ایستگاه خبر

بار جبران ضرر تولیدکنندگان خودرو بر شانه مشتریان

این روزها زیان ۵/ ۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان و تبعات آن برای زنجیره خودروسازی اصلی‌ترین دغدغه صنعت خودروی محسوب می‌شود.


به گزارش دنیای اقتصاد، زنجیره خودروسازی کشور به‌دنبال آن است تا به کمک افزایش قیمت محصولات تولیدی، جلوی زیان بیش از پیش این صنعت و به گفته دست‌اندرکاران آن جلوی تعطیلی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز را بگیرند. فعالان صنعت خودروی کشور معتقدند سرکوب قیمتی ازسوی دولت بیشترین تاثیر را روی صورت‌های مالی این شرکت‌ها گذاشته و سبب شده تا این شرکت‌ها طی شش ماه ابتدایی سال جاری، زیان هنگفتی را متقبل شوند. از این رو دست‌اندرکاران زنجیره خودروسازی کشور به‌دنبال تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار هستند.


در نقطه مقابل اما مصرف‌کنندگان خودرو هم حال و روز خوشی ندارند؛ چراکه بار جبران ضرر تولید‌کنندگان را باید به دوش بکشند. آنچه مشخص است در نبود بهره وری و تکنولوژی پیشرفته تولید، آنچه باید جبران‌کننده زیان خودروسازان باشد تنها افزایش قیمت است. حال مشتریان خودرو در ایران از خود می‌پرسند که تا چه زمانی باید جور ضرر و زیان تولید‌کنندگان خودرو در کشور را به دوش بکشند؟ و اینکه آیا با افزایش قیمت، توقعات آنها در خطوط تولید خودروسازان برآورده می‌شود؟ سال هاست که مشتریان نسبت به خدمات پس ازفروش، فروش و همچنین کیفیت خودروها اظهار نارضایتی می‌کنند این در شرایطی است که خودروسازان نه در سال‌های طلایی تولید توانستند به اجابت توقعات آنها بپردازند و نه در شرایط کنونی که مشتریان باید جبران‌کننده ضرر و زیان آنها باشند. به‌نظر می‌رسد که در شرایط انحصاری بازار خودرو که از یکسو واردات متوقف و ازسوی دیگر دو خودروساز بزرگ کشور سهم اعظم بازار را در دست دارند، مشتریان باید تابع تصمیماتی باشند که ضرر و زیان خودروسازان را جبران کند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ماهیت یک بازار انحصاری آن است که مشتریان باید تابع محض تصمیم‌گیرندگان آن صنعت باشند؛ به‌طوری‌که هر خودرویی با هر قیمتی می‌تواند به بازار عرضه و مشتریان نیز حق انتخاب بیشتری ندارند. اینکه در این بازار انحصاری حق و حقوق مصرف‌کنندگان چگونه حفظ می‌شود سوالی است که دست‌اندرکاران صنعت خودرو آن را با استناد به قوانین و مقرراتی که در مجلس یا دولت مصوب شده، پاسخ می‌دهند.

حال چگونه است که با تصویب این مقررات باز هم حقوق مشتریان خودرو در کشور رعایت نمی‌شود؟ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پاسخ این سوال را باید در دولتی بودن صنعت خودرو جست‌وجو کرد. در شرایط کنونی هر چند خودروسازان با توجه به سهامداران این شرکت‌ها، خصوصی خوانده می‌شوند اما صفر تا صد تصمیمات اخذ شده در این شرکت‌ها با دولت است. ازسوی دیگر اما وزارت صنعت به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی خودروسازی در کشور معاونتی در زیرمجموعه خود دارد که وظیفه اصلی آن حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است و جالب‌تر آنکه رئیس این تشکیلات خود عضو هیات‌مدیره یکی از شرکت‌های خودروساز محسوب می‌شود. اینکه حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در کجای صنعت خودرو دیده شده، ظاهرا باید برای پاسخ به این سوال باز هم به مقررات و قوانینی مراجعه کنیم که در این زمینه ازسوی وزارت صنعت و مجلس تدوین شده است.

حال بازگردیم به نقش مشتریان خودرو در جبران زیان و ضرر خودروسازان. آنچه مشخص است تا زمانی که شرکت‌های خودروساز تنها مسیر حل مشکلات خود را افزایش قیمت بدانند، مصرف‌کنندگان مجبورند هزینه این راه‌حل را پرداخت کنند و نیاز خود را با قیمت‌های نجومی برطرف کنند.

بار دیگر این سوال مطرح می‌شود که چنانچه خودروسازان بتوانند از پیچ وزارت صنعت برای افزایش قیمت به سلامت عبور کنند و موافقت مدیریت کلان این وزارتخانه را در ارتباط با تعیین قیمت محصولات خود بر اساس حاشیه بازار جلب کنند و جلوی زیان‌های وارده را از ناحیه قیمت‌گذاری دستوری به حداقل برسانند، این اقدام چه منافعی برای مصرف‌کنندگان به‌دنبال خواهد داشت؟

کارشناسان در این ارتباط نظرات مختلفی ارائه می‌دهند. برخی از آنان معتقدند مصرف‌کنندگان از سود و زیان خودروسازان نه سود می‌کنند و نه ضرر، این در شرایطی است که برخی دیگر تاکید می‌کنند که افزایش قیمت می‌تواند منجر به افزایش کیفیت و به‌دنبال آن رضایت مشتریان از این ناحیه شود. هر چند کیفیت سال هاست که پاشنه آشیل تولید‌کنندگان خودرو در کشور شده اما برخی از دست‌اندرکاران خودرو معتقدند که کیفیت محصولات ارتباطی به نقدینگی خودروسازان ندارد و کیفیت حاصل رقابت است و از آنجا که شاهد یک بازار انحصاری هستیم، نمی‌توانیم به ارتقای کیفیت محصولات دو شرکت خودروساز خوش‌بین باشیم.

کارشناسانی هم هستند که در مصاحبه با «دنیای‌اقتصاد» عنوان می‌کنند که یکی از مشکلاتی که خودروسازان در راه افزایش کیفیت محصولات تولیدی با آن روبه‌رو هستند، پلت‌فرم‌های قدیمی است. چنانچه خودروسازان بخواهند با سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه این امکان را به‌وجود بیاورند تا محصولات روی پلت‌فرم‌های به روزتری تولید شود، نیازمند منابع مالی هستند، بنابراین افزایش قیمت محصولات سبب می‌شود که نقدینگی مورد نیاز برای آنها فراهم شود. تولید محصولات روی پلت‌فرم‌های جدید سبب می‌شود تا مصرف‌کنندگان هم خودروهای با کیفیت‌تری در اختیار داشته باشند.

یکی دیگر از مسائلی که مورد توجه این بخش از کارشناسان قرار دارد، روند عرضه محصولات به بازار است. آنها معتقدند در صورت جبران خسارت طرف عرضه این امکان به‌وجود می‌آید که مانند گذشته تحویل محصولات از خطوط تولید به بازار روند عادی پیدا کند.

  • کشیدن ترمز کاهش کیفیت

cartoon
مشکلات ناشی از پلت‌فرم‌های قدیمی سبب شده تا خودروسازان نتوانند کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. در ارتباط با پلت‌فرم‌های قدیمی امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو گفت: در شرایط حاضر افزایش قیمت محصولات برای خودروسازان اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا قیمت نهاده‌های تولید به شدت افزایش یافته و خودروسازان نیز ناچارند که افزایش قیمت را در دستور کار قرار دهند. این کارشناس در ارتباط با اینکه این افزایش قیمت محصولات چنانچه عملیاتی شود چه سودی برای مصرف‌کنندگان به‌دنبال خواهد داشت، می‌گوید: یکی از منافعی که از رهگذر افزایش قیمت متوجه مصرف‌کنندگان می‌شود، ارتقای پلت‌فرم‌های داخلی است. در حال حاضر خودروسازان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند همین مسائل سبب می‌شود تا آنها نتوانند برای بحث تحقیق و توسعه هزینه کنند. همان طور که پیش‌تر اشاره شد قدیمی بودن پلت‌فرم‌های حاضر در صنعت خودروی کشور، امکان ارتقای کیفیت و رعایت برخی استانداردها را از خودروسازان سلب می‌کند؛ بنابراین خود خودروسازان هم از این ناحیه آسیب پذیر هستند.

همین نکته مورد توجه کاکایی هم قرار گرفته است و می‌گوید، بی‌تردید خودروسازان هم از ارتقای پلت‌فرم‌ها استقبال می‌کنند، زیرا از این رهگذر چالش‌هایی که با سازمان استاندارد دارند، مرتفع خواهد شد. ارتقای پلت‌فرم‌ها و هزینه کرد روی بخش تحقیق و توسعه باعث عرضه محصولات با کیفیت‌تر به بازار می‌شود و این می‌تواند یکی از نفع‌هایی باشد که به مصرف‌کنندگان می‌رسد. این کارشناس خودرو درباره بحث افزایش کیفیت از طریق افزایش قیمت آن هم در شرایط کنونی معتقد است: در شرایط حاضر این اتفاق نخواهد افتاد، زیرا صنعت خودرو زیر فشار تحریم‌ها قرار دارد.

البته این کارشناس به این نکته هم اشاره می‌کند که در شرایط فعلی چنانچه خودروسازان بتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند، مجبور نخواهند بود تا از کیفیت فعلی هم بزنند. در حال حاضر زنجیره خودروسازی کشور زیر فشار قرار دارد، خودروسازان نمی‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند، همین مساله باعث شده تا قطعه‌سازان هم در تامین قطعات با چالش روبه‌رو شوند. این مشکلات سبب افت تولید شده است. بی‌تردید در این شرایط شرکت‌های قطعه‌ساز برای اینکه بتوانند به حیات خود ادامه دهند و چرخ‌های صنعت خودروی کشورهم بچرخد، مجبور به حفظ تولید با هر کیفیتی هستند. حال این کارشناس خودرو معتقد است که چنانچه افزایش قیمت اتفاق بیفتد تا حدودی این امکان به‌وجود خواهد آمد که کیفیت حفظ شود.

کاکایی معتقد است: جلوگیری از کاهش کیفیت در شرایط فعلی تنها با افزایش قیمت محصولات ممکن است؛ بنابراین افزایش قیمت می‌تواند جلوی کاهش کیفیت را بگیرد. کاکایی این مساله را دومین عامل سوددهی به مشتریان از رهگذر افزایش قیمت می‌داند. نکته سوم که در ارتباط با منافع مصرف‌کنندگان از رهگذر افزایش قیمت مورد توجه کاکایی قرار گرفته است، بحث تعادل میان عرضه و تقاضا است. این کارشناس معتقد است: افزایش قیمت سبب می‌شود که روند تولید خودرو به روال قبل برگردد و عادی شود. عادی شدن روال تولید و افزایش توان عرضه خودروسازان می‌تواند این امکان را برای مصرف‌کنندگان واقعی خودرو به‌وجود بیاورد که راحت تر به محصولات مورد نظر خود دست یابند.

  • نفع مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت

دبیر انجمن خودروسازان هم در زمینه تاثیرگذاری افزایش قیمت بر ارتقای کیفیت با امیرحسن کاکایی موافق است. احمد نعمت‌بخش به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: افزایش قیمت، دست شرکت‌های خودروساز را برای نظارت بیشتر بر کیفیت محصولات باز می‌گذارد. کیفیت از جمله بخش‌های آسیب‌پذیر است که افزایش قیمت می‌تواند مانع کاهش آن شود. در حالی این کارشناس به مباحث کیفی و مشکلات خودروسازان اشاره می‌کند که شاهد بودیم در سال‌های طلایی تولید که خودروسازان با مشکلاتی همچون تحریم روبه‌رو نبودند، باز هم چندان توجهی به مباحث کیفی نداشتند.


نعمت‌بخش می‌افزاید: در شرایط فعلی افزایش کیفیت در برخی قطعات که عمدتا وارداتی هستند امکان‌پذیر نیست؛ زیرا با توجه به تحریم‌ها، منابعی که قطعات مورد نیاز خطوط تولید از آنها تامین می‌شد، حاضر به ادامه همکاری با شرکت‌های ایرانی نیستند؛ بنابراین شرکت‌های ایرانی مجبورند قطعات مورد نیاز خود را از منابع درجه ۲ تهیه کنند، همین مساله سبب کاهش کیفیت خواهد شد؛ اما از طرف دیگر، افزایش قیمت محصولات تا حدودی دست زنجیره خودروسازان را باز می‌کند و خیال آنها برای تامین نقدینگی آسوده خواهد شد. این آسودگی سبب می‌شود قطعات داخلی با کیفیت مناسب تولید شوند. به اعتقاد نعمت‌بخش جلوگیری از کاهش کیفیت، به معنی سود بردن مصرف‌کنندگان از این ناحیه تعبیر می‌شود.

در حالی نعمت‌بخش به جلوگیری از کاهش کیفیت اشاره می‌کند که فربد زاوه، کارشناس خودرو، با وی مخالف است. زاوه به خبرنگار ما می‌گوید: مباحث مرتبط با کیفیت از مباحث مرتبط با قیمت کاملا مجزا است. افزایش کیفیت هیچ ارتباطی به افزایش نقدینگی خودروسازان ندارد بلکه افزایش کیفیت با افزایش رقابت در ارتباط است. این کارشناس می‌گوید: بازار انحصاری که در اختیار خودروسازان قرار دارد این امکان را به دو شرکت خودروساز بزرگ کشور می‌دهد تا هر محصولی را با هر کیفیتی به بازار عرضه کنند و از سوی مصرف‌کنندگان نیز خریداری می‌شود؛ بنابراین شرکت‌های خودروساز نیازی نمی‌بینند کیفیت محصولات خود را با بهبود شرایط مالی ارتقا دهند.

زاوه معتقد است: افزایش نقدینگی شرکت‌های خودروساز منجر به هزینه‌کرد در ارتقای کیفی محصولات نمی‌شود، بلکه بریز و بپاش خودروسازان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین زاوه برخلاف کاکایی و نعمت‌بخش اعتقادی به ارتباط افزایش قیمت و به‌دنبال آن ارتقای کیفی خودروها ندارد. این کارشناس نفع مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت را از وجهی دیگر مورد بررسی قرار می‌دهد. وی معتقد است افزایش قیمت سبب خروج تقاضای کاذب از بازار خواهد شد. این اتفاق به آن معناست که بعد از افزایش قیمت هر چه تقاضا در بازار است، تقاضای واقعی است.

این کارشناس به بعد دیگری هم اشاره می‌کند که نشان‌دهنده این است که خریدار واقعی خودرو از افزایش قیمت ضرر نمی‌کند. وی ادامه می‌دهد: مصرف‌کنندگان واقعی با هر قیمتی خودرو را می‌خرند، چندی بعد که به بازار مراجعه می‌کنند تا خودروی خود را، بنا به دلایل گوناگون، به فروش برسانند، این امکان را دارند تا کالای خود را با قیمت روز بفروشند؛ بنابراین ضرری از این ناحیه متوجه آنها نیست. زاوه در ارتباط با خروج تقاضای کاذب هم می‌گوید: البته خروج تقاضای کاذب هر چند تا حدود زیادی به نفع مصرف‌کنندگان واقعی است اما می‌تواند طرف عرضه را با مشکلاتی روبه‌رو کند.

وی در ارتباط با این مشکلات گفت: این امکان وجود دارد که خودروسازان مجبور شوند منابع نقدی که از رهگذر پیش‌فروش محصولات جمع و استفاده کرده‌اند را به خریداران بازگردانند. پیش از افزایش قیمت محصولات، پیش‌خرید‌کنندگان قصد استفاده از سودی را داشتند که حاصل اختلاف قیمت کارخانه و بازار بود. هنگامی که این اختلاف قیمت اندک باشد یا وجود نداشته باشد، آنها دیگر حاضر به ادامه دادن قراردادهای خود با شرکت‌های خودروساز نیستند و تلاش می‌کنند تا مبلغ پرداختی را به همراه سود مشارکت دریافت کنند. وی تاکید می‌کند که افزایش قیمت خودرو سبب شفاف شدن تقاضا و خروج تقاضاهای کاذب از بازار خواهد شد؛ بنابراین این مساله می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان واقعی تمام شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. مرتضی مقدم

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (163 ديدگاه)

    (( احمد نعمت‌بخش به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: افزایش قیمت، دست شرکت‌های خودروساز را برای نظارت بیشتر بر کیفیت محصولات باز می‌گذارد. کیفیت از جمله بخش‌های آسیب‌پذیر است که افزایش قیمت می‌تواند مانع کاهش آن شود))
    این حرف برا جایی هست که حداقل در تاریخ وجودش یه بار و در ی مدت کوتاه کیفیت سرلوحه کارشون بوده باشه که الان بهونه کیفیت بیارن.چقد یه سیستم میتونه وقیح باشه؟یعنی واقعا چقد؟
    رانا صفر تحویل گرفتم زمستون 95.تمام سنسوراش سوخت هر ماه ی داستانی داشتم.بعد رسید به فیوز و جعبه فیوز.بعد چند ماه کارکرد کل داشبورد و رو دریاش و اتاقش شروع کرد به ویز ویز و جیر جیر از بس پلاستیک مزخرف بکار بردن یعنی سطل آشغال آشپزخونمون جنس پلاستیکش بهتره.بعد مه شکن چپ سوخت.چراغ راست توش آب میرفت بخار جمع میشد . ………..همچنان این داستان کیفیت ادامه دارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. میلاد

      ۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (15 ديدگاه)

      من نمیدونم چرا ما 40 ساله تحریمو کردیم ولی دو روز نمیتونیم نخریدن خودرو رو تحمل کنیم.
      والا تقصیر اول و آخر خود ماییم، کمپین نخریدن خودرو میزاریم دو روز بعد بایه وام بیست میلیونی که بازپرداختش میشه سی و پنج میلیون همه صف میکشیم. پیش فروش خودرو میشه میگن حتی قیمت معلوم نیست توی دو ثانیه ظرفیت تکمیله. من نمیدونم اصن ما چجوری این خودرو ها رو بااین سطح کیفیت و امکانات میخریم. واقعا با این وضع چجوری میشه به خودرو ساز ها گیر داد؟ از خودرو ساز های داخلی بگذریم، مونتاژ کارهای چینی رو کجای دلم بذارم؟ والا چی بگم لابد بینشمون در همین حده که توقعمونو در همین حد نگه داشتن.
      از ماست که بر ماست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. roza

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید باید بشه 200 میلیون از سال 89 کیفیت تولید خودرو هتای داخل روبه افول رفت و تا این روز این روندا ادامه داد سزای ما ک برا خریدشون صف میکشیم همینه هربلای سرمون بیاد حقمونه!
    بیان ی قانون بذارن که کسانی ک خودرو خریدت از سال نود تا امسال یکی س میلیون بدن تاضررمون جبران شه والله همه میبیریم میریزیم حساب بس ما مردم خوبو ساکتی هستیم خدا حفظمون کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. گنجی

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظر من یه مدت مردم ماشین نخرن ،نه یکی دوهفته بلکه یه مدت چند ماهه ،بیایین تو اینستا و تلگرام چالش نه به خرید خودرو راه بندازیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Danial

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (466 ديدگاه)

    اینکه در بازار آزاد ماشین گرون تر هست ب خاطر عدم تحویل به موقع کارخونس یا زمان طولانی ینی من پراید میخوام چ این پراید رو از نمایندگی بگیرم چه از یک فروشنده ماشین شخصی یکیه از نظر کیفیت که فرقی ندارن در هر حالت عین هم هستن فقط فرقش اینجاس که اگر از کارخون بگیرم باید یک سال یا 6 ماه صبر کنم خب چون گول ندارن گرونتر بخرم یا به فکر دلالی هستم میرم و ثبت نام میکنم حالا اگر قرار من تو بازر آزاد پریادمو 40 میلیون بخرم بعد کارخونه همونو بده 39 میلیون مگه مخ خر خوردم 6 ماه یا یک سال صبر کنم حالا ایراد بعدی دقیقاً از همینجا شروع میشه ینی پراید میشه از کارخانه 39 دیگه بازرا حاشیه اون 40 نمیمونه میشه 60 میلیون به همین سادگی اینکه میخوان قیمت رو ببرن بالا همش بهونس چون دولت باید بودجش رو از یک جایی تامین کنه بس که دزدی تو مملکت زیاده بجای اینکه دست دزد رو قطع کنن از شکم منو شما میگیرن به هر حال یه روزی این سکه برمیگرده ولی جوانیه ما خیر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1326 ديدگاه)

    الان خودرو سازا در شرایط بسیار پیچیده ای هستن تحریم ها کمر اقتصاد ایران شکسته و‌تولید با تزریق دلار های ذخیره سعی داره فنر تورم نگه داره در این شرایط اگر خط تولید بخوابه صدها هزار نفر بیکار میشن پس بحث کیفیت به هیچ عنوان دراولویت نیست و دولت و خودرو سازان فقط سعی در حفظ تولید دارن حالا با هر کیفیت و قیمتی و اگر تحریم ها همچنان ادامه داشته باشه احتمالا طی یکی دو سال اینده شاهد جهش دوباره قیمت ها خواهیم بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Abbas lsx/ltx

      ۱ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (189 ديدگاه)

      خب نرن پولارو بریزن تو سوریه و عراق و …
      بیاین بریزن تو مملکت خودشون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (1326 ديدگاه)

        دیگه بحث بسیار پیچیده ای هستش ولی عمو ترامپ سعی داره با مهار منابع مالی ایران نفوذش در منطقه ضعیف کنه و از ان برای رسیدن به منافع خودش استفاده کنه که البته موفق بوده نمونش ناتوی عربی و یا نزدیکی اعراب و اسراییل و لی برای مردم ایران فعلا سایه وحشت بیکاری و گرانی می مانه خداوند همه ما را ادم کند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Abbas lsx/ltx

          ۱ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (189 ديدگاه)

          نه ترامپ نه اروپا نه چین و روسیه
          هیچ کدومشون برای ما دلشون نمیسوزه
          فقط میخوان سود ببرن
          حالا یسریا هم هستن که خودشون برا اینا میکشن و عاشقشون هستن
          *** ترامپ و بقیشون

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. Abbas lsx/ltx

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (189 ديدگاه)

    ببخشید منظورم دولت های این چند تا کشور بود که بهشون توهین کردم. (یادم رفت کلمه دولت رو اضافه کنم)
    وگرنه مردم این وسط تقصیری ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. متفاوت فکر کن

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (17 ديدگاه)

    همتون دروغ میگید یه مشت دروغ گو دور هم جم شدیم همه هم پر از ادعا از ماست که برماست همش تقصر خودمونه
    میگه خدا به حضرت موسی گفت میخوام ی قحطسالی بیارم سر قومت برو به قومت بگو مردمم ک میشنون همه دیوارای خونشون سوراخ میکنن تا به خونه همسایه راه پیدا کنه ک موقع قحطسالی بهم کمک کنن یه هفته یه ماه میگذره خبری از قحطسالی نیس موسی ب خدا میگه پس چرا قحطسالی نازل نکردی میگه وقتی دیدم قومت ب هم رحم کردن من ک ارحم راحمینم چطور بهشون رحم نکنم
    ما هیچ کدوم به هم رحم نمیکنیم چ توقعی داریم دولت به فکر ما باشه خیلی چیزا هیچ ربطی ب دلارو تحریم نداره اما باز خیلی راحت ثانیه ب ثانیه بالا میره و خیلی عادی ام شده واسه همه. واقعا ابرو ایران وایرانی و ابرو کوروش رو بردیم همشم کوروش کوروش میکنیم جای تاسفه فقط .با این همه تمدن وتاریخ. ایرانی در طول تاریخ به همه دنیا نشون داده راه زندگی کردن رو راه وحدت رو اما خودش این اخرا به فس فس افتاده
    بخاطر خدا به هم رحم کنین یکم با هم متحد باشین وقتی گرونه نخرین همش دست خود ماس اگه بقول شماها میگین دوخودرو ساز اگه با دم و دستک هم ۵میلیون باشن ک نیستن ما ۷۵میلیون نفریم پس فقط اتحاد نه اتحاد روازی اخر اسفند مدرسه ها.
    بقول دوستمون التماس تفکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهدی

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1326 ديدگاه)

    اتحاد هم باید هدف داشته باشه به نظر خودت با نخریدن این ماشینای لگن شرکتای ایرانی میان بهترین ماشبن دنیا برات میارن نه عزیز من حتی اگه تعرفه واردات صفر هم بشه ارزان ترین ماشین خارجی دست کم صد تا صد و پنجاه قیمت میخوره برای کسی که پرامدش در بهترین حالت صد و پنجاه دلار هست خرید خودروی خوب که هیچ همین اشغال ها هم ارزو هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. بهراد

    ۱ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    خوبه،درسته حق من نیست که پرشیا ٧٠ میلیون بشه،ولی چون انسان های!!! دیگری هم در میان ما زندگی می کنن،راضیم پدر خودمم در بیاد تا اون سودجوی فرصت طلب هم همراه من پدرش در بیاد.والا
    گوش که نکردن ،حداقل این دفعه ما به شکایات عدم تحویل ساندرو و C3 گوش بدیم.
    وقتی همه چی علیه ما هست (حتی خودمون)چرا که نه.
    بچه هم میدونه وقتی پرشیا اومد باید ۴٠۵ بای بای میکرد و قیمتشو میداد به پرشیا.وسمند هم بای بای میکرد میداد به دنا پلاس با قیمت ٢٠ میلیون.پراید و کوییک هم همینطور.
    وقتی عوامل تحریم خودرو الان خونشون نیستن آب خنک میخورن،روشون برچسب زده میشه،سلطان سکه اعدام میشه ولی بقیه سلاطین نه،وقتی با این همه کار سکه به قبلش برنمیگرده،دولت با ١٠٠ هزار تومن گدا پروری می کنه،تو جاهای دیگه گنده گ..ی میکنه،باید یکی یجا دستیشو بکشه بگه بیا پایین داداش ری.. .هر چی بشه بازم کمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Archi KHAN

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    بار جبران ضرر (!) سالهاست بر شانه مردم است …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Fk

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (232 ديدگاه)

    یکم تحقیق کنید ببنید یارانه ایی که بابت این ماشینهای اشغال میدن بابت بنزین

    پولی که بیمه بابت ١٧ هزار کشته بابت این أرابهای مرگ میگه
    حالا خسارتی جرحی بماند
    اینا رو حساب کنید
    ب چنان رقم هنگفتی میرسید که اگه هردو تولید کننده تعطیل بشه حقوقشونو دولت بده بازم رقم خیلی خیلی سنگینی اضافه میمونه
    خیلی سنگین
    هرکی میخواد بفهمه إیمیل بده تا بهش بدم
    متاسفانه با این وضع و اوضاع چیزی نمونده برسیم ده دره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. پپش

    ۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (14 ديدگاه)

    عاقا من قسم میخورم که اگه مردم با هم باشن و نخرن در عرض شش ماه با همین دلار 15 هزارتومنی هم قیمت خودرو درست میشه حتی پراید به 12 تومن هم میرسه – عاقا زمین و زمان رو به هم می بافیم که چه کنیم والله قسم هیچ کاری نداره خیلی ساده اس عاقا نخرید شش ماه ماشین صفر وطنی نخرین – بخرین صفر نگیرین هیچی نه سایپا نه ایران خودرو نه کرمان موتور ن …. والله درست میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا