ایستگاه خبر

چرا هنگام خرید خودرو دیگر نباید به دلال فکر کرد؟

رپورتاژ: موسسه «اکسنتور» در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها یک نظرسنجی ترتیب داد که در آن در خصوص خرید خودرو سؤالاتی پرسیده شد.

نتایج این نظرسنجی جالب بود. بیشتر شرکت‌کنندگان از خرید و فروش خودرو به صورت غیرمستقیم رضایت نداشتند. در واقع، سه چهارم گفتند که «اگر فرصت دوباره داده می‌شد، آن‌ها تصمیم می‌گرفتند کل فرآیند خرید خودرو خود را به صورت آنلاین، از جمله تأمین بودجه، مذاکره بر سر قیمت، مقایسه با دیگر خودروها و تحویل از فروشنده انجام دهند.»


همچنین این نظرسنجی نشان داد در برخی کشورها، فرهنگ خرید اینترنتی و بی‌واسطه خودرو بیشتر از سایر کشورها وجود دارد. چینی‌ها، برزیلی‌ها و آمریکایی‌ها در مقایسه با دیگران علاقه‌مندتر به خرید و فروش آنلاین هستند. ۹۰ درصد چینی‌ها، ۷۵ درصد برزیلی‌ها و ۶۰ درصد آمریکایی‌ها حداقل یک بار خودروی خود را از حراجی‌های اینترنتی خریداری کرده‌اند. این در حالی است که کشور فرانسه به عنوان یکی از غول‌های بزرگ خودروسازی جهان، تنها ۳۵ درصد در این نظرسنجی سهم داشت.

بسیاری از شرکت‌کنندگان اظهار کردند مراجعه به دلال و خرید از او، بیش از حد گیج‌کننده، همراه با فشار بالا و فرآیندی طولانی است. در حالی که خرید خودرو به صورت آنلاین بسیار آسان‌تر است. چرا که می‌توانید در اوقات فراغت و با صرفه‌جویی در وقتتان، به تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود خیره شوید، گزینه‌های متنوع (با توجه به سال ساخت، رنگ، مدل و قیمت) به همراه عکس‌های آن را ببینید، با یک تماس ساده، مستقیماً با فروشنده بر سر قیمت چانه‌زنی کنید و با شرایط خودتان وارد مذاکره شوید. از سوی دیگر، از این طریق شانس بررسی و تست خودرو را خواهید داشت.

یکی از خریداران چینی در جریان نظرسنجی گفته بود: «اولین ماشینم را از دلال خریدم و او آن‌قدر از خودرو تعریف کرد که متقاعد شدم با این قیمت دیگر نمی‌توانم مثل آن را بخرم. سه روز بعد، یکی از همکارانم از یکی از سایت‌های آنلاین با بودجه‌ای به اندازه بودجه من ماشینی باکیفیت‌تر خریده بود. همان‌جا فهمیدم باید از دلال‌ها تا ابد دوری کنم!»

خرید اینترنتی خودرو در ایران
به یمن بهبود تکنولوژی، خرید و فروش آنلاین در ایران چند سالی می‌شود که رونق گرفته است. سایت دیوار، به عنوان مرجع خرید و فروش دست دوم در ایران اولین سایتی بود که اقدام به خرید و فروش بی‌واسطه محصولات کرد. جالب اینکه خرید خودرو در این سایت جزو بیشترین محصولاتی است که به صورت روزانه آگهی می‌شود. خرید و فروش خودرو از طریق سایت دیوار تنها به یک نفر ضرر می‌زند و آن دلالی است که در این میان پورسانت می‌گیرد و بعضاً نمی‌توان به او اعتماد کرد.


جهت خرید خودرو از دیوار، نام وسیله نقلیه مدل نظرتان را ( به عنوان مثال تیبا) در این سایت جست‌وجو می‌کنید. همچنین می‌توانید گزینه‌هایتان را با فیلتر کردن سال ساخت، قیمت و کیلومتر کارکرد محدود و از همه مهم‌تر همان‌طور که گفتیم، آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.


البته نباید گمان کرد در سایت دیوار تنها اجناس دست دوم آگهی می‌شود. بلکه خرید خودروی صفر، در حد نو و حواله خودروی صفر در این سایت به فروش می‌شود. به عنوان مثال در یک آگهی فروشنده‌ای تیبا ۲ مدل سال ۱۳۹۷ با ۱۴ هزار کیلومتر کارکرد ۲۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. او در توضیحات قید کرده به دلیل اخذ ناگهانی ویزای اقامت، خودرویی که یک ماه پیش تحویل گرفته، بسیار کمتر از قیمت بازار به فروش می‌رساند.

 

منبع: ویرلن

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. بیژن

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (255 ديدگاه)

    فکر میکنم” باما ” تخصصی تره.
    البته پدال جون ، اگهی تبلیغاتی بود دیگه..؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. شاهین

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4524 ديدگاه)

    انصافا اینو راس میگن.
    اومدن سایتا و برنامه هایی مثل دیوار و شیپور و باما و… باعث شد تا حدس واسطه ها برن کنار.
    هرچند باید مراقب اون دسته از دلالایی که به اسم مصرف کندده تو سایتا میچرخنو میخوان ماشینو قالب کنن هم بود. البته با اولین برخورد با اینجور افراد میشه تشخیصشون داد!
    یه مورد دیگه هم نگرانی از بابت کلاهبرداری و حتی دزدی و خفت گیری در زمان خرید و فروش خودرو هست که باید بهش دقت کرد.
    نکته اخر اینکه بعضا تو سایتا و برنامه ها شاهد قیمت هایی هستیم که آدم دوس داره گوشیو بکوبه زمین یا هم زنگ بزنه به اون یارو فروشنده هرچی لایقشه بارش کنه :)))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MEHRAN

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (32 ديدگاه)

      بنظرم دلال ها تو این زمینه هم فعال هستن بدلیل اینکه در بین قیمت های تقریبا مشابه برای خودروهای هم سطح یک دفعه یک یا دو خودرو در همون سطح یه قیمت عجیب و بالاتر میگن و بقیه رو هم بدنبال خودشون میکشن و یک جو کاذب درست میکنن
      خیلی باید مراقب بود و فروشنده واقعی رو حتی الامکان پیدا کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Genius

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    همونطور که اسنپ و تپسی و ماکسیم بساط آژانس های سنتی رو جمع کردند اپ های خرید و فروشی مثل باما و شیپور و دیوار هم دلال بازی و خرید و فروش وکالتی و بی ضابطه رو از بازار خودروها تقریبا حذف کردند و خریدار نهائی رو مستقیم به فروشنده متصل میکنند که خیلی خیلی خوبه هرچند گه گاه با مشاهده بعضی قیمت های اعلامی برق سه فاز از مخت میپره اما این تقصیر مردم نیست بلکه تقصیر…..میباشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. همدم

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اژانس محلمون از اون دزدای عوضی بود
      همه رانندهاشونم یکی از یکی بدتر
      طوری که اکثرا ترجیح میدادن برن لب خط تاکسی بگیرن
      بعد ساعت پنج شش عصر قیمتا دو سه برابر. ولی میدونی چرا اژانسشون مشتری داشت؟ همه میگفتن دو سه برابر بدیم به جایی برنمیخوره هم محله ایی هستیم سر هم حق داریم. صاحب اژانس و رانندهاشم به سادگی و احمقی ماها میخندیدن
      خودم یکبار ماشین گرفتم و وقتی قیمتا رو دیدم تا الان که الانه دیگه سراغشون نرفتم. ده دوازده سال میشه تا الان
      الانم اسنپ دارم راحتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. emad1990

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      اتفاقا بیشتر اینایی که تو دیوار و باما و… میبینید دلالن.علی الخصوص خشکای وارداتی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سام

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    خرید و فروش اینترنتی خودرو ایده بسیار خوبی است و امیدوارم شاهد گسترش بیش از پیش آن در کشورمان باشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10174 ديدگاه)

    بیشتر کلاهبردارها در همین سایتها آگهی میکنن و سر یه بدبخت را شیره میمالن .
    بهترین خرید تضمینی در حال حاضر با این وضع کم کردن کیلومتر یا بدون رنگ دروغی ، اینه که یا از دوست و فامیل مطمئن ماشین بخرید یا کمی گرونتر از نمایشگاه معتبر ، تا اگر کلاهی هم سرتون رفت ، بتوانید واکنش سریع برای برگشت ضرر را جبران کنید .
    هیچ ارزانی بی حکمت نیست و اگر پول بابت خودرویی در آگهی سایت بدین و اون خودرو بعد یکماه به مشکل بر بخوره (( فنی و بدنه )) ، شما چطوری میتونید حتی با پروسه طولانی شکایت پولتون رو پس بگیرید و حتی اگر خوش شانس باشید و فروشنده رو پیدا کنید .
    من تجربه خرید از متفرقه ، نمایشگاهی ، نمایندگی و دوستو فامیل را دارم .
    حتی اگر با فامیل هم معامله میکنید ، سعی کنید اون رو روی کاغذ و در جمع چند شاهد این کار را انجام بدین تا در سالهای آینده حرفی پشت شما در نیارن .

    فقط از من به شما نصیحت که تا میتوانید چه برای فروش و چه برای خرید بسیار سختگیر باشید و با دوست یا وکیل معتمد قدم برای ردو بدل پول جلو بگذارید .

    اگر کارتون به قوه قضاییه و دادگاه برسه ، بروکراسی اداریش پدرتون رو جلو چشماتون پَرپَر میکنه و کاری میکنه که از کرده خودتون که حتی اگر ۱۰۰٪ حق با شما هم باشه پشیمون بشید .
    به قول معروف (( آسه برو ، آسه بیا ، گربه شاخت نزنه )).

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Archi KHAN

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    اتفاقا “”یکی”” از دلایل بالا رفتن “”غیر معقول”” قیمت خودرو همین سایت باما و امثال اونه !
    مثلا :
    فردی خودروی فلانش را با مدل 94 و کارکرد 50 هزار با قیمت 100 میلیون گذاشته برا فروش ، شب میاد سر میزنه به سایت میبینه افرادی ( که اصلا فروشنده نیستند ! و یا اصلا همچین ماشینی وجود خارجی نداره )) اومدن شبیه ماشین خودش را 110-120 تومان قیمت زدن !!!
    چه میشه ایشونم اون آگهی را پاک میکنه و در آگهی جدید قیمت بالاتری میزنه
    و این چرخه تکرار میشه …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا