ایستگاه خبر

تویوتاهای لوکس میلیاردی در بازار ایران

رپورتاژ: تویوتا برندی ژاپنی است که در سراسر جهان به تولید خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی باقیمتی اقتصادی معروف است. اما مانند تمام برندهای مشهور این برند نیز برای خود مدل‌هایی دارد که از گران‌قیمت‌ترین و باارزش‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شوند. هرچند به دلیل قیمت بسیار بالای تمام مدل‌های تویوتا این برند در ایران به یک برند لوکس تبدیل شده است، اما در تمام بازارهای جهانی تنها چند مدل شاسی‌بلند از این برند معتبر ژاپنی در رده خودروهای گران‌قیمت قرار می‌گیرند. حال تصور کنید این شاسی‌بلندهای گران‌قیمت بازار جهانی، در بازار ایران با چه قیمت‌های گزافی به فروش می‌رسند.


تورم‌های به وجود آمده در سال ۹۷ و نیز افزایش ناگهانی قیمت ارز باعث شد تا قیمت مدل‌های لوکس تویوتا به بیش از ۱ میلیارد تومان در بازار آزاد برسد. از طرفی نیز نبود کنترل در قیمت‌گذاری‌ها باعث شد تا بسیاری از افراد سودجو با تعیین قیمت‌های بسیار بالا برای خودروهای خود به این آشفتگی‌ها دامن بزنند. در ادامه این مطلب قصد داریم مدل‌های لوکس تویوتا که در بازار فعلی ایران قیمت میلیاردی دارند را معرفی کنیم.

  1. تویوتا لندکروزر


تویوتا لندکروزر از سال ۲۰۰۶ در ایران وجود دارد. این خودرو که به جنگجوی جاده‌ها معروف است شهرت خود را به خاطر کاربری بالای خود به دست آورده است. تویوتا لندکروز همان‌طور که در مسیرهای آفرودی با تمام قدرت شما را به‌خوبی همراهی می‌کند، در مسیرهای شهری نیز به‌راحتی قابل‌کنترل است و هندلینگ بسیار خوبی دارد.

متأسفانه از سال ۲۰۱۴ به بعد به دلیل تصویب قوانین جدید گمرکی مبنی بر منع ورود خودروهایی با موتورهای بیش از ۲.۵ لیتر، تویوتا لندکروز نیز با موتور ۵.۷ لیتری خود در نسل جدید از بازار ایران رخت بربست. مدل‌های موجود از این خودرو با موتورهای ۴ لیتر تا ۴.۷ لیتر در ایران موجود هستند. تویوتا لندکروزر ۲۰۱۳ آخرین نسخه قانونی این خودرو در ایران است. هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت تویوتا لندکروزر ۲۰۱۳ حدود ۱ میلیارد و ۸۰۰ تا ۲ میلیارد و ۲۰۰ تومان می‌باشد.

  1. تویوتا پرادو چهاردر


تویوتا پرادو که درواقع نوعی لندکروزر محسوب می‌شود از سال ۲۰۰۵ وارد ایران شد. این خودرو از اولین شاسی‌بلندهای لوکس موجود در بازار ایران محسوب می‌شود که به‌کلی دید ایرانیان را از یک شاسی‌بلند عوض کرد. این خودرو نیز به دلیل موتور حجیم آن از ۲۰۱۳ به بعد مجوز ورود به ایران را دریافت نکرد. تویوتا پرادو چهاردر نیز هم‌اکنون از خودروها کمیاب بازار ایران است و باقیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسد. خریدوفروش تویوتا پرادو ۲۰۱۳ که آخرین نسخه از این خودرو است هم‌اکنون در بازار ایران باقیمتی حدود ۱ میلیارد و ۱۰۰ تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون انجام می‌شود.

  1. تویوتا اف جی کروز


تویوتا اف جی کروز باهدف رقابت با هامر که یکی از قدرتمندترین آفرودهای جهان بود، ساخته شد. تویوتا درواقع با بازسازی مدل قدیمی اف جی خود با توانایی‌های آفرودی بالا وارد جنگ با یکی از محبوب‌ترین آفرودهای جهان شد. مدل‌های موجود از تویوتا اف جی کروز در ایران مربوط به سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ می‌شود. اف جی کروز ۲۰۱۳ با تولید ۳۸۱ نیوتون متر گشتاور توانایی مانور بالایی در مسیرهای متنوع آفرودی داشت.

قیمت خریدوفروش تویوتا اف جی کروز ۲۰۱۳ هم‌اکنون در بازار خودرو ایران حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ تا ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌باشد. هرچند طراحی نسخه ۲۰۱۳ این خودرو بسیار قدیمی است و داخل کابین آن نیز تکنولوژی‌های به‌روزی نسبت به دیگر هم‌وطنان خود ندارد اما بازهم قیمت آن در رنج بیش از ۱ میلیارد قرار دارد!

  1. تویوتا فرچونر


تویوتا فرچونر یک شاسی‌بلند سایز متوسط است که برای پر کردن فاصله میان تویوتا ۴runner و تویوتا لندکروز به بازار آمد. با دانستن این موضوع می‌توان فهمید که تویوتا فرچونر باهدف ترکیبی از توانایی‌های آفرودی و رانندگی شهری آرام و بدون مخاطره به بازار آمده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت خریدوفروش تویوتا فرچونر در بازار جهانی بسیار خوب است و این خودرو هرساله با استقبال بسیار زیادی مواجه می‌شود.

تویوتا فرچونر به‌صورت شرکتی وارد بازار ایران نشد به همین تنها تعداد محدودی از مدل‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ آن در بازار موجود است. بیشترین قیمت نیز به مدل ۲۰۱۳ آن تعلق دارد. قیمت تویوتا فرچونر در بازار فعلی ایران حدود ۱ میلیارد تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌باشد.

سخن پایانی

ازآن‌جهت که هیچ نظارتی بر قیمت‌های بازار آزاد ایران وجود ندارد، نمی‌توان گفت قیمت قطعی این خودروها دقیقاً در چه رنجی قرار دارد. درواقع تعیین قیمت از روی قیمتی که عده‌ای از فروشندگان برای فروش خودروهای لوکس خود تعیین می‌کنند مشخص می‌شود! در این اوضاع آشفته برخی فروشندگان نیز برای ماهی گرفتن از این آب گل‌آلود خودروهای غیر لوکس خود را نیز باقیمت‌های بیش از ۱ میلیارد تومان به فروش می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال قیمت تویوتا هایلوکس ۲۰۱۵ در یکی از آگهی‌های موجود در دیوار ۱ میلیارد تومان می‌باشد.

 

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا