ایستگاه خبر

حذف خودروهای قدیمی؛ بدون تاریخ، بدون جانشین

دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر صحبت از خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید خودروسازان به میان آورد. با این حال زمان خاصی برای حذف آنها اعلام نکرد و در مورد محصولات جایگزین نیز حرفی نزد.


رضا رحمانی پنج‌شنبه گذشته و در جریان سفر به استان مرکزی اعلام کرد: خودروهای قدیمی و آنهایی که نتوانند استاندارد‌های لازم را پاس کنند، از خط تولید خارج می‌شوند. وی به‌طور مشخص از پراید و پژو ۴۰۵ نام برد و تاکید کرد که باید با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، محصولات جدید و با کیفیت جایگزین آنها شود.

این دو محصول جزو قدیمی‌ترین خودروهای داخلی به شمار می‌روند و سال‌هاست بحث خروج آنها از خط تولید مطرح است. با این حال تا به امروز حذف‌شان به دلیل ملاحظات مربوط به تولید و همچنین نبود جایگزین مناسب، عملی نشده است. در حال حاضر نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها از ضرورت حذف پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل قدیمی بودن و نداشتن استانداردهای لازم صحبت به میان آورده و نگفته که این دو خودرو چه زمانی از خطوط تولید خارج و همچنین چه محصولاتی جایگزینشان خواهد شد.

پراید و پژو ۴۰۵ روی هم بخش قابل‌توجهی از تیراژ خودروسازی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با وجود قدیمی بودن و به دلیل نبود تنوع لازم در بازار، همچنان مشتریان زیادی دارند؛ بنابراین تعریف محصولات جایگزین برای آنها ضرورت دارد. طبعا اگر جای خالی این دو خودرو پس از حذف، پر نشود، هم خودروسازان ضرر خواهند کرد و هم مشتریان. البته در اینکه پراید و پژو ۴۰۵ قدیمی شده و استانداردهای لازم را ندارند، تردیدی نیست؛ اما این را هم نباید فراموش کرد که حذف بدون جایگزین آنها توام با ضرر و خسران برای خودروسازی و بازار خواهد بود.

با توجه به تحریم خودروسازی، شرایط برای تعریف محصولات جایگزین جدید فراهم نیست. از همین رو احتمال می‌رود ایران خودرو و سایپا در صورت حذف پراید و پژو ۴۰۵، جای خالی آنها را به واسطه افزایش تیراژ محصولات فعلی (آنها که از نظر قیمتی نزدیک به پراید و ۴۰۵ هستند) پر خواهند کرد.

  • دستور عرضه سه محصول جدید به ایران خودرو


ایکوپرس: وزیر صنعت، معدن و تجارت، گروه صنعتی ایران خودرو را مکلف به تولید و عرضه سه محصول جدید تا پایان سال‌جاری کرد. رضا رحمانی در بازدید سرزده از خطوط تولید ایران خودرو و نشست با مدیرعامل و معاونان این شرکت، خواستار توقف تولید یکی از محصولات این شرکت شد. وی در نشست با مدیرعامل این خودروساز بر انجام تعهدات به مشتریان تاکید کرد و گفت: مردم از عملکرد خودروسازان ناراضی هستند، بنابراین باید از همین امروز مسیری جدید را در نظر گرفته و با برنامه زمان‌بندی نسبت به انجام تعهدات اقدام کنید.

وی درعین حال تصریح کرد: با بازدیدی که از ایران‌خودرو داشتم نگرانی از بابت انجام تعهدات وجود ندارد و قطعا تا قبل از پایان سال تعهدات معوق به‌روز خواهد شد. رحمانی تکمیل خودروهای کف پارکینگ، افزایش تیراژ تولید، افزایش عمق ساخت داخل و فروش اموال مازاد را از محورهای اصلی ایران‌خودرو عنوان کرد و گفت: مبنا بر این است که اموال و املاک غیرتولیدی هرچه سریع تر واگذار شود؛ این سیاستی است که مطلقا برای اجرای آن کوتاه نمی‌آییم. وی یکی دیگر از محورهای مورد نظر را اصلاح رابطه میان ایران‌خودرو و قطعه‌سازان عنوان کرد و گفت: نیاز است که قطعه‌سازان احساس کنند عضو یک خانواده هستند؛ باید این رابطه طبق اصول و قواعدی تنظیم شود تا دو طرف به راحتی بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حل و فصل کنند. وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با تاکید بر استفاده از استارت‌آپ‌ها در صنعت خودرو گفت: باید با استفاده از فکر شرکت‌های استارت‌آپ در حوزه‌های مختلف از جمله تامین مالی تحول ایجاد کرد. وی افزود: در صنعت خودرو پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی وجود دارد که در هیچ‌جای دیگری نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. سارا

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (216 ديدگاه)

    مگه خودرو جدیدی هم تولید کردن یا در حال تولید دارن ؟ هرچی درست میکنن یا قدیمی یا بر اساس اون قدیمی هاست
    اگه قرار به تغییر باشه باید سایپا و ایران خودرو تعطیل بشه خط تولیدشون رو بفروشن به شرکت های خارجی محصولات روز درش منتاژ بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      به این جمله مقاله دقت کنید:
      “طبعا اگر جای خالی این دو خودرو پس از حذف، پر نشود، هم خودروسازان ضرر خواهند کرد و هم مشتریان”!!
      مشتریان ضرر میکنن!!¿ اتفاقا برعکس حذف این خودروها برا مردم خیلی پرمنفعت هست چون اولا قشر بزرگی از جامعه خودرو پراید و پژو نمیخرند و یه رُکود تو بازار خرید و فروش ایجاد میشه که باعث میشه قیمت ها کاهش پیدا کنه دوما با نخرید این حلبی ها هم جان مردم هم مال ملت در امان میمونه .
      اگه مسولان واقعا به فکر مردم هستند اجازه بدن خودروهای دست دوم با تعرفه کم وارد کشور بشه انوقت مطمن باش با ۵۰ میلیون بهترین ماشین خارجی میشه خرید

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سارا

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (216 ديدگاه)

        چرا دست دوم ؟ همه جای دنیا خودرو یه شکلی شبیه لیزینگ فروش میره کسی ماشین نقد نمیخره قرارداد میبندن ماهیانه یه پولی میدن هر وقت هم خواستن پس میبرن یه چیز دیگه یا مدل جدید تر میگیرن . همین چینی ها بهترین مدلش با نرخ ارز امروز زیر 100 میلیون هست مدل های توی بازار ایران زیر 50 میلیون هست اگه تعرفه بردارن … منتها میخوان پراید رو مجانی تولید کنن 50 مبیلیون پول بگیرن چون سود تو پرایده … اون کسی که دستی در صنعت داره میفهمه یه محصولی که بیشتر از 20 ساله روی خط تولید هست در حد ناچیزی هزینه تولید داره و تا بحال هزار بار هزینه راه اندازی خط تولید رو با سودش و همه چیزش پس داده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مزدا

          ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
          سوابق: (2029 ديدگاه)

          سارا خانوم حساب ایران رو از دنیا جدا کنید!!تو این مملکت اگه قرار بود مثل بقیه کشورها خودروسازی و واردات خودرو پیش بره الان اینقد بدبختی نداشتیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. morteza

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (279 ديدگاه)

        همه ی ما میدونیم اینا همش مزخرف و حرفای تکراری که از بس تکرار شده جلف نخ نما ی بد ترکیب شده.الکی به اعصاب خودتون فشار نیاررید این .اینایی که من میبینم اونجور که پول آشغال های تولید به اصطلاح ملی شون زیر زبونشون مزه کرده از این دزدی و کلاهبرداری دست بر نمی‌دارن.بشینین زندگیتون و بکنین.اینم از همون چرت و پرت های قبلیشون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. امیر

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (752 ديدگاه)

    الان تیبا یا ساینا یا کوییک رو پلتفرم به اصطلاح تقویت شده پراید تولید شدن یا سمند سورن دنا روی پلتفرم 405 و با موتور های کم بازده پس اگه قرار به حذف باشه باید کل تولیدات ملی بقولی حذف بشن با یه سیستم مریض نمیشه به رشد صنعتی اقتصادی رسید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Abbas

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    از سیستمی که فقط گند بالا میاره هیچ توقعی ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Amirferrari

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (352 ديدگاه)

    طولانی ترین جوکی که در طول عمرم خوندم این پست بود?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Sajjad

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    الان طرفدارای سلطان 405 ناراحت میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من ترجیح میدم جای پراید یه موتور 200 سی سی با یه کارساید داشته باشم هم ارزون تره هم هزینه نگهداریش کمتره هم اینکه راحت میشه پارکش کنی یا این که یه موتو ر با دوچرخ در محور جلو داشته باشم یا شایدم یه ای تی وی والا همه اینایی که گفتم شاید اتاق نداشته باشن ولی درصورت استفاده صحیح از خودرو های از رده خارج خیلی بهترن حداقل تکلیفت مشخصه موتور سواری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهراد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    اتفاق خاصی قرار نیس بیوفته فقط دیگه برای پراید و 206 و 405 چراغ تولید نمی کنن، بقیه هستن.با همون بدنه های خمیری و مچاله شونده.
    به نظرم یک باره تمامی خودرو های لو آپشن رو باید حذف کنن و فقط گرانترین مدل هارو به قیمت پایه بدن،تیراژ اونا بالا میره هزینه میاد پایین .از شر مدل های پایه خلاص میشیم. مدیران خودرو(MVM) یه هاچبک و کراس اور رو فیس لیفت کرد نزاشتن به قیمت بالاتر بفروشه چون همون شاسی و مواد اولیه تغییر نکرده بودن.
    خوب دنا پلاس و کوییک موتورو شاسیشون همونه وزن ماشینم همونه فقط قالب بدنه و چراغ عوض شده.مدل های جدید اصولا به قیمت قبلی باید فروخته بشن و بقیه دیگه تولید نشن.اجباری نیس جایگزین پیدا کنین.جاگزین مدل های جدید هستن که باید به قیمت قبلی فروخته بشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Abbas

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    تا وقتی مشتری هس این لگنا هم هستن،فقط یه سر به اینستا بزنین عمق فاجعه دستتون میاد،همین سلطان سوارا و ای اف سون بازان و از این چرت و پرت بازیا،رفتم تو یه پیج عکس یه پارس گذاشته بود بعد کپشن گذاشته بود رخ فابریک چطوره؟؟بعد خیلی از این ملت غیور و شوتی بازم زیرش به به چه چه و سلطان بالا سلطان پایین راه انداخته بودن،بعد من یه کامنت گذاشتم مگه این رخم داره؟؟؟یارو برمیگرده میگه معلومه بالاتر از پراید ندیدی!!!!ینی آدم میمونه جواب این جماعت تعطیلو چی بده(البته بلانسبت دوستان خوب پدالی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Danial

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (466 ديدگاه)

      خخخخخخخخخخ خیلی خوب بود
      حالا این که خوبه طرف ی چراغ برا ماشین عوض میکنه دیگه فک میکنه 100 اسب به ماشینش اضافه شده تو اتوبان یجوری چراغ میده هر کی ندونه فک میکنه لامبورگینی سوار شده خب البته نمیشه ایرادی هم بگیری خدایش این بنده خداها هم کاره ای نیستن کل تلاششون همین 405 و پراید و پرشیا و 206 بوده کلی زحمت کشیدن پول رو پول گذاشتن خریدن یا باباشون براشون نهایتاً خریده خب باید با همینی که دارن به هر حال عشق کنن خونه ما هم یدونه پراید 83 داریم یدونه پرشیا 94 خب پرشیا که منظقی نیست باهاش برم سرکار و بیام با پرایده میرن میام دیگه زورم همینه خدایش پرشیا رو نمیبرم که هزینم کم بشه حالا من شخصیتم عین اون یکی نیستم پشت پراید و پرشیا بشینم و سیس بگیرم خدایش سیس گرفتن نداره ولی چ کارش کنم پول نیست که برم بنز و پورشه بخرم یا ماشین های اقتصادی با کیفیت خارجی بخرم به قولی همینه که هست یا باید باهاش کنار بیام یا جمع بشیم اتحاد بخرج بدیم درستش کنیم که این اتحاده هیچ وقت شکل نمیگیره :|

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Abbas

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (875 ديدگاه)

        دقیقا دوست عزیز،ما خودمونم یه پارس داریم که به گفته ی خودت مجبوریه ولی دیگه حداقل مث اینا سلطان سلطان راه نمیندازم،به والله این لگن سازا از بس این جماعتو دیدن با خودشون میگن ملت از آشغالایی که به خوردشون میدیدم راضین پس هنوزم آشغال ترش میکنیم،تمام بحث من سر اینه((اینقدر این فسیلای قرن بیستمی رو سلطان و سردار خطاب نکنن))

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. Genius

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    تموم مجصولات مونتاژی داخلیا متعلق به دهه۸۰میلادی است اگر پراید غیراستاندارده قطعا کوئیک هم علیرغم بروزرسانی نسبی ای که شده اما استانداردهای سال ۲۰۱۹ رو به هیچ وجه پاس نمیکنه یا چطور ۴۰۵ منسوخه اما فرزند خلف اون یعنی سمند دنا آخرعاقبت مدرن بودن شده؟؟!!
    تنها راه اینه همه خطوط مونتاژ رو بریزید دور و کمپانیای بزرگ بیان از نو بچینن که اونهم تو این شرایط تحریمی محاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Mehdi TuRbO

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    دوستان انتخابات نزدیکه،خیلی از برنامه هایی که نباید لو میرفته لو رفته،لطفن به این سیاه بازیا دقت نکنید و دل خودتون خوش نکنید اوضاع و مردم تا این شکلی هست هیچی بهتر نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا