ایستگاه خبر

خودرو بر مدار گرانی؛ نگاهی به جدیدترین قیمت ها

دنیای‌اقتصاد: طی هفته جاری نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت اما قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان صعودی است. با توجه به افزایش نرخ ارز از ابتدای سال‌جاری، قیمت خودرو در بازار به تبعیت از آن روند افزایشی به خود گرفته بود، حال آنکه در هفته جاری با وجود کاهش نرخ ارز قیمت بسیاری از خودروها افزایش یافت.


در مورد چرایی این موضوع بسیاری از دست‌اندرکاران بازار به بلاتکلیفی فروشندگان و خریداران اشاره می‌کنند و اینکه با تایید و تکذیب‌های فراوانی که در مورد افزایش قیمت خودروها صورت می‌گیرد، بازار تکلیفی برای خود نمی‌بیند. با این وضعیت هم‌اکنون فروشندگان حاضر به عرضه خودرو به بازار نیستند و خریداران نیز با توجه به اخبار تایید نشده افزایش قیمت‌ها، بیش از گذشته در بازار حضور یافته‌اند. حال آنکه عرضه‌ای برای تقاضای رو به فزونی مشتریان در بازار نیست. دست‌اندرکاران بازار تاکید می‌کنند برای ثبات بازار خودرو، دولت هرچه زودتر باید قیمت خودرو را تعیین‌تکلیف کند؛ به‌طوری‌که اگر قرار بر افزایش قیمت‌ها است زودتر در این زمینه اقدام شود و اگر هم دولت تصمیمی برای تغییر در قیمت‌ها ندارد آن را نیز به‌طور شفاف اعلام کند تا هم زنجیره خودروسازی کشور و هم مشتریان بازار تکلیف خود را بدانند.

آنچه مشخص است با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و همچنین افزایش نرخ ارز، زنجیره خودروسازی کشور با هزینه زیادی اقدام به تولید قطعه و خودرو می‌کند. دست‌اندرکاران تولید از مدت‌ها پیش خواستار افزایش قیمت برای جبران هزینه‌های خود بودند حال آنکه با وجود حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو دولت هنوز پاسخ مشخصی به درخواست آنها نداده است. به این ترتیب با توجه به موج مخالفت‌ها برای افزایش قیمت خودرو، در شرایط کنونی خودروسازان، قطعه‌سازان و بازار بلاتکلیف مانده‌اند که همین موضوع روند صعودی قیمت‌ها را در هفته جاری به‌دنبال داشته است. ازسوی دیگر اما آمارهای مربوط به تولید خودرو در مهرماه سال‌جاری نسبت به ماه پیش از آن یعنی شهریور گویای افزایش ۵۰ درصدی تولید است. با توجه به تولید افزایشی خودرو در مهرماه این سوال مطرح می‌شود که چرا بازهم قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته‌اند؟

در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که اگر چه تولید افزایش یافته اما به‌دلیل نقص قطعات در محصولات تولیدی، بسیاری از خودروها در کف کارخانه مانده‌اند و امکان عرضه آنها به بازار نیست. پیش از این محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه صنعتی سایپا اعلام کرده بود که حدود ۳۰ هزار خودرو متعلق به این شرکت به‌دلیل نقص قطعه در کف کارخانه مانده‌اند. در هر صورت آنچه مشخص است تا دولت تکلیف قیمت خودروها را مشخص نکند، بازار همچنان ملتهب باقی خواهد ماند و این بلاتکلیفی تاثیری جز افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت. حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها در هفته جاری چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۳۹ میلیون و به نسبت هفته گذشته رشد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۴ میلیون در بازار قیمت خورد. این محصول خانواده x۱۰۰ نیز رشد ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده است. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو نیز مانند پراید ۱۳۱ با افزایش ۲ میلیون تومانی در بازار با قیمت ۴۱ میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. در این شرایط تیبا ۲ نیز با قیمت ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است.

این قیمت به نسبت هفته گذشته رشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است؛ درحالی‌که انواع پراید و تیبا در بازار افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند طی هفته جاری، قیمت ساینا بدون تغییر باقی ماند. این خودرو با قیمت ۴۸ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. کوییک فول‌آپشن بر خلاف ساینا راه پراید و تیبا را طی کرد و با رشد ۲ میلیون تومانی به نسبت هفته گذشته، در حال حاضر ۶۹ میلیون تومان قیمت دارد. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، در حال‌حاضر با رشد ۴ میلیون تومانی به قیمت ۱۰۹ میلیون تومان موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی تنها یک میلیون رشد را تجربه کرد و با قیمت ۸۹ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲، طی هفته گذشته رشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و به قیمت ۶۱ میلیون تومان رسید. این در حالی است که تیپ ۵ این خودرو با رشد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به نسبت هفته گذشته همراه بوده و به قیمت ۷۳ میلیون تومان رسیده است.

ساندرو استپ‌وی اتومات به نسبت هفته گذشته ۲ میلیون کاهش قیمت را تجربه کرد و با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۲۰ میلیون و فاصله ۱۵ میلیونی از استپ‌وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات را دیگر باید یک خودرو از خانواده، خودروهایی که در بازار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند، محسوب کرد. این خودرو در حال‌حاضر در بازار با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E۲ پارس‌خودرو و پارس‌‌تندر نیز به ترتیب ۸۸ و ۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس در حال‌حاضر با رشد یک میلیون تومانی قیمتی برابر با ۹۸ میلیون دارد. این در حالی است که مدل معمولی این خودرو بدون تغییر قیمتی در بازار موجود است و ۸۳ میلیون تومان قیمت خورده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    اگر خوشبختی در زمین باشد
    مردانی از پارس خواهند آمد که آن را در ثریا پنهان کرده و بد بختی با خود به همراه خواهند آورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (114 ديدگاه)

      ایرانی کسی که خودشو با هر شرایطی وفق میده ، متاسفانه اگه تو دریا هم بندازیشون باز آبشش در میارن، خب شما اگه جای خودروساز ها بودین گرون نمی کردین؟! وقتی بدونین هر آشغالی بدین بیرون با هر قیمتی میخرن خب هی دوست دارین گرونتر کنین (یادمه برای سیم کارت هم همینجوری بود تا قبل از اینکه ایرانسل و شرکت های دیگه بیان مدیر عامل همراه اول می گفت هزینه تولید هر سیم کارت برای ما 500 هزار تومن در میاد!!) اونوقت یکی میاد میگه آمریکا رو به افول و ایران رو به پیشرفت و صنعتی شدنه! واقعا نمی دونم چی باید گفت یاد این جمله افتادم:(( دهانم پر از حرف است حیف با دهان پر نباید حرف زد))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    خندم میگیره از قیمت ۲۰۷ سدان ، در تمام سایتهای خودرویی با قیمتی بین ۱۴۵ تا ۱۵۰ میلیون برای فروش گذاشتن . یعنی آخرشِ هرکی بخره .
    مطمئناً تبش میخوابه و میشه حتی تا ۳۰ میلیون ارزانتر خرید .
    بنظرم تندر۹۰ E2 در حال حاضر به صرفه تر هست .

    اما مطمئناً این قیمتها دقیقاً به مانند سال ۱۳۹۰ و دوره محمود احمدی نژاد ثابت میمونه و مجبورید بخرید ، حتی گرانتر .
    اینجا ایرانه .
    اونهایی که میگویند نَخر ، انگاری خبر ندارند در کدوم کشوری زندگی میکنند ، داداش ، عزیز ، دوست ، برادر ، الان نخری ، فردا باید باید گرونتر بخری .
    این کمپینی هم که میگین ، برای کشورایی هست که به بازار جهانی وصل هستند .
    فکر کردی اینا کوتاه میان ، نه بنده خدا ، پیش هم میشینن ، جلسه میگیرن که مشتری به چشم گوسفنده ، میخواد بخره ، میخواد نخره ، چشمش کور ، دَندِش نرم .
    نخره باید بره الاغ سوار بشه .
    دِلِ خجسته ای دارینا .
    کل صنایع و کارخانجات را زدن پکوندن ، یادشون نیست ، اونوقت شما میگی فلان و بَحمان .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      نوید به نظر من یکی از علت هاش نا اگاهی مردمه
      فکر میکنی چند درصد مردم خبرهای روز مملکت تو هر حوزه ای رو دنبال میکنن و یا چند درصدشون از حقوق طبیعی خودشون اگاهن(من فکر نمیکنم بیشتر از10درصد باشن)
      یه علت دیگش که مهمتره بی تفاوت بودن نسبت به اجحافی ه که در حقشون میشه.
      ملت وقتی میبینن یکی یه ظلمی بهشون میکنه حوالش میدن به ا ع م ه(در صورتی که این مصداق بارز ظالم پروری ه)
      هر کسی که داره بهت ظلم میکنه یا باید از طریق قانون سرجاش بشونیش یا در اکثر مواقع یجوری کرمتو بهش بریزی که فکر نکنه جواب ظلم کردن فقط فحش شنفتن و حواله کردنه
      ** ساله جامعه رو با رسانه ای که در دست دارن به این شکل تربیت کردن اونوقت شما انتظار داری با 4تا کامنت مردم مجاب کنی که کمپین بزنن و حقشون رو بگیرن
      من که فکر نمیکنم.ریشه ی ایرانیا خیلی وقته از بیخ زده شده.*** مردم رو خیلی وقته کشیدن
      هرجا میای از معضلات جامعه بگی میگن هییییس حرف سیاسی ممنوع.در صورتی که فقر و فحشا و بیکاری و هزارتا معضل دیگه ارتباط مستقیم با همون سیاست داره
      تو از یه چنین جامعه ای انتظار تغییر داری؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (10203 ديدگاه)

        عماد جان ، مردم آگاهی داریم ، اما همین مردم آگاه ، پای منافعشون که بیاد وسط ، به غیر خودشون دیگه به هیچ چیز و هیچ کس اهمیت نمیدن .
        جوونای حال حاضر ماهواره نداشته باشند ، حداقل موبایل دارند و حداقل اینترنت دارند و حداقل اپلیکیشن های پیام رسان هم دارند و از همه جای دنیا آگاهند ، اما فقط از دلقک بازیهای اینستا و تلگرام آگاهند و نه اون کسی که به نون شبش محتاجه و خیلی راحت از کنارش میگذریم ، دریغ از اینکه اون یک هموطنه ، باید کاری براش کرد که بدبختی شیوع پیدا نکنه و روزی گریبانگیر خودمون نشه .
        من خودم تمام تلاشم اینه که دست کارگری را بگیرم و حداقل کمک کنم که نونی برای خانوادش ببره و نه اینکه صدقه سری بهش بدم .
        تنها راه نجات کشور در حال حاضر تولید داخلی و حمایت از تولید داخلیه ، اما جنس با کیفیت و نه این بنجول خودرو سازی .
        اما هیف و صد هیف که دلالی تو خون ما ایرانی هاست و فکر میکنیم هرچی رو بخریم ، گرونتر میفروشیم ، اما نمیدونیم که داریم خودمون و بقیه جامعه را رو به فلاکت گرونی و تورم میکشونیم .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. F22RAPTOR

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    خب اگه اونجوری که میگی باشه
    و بنا به نظر شما که میگی امروز نخری فردا گرون میشه،پس
    باید بادهر قیمتی که دادن خرید دیگه درسته؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (10203 ديدگاه)

      تو کشور ما کاری کردن ، به مرگ گرفتن به تَب رازی بشی .
      F22RAPTOR عزیز ، مگه غیر از اینه .
      پراید از ۵ به ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ و حالا ۴۰ و به طور حَتم به ۱۰۰ و تا وقتی نفس در بدن هست …………. و الا آخر ادامه دارد .
      بنظرم منطق قبولی این شرایط بهتر از احساسی بودن و شاید و اما هاست .
      فقط یه راهی برای رسیدن به آرزوها و آزادی هست و اون هم اینه که واقعاً بخواهیم و انجام دهیم که در حال حاضر من چنین چیزی در این مردم همیشه در صحنه ساندیس خور نمیبینم .
      باشد تا رستگار شوید .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        والا بیشترین آمار ساندیس خورها در کشورآمریکاست. که برای افرادی که برن رای بدن آب میوه رایگان بهشون میدن.بورو در موردش تحقیق کن.وخبرش رو از سایت های خارجی بگیر?

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Abbas lsx/ltx

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (189 ديدگاه)

    فدای سره اقای کلید ساز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سورنا

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    نووووووووووش جووووونشون
    از خر باید سواری گرفت دیگه : )

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. sina7

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (435 ديدگاه)

    گرون کن اقا
    گرون کن
    پرایدو بکن 100 تومن مهم اینه که میخرن
    با بقیش کاری نداشته باش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. samurai

    ۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (543 ديدگاه)

    ایران سال 1497
    فروش پراید خودران با اپشنهایی نظیر
    بوق-زه در-لاستیک-رادیو ماهواره ای-سیستم خود انفجاری برای خودکشی-سیستم پرواز در اسمان-سیستم پخش مرگ بر امریکا اسراییل اتیوپی :)) یا هر کشور دلخواه-…..
    امریکا سال 1497
    فروش اپارتمان در کره مریخ همراه با رفت و برگشت مجانی -تور بازدید از خورشید….
    خخخخ مردم از خنده:((((((((((((((((((

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمود

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دولت تدبیر و امید….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا