ایستگاه خبر

خودروسازان احتکار کرده‌اند یا خیر؟!

محتکر و احتکار کننده الفاظی است که پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی به وفور و در اظهارات مسئولان نظارتی، قضایی و نمایندگان مجلس به‌کاربرده می‌شود. در بین این اظهارات اما بیش از دیگر تولیدکنندگان، خودروسازان متهم به احتکار کالای تولیدی می‌شوند. هرچند محتکر بودن خودروسازان بارها از سوی فعالان این صنعت و مسئولان صنعتی تکذیب و از سوی مراجع نظارتی و نمایندگان مجلس مورد تأیید قرار گرفته، اما با گذشت حدود سه ماه از اولین ادعا، پرونده احتکار خودروسازان همچنان باز است. در این زمینه به نظر می‌رسد که با توجه به تلاطمات بازار و در ادامه آن عرضه قطره‌چکانی خودرو برخی، خودروسازان را مقصر اصلی می‌شناسند و آن‌ها را متهم به احتکار خودرو می‌کنند.


به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، این‌گونه گفته می‌شود که تولیدکنندگان با هدف افزایش قیمت و ایجاد حاشیه بازار عرضه را بسیار محدود کرده‌اند. اخیراً هم یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده بود طبق منابع موثقی که دارد، بیش از ۹۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است و آن‌ها برای آنکه به سود بیشتری برسند سراغ احتکار رفتند؛ اما در کنار برخی از نمایندگان مجلس، نمایندگی خودروسازان و فروشندگان خودرو در بازار نیز با صراحت از عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار و احتکار خودروسازان می‌گویند و تولیدکنندگان را متهم به احتکار خودرو در انبارهای خود می‌کنند؛ اما با ورود مراجع نظارتی به این موضوع تصور می‌شد که پرونده احتکار با توجه به بررسی‌ها این مراجع همچون سازمان بازرسی کل کشور هر چه زودتر تعیین تکلیف شود این در شرایطی است که این مراجع نیز با تأیید و تکذیب‌های مکرر هنوز گزارش کاملی برای تنویر افکار عمومی در این زمینه ارائه نکردند و هر بار تأکید می‌کنند که موضوع در دست بررسی است.


اما آخرین اظهارنظری که روز گذشته در این زمینه از سوی خبرگزاری خانه ملت منتشر شد، متعلق به عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود. وی در اظهاراتی تأکید کرده بود که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در زمینه احتکار خودرو به بهانه کمبود قطعات به این نتیجه نرسیدیم که خودروسازان به این بهانه احتکار می‌کنند! رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در دو دوره گذشته تحریم‌ها، کمبود قطعات موردنیاز خودروسازان وجود داشت و در این دوره نیز وجود دارد، تأکید کرده بود که خودروسازان در حال تلاش هستند تا از بازارهای دیگر قطعات موردنیاز خود را تأمین کنند همان‌گونه که بخشی از نیاز خود را از این بازارها تأمین کرده‌اند.

نماینده مردم کرج در مجلس همچنین تأکید کرده که این موضوع توجیه ندارد خودروسازان به دنبال این باشند تا قطعات مشابه قطعات موجود در انبارهای خود را مجدداً از طریق بازارهای دیگر تأمین کنند. با تمام این تفاسیر اما این سؤال مطرح است چرا با توجه به میزان تولید خودرو در کشور عرضه به‌صورت قطره‌چکانی صورت گرفته و خودروساز تمایلی به عرضه بیشتر خودرو به بازار ندارد؟ آیا عدم عرضه، صحت احتکار خودرو در انبار تولیدکنندگان را ثابت نمی‌کند؟ در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو با تأیید پارکینگ‌های مملو از خودرو در شرکت‌های خودروساز تأکید دارند خودرو‌های در پارکینگ مانده که برخی‌ با عنوان احتکار از آن یاد می‌کنند در اصل محصولات ناقصی است که در انتظار تأمین قطعه مانده‌اند.

آن‌ها همچنین نقص تأمین قطعه را به دو دلیل می‌خوانند، اول آنکه تولید بیش از پیش‌بینی قطعه سازان بوده است و دوم اینکه افزایش قیمت ارز و توقف واردات باعث شده تا برخی از خودرو‌ها در مرحله فروش نهایی قرار نگیرند. اظهارات فعالان صنعت خودرو در شرایطی است که خودروسازان نه ادعای نقص قطعه در خودروهای در پارکینگ مانده را می‌پذیرند و نه اعتقادی به کاهش عرضه دارند؛ به‌طوری‌که آن‌ها معتقدند تولید مانند گذشته روال طبیعی و منطقی دارد و احتکار و عرضه کم تنها ساخته‌وپرداخته اذهانی است که قرار است از این ادعا سودی ببرند. با توجه به اینکه خودروسازان نه عرضه کم به بازار را می‌پذیرند و نه اعتقاد به کمبود قطعه دارند این سؤال مطرح می‌شود که دلیل آشفتگی بازار چیست؟

  • صنعت خودرو بلاتکلیف است


در حال حاضر خودروسازان با توجه به فضای اقتصادی کشور و همچنین نوسان نرخ ارز، آزادسازی قیمت خودرو را تنها مسیر بازگشت بازار به روال عادی خود می‌خوانند. آن‌ها با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری تأکید می‌کنند که اگر قیمت در حاشیه بازار تعیین شود نه‌تنها دلالان در بازار دوام نخواهند آورد؛ بلکه مشتریان و تولیدکنندگان نیز از این رویه سود خواهند کرد. اظهارات تولیدکنندگان در شرایطی است که هم‌اکنون عرضه خودرو به گفته دست‌اندرکاران بازار و حتی نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز بسیار کاهش یافته به‌طوری‌که با توجه به تقاضای بالا قیمت‌ها متغیر و گاه روند غیرقابل‌پیش‌بینی به خود می‌گیرند. بنابراین با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد که اگرچه هنوز آزادسازی قیمت خودرو از سوی مراجع دخیل در این امر به‌طور قانونی اعلام نشده، اما خودروسازان با عملکرد فعلی خود نشان دادند که قادرند بازار تقاضا را به نفع خود به هر مسیری که بخواهند هدایت کنند. در این بین یک کارشناس خودرو بی‌میلی خودروسازان به عرضه را تأیید و عنوان می‌کند که هم‌اکنون جو بلاتکلیفی بر صنعت خودرو حاکم است؛ به‌طوری‌که از یکسو نرخ ارز این صنعت را معطل نگه داشته و از سوی دیگر مشخص نیست آیا دولت به آزادسازی قیمت‌ها رضایت می‌دهد یا خیر.

حسن کریمی سنجری ادامه می‌دهد که هم‌اکنون فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران مختل و چینی‌ها نیز با شروطی تمایل به ادامه همکاری با خودروسازی داخلی دارند این در حالی است که این وضعیت ادامه فعالیت خودروسازی‌های کشور را سخت کرده است. این کارشناس خودرو همچنین در باب بی‌میلی تولیدکنندگان در عرضه خودرو به بازار می‌گوید که دولت خودروسازان را مکلف کرده مابه‌التفاوت ارزی که دی‌ماه سال گذشته دریافت کرده‌اند را پرداخت کند، این در شرایطی است که خودروساز ترجیح می‌دهد با وجود شرایط فعلی عرضه را کاهش دهد تا تکلیف بسیاری از ابهامات مقررات دولتی برطرف شود. کریمی در ادامه عنوان می‌کند که تا شرایط مناسبی بر کسب‌و‌کار کشور حاکم نشود و قوانین نیز ثبات پیدا نکنند، تولیدکننده در وضعیت بلاتکلیف خواهد بود. این کارشناس خودرو معتقد است که خودروساز به دو دلیل هم‌اکنون تعجیلی برای عرضه و تولید ندارد، دلیل اول کسری قطعه و دلیل دوم نیز تحریم‌های بین‌المللی و بی‌ثباتی قوانین است.

در هر صورت، احتکار با برنامه یا با بهانه کمبود قطعه، یکی ناشی از منفعت‌طلبی در سخت‌ترین دوران زندگی مردم ایران و دیگری حاوی پیام بی‌تدبیری و سوءمدیریت خودروسازان برای تامین ساده‌ترین قطعات خودروهای به اصطلاح داخلی یا ملی است و بنابراین این یا آن فرقی نمی‌کند و باید هرچه زودتر مردم را از شر سودجویان یا مدیران بی‌لیاقت رها کرد. مسئولیت این امر با کیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (489 ديدگاه)

    دولت که چند روز قبل ارز 4200 تومانی رو برای قطعه سازان تصویب کرد
    ولی ای کاش به جای اینکار ، هم قیمت دلار و واردات ماشین کلا آزاد میشد.
    خودروسازان با هر قیمتی که دلشون می خواد ماشین شون رو بفروشن ، مردم هم هر ماشینی دلشون می خواد بخرن.
    چرا دولت داره از منابع مالی که می تونه برای مردم گره گشا باشه ، سوبسید میده به قطعه سازان و از اون طرف هم واردات رو ممنوع نگه داشته و واسه خودش مشکل می تراشه ؟
    اصلا مردم هیچی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بدبخت

      ۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (48 ديدگاه)

      دلت خوشه بابا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سامان اذری

      ۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      چون دولت همون خودروساز و قطعه سازه
      قانون میزاره به نفع خودش تا با دلار ارزون قطعه بخره از اون طرف با دلار 10 هزارتومنی ماشین رو بکنه تو پاچه ملت و یه سود چند برابر که بنزو تویوتا و ….که خوابشم نمیبینند رو ب جیب بزنند

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. امیر

      ۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اینا اگه بفکر مردم بودن کار به اینجا نمیرسید . وقتی شرایط اینطور که هر کاری دلشون بخدا بکنن به هیچ کس هم جواب پس ندن نتیجه میشه این .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان

        ۲ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (61 ديدگاه)

        چون خودمون همینو خواستیم
        وقتی ما بازخواست نمیکنیم اونا چرا باید جواب بدن؟
        پسرشونم بیاد بهمون بدترین توهینا رو بکنه و به ریش هممون بخندن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. amirali

      ۳ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (185 ديدگاه)

      خودرو‌های در پارکینگ مانده که برخی‌ با عنوان احتکار از آن یاد می‌کنند در اصل محصولات ناقصی است که در انتظار تأمین قطعه مانده‌اند. !!!!
      یعنی خودرو ناقصی که مثلا ECU نداره تولید میشه بعد توی پارکینگ انبار میشه تا وقتی که قطعش برسه !! شیوه جدید مدیریت تولید ! مگه مریضی خوب همه قطعات رو در انبار قطعه نگه دار اینجوری که بهتره تا اینکه داشبورد توی گرما ترک بخوره و … . جدی توجیهشون این هست ؟ یعنی این همه مشاور و غیره نتونستن یک بهانه بهتر جور کنن .
      یک حدیث در مورد احتکار داریم که خیلی جالب هست ، محتکران با دو گروه از مردم یکسان هستند که مورد دومش بیشتر مناسبشان هست . و اما حدیث :
      پیامبر اسلام (ص) : نگاهی به دوزخ افکندم، دره ای دیدم که می جوشید به مالک دوزخ گفتم: ای مالک این دره جای کیست؟ گفت جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر و دلالان زنا. البته گروه آخر که پیامبر فرمودند در زمان ما اسم دیگری دارد که بسیار مناسب و متناسب محتکران خودرو هست .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (Ali (Chevy nova

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    دنا شد 100 مىلىون!!!! اخبار چند روز پىش گفت بخاطر احتکار خودروسازان
    خوده مرحوم خىامى موسس اىران خودرو تو خواب هم تصور نمىکرد روزى شرکتش به جاى برسه که محصولاتش به اىن قىمت برسه
    تا چند سال پىش با 100 مىلىون مىشد ىه ماشىن درجه 1 خارجى سوار شد
    پراىد 35 مىلىون!!!!!!!
    بىشترىن سود رو از اىن احتکار دارن خودروسازان به جىب مبارک مىزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      علی داش مردم نخرند اینا هیچ ? نیستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. (Ali (Chevy nova

        ۲ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (6789 ديدگاه)

        سامان جان
        دقىقا
        3 سال پىش رو که خاطرت هست مردم مدت کوتاهى متحد شدن و نخرىدن و 2 شرکت خودروسازى داخلى تا لبه نابودى پىش رفتن ولى تا اون وام 25 مىلىونى رو گذاشتن اونى که اول صف نخرىدن ماشىن بود شىرجه زد وسط نماىندگى برا اسم نوىسى
        اونم محصولاتى که حداقل 1 سال زىر برف و بارون تو پارکىنگ خودروسازان پارک بودن زىر بارون و افتاب

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرامرز

          ۲ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (1595 ديدگاه)

          تازه تا دیدن استقبال از وام زیاد شده سود بازپرداختش رو بالا بردن و عملاْ طرف برای پراید ۲۰ تومنی ۳۵ تومن پول میداد. الآن مشکل خودروسازی ما گرونی نیست (چی گرون نشده که ماشین هم نشه)، مشکل اینه که شما الآن پول میدی ماشین رو یک سال بعد به قیمت روز بهت میدن و قیمت یک سال بعد پراید معلوم نیست ۳۰ تومنه ۷۰ تومنه یا ۱۰۰ تومن!!! بعد یادمه سال ۸۵ (۱۲ سال پیش)‌ که پراید تو فروش رکورد زد اینا تو بوق و کرنا کرده بودن که پراید ۹۸ درصد تولید داخله و پژو ۴۰۵ حدود ۹۵ درصد. الآن ازشون بپرسی میگن ما برای هر پراید ۵۰۰۰ یورو از خارج قطعه وارد میکنیم، پس باید گرون کنیم!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. (Ali (Chevy nova

          ۲ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          درسته جناب فرامرز
          الان البته خودروسازان داخلى اونقدر نفوذ دارن که شدن مثل ىه شبکه مافىاى و هر کارى کنن کسى نمىتونه جلوشون رو بگىره
          اىران خودرو شده ال کاپون و ساىپا هم شده لوکى لوچىانو
          قابل ذکره(( ال کاپون و لوکى لوچىانو از بزرگترىن مافىاى تمام ادوار هستن))

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. نوید جهرمی

        ۲ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (3685 ديدگاه)

        همین پیش فروش اخیر رو ندیدین؟ 200 هزار نفر برای 16700 ماشین ریختن صف بستن. کاش بلاد کفر بود میشد به حساب این افراد مالیات بست.
        ایران درست بشو نیست.
        یکی از وزیران هیتلر میگه مردمی که در رشد و شکوفایی جامعه و کشورشون سهیم نباشن وخودشون رو بینقش ببینن، خودشون اون جامعه رو به زیرکشیده و نابود میکنن(حکایت خیلی آشناس. زیاد میبینیم که آرزوی نابوی از دهن دوست و آشنا شنیده بشه.)

        میشه گفت خوش ب حال هر کسی ک تونست بره و لاقل از این مزرعه حیوانات(کتابشو بخونید) راحت بشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. lmbx

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (287 ديدگاه)

    میترسم مثل ونزوئلا بشیم به خدا داریم جا پای ونزوئلا میزاریم.دوستان برید تو خبر ها بخونید مردم ونزوئلا با این که بیشترین منابع نفت دنیا رو دارند پشت مرزها صف بستند که از کشور فرار کنند! من نمیدونم چرا مردم هیچ کاری نمیکنند! بابا آخرش میشیم ونزوئلا ها! اونجا چه پولدار چه فقیر زندگی ندارند حتی مواد غذایی ندارند که اونی که پولداره بخره به خدا با این فرمون فقیر و غنی نابود میشند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    دزدی ، اختلاس ، احتکار ، پول و پارتی ، اقتصاد ویران شده
    کلماتی هستن که به ما ایرانی ها پیوند خورده و هیچ آبرویی برای ایرانی ها نگذاشته در میان سایر کشورها
    فقط بلدیم شعار مرگ بر فلان کشور بدیم تا دلمون شاد بشه
    خدا شفامون بده با این طرز فکر باطل
    خدا باعث و بانی این اوضاع رو لعنت کنه !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    همه چی به دَرَک
    آب از سر گذشته ، بی حِس شدیم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرید

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این که آن‌ها{خودرو سازها} معتقدند تولید مانند گذشته روال طبیعی و منطقی دارد و احتکار و عرضه کم تنها ساخته‌وپرداخته اذهانی است که قرار است از این ادعا سودی ببرند… پس اقایون الان بنده میخوام مثلا پژو پارس با قیمت فروش نقدی مصوب مرداد 97 خود شرکت ایران خودرو که ۴٢۴،٨١٩،٠٠٠ هست خریداری کنم پس چرا هیچ نمایندگی نداره که بفروشه به من؟
    یا خودرو ساز دروغ میگه و فرار رو به جلو میکنه یا ملت گوشهاشون مخملیه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Sajjad

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یکی از دوستام میگفت دنا خیلی خوشگله ارزش 100 تومن هم داره
    الانم داره پول جمع میکنه بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      ببخشید،احیانا دوستتون از تیمارستانی چیزی فرار نکردن؟؟؟!!
      اگه اینطوره آگهی بدین روزنامه ایشون رو برگردونن تا باعث آسیب های بیشتر برای خود و جامعه نشوند!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sajjad

        ۲ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        نه تنها دوست من این وضعیت رو داره
        بلکه اونایی هم که کامنت منو دیسلایک دادن و ممکنه این کامنت هم دیسلایک بدن همین وضعیت رو دارن.
        متاسفانه تنها و تنها دلیلش نا آگاهی و ظاهربینی بیش از حده که این دسته از افراد فکر می کنن به دلیل وجود چنتا آپشن یک بار مصرف و ظاهر زیبا، خودروی خوب و ارزنده ای سوار شدن و اعلام میکنن که از تمامی خودروهای بازار از هر لحاظ بهتره!
        حتی در مقوله بسیار مهم ایمنی هم به گفته ایران خودرو (بدنش رو محکم تر کردیم) و یک تست تصادف بی اعتبار بسنده کردن و سر این موضوع اصرار دارن که خودروی ایمنی هست و اطلاعی ندارن که پلتفرم قدیمی 405 هرچقدر هم با ورق های محکم محسور شده باشه بازهم ایمنی نداره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. Vahid

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    متاسفانه تا بوده همین بوده
    چشمم اب نمیخوره به این زودی ها درست بشه
    فقط جوونی منو شما به هدر میره وگرنه دولت مردان ککشونم نمیگزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. John

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (214 ديدگاه)

    ای کاش مردم انقد نخرن با وام ۲۰۰‌میلیونی هم نخرن تا یه بار برا همیشه از این سرطان اقتصاد و صنعت و محیط زیست خلاص شیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان

    ۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (61 ديدگاه)

    به نام خدا
    بله احتکار کردن. چون مغز خر نخوردن که نکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مرتضی مقدم

    ۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (163 ديدگاه)

    آقا جان نخریم.نخریم نخریم.اگه بخریم پس ***.نخریم تا ببینید چجوری به غلط کردن میفتن.ماشین بیست تومنی شده چهل تومن ملت سر و دست میشکنن براش.برا اینکه خریدار داره.خریدار نداشته باشه مگه قیمتش بالا میره؟از ماست که بر ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. رامین

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ما یکی از اقواممون مدیران ارشد خودروسازیه
    والله بالله تالله به اسم 30 نفر از اقوام درجه یکش ماشین ثبتنام کرده که گرونتر بفروشن،،، خاندانشون 1 میلیارد زده به جیب طبق ادعای خودشون ،،،
    تو را به خدا
    تو را به خدا
    تو را به خدا
    قوه ی قضاییه ورود کنه که خودروهایی که این چن ماه پیش فروش شده رو چه کسانی خریدن
    آخه آدم دادشو ببره کجا
    منتشر کنید تو رو خدا دارم خفه میشمممممممم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا