ایستگاه خبر

چرا تویوتا راوفور در استرالیا توقف تولید خورد؟

رپورتاژ: تویوتا خودروساز مشهور ژاپنی، همواره به عنوان خودروسازی که کیفیت و دوام را در ساخت خودروهایش مدنظر قرار داده، در دنیا شهرت دارد. در هر گوشه دنیا کسانی که به دنبال خودروهای کم استهلاک، کم مصرف و جان سخت هستند، حتماً نیم نگاهی به محصولات تویوتا دارند.

تویوتا با تولید نمونه‌های مختلف لندکروز، پرادو، CHR و راوفور نشان داده که در تولید کراس‌اوورهای با کیفیت هم صاحب ادعاست.

تویوتا راوفور، کراس‌اوور با کیفیت تویوتا است که فروش نسبتاً خوبی در بازارهای جهانی داشته است. کمپانی تویوتا، راوفور را با پیشرانه‌های دیزلی،بنزینی و هیبریدی ارائه کرده است. چرا تولید تویوتا راوفور در استرالیا متوقف شده است؟

 

مشکلات راست فرمان بودن!

همانطور که می‌دانید فرمان در خودروهایی که در کشورهای بریتانیا استفاده می‌شوند در قسمت راست قرار دارد. جابه‌جایی فرمان طبعاً باعث تغییرات خاصی در خودرو می‌شود. همین امر باعث شده بعضی از خودروهایی که منحصراً برای چنین شرایطی ساخته نمی‌شوند، برای کاربران مشکل‌ساز شوند. از جمله این خودروها تویوتا راوفور است.

اگر اطلاعات آگهی‌های تویوتا راوفور دیوار را ببینید متوجه می شوید که این اتومبیل مجهز به سیستم استارت دکمه‌ای است و در خودروهای استاندارد دکمه استارت در سمت راست فرمان و در معرض دید راننده قرار دارد. اما وقتی فرمان به سمت راست می‌آید دکمه استارت هم در پشت فرمان پنهان می‌شود و راننده به راحتی به آن دسترسی ندارد.

از طرفی دکمه استارت بین دو دکمه دیگر که برای قابلیت‌های دیگر خودروست قرار گرفته، و ممکن است راننده به اشتباه و به دلیل نداشتن دید، دکمه اشتباهی را به جای استارت فشار دهد! در مجموع بیشتر امکانات رفاهی این خودرو که با فشردن دکمه انجام می‌شود به دلیل جابه‌جا شدن فرمان در جای خوبی طراحی نشده یا در پشت فرمان یا در قسمت زیر داشبورد قرار گرفته که در دید راننده نیست.

از طرفی در قسمت در خودرو، راننده جایی که برای قرار گرفتن بازو طراحی شده، منتهی به یک دستگیره بزرگ شده و دکمه‌های بالابر برقی شیشه‌ها در پشت این دستگیره قرار گرفته‌اند. یعنی نه تنها جای دست راننده مناسب نیست، بلکه دسترسی به بالابرها هم مشکل می‌شود.

 

مشکل بالای داشبورد تویوتا راوفور

اشکال بعدی در طراحی جلوداشبورد این خودروست. در قسمت بالای داشبورد، طراح یک قوس نسبتاً بزرگ و پهن از کناره در تا قسمت سیستم صوتی قرار داده که اگر سرنشین کنار راننده، قد بلندی داشته باشد، چون صندلی هم از یک حدی عقب‌تر نمی‌رود، پاهایش به این قسمت گیر می‌کند.

قسمت جای پا در جلو بسیار کم و زیر صندلی هم کاملاً بسته است. یعنی پا نه جای دراز کردن دارد و نه جمع کردن. این مورد شاید در سفرهای کوتاه مدت شهری مشکل خاصی نداشته باشد اما در سفرهای جاده‌ای طولانی،سرنشین جلو نه تنها در نشیمن دچار مشکل می‌شود، بلکه در صورت بروز تصادف باید با زانوهای شکسته به خانه برگردد!

صندوق بار تویوتا راوفور نسبت به جثه خودرو حجم بسیار کمی دارد. از طرفی چراغ صندوق عقب هم در قسمت دیواره جانبی قرار گرفته که در صورت گذاشتن چمدان در آن قسمت، عملاً چراغ کور می‌شود. در صندوق عقب تویوتا راوفور مانند بسیاری از خودروهای هم رده‌اش، امکان استفاده از یخچال پرتابل یا هر وسیله‌ای که برای استفاده نیاز به برق خودرو داشته باشد، وجود ندارد. یعنی سیستم فندک در این قسمت تعبیه نشده است.

یکی از استفاده‌های خودروهای کراس‌اوور برای جاده‌های ناهموار و آفرود است. اما اگزوز تویوتا راوفور آنقدر پایین قرار گرفته که در چنین شرایطی قطعاً آسیب می‌بیند.

نقطه ضعف بعدی این خودرو در استرالیا، این است که به هنگام شروع کار موتور، صدای بسیار زیادی در داخل کابین می‌پیچدو فرمان دچار لرزش می‌شود. از یک خودرو با قیمت ۴۸ هزار دلار استرالیا و با نام پرآوازه تویوتا چنین معایبی واقعاً انتظار نمی‌رود.

از طرفی قیمت تمام شده تولید تویوتا راوفور و کلاً هر خودروی دیگری در استرالیا، به دلیل بالا بودن هزینه دستمزد کارگران، بسیار بالا است. همین دلایل باعث شد که استقبال از خرید این خودرو هر روز کمتر شده و چرخه تولیدش در استرالیا کاملاً متوقف شود. ایراداتی که ذکر شد بیشتر در نمونه‌های تویوتا راوفور که جابه‌جایی فرمان داشته‌اند دیده شده است.

به جز توقف تولید تویوتا راوفور در استرالیا و تعدادی دیگر از کشورها، استقبال از این خودرو در کشورهای اروپایی و آسیایی بسیار خوب بوده است. در ایران با نگاهی به آگهی‌های دیوار خودرو تهران و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو، متوجه استقبال مردم از این خودرو و نمونه‌های مشابه آن می‌شویم. جالب است که تاکنون شرکت تویوتا خبری از تولید نمونه جدیدی از این خودرو نداده است.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. AMG///

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (579 ديدگاه)

    استرالیا یکی از پرفروشترین بازار های راوفور بود
    به نظر من تویوتا اشتباه کرد……

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1412 ديدگاه)

      کلا راوفور پرفروشترین ماشین کلاس خودش تو دنیاس، بعد پدال اومده نوشته فروش نسبتا خوب !!!
      نکن آقا زشته

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. Ali

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (71 ديدگاه)

      اینجا مشخص میشه فروش بیشتر دلیل بر بهتر بودن نیست بخصوص این نسل راوفور که تو هیچ زمینه ای خوب عمل نکرد

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        Ali
        این حرفارو اینجا زدی مشکلی نیست
        اما جای دیگه نزن تا بهت نخندن
        همین دیروز بود مطلبش اومد که تو آمریکا همه تو صف خریدش هستند و زمان میبره تحویلش که حتی تا ۱۰ هزار دلار گرانتر هم میفروشند ، در کجا ؟
        در آمریکایی که حق انتخاب داری … .

        یعنی تفنگ گذاشتند روی سر آمریکائیه که بره راو۴ بخره یا مثلاً خودش نمیفهمه خوبه و برای همینه که چند ساله پرفروشترین خودروی غیر آمریکایی آمریکا میشه .

        یعنی سطح دیدگاه‌ها در ایران همه در حد پرایده و نه بالاتر که حتی مقایسه پرفروششون هم در حد پرایده و فکر میکنند پرفروش آنها مثل پر فروش‌های ایرانیه ? (( داش علی ، ما تو ایران اسیر هستیم ، اینو متوجه میشی ، و اگر نه ایرانی لیاقتش اجبار به پراید نبود )) .

        خدا لعنت کنه باعثو بانیشو که باعث گرون شدن دلار شد تا دیگه جوانان ما نتوانند به خارج از ایران سفر کنند تا متوجه شوند (( ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است )) .

        موافقم 2
        مخالفم 2
  2. زیزیگولو

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (4454 ديدگاه)

    اوووه پدال با این خبر زدی تویوتا راوفور رو با خاک یکسان کردی

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    کدوم نسل مَد نظر هست ، جدید که تو ایران نیست ، قبلی هم تا سال ۲۰۱۸ وارد شد و از باکیفیت‌ترین‌های وارداتی ساخت ژاپن به ایران بود .
    این خودرو را ۶ماه سوار شدم و به جرئت میگم بهترین ماشین برای حال حاضر خراب این روزهای کشور همین ماشینه که نه کفش جایی گیر میکنه و هم زیروبندیش اینقدر قویه که حتی دو برابر کمری بیشتر کار میده و عملاً به جزء موارد مصرفی ، هیچ هزینه‌ای نمیکنید و از مدل ۲۰۱۶ فیس‌لیفت که وارد شد ، بهترین عایق‌بندی را داره که حتی از لکسوس nx هم بیشتره .
    جالبه بدونید فضای پای صندلیهای عقب حتی از سورنتو با اون اتاق بزرگش هم بیشتره اما فضای صندوق عقب به جاداری سورنتو و سانتافه نیست ولی از توسان و اسپورتیج بیشتره .
    مصرف سوختش هم در حد یه ۲۰۶ تیپ ۵ در جاده و مثل پژو پارس در شهره با اینکه دو دف هست ،اما من روی اکو که گذاشته بودم برای امتحان در اتوبان قزوین حتی تا صدی ۵/۴ هم روی کامپیوتر زدم و فقط شیر مادرشون حلالشون با ماشین ساختنشون .

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. AMIR-REZA

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (333 ديدگاه)

      البته تو این رنج تو ایران میتسوبیشی اوتلندر هم ماشین خیلی خوبیه من این ماشینو نداشتم ولی چند بار سوارش شدم و چیز هایی که ازش فهمیدم کابین ساکت و باکیفیت ….قابلیت آفرود بهتر به نسبت رقبا (بیشتر کره ای ها) ……هندلینگ واقعا خوب و سواری نرم ….در رابطه با گیربکسش هم کسایی که سوارش نشدن میگن چون سی وی تی هست راه نمیره و از این جور حرفا ولی باید سوارش بشی تا بفهمی متاسفانه بعضیا سی وی تی این ماشینو با بعضی ماشینای چینی و سی وی تی های نسل 1 مقایسه میکنن اوتلندر اصلا اون مشکلاتو نداره چون نسل سه هست گیربکس سی وی تیش و از نظر راه رفتن هم از سانتافه شتابش بیشتره (درگش در خود ایران تو سایت خودرو بانک انجام شده)…….
      من عقیدم اینه که شاید ژاپنی ها ماشیناشون یه مقدار گرون تر باشه و مقداری آپشناشون کمتر اما در عوض خیلی چیزای دیگه به جای آپشن بهت میدن که توی کاتالوگ نمیتونی اونا رو پیدا کنی……..

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        کی گفتهگیربکس راوفور cvt هست !
        اوتلندر و ایکس‌تریل cvt هستند .
        گیربکس راوفور تیپ‌ترونیک ۶سرعته هست و برای همینه که یکی از بهترین‌هاست در ایران .
        اوتلندر سواری بهتری داره اما در شتاب ، لذت رانندگی و چابکی هیچکدوم از رقبا به پای راو۴ نمیرسند ، وقتی پشت فرمون نشستی ، احساس میکنی داری با پژو ۲۰۶ رانندگی میکنی و راحت میتونی بدون کوچکترین دلهره‌ای لایی بکشی .

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. AMIR_REZA

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (333 ديدگاه)

          منم داشتم درباره اوتلندر صحبت میکردم منظورم این بود که اوتلندر سی وی تی داره شاید اشتباه متوجه شدی …..
          اما اوتلندر هم هندلینگ واقعا خوبی داره …..

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (10057 ديدگاه)

          ??????

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. AMG///

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (579 ديدگاه)

      منم یه مرسدس AMG c350 2013 دارم با هیچی عوضش نمیکنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. AMIR-REZA

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    شاید به این پست ربطی نداشته باشه (نداره) ولی بین دو تا ماشین (لگن) کی132و شاهین کدوم رو انتخاب میکنید؟(رای تون از مجموع عملکرد این دو تا البته هنوز تو بازار نیومده که رایدینگ رو بشه بررسی کرد ولی نظرتون…)
    کی 132:لایک?
    شاهین : دیس لایک?

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. محمد

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    به نظرم تویتا میتونه یه نسخه بزنه مخصوص استرالیا تا مشکلاتو حل کنه دو مشکلم که بیشتر نیست اینجوری فروششم بیشتر میشه
    الالخوصوص راوفور که خیلی محبوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sadra

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (7 ديدگاه)

      علی الخصوص …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Shahrukh

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (126 ديدگاه)

    خیلی مسخرس فرمون سمت راست
    میخوای تف کنی،میریزه رو شاگرد?
    یکی از دلایلی که به استرالیا مهاجرت نمیکنم همینه?

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. AMIR-REZA

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (333 ديدگاه)

      ????مخصوصا واسه ما ایرانیا که تخمه میخوریم پوستش …….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Mohsen. G

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (180 ديدگاه)

    تو این عکسها که جای کلید استارت و دکمه های نزدیکش معلوم نیست، در ضمن دستگیره در راننده سمت راست چه فرقی با چپ میکنه جز اینکه دست راست یا چپ روشه، من نفهمیدم خط مورب بالای داشبورد چه ربطی به فضای پای سرنشین کنار راننده داره… کلا یه همچین ایراداتی باید توسط عکس مستند بشه وگرنه از این نوشته ها چیزی دستگیر من نشد…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا