ایستگاه خبر

وضعیت خریدوفروش یاریس هاچ بک در بازار خودرو

رپورتاژ:  تویوتا یاریس هاچ بک ازجمله خودروهای شهری است که از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و همین عامل سبب فروش بالای آن در سراسر دنیا شده است. همان‌طور که می‌دانید کمپانی تویوتا به تولید خودروهای کم‌مصرف و اقتصادی در دنیا شهرت دارد. این موضوع را می‌توان با خودروی پرآوازه تویوتا کرولا که پرفروش‌ترین خودرو تاریخ خودروسازی است کاملاً درک کرد. تویوتا یاریس هاچ بک هرچند به‌پای کرولا نمی‌رسد، اما در کلاس هاچ بک‌های شهری عملکرد خوبی را از خود ارائه می‌دهد. این خودرو تقریباً تمام فاکتورهایی که برای یک رانندگی روزمره اهمیت دارد را به‌خوبی برآورده کند.


یکی از مهم‌ترین این فاکتورها مصرف سوخت کم است که یک خودرو را به یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی تبدیل می‌کند. دیگر فاکتور مهم نیز هزینه پایین نگهداری است که معمولاً خودروهای شهری در کارکردهای زیاد خرج زیادی روی دست صاحبان خود می‌گذارند. اما تویوتا هر دو این فاکتورها را به بهترین نحو در تویوتا یاریس هاچ بک برای مشتریان خود جمع‌آوری کرده است. به همین دلیل نیز خریدوفروش تویوتا یاریس هاچ بک و دیگر خودروهای اقتصادی تویوتا در جهان آمار نسبتاً بالایی دارند. در ادامه قصد داریم نگاهی جزئی و دقیق به وضعیت بازار خریدوفروش تویوتا یاریس و نسخه‌های مختلف آن داشته باشیم.

وضعیت خریدوفروش تویوتا یاریس هاچ بک ۲۰۰۸-۲۰۱۰

اولین حضور تویوتا یاریس هاچ بک در ایران به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد. زمانی که تعداد مدل‌های هاچ بک شهری در ایران انگشت‌شمار بودند. هرچند تعداد این مدل نیز در بازار ایران زیاد نبود. اما از محبوبیت بالایی برخوردار بود. اما اگر بخواهیم ارزش خرید تویوتا یاریس هاچ بک ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ را بررسی کنیم باید گفت که به دلیل مدت‌زمان زیادی که از حضور این خودروها در ایران می‌گذرد و کمبود قطعات این نسل در ایران، خرید مدل‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ آن به نظر عاقلانه نیست. بهر حال در بازار فعلی ایران خریدوفروش تویوتا یاریس هاچ بک کارکرده ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ باقیمتی حدود ۱۴۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان انجام می‌شود. اما برای خرید تویوتا یاریس ۲۰۱۰ به مبلغی حدود ۱۹۰ میلیون تومان نیاز دارید.

وضعیت خریدوفروش تویوتا یاریس هاچ بک ۲۰۱۲-۲۰۱۴

بازار خریدوفروش تویوتا یاریس برای مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ وضعیت بهتری دارد و از ارزش خرید بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی برخوردار است. زیرا تعداد مدل‌های این سری در ایران بیشتر هستند و به طبع پیدا کردن قطعات یدکی آن‌ها نیز راحت‌تر است. در حال حاضر فروش تویوتا یاریس هاچ بک ۲۰۱۲ با مبلغی حدود ۱۷۰ میلیون تومان انجام می‌شود. مدل ۲۰۱۳ آن نیز با مبلغی بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما برای خرید تویوتا یاریس هاچ بک ۲۰۱۴ باید بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنید. خریدوفروش این مدل تا ۲۵۰ میلیون تومان نیز در بازار انجام می‌شود.

وضعیت بازار خریدوفروش تویوتا یاریس ۲۰۱۵-۲۰۱۶

این دو مدل از تویوتا یاریس هاچ بک آخرین‌مدل‌های موجود در ایران هستند. علاوه بر این اکثر مدل‌های موجود در ایران نیز مربوط به همین سال‌هاست. بنابراین می‌توان گفت بالاترین ارزش خرید در بین مدل‌های مختلف تویوتا یاریس، مدل‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این خودرو هستند. طراحی تویوتا یاریس در این نسل مدرن‌تر، اسپرت‎تر و جذاب‌تر شد. به همین دلیل نیز طرفداران بیشتری در بین رانندگان شهری پیدا کرد. اگر قصد خرید این مدل‌های را دارید باید در نظر داشته باشید که قیمت تویوتا یاریس هاچ بک کارکرده ۲۰۱۵ در بازار فعلی ایران حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می‌باشد. خرید تویوتا یاریس هاچ بک ۲۰۱۶ نیز باقیمتی حدود ۲۸۰ تا ۳۳۰ میلیون تومان ممکن است.

سخن پایانی
Toyota Yaris Hatchback 2015
تویوتا یاریس باهدف یک خودرو شهری اقتصادی تولید شد تا با هزینه نگهداری پایین و مصرف سوخت کم بتواند هزینه‌های جاری و روزانه خانواده‌ها برای استفاده طولانی‌مدت از یک خودرو باکیفیت را کاهش دهد. به همین دلیل در سراسر جهان افرادی که تصمیم به خرید یک خودرو کوچک و مقرون‌به‌صرفه برای رانندگی شهری را دارند به‌طورقطع به خرید تویوتا یاریس هاچ بک نیز فکر می‌کنند.

اما شرایط حاکم بر بازار ایران طوری است که این خودرو اقتصادی را به یک خودرو گران‌قیمت تبدیل کرده که به‌هیچ‌وجه قشر متوسط جامعه هم حتی توان خرید این خودرو را ندارند. بنابراین بااینکه در باکیفیت بودن این خودرو شکی نیست اما نمی‌توان گفت از ارزش خرید بسیار بالایی در ایران برخوردار است، زیرا پرداخت قیمتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای خودرویی کوچک با امکانات متوسط به نظر منطقی نیست.

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا