهید که در کجای دنیا، خودروسازی وجود دارد که ۵۰ سال سابقه داشته باشد و وضعیتش این‌گونه باشد؟ در ۵۰ سال گذشته، خودروسازی‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند، یا توانسته‌اند روی پای خود بایستند و سودآوری داشته باشند و سری در میان سرها درآورند یا بساطشان را جمع کرده‌اند تا نه خود را بیازارند و نه مردم را. خودروسازی ایران هم چاره‌ای جز انتخاب یکی از این دو راه ندارد: یا باید اصلاح شود و یا بساطش را جمع کند تا مردم تکلیفشان را بدانند. ما البته دوست داریم گزینه اول رخ دهد.

  8. باز هم پای تحریم‌ها را به میان کشیده‌اید. بله! حتماً تحریم‌ها اثر داشته‌اند ولی مگر قبل از تحریم‌ها، وضعیت خودروسازی مناسب بود؟ وانگهی تمام تقصیر را به گردن تحریم‌ها انداختن و سهم مسائل دیگر را نادیده گرفتن، چشم بستن بر روی دردهایی است که روز به روز مزمن‌تر می‌شوند.
    چندی پیش یکی از مدیران ارشد خودروسازی کشور می‌گفت که در سال‌های گذشته، به حدی استخدام‌های غیرضروری و توصیه‌ای شده است که هم‌اکنون ناگزیریم به هزاران نفر حقوق اضافه بدهیم و این در حالی است که می‌توانیم با یک‌سوم کارکنان موجود، کارخانه را اداره کنیم. این یعنی اشتغال‌زایی کاذبی که منجر به افزایش قیمت‌ها شده و مردم باید هزینه استخدام‌های سفارشی و سیاسی و … را بپردازند.

    این تنها یکی از مشکلاتی است که هیچ کس عزمی برای حلش ندارد و علاوه بر آن، ده‌ها مشکل ریزودرشت نیز گریبانگیر این صنعت است که باید توسط مسئولان حل شود ولی گویا برخی از آن‌ها، مأموریتی جز حمایت متعصبانه از خودروسازی و اهانت به منتقدان برای خود قائل نیستند.

  9. مردمی که تصمیم گرفته‌اند خودروی بی‌کیفیت نخرند را نواخته‌اید که در برابر دشمنان کرنش کرده‌اند: ” کدام قرینه دیگری را می‌توان در تاریخ ملت‌ها یافت که چنین نسبت به دشمنان اقتصادشان کرنش کرده باشد و تحقیر و نفرتشان را سجده کرده باشد؟! ”

    اولاً این‌ها همان مردمی هستند که در جنگ ۸ ساله، در برابر مهاجمان و حامیان جهانی‌شان جانانه ایستادند. بنابراین، حرمت نگه دارید و بدانید که درباره چه کسانی، چه چیزی می‌گویید.

    ثانیاً این مردم نیستند که تملق می‌کنند، بلکه متملقان کسانی هستند که در شبه رسانه‌هایی که با رانت اداره می‌شوند، سعی در ماله‌کشی سخنان وزیر و حمایت متعصبانه از خودروسازی بی‌کیفیت داخلی دارند. مصداق‌هایش را خودتان به‌راحتی پیدا کنید.

    ثالثاً مردم تحقیر و نفرت را سجده نمی‌کنند. بلکه اتفاقاً علیه آن به دست به اقدام زده‌اند و دیگر نمی‌خواهند خودروهای متعلق به قرن گذشته میلادی را به قیمت گزاف تحمل کنند. شما اگر راست می‌گویید به‌جای تحقیر و نفرت، تکریم و عشق به میان آورید.

  10. گاهی نیز لازم است تابلوی دور زدن ممنوع را نیز در جاده دید و مردم را دور نزد و دانست که در کمپین اخیر، هیچ ماجرای مرموزی وجود ندارد، دست و آستین، همه متعلق به مردمی است که امید بسته‌اند به “یدالله مع الجماعه”.

منبع: عصرایران

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. بنده خدا

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    پدال چرا دوتا نام مشابه باید در یه پست باشه.این باعث اشتباه و سواتفاهم میشه……….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ژاپنی اصیل

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (34 ديدگاه)

    تصویر ماهواره ای ایرانخودرو انباشت ماشین بدون خریدار کسایی که ندیدن ببینن خیلی جالبه
    https://www.google.com/maps/@35.7061436,51.1932985,596m/data=!3m1!1e3

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ما و شما و ایشان

      ۲۲ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      لطفا نقشه رو تو جهات مختلف جابجا کنید تا انبارهای بیشتری رو ببینید!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. اشكان

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (258 ديدگاه)

    من به عنوان یک شهروند خواستار برچیدن دیکتاتوری خودروسازان از کشور هستم که ماشینهای قرن گذشته را به قیمت ماشینهای روز و لوکس دنیا به اجبار به ملت غالب میکنند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. اشكان

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (258 ديدگاه)

    اگه تحریم ها قطع بشه بهتره به جای این فرغون ساز ها شرکت هایی مثل تویوتا و رنو بیان دو شرکت ایرانخودرو و سایپا رو بخرن و محصولاتشون را به صورت مستقیم تو ایران تولید کنند و هم کارگر های بیچاره بیکار نمیشن و هم بازار یه جانی میگیره .البته به قیمت ارزون . جوری که تاکسی ها ایران تویوتا کمری بشه …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ممرضا

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یعنی امکانش هست؟؟؟
      یعنی این دوتا کارخونه فکستنی ازپا در میان؟؟؟
      یعنی میشه تو صنعت خودرو سازی پیشرفت کنیم؟؟؟؟
      انقد صنعت له و داغونه که مجبوریم به چین پناه ببریم!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. پيام

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    درامد سرانه هر ایرانی سالانه 4520 دلار و درامد سرانه هراماراتی بالغ بر 42000 دلار درسال است!!!!یعنی 9.2 برابر هر ایرانی!!! وجالب اینجاست که یک اماراتی مثلا برای خرید یک تویوتا کرولا حدود 16000دلار یعنی حدود 52میلیون می پردازد و هرایرانی بالاتراز150 میلیون!! یعنی دولت بیش از سه برابر کمپانی تویوتا ازما ادمهای فقیر که رده 96 ازنظر درامد سرانه را داریم مطالبه می کند که بتوانیم مثلا سوارتویوتا کرولا شویم !!!خوب علت بالا بودن تعرفه ماشینهای خارجی هم خیلی جالب است که بدانیم برای حمایت ازصنایع داخلی اعلام شده!!یعنی یک تویوتای 50 میلیونی را بما میدهد 150 میلیون که سایپا بتواند پراید 4میلیونی را بدهد 21 میلیون!!یعنی ازهردو طرف ما ملت بدبخت را مورد حمایت قرار داده اند!!…
    انحصار دولتی؛ شبه دولتی و تعرفه دردناک گمرکی نمیخواهیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ماهان

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    متاسفانه در ایران شرکت های خودروسازی برای آقایان و آقازاده ها به منبع درامد تبدیل شده واصلا به فکر این نیستن در سال چند هزار نفر از مردم بی گناه تو تصادفات کشته میشن فقط به فکر درصد و پول خودشون هستن و بهانه شرعی این آقایون بیکار شدن عده زیادی کارگر ما مردم بهتون میگیم قرار نیست کسی بیکار بشه این آشغالارو جمع کنین با شرکتهای بزرگ دنیا قراداد ببندین از این کارگرام استفاده کنین ولی اینکه دنبال این هستین سودتون کم نشه باید خدمتتون عرض کنم ملت ایران شاه رو با اون عظمت به زانو درآوردن پس بترسین که دوتا شرکت خودروسازی نمیتونن جلوی قدرت اراده این ملت دوام بیارن مطمین باشین هرچقدر مقاومت کنین شکستتون سنگین تر خواهد شدحالا شما به ملت توهین کنین دیگه این ملت از خواب بیدار شدن و حق انتخابم ما ملته هیچ قدرتی نمیتونه ملتو مجبور به سوار شدن تو ماشینهای اشغال شما بکنه حالا تا میتونین دست وپا بزنین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. حسین

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (259 ديدگاه)

    عجب جواب کوبنده ای داده عصر ایران. بسیار منطقی، ملی ، به دور از تعصب و واقعبینانه جواب یاوه گویان ماله کش رو داد.
    از پدال نهایت تشکرو دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سیاوش

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    وقتی رئیس دولت در برنامه زنده مردم کشورش رو بیسواد ، امل ، بی شناسنامه ، تازه به دوران رسیده ، فاسد ، بزدل سیاسی و… خطاب میکنه و همچنین وزیر صنعت مردم رو به دلیل نخریدن ماشین هاشون خیانت کار ، ضد انقلاب میگه و آن مشاور وزیر مردم رو باز هم به دلیل نخریدن خودرو های بی کیفیت و گران که متعلق به 50 سال پیش هست به انگل و مگس تعبیر میکنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! منتظر فحش ها و الفظ رکیک جدیدتان هستیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. ميلاد

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انشالله خود نویسنده مقاله یه تصادف جانانه با یه پراید را تجربه کنن بعد یه ویرایشی رو مقالشون انجام بدن!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. اث میلان

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سلام هم وطن،تحریم خرید خودرو باعث شده برخی از هم وطن ها به شرکت های خودرو سازی هجوم ببرن و پولشان را پس بگیرند از جمله شرکت کرمان خودرو،که لیفان چینی و چندتا اشغال دیگه میده دست ملت،والبته ایران خودرو و سایپا هم داره همین بلا سرشون میاد پس اینکه میگن این تحریم به نفع چینی ها است کاملا اشتباه است چون الان مردم دارن ماشین های چینی را هم تحریم میکنن،اما وارد کننده های زالو صفتی مثل آسان موتور و رامک خودرو و اطلس خودرو، هم فعلا فقط دارن ماشین فول اپشن وارد می‌کنن چون وارد کردن ماشین غیر فول اپشن به نفعشان نیست چون در بازار خیلی ارزانتر است،فعلا این ها چسبیدن به فول اپشن که بتونن راحتتر بفروشن،اگه3_4 ماه دیگه همینجور متحد باشیم فکر کنم همشون زمین بخورن،شنیدم فعلا دارن از سودی که چند سال است با سوءاستفاده از شرایط کشور به زور از مردم گرفتن دارن میگذرانند و به روی مبارکشان هم نمیاورند، اما بالاخره مجبورا خودرو ها را بفروشند، ولی چون خیلی حرومزاده هستند،دست پیش را گرفتن که پس نیافتن،کافی یک تل به هرکدام از این نمایندگی ها بکنید،ببینید با چه اعتماد به نفس کاذبی جواب میدن،حالا بهرحال متحد بمونیم تا این حرومزاده ها که متاسفانه هم وطن ما هم هستند بلکه کمی به خودشون بیان و بدونن ما ملت میدونیم برای یک ماشین 70 تومانی نباید از مردم 160 تومان پول گرفت،دست حق همراه تمام هم وطن های عزیزم، ضمنا نمایندگی ایرتویا هم مثل همین چندتا اشغالی بود که نام بردم،اینها همشون به مکیدن پول مردم عادت کردن،خدا اصلاحشون کنه ولی از طریق هم وطن های عزیزم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ALiHidden

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    واقعا برای مسئولان بالا دست و وزیران ایران متاسفم….

    حیف جاش نیس ولی خیلی خیلی خیلی حرف تو دلم مونده نمیدونم کجا و ب کی بگم…. :|

    از مردم عاجزانه خواهش میکنم به همین روند ادامه بدین…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. اشکان

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    بنده خیلی خوشحالم که بالاخره یک حرکت اساسی از طرف مردم برای اجحاف در حقوق مصرف کنندگان صورت گرفت .این به اصطلاح خودروسازان داخلی که همه لوازم را از کشور چین وارد می کردند و خودروهایی بی کیفیت همچنین مونتاژهایی به سبک سر هم بندی با قیمت های سرسام آور به مردم مظلوم ارائه می کردند دیگر دورانشان سر آمده و باید این بازار تهاتری و غیر قابل رقابت با محصولات خوب دنیا جانشین بازاری سرشار از رقابت و کیفیت برای مردم شود. به جای تعریف از خود و کوبیدن بر تبل توخالی تولید داخلی باید قبول کرد که ما خودرو ساز نیستیم و تمامی خودروهای کشور یا کپی هستند یا مونتاژ و این افتخار نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمد سلام به هموطن گرامی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    بالاخره مردم همدیگر را پیدا کردن و راهی یرای اتحاد علیه تمام زیاده خواهان پیدا کردند.(چای مرخ گوشت برنج خودرو) ما خاهان تعرفه پایین واردات یا اجازه دولت به سرمایه گذاری مستقیم شرکت های معتبر خودروسازی دنیا که مانند رزیم سابق سرمایگذاران غربی خود در ایران کارخانه داشتند و از مواد اولیه داخل ایران با کارگر ایرانی با حق قیمت گذاری توسط خودشان تولید مینمودند هستیم به این شکل و در صورت بروز این اتفاق و اجازه دولت هم اشتغال ایجاد خواهد شد و هم بازار انحصاری خودرو به سمت تولید کیفی تر حرکت خواهد کرد و مجبور به بروز شدن خواهد بود.در غیر این صورت به تدریج با خسته شدن مردم و عدم همایت دولت که البته همیشه دولت ها منافع مردم را به فرغون سازها فروخته اند به ناچار این کمپین در نهایت شکست خواهد خورد.لذا بنظر این جنبش باید قویتر اهدافش را دنبال کند بخصوص ناامید نشیم حتی اگه سال ها طول بکشه

    1-باید دولت را مجبور به پذیرش کاهش تعرفه واردات کرد

    2-یا پذیرفتن امکان سرمایگذاری خودروساز خارجی با ایجاد کارخانه/اشتغال کارگر ایرانی/قیمت گذاری توسط خود سرمایه گذار

    3-چرا هر خودروساز مطرح جهانی مجبور به فعالیت با یکی از این دو خودروساز میشود؟ تا در نهایت هر قیمتی که خودتون دوست داشتید میگذارید؟ این انحصار تا کی مثلا قیمت جهانی رنو گپچر There are 8 Renault Captur versions available
    Crossover 0.9 TCe Expression+ 5dr £14,295
    Crossover 1.5 dCi 90 Dynamique Media Nav 5dr £16,995
    Crossover 1.2 TCe 120 Dynamique Media N 5dr £17,695
    Crossover 1.5 dCi 90 Dynamique S Media N 5dr £18,495
    Crossover 1.2 TCe 120 Dynamique S MediaN 5dr £19,195
    قیمت رنو گپچر ایران خودرو 105 میلیون تومان معادل 30000 دلار
    4-نتیجه این انحصار 35 سال تولید خودروی از رده خارج/بازی با جان مال و غیرت ایرانی( چرا حتی عراقی افغانی سوار خودرو روز جهان بشوند اونم با قیمتی که دیگه همه میدونن بعد ما چی!!!!!)

    5-اشتغال گارگر ایرانی یک بهانه است چرا که هر روز قطعات چینی بیشتری در خودروها استفاده شده است

    امیدوارم مردم باوقار و متین ایران زمین با صبر این جنبش اجتماعی را به نتیجه برسانند و پیش بینی این طرفداران به اصطلاح تولید ملی(ارابه های مرگ) خودروسازها محقق نشود
    در این صورت مدلی مدنی خواهیم داشت برای اصلاح امور دیگر و در غیر این صورت وشکست سرخوردگی های اجتماعی ما بیشتر خواهد شد باید یاد بگیریم برای تغییر خودمون باید آنرا ایجاد کنیم مردم با شرف ایران ما باید خودمون تغییرات را ایجاد کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان

    ۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (115 ديدگاه)

    هر کس در این کمپین دنبال حقوق گمشده خود است و الزاما واردات به جای تولید داخل و کاهش بی رویه تعرفه ها نیست. واقعا صنعتی که مدیران عالی ان یک چنین تحلیلهای ناپخته ای می کنند هیچ تعجبی ندارد که خودروهای تولیدی اش کیفیت نداشته باشد. مدیران جدیدا دیگر حتی حرف درست هم نمی زنند.
    خواسته بسیاری از افراد ورود خودروهای روز به خطوط تولید و انتقال دانش فنی روز با یک برنامه استراتژیک درست است. نه فقط کاهش تعرفه و واردات بی رویه. ضمنا کاهش تعرفه به صورت ÷لکانی نه تنها بد نیست بلکه سیاستی است که همه کشورها برای تقویت صنعت داخلی خود به کار بسته اند. صنعتی که امکان رقابت بعد از این همه پشتیبانی را نداشته است واقعا یا باید تغییر اساسی کند و یا اگر ساختارهایش انقدر در هم تنیده است که تغییر ساختار ممکن نیست، باید از بین برود.
    یک بار یک کارشناس کشاورزی یک استدلالی کرد که بسیار برای من جالب بود. گفت کشاورزی ایران تاوان باقی صنایعی را میدهد که به موقع توسعه نیافته اند و به همین دلیل کشاورزی بی رویه سبب از بین رفتن منابع آب شده…. خودرو هم یکی از این صنایع فشل است.
    لطفا به ویکیپدیا مراجعه کنید و تاریخ کیا موتورز را ببینید، تا سال 1995 کاملا ورشکسته شده و مطمئن هستم که قرارداد سایپا به داد این شرکت رسیده. اما کره ای ها آنقدر غیرت داشته اند که به جای آنکه حق لیسانس سایپا را بخورند، در حوزه های درستی سرمایه گذاری کرده اند. این هم نتیجه اش. اما ما هنوز پراید تولید کینیم اون هم با کیفیت خیلی پایین تر از پراید سال 1374!!!!
    به نظر من این کمپین های خود جوش برای بسیاری بی تدبیریها باید تشکیل شود تا بالاخره مدیران که متاسفانه از همین مردم هستند به خودشان بیان… والا هیچ کس در هر شغلی که هست کارشو درست انجام نمی ده… دلیلشم عدم آموزش درست و سیستم جذب نادرست نیروی انسانی است که با رانت همراهه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Ali Reza

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    مثلن وزیر ه. ها!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سعید

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    خوشبختانه ملتی شده ایم که می فهمیم. از ادبیات اساتید ادب به خاطر آموزش این فحش ها زیبا متشکریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا