ایستگاه خبر

تکذیب تولید محصولات رنو با موتور داخلی

دنیای اقتصاد: مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه خودروسازی هیچ برنامه و پروژه‌ای برای تغییر موتور محصول ساندرو یا هر محصول مشترک دیگری ندارد. پیش‌تر در خبرها آمده بود که سایپا می‌خواهد تولید محصولات رنو از جمله تندر ۹۰ و ساندرو را با استفاده از سایر موتورهای موجود، ادامه دهد. با تحریم صنعت خودرو و رفتن شرکای خارجی، تولید برخی محصولات مونتاژی از جمله رنو در آستانه توقف قرار گرفته است.

  • تغییر سیاست وزارت صنعت در تولید خودرو


دنیای اقتصاد: با افزایش انتقادها از دپوی خودروهای داخلی در پارکینگ خودروسازان، سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در تولید خودرو از «رشد تیراژ» به «تکمیل محصولات ناقص» تغییر کرد.

طی حدود ۱۱ ماهی که از تحریم خودروسازی ایران می‌گذرد، تیراژ روندی نزولی به خود گرفت و تولید روزانه دو شرکت اصلی (ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا) به نصف نیز رسید. اتفاق دیگری که در این مدت افتاد، بروز دوباره پدیده «تولید خودروهای ناقص» بود. اگرچه آمارهای ارائه‌شده از تولید روزانه خودروسازان نشان می‌داد صنعت خودرو هنوز سرپاست، با این حال در نهایت مشخص شد همه آنچه غول‌های جاده مخصوص تولید می‌کنند، قابل‌عرضه به بازار نیست. خودروسازان که ماه‌هاست با کمبود قطعه دست و پنجه نرم می‌کنند، تحت‌فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت تیراژ خود را بالا بردند؛ تیراژی که البته بخش قابل‌توجهی از آن به محصولات ناقص اختصاص داشت. به‌عبارت بهتر، وزارت صنعت خودروسازان را بابت افزایش تولید تحت فشار قرار داد و این موضوع به قیمت تولید ده‌ها هزار محصول ناقص انجامید. تصاویری که چند هفته پیش از پارکینگ خودروسازان منتشر شد، نشان از دپوی تعداد زیادی خودرو داشت. بعدها مشخص شد چیزی حدود ۲۰۰ هزار دستگاه محصول در پارکینگ خودروسازان دپو شده، هرچند در مورد چرایی این ماجرا (اینکه کسری قطعه دارند یا احتکار شده‌اند) نیز اختلاف نظر وجود داشت. در نهایت اما وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به بالا گرفتن انتقادها از دپوی خودرو و همچنین التهاب بازار، سیاست خود را تغییر داده و از خودروسازان خواسته تا تمرکز را روی تکمیل محصولات ناقص بگذارند. با این حساب، خودروسازان از این پس به جای افزایش تیراژ توام با محصولات دارای کسری قطعه، احتمالا دیگر خودروهای ناقص تولید نمی‌کنند و ناقصی‌ها را تکمیل خواهند کرد.

  • سایپا ۱۰ هزار خودرو را تکمیل و تجاری سازی کرد


قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور تولید گفت: هفته گذشته ۱۰ هزار محصول دارای کسری قطعات، توسط این خودروساز تکمیل شده و در حال تحویل به مشتریان است.

به گزارش سایپانیوز، علی شیخ زاده افزود: با همت بی وقفه و تلاش بی‌شائبه همکارانم در سایپا و تدابیر مدیر ارشد گروه که با هدف ارتقای رضایت مشتریان و تسریع در عمل به تعهدات معوق و پاسخ به نیاز بازار صورت گرفته است، هفته گذشته ۱۰ هزار خودرو تکمیل و تجاری‌سازی شد که بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه از آن، در سه روز تعطیل پایان هفته تکمیل شده است.

به گفته وی سایپا براساس برنامه‌ریزی‌ها قصد دارد از ماه آینده، هفته‌ای ۱۲ هزار خودرو را تکمیل و به بازار عرضه کند که با اجرای آن، تعداد محصولات قابل عرضه سایپا به ۵۰ هزار خودرو در ماه خواهد رسید.

گفتنی است با اجرای برنامه تأمین قطعات پیشرفته، شمار محصولات قابل عرضه سایپا به بیش از ۵۰ هزار خودرو در ماه افزایش خواهد یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Genius

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    خب بله طبیعیه موتور EF7 تحت مالکیت ایرانخودروئه نه سایپا؛احتمالا مهندسین زبده و متخصص سایپا قصد دارن موتور هشت سوپاپه و کم بازده M15 مگاموتور رو بر روی لوگان و ساندرو سوار کنند!
    فقط اسم این ارگان خیلی جالبه؛”مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا”نکنه منظورشون از نوآوری حذف زه بغل در و رینگ آلومینیومی از محصولاته؟!!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (205 ديدگاه)

    از دوستان کسی میتونه این خط برام ترجمه کنه؟
    مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا!!!.
    مگه داریم همچین چیزی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هادی نجفی

      ۱۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (168 ديدگاه)

      تحقیق برای حذف امکانات اولیه خودرو
      توسعه هم که عمل میکنن به تحقیقی که شده، مثل حذف ترمز دیسکی عقب ۲۰۶ و هزار تا کار دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      بعضا طراحی ها و نوآوری هایی انجام میشه. اما چون هیأت مدیره کار خودشون و حرف خودشونو میزنن هیچ کدوم از خروجی هاشون رو مشاهده نکردیم. نظرشون اینه تا زمانی که دولتی باشن و بازار انحصاریه وضع همینه.
      اینقدر دلسرد شدن که هر روز کارشون به کارهای پایین و روزنامه و جدول رسیده.
      قدیمی های گروه هم یا مستقل شدن یا از ایران رفتن.
      ———————-
      من هم دوست دارم کشورم خودروسازی داشته باشه. اما خودروسازی نه مونتاژکاری. نه اینی که الان هستیم. این بشه که به خودرومون افتخار کنیم ن مایه فحش و لعن باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ح.ع

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (239 ديدگاه)

    اینکه تو سال 2019 هنوز از موتورهای 8سوپاپ با ضریب کمپرس پایین وبا مصرف سوخت و آلایندگی بالا و بازدهی پایین استقاده میکنن اگه نوآوری نیست پس چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین دهمرد

      ۱۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      موتورهای اینا منسوخه(میدونم همینم مال خودشون نیست) وگرنه جنرال موتورز هم هنوز داره تو بعضی محصولات پرقدرتش از آرایش دو سوپاپ برای هر سیلندر استفاده میکنه.البته اونا هشت سیلندر و شانزده سوپاپن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. SS

      ۱۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (740 ديدگاه)

      همون موتور هم به عنوان موتور اقتصادی یه نقطه قوت داشت که با پاره شدن تسمه تایم اجزاش آسیب نمیدید
      برای 5 اسب بخار تبدیلش کردن به ام 13 که حالا در این شرایط نابود میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. MjM

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (721 ديدگاه)

    به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      اینا نابود شن وضع ما بهتر میشه؟
      مشکل از جای دیگس.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. porschesport

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    نه تو رو خدا میذاشتین موتورو این تعارفا چیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. love cars

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قشنگترین جاش اون نایلون های حباب دار روی بدنه تندره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا