ایستگاه خبر

خودروهای داخلی و قیمت صادرات آنها

مدتهاست همه از کارشناس و عوام به این نکته اذعان دارند که خودروهای داخلی، با قیمتی بسیار نازلتر به کشورهای دور و نزدیک صادر می شوند و در عوض با بهایی سنگین به هموطنانمان فروخته می شوند. اینکه دلیل این موضوع، سیاستهای دولتی و اجبار خودروسازان است یا تلاش برای صادرات به هر قیمت و کسب امتیازهای ویژه بابت آن، سخنی دیگر است. روزنامه شرق در مقاله ای مفصل، قیمتهای خودروهای صادراتی را با قیمت آنها در ایران مورد مقایسه قرار داده است که نشان می دهد یک خودروی داخلی، به راحتی بیش از ۶۰ درصد ارزانتر به دست مصرف کنندگان خارجی می رسد!

cars
صادرات پژو پارس ۱۳۲ درصد ارزان‌تر از قیمت مصرف‌کننده ایرانی به عراق یا ارسال پیکاپ ۱۰۴ درصد زیر قیمت ایران به بنین؛ این تنها بخشی از دستاورد صادرات خودرو کارخانجات خودروساز در سال جاری است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که صنعت خودروسازی آن، ارز از کشور به خاطر واردکردن رادیاتور، پیچ و مهره یا دیسک کلاچ خودرو «پیکان» خارج می‌کند (منبع: آمار واردات خودرو بر اساس اطلاعات موجود و کارشناسی نشده طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۲، گمرک ج ا. ا، ردیف‌های: ۲۶، ۴۲۰۱۱۶۹) سال‌هاست ادعای تولید خودرو ملی دارد، اما قیمت محصولات آن با بالاو پایین‌ شدن قیمت ارز به شدت تغییر می‌کند و وقتی صنعت خودرو تحریم می‌شود، ناگهان عرضه خودرو ملی نیز با مشکل مواجه می‌شود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد سر به فلک می‌کشد. کارخانجات غیردولتی «خودروساز» همگی مونتاژکار قطعات چینی هستند و برای واردکردن قطعات میلیاردهادلار ارز از کشور خارج می‌کنند و تولیداتشان را به قیمت خارق‌العاده‌ای به مصرف‌کننده ناچار از انتخاب بین گزینه‌های موجود به فروش می‌رسانند. حالا در همین کشور، که داشتن برخی خودروها مستلزم خواب پول نزد خودروسازان تا ۶-۹ ماه است و خودروسازان محصول آماده برای تحویل به مشتری به‌صورت نقدی ندارند «صادرات خودرو» هم داریم! در اینجا بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، به بررسی قیمت صادراتی محصولات خودروسازان داخلی پرداختیم. گفتنی آنکه در آمار مزبور، بعضاً ردیف‌هایی با شرح تعرفه دو تا چند خودرو درج شدند که قابل تفکیک نبودند. این موارد در جداول ذکر شدند.

Iran Khodro Runna
اوکراینی‌ها رانا و تیبا دوست دارند!
در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور به کشور اوکراین انواع تیبا و رانا صادر شده است. قیمت هر دستگاه تیبای صادراتی به اوکراین بیش از ۱۸ میلیون ثبت شده است، همچنین قیمت هر دستگاه خودرو رانا که به این کشور صادر شده است نیز بیش از تومان قیمت‌گذاری شده است. ارزش کل صادرات ۱۶۸ دستگاه خودرو به این کشور طی مدت یادشده بیش از سه‌میلیاردومیلیاردو ۳۴ میلیون ثبت شده است.
جمهوری آذربایجان: رتبه دوم
رتبه دوم مقصد صادرات خودرو ایرانی به جمهوری آذربایجان با ۲۴ درصد سهم از کل صادرات خودرو اختصاص دارد. یک‌هزاروهزارو ۱۴۷ دستگاه انواع خودرو سواری از ابتدای امسال تاکنون به ارزش بیش از ۲۱ میلیاردتومان به کشور آذربایجان صادر شده است. خودروهای صادراتی به این کشور را ال ۹۰، پراید، تیبا، سمند و پیکاپ تشکیل داده‌اند. در آذرماه ۴۴۳ دستگاه، در آبان ماه ۱۹۶ دستگاه، در مهرماه نیز ۱۹۶ دستگاه، در شهریورماه ۶۸ دستگاه، در مردادماه ۹۲ دستگاه، در خردادماه نیز ۹۲ دستگاه و در اردیبهشت امسال ۶۰ دستگاه از خودروهای یادشده به این کشور صادر شده است.
به ترتیب خودروهای ال ۹۰ و پراید بیشترین سهم را در جریان این معامله داشتند.

صادرات خودرو به ترکمنستان
صادرات خودرو به ترکمنستان
بنین مشتری قدیمی نصف قیمت!
ظاهراً خودروسازان علاقه خاصی به صادرات بیش از نصف قیمت خودرو پیکاپ به کشور بنین دارند. برای آنها که شاید نشناسند باید گفت بنین کشوری است با هشت‌میلیون‌نفر جمعیت در غرب آفریقا و ما از زمانی که صادرات خودرو را آغاز کردیم تاکنون همواره پیکاپ را به قیمت بسیار پایین‌تر از ایران به این کشور صادر کرده‌ایم. امسال نیز به سبک و سیاق سال‌های گذشته، پیکاپ‌ها را در تیرماه به ارزش هر دستگاه بیش از ۳۷ میلیون به این کشور فرستادیم، این در حالی است که قیمت این محصول در داخل نزدیک ۸۲ میلیون است. خودرو تیانا نیز که در ایران ۱۴۰ میلیون قیمت دارد، به این کشور به قیمت هر دستگاه ۸۶ میلیون صادر شده است. ارزش کل صادراتمان به ترکمنستان زیاد نیست و جمعا نزدیک به یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بوده است.

صادرات خودرو به سایر کشورها
صادرات خودرو به سایر کشورها
عراق: بزرگ‌ترین بازار
عراق، بازار قدیمی صادرات خودرو ایرانی، در گذشته نه‌چندان دور، در کنار سوریه بزرگ‌ترین مقصد صادرات خودرو ایرانی بود که پس از سوریه یکه‌تازی می‌کند. هم‌اکنون مقصد بیش از ۵۳ درصد صادرات خودروی ما را عراق به خود اختصاص داده است. ال ۹۰، انواع پراید، پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و تیبا از جمله خودروهایی هستند که به این کشور صادر کرده‌ایم. این صادرات در فروردین، مهر، آبان و آذر صورت گرفته است.

آیا انحصار در ایران با رضایت مصرف کننده همراه است؟
تیبا و نقش پر رنگ در سبد صادراتی خودرو!
مصر: بازار جدید
مصر بازار جدیدی برای خودروهای ایرانی به شمار می‌رود اما در همین مدت نیز توانسته سهم خوبی داشته باشد. ۱۳ درصد صادرات امسال خودرو ما به مصر بوده است. پراید و تیبا دو خودرویی هستند که در شهریورماه و آذرماه به این کشور بی‌ثبات صادر شده‌اند.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
در آلمان کسی سوار پراید نمی‌شود
البته ما صادرات خودرو به چین، کره‌جنوبی، روسیه، حتی آلمان نیز داشتیم. اما این صادرات یا به‌صورت موردی بود، یا برای مثال یک دستگاه از یک خودرو به چین صادر شده است که احتمالاً برای اهداف تحقیقاتی یا مشابه آن صورت گرفته وگرنه، احتمال اینکه در آلمان یا کره جنوبی کسی متقاضی خودرو پراید باشد کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد! در شرح تعرفه‌ها متأسفانه بعضاً مدل خودروهای صادراتی ذکر نشده یا چند خودرو در یک ردیف قرار گرفتند. بر همین اساس از آنجا که عموماً اجناس باکیفیت برای صادرات در نظر گرفته می‌شوند، در این مطلب آنجا که مدل دقیق ذکر نشده بود معیار قیمت داخلی محصولات، باکیفیت‌ترین آنها در نظر گرفته شده است و از دیگر سو درصد اختلاف قیمت نیز قیمت کارخانه بوده است. هنوز هیچ مقام مسئولی درباره توجیه اقتصادی این صادرات توضیحی نداده است! برای مثال، قطعات خودرو پیکاپ باید با دلاری که مدت‌هاست در کشور وضع خاصی دارد وارد شود، در ایران تولید شود، قیمت آن (اگر عرضه شود) در ایران بیش از ۸۰ میلیون باشد، بعد این خودرو که تولید شد، آن را به قیمت ۳۷ میلیون به بنین صادر کنیم!

نویسنده: موسی منعم – روزنامه شرق شماره ۱۹۳۷

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۳۷ دیدگاه‌ها

  1. hoseyn

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    در متن چند جا اشتباه است ، لطفا تصحیح کنید!!!مثلا قیمت رانا در اوکراین!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hoseyn

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      راستی خودروسازان گفته اند از فروش یک خودرو 60 درصد قیمت به انها میرسد و بقیه خرج چیزهایی مثل پلاک و … میشه!!!
      به غیر از این واردکردن دلار هم برای شرکت ها صرفه داره و حاضرن برای فروش محصولاتشان دامپینگ(عرضه محصول زیر قیمت واقعی)بکنند!!!
      به غیر از اینها با دامپینگ بازار را در دست خود در میارند و بعد از مدتی که بازار را از حریف خالی کردن جبران میکنند.
      و خلاصه برای یک محصول صادراتی موارد زیادی در قیمت تاثیر گذاره!!!مثلا تشویق هایی که دولت در نظر گرفته برای صادر کنندگان باعث میشه اونا هرجوری هست سعی کنند صادرات داشته باشند!!!و…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (745 ديدگاه)

        ببخشید این یه مدت چقد طول میکشه؟کجای دنیا 8 سال دامپینگ دارن؟
        اتفاقا حقیقت اینه که اصلا هم صرفه نداره این صرفا یه باج سیاسیه…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ali Rashidi

          ۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6 ديدگاه)

          اساسا این کار دولت ها (هر دولت تو دنیا)منافع سیاسی و اقتصادی واسه اون دولت و مردمش داره!!!!!
          ولی بعید میدونم(میبینید) تو ایران کسی به فکر منافع مردمش باشه!!!! چون وقتی که به این وضوح دارن حق مردمو میخورن دیگه نیاز به تحلیل نداره!!!
          میدونین چیه میخوان اونارو به راه راست هدایت کنن(مملکت اسلامیه دیگه)

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. یاسر

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        شما نه خودتو گول بزن نه دیگرانو. قیمت واقعی خودرو همین قیمتهای صادراتیشه. وگرنه کدوم خودروی ایرانی قابل رقابت با خودروهای خارجی هست که بقول شما با دامپینگد بخواد بازارو بگیره؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Zonda R

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      پس سوریه چی؟
      هر موقع سوریرو نشون میده کله خیابوناش پره پرایده زرده
      احتمالا به سوریه کمک بلاعوض میکنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Zonda R

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        F.A
        تازه با این قیمت ها میدن
        نه بصورته نقدی بلکه بصورته اقساطی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Zonda R

          ۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          F.A
          تازه با این قیمت ها میدن
          نه بصورته نقدی بلکه بصورته اقساطی

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. hoseyn

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      درستش این بود که مدل های خودرو ها رو مینوشت و مقایسه میکرد!!مثلا سورن های عراق با چه موتوری و چه امکاناتی هستند و قابل مقایسه با کدام سورن ایران؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Zonda R

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        F.A
        حسین عزیز
        فوله فوله
        خودروهایی که صادر میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. SALAR

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (377 ديدگاه)

        نمیشه وارد جزئیات شد . دم نویسنده گرم که فهمیدیم چه جنایتی در حقمون میشه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. PEUGEOT

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (999 ديدگاه)

      واقعا آدم باید دیگه چی بگه؟
      اصلا بگیم هم صدامون به کجا میرسه!!!!!!!
      فقط باید نظارگر باشیم و افسوس بخوریم.
      تازه اینا رو با بهترین کیفیتی که می تونن تولید می کنن که قیمتش این شده وگرنه اگه ماشینای صادراتیشون کیفیت ماشین های داخل رو داشت حتی کشورهای همسایه هم این آشغالارو سوار نمی شدن.
      واقعا خندم گرفت : صادرات ماشین به آلمان!!!!!!!
      واقعا خاک بر سر خودرو ساز های داخلی کنم دو دستی. آخه من نمی دونم پرایدو میفرسته آلمان همه بهمون بخندن. خجالت هم نمیکشن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (745 ديدگاه)

        خطاب به پژو عزیز:
        مسلما شما میدونی همین 206 اس دی صادراتی که مخصوص آشنایان و با رابطه بیرون اومد چه تفاوت قیمتی با سایر نمونه ها داره از پک لوک وچراغ آر سی گرفته تا مونتاژدر باکیفیت ترین خط تولید ایران خودرو که تنها خط تولید استاندارد در خاورمیانه است…
        همین الآن هم تفاوت قیمت چند میلیونی نسبت به هم مدلاش داره.
        پس نه تنها قیمت صادرات فرق داره،کیفیت محصولات صادراتی هم خیلی فرق داره چون عرب عراق مثل ایرانی بدبخت نیست که فقط یک گزینه برای خرید داشته باشه…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          سورنا جان هم به شما و هم به بقیه دوستان تبریک میگم.

          اولین مرحله ی پیش فروش خودروی زوتیه300 به پایان رسید

          و با استقبال خوبی همراه بود.

          اقا هرکی رفته خریدی خودش بگه.

          ((( ایران و المان )))

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

          ۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (745 ديدگاه)

          میلاد عزیز، چی میتونم بگم؟
          وقتی مردم خودشون به فکر خودشون نیستند وقتی یه چیزیو ندیده و نشناخته و بررسی نکرده میخرن مگه حرفی واسه گفتن میمونه؟
          کسی که همچین آشغالی رو میخره جدااز اینکه جون خود و خانوداشو به خطر میندازه جون چند نفر بیگناه که همزمان دارن از راه استفاده میکنن هم به خطر میندازه،
          اصلا اینقد برین بخرین که تا ابد تعرفه واردات وحشتناک داشته باشیم،اینقد برین بخرین که از آلودگی هوا و کشته های حوادث جمعیت کشور نصف بشه…:-(

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. PEUGEOT

          ۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (999 ديدگاه)

          کاملا باهات موافقم سورنا جان

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. FERRARI

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ای گل گفتی دوست عزیز

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. Zonda R

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      عراقی که 500 میلیون دلار فقط پوله برق به ما بدهکاره
      به نظره شما پوله خودروهایی رو که اونجا می فرستیم میده؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیگما

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        پول برق؟ خسارت های جنگ 8 ساله میدونی چقدر میشه؟فکر کنم برابر با 5 سال کل درآمد ها نفتی عراق بشه(دقیق نمیدونم)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Zonda R

          ۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          F.A
          زیگما عزیز
          1000 میلیارد دلار
          خسارت ما از جنگ بوده

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. زیگما

          ۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          1000 میلیارد دلار؟یا ابرفزل
          البته امیدوارم این نرخ تعیین شده در زمان جنگ نباشه و تورم دلار نیز تا امروز محاسبه شده باشد.در غیر صورت این رقم خیلی بیشتر از اینها است.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. كربنادو.فقط آلمان.فقط بنز

          ۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (4468 ديدگاه)

          وإلا ما داریم به عراق خسارت می دیم ، نه آن ها!!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. كربنادو.فقط آلمان.فقط منصوري

          ۶ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (4468 ديدگاه)

          کامنت بألا اشتباه شد ، ببخشید!!!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. یاسر

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        آره میده. ولی چه جوری میده و به کی میده……….. بیخیال بماند

        موافقم 0
        مخالفم 0
    6. محمد

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      قیمتایی که داده شده عقلانی نیست،مگه خودرو ساز روی تیبای 21 میلیونی چقد سود میکنه که بخواد اونو به بقیه 14 میلیون بده؟
      بعد هم همین چند روز پیش گمرک آماری رو منتشر کرد که توش نوشته شده بود میانگین قیمت هر پراید 5500دلار و تیبا 7500 دلار برای صادرات بوده.
      نمیدوونم شرق این آمار رو از کجا آورده ولی اگه مبنامون اعلام رسمی مقامات باشه این آمار غلطه.فکر هم نمیکنم گمرک چیزی رو اشتباه ثبت کنه.
      حتی اگه این آمارم غلط باشه (که بعیده)بازم همون طور که گفتم عقلانی نیست با این قیمت ها یعنی برای پرشیا 20 میلیون سود میکنه؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ehsan

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        اکثر مسئولین در اینجور مواقع دروغ میگن ، حالا گمرک هم روش
        پدرم از کربلا اومده بود میگفت از یک عراقی در هتل پرسیده سمند رو چند گرفتی گفت به پول شما هفت میلیون ، والا سمند از روز اول تولیدش 7 میلیون در ایران نبوده
        من خودم یک پراید گرفتم 19 میلیون با این قیمت های عراق میتونستم یه پارس بگیرم تازه 2/8 میلیون هم سود میکردم
        مهم اینکه جیب کی باید این وسط پر بشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Zonda R

        ۷ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        F.A
        حتما با دلار 1227 حساب کردن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. مهدی

        ۷ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (46 ديدگاه)

        آقا محمد.شما خودت اگه اونور آب بودی پراید رو ۵۵۰۰ دلار می خریدی؟ شاید قیمت دلار رو با نرخ ۱۲۲۵ تومن حساب کردن که اینقدر شده.یه کم فکر کن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    7. morteza

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      سلام من شنیدم وقتی ما خودرو با سه میلیون به عراق صادر می کنیم اونا بعد دو سه ماه پرس شده یا اوراق شدشو میدن به ما اخه یکی نیست بگه این انصافه پرایدو با سه میلیون بدی عراق بعد تو ایران پولش 17 یا 18 میلیون پولش باشه من موندم اینا فردای قیامت چی میخوان بگن وایسین جواب دارن دیگه (به صلاح مملکت بود ) اگه صلاح مملکت عذاب کشیدن هموطنان هستش …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاسر

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        شما اول وجدانو برای خودروسازهای داخلی تعریف کن, بعد ازشون انتظار داشته باش. دلار میره بالا فوری گرون میکنن, میاد پایین صدتا بامبول برای ارزون نکردن میارن, اونوقت شما حرف از وجدان خودروسازها میزنی؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    8. mory

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (418 ديدگاه)

      فقط یه جمله: پس به همین خاطر که اوکراینی ها ریختن تو خیابونا وضعشون وجدانن بده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    9. SALAR

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (377 ديدگاه)

      دوستان عزیز پدال تو جشنواره وب ایران یاری کنید
      ………………..زنده باد پدال………….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (745 ديدگاه)

    مردم ایران عزیزم برای پارس 43 میلیون میپردازن در حالی که عرب عراق با اینهمه بدبختی که برای ایران به ارمغان اورد با اینهمه ایرانی که کشت برای پارس 16.5 میلیون پرداخت میکنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      2 ساعته دارم از اسمه بنین میخندم
      این کشورو از کجای نقشه پیدا کردن؟؟؟؟!!!!
      افریقا؟!؟!؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. hamed

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (30 ديدگاه)

      تازه اگه دلارو3هزار تومان حساب کنیم در حالی که قیمت واقعیش حدود هزار تومانه یعنی یک سومه پس باید 16.5 تقسیم بر3شه یعنی5.5میلیون تومان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم متاسفم….

    البته همش تقصیر خودمونه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Kurosh

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    من نمی دونم کدوم بنی بشری بره وانت پراید یا همون سایپامونتاژ 151 کارا (معلوم نی این شماره هارو از کجا در میارن!) بخره…
    اصن یه کابوسی شده واسه من…
    به قیافش آلرژی دارم..؛ هر موقع می بینمش حالت تهوع می گیرم ودنیام تیره وتار میشه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (745 ديدگاه)

    احساس می کنم اینهمه تحقیر داره خفم میکنه،یعنی اعراب و افریقایی ها اینقد باارزش تر از ایرانی هان؟
    مالیات و تعرفه هایی که ما مجبوریم پرداخت کنیم میره سنگال تبدیل میشه به سنیران اتو(کارخانه ویران خودرو در سنگال)که ورشکست میشه وسالهاست که داره خاک میخوره میشه آذسمند که فقط 3سال تو مدار بود و 10 میلیون دلار خرج برداشت که الآن 4ساله داره خاک میخوره،
    ثروت مملکت عزیز ما توسط این خودروسازان با مدیران بی لیاقت و منفعت نگر سالهاست به تاراج داره میره و الآن خبر افزایش تولید و بهبود وضع اقتصادی این دو غول مال مردم خور به گوش میرسه یعنی تا وقتی حمایت بی دلیل دولت پشت اینها باشه تحریم ما تاثیری نداره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. زیگما

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    نمی دونم از اینکه محصولات ایرانی صادر میشه خوشحال باشم یا به خاطر قیمت ناحق در کشورم ، از دست سازندگان ناراحت باشم؟
    نمی دونم وقتی تو خیابون ها کربلا پراید و سمند میبینم افتخار کنم و سرم رو بالا بگیرم یا …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. JUVE

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (57 ديدگاه)

      یکی ار دوستام که چند سال پیش رفته بود کربلا ، میگفت: قیمت سمند تو عراق 10 – میلیونه ! و تویوتا کمری 12-13 میلیون !!!!!!!! منتهی قیمت لوازم یدکی تویوتا گرون تره و نمیصرفه واسشون ، بیشتر سمند میخرن که قطعاتش ارزونتره و را ضین !!!! ( مگه میشه !!! >>> سمند 10 – تویوتا کمری 13 !! )

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (745 ديدگاه)

    سمند سوری(شام):مجله ماشین چند سال پیش تستش کرده بود و اون موقع مجهز به نوگیشن برای حتی مدل پایه بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. زیگما

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    آیا می شود این ارزان بودن خودرو های صادراتی را،صرفا، یک روش برای جذب خریدار خارجی دانست؟ آیا این روشی تبلیغاتی است؟ اگر هست ، بنظر شما منطقی نمی آید که برای جذب بازار ،ارزان فروشی کنیم؟حداقل در ابتدای کار؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      خب چرا در ابتدا ی کار دامپینگ منطقی به نظر میاد همونطوری که لیفان و چری در ایران دست به فروش محصولات زدن اما به نظر شما این ابتدای کار تا کی باید طول بکشه؟ما از سال 85 تولید سمند رو در آذربایجان شروع کردیم تا 88 که آذسمند به طور کامل ورشکست شد و از اون موقع داریم صادر میکنیم با قیمتی کمتراز قیمت تمام شده،
      به نظر من این یه جور —باج سیاسی— به سوریه و روسیه و عراق و آذربایجانه تا یه شیوه برای جذب مشتری زیگمای عزیز.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. SAEED

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (197 ديدگاه)

      سلام.
      خب ارزون بفرسته برا جذب مشتری،ولی دیگه این موضوع چ ربطی ب گرون دادن ب مردم خودمون داره!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!بخدا این مردم ی حقی گردن مسئولا دارن!!!!!!دیگه انصافم خوب چیزیه !!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. یاسر

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      نه منطقی نیست. چون ما خودرویی در حد خودروهای اروپا نداریم که در درازمدت بتونه باهاشون رقابت کنه بنابراین فقط بخاطر بودن در بازار آنجا و دادن آمار, ارزان میفروشن.هر چند قیمت واقعی این خودروها بیش از این نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. JUVE

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    من موندم این کشورهای خارجی مثل اکراین ، کره ، و.. اینا ماشین پیدا نمیشه که ماشین ایرانو میخرن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! عجیبه !! یعنی ما مردم ایران ، اینکه میگیم ماشینامون آشغاله >>> اشتباه میکنیم!!!

    یه چند ماه پیش >> 20:30 یکی از مسئولان رو نشون داد که میگفت مردم ایران پراید رو ارزون میخرن ، ما پراید رو به کشورهای خارجی >>> 23 میلیون میفروشیم !!!! !!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.

    واااای خدای من .

    پدال روزم خراب شد.

    خدا لعنتشون بکنه.

    میگم حالا که اعصابمون خورده پدال ، برو اون خبر درخواست نعمت بخش از

    قوه قضاییه را هم بذار تا بچه ها یکم خالی بشن.نمیدونید چی گفته به

    قوه قضاییه.

    بچه ها این تازه یذره از متن درخواستش هست.ادم به این […] ندیدم:

    در همین حال احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ضمن انتقاد از نگاه

    پلیس راهور به گواهی موسسه استاندارد، تصمیم نیروی انتظامی در خصوص

    توقف شماره گذاری محصولات عقاب را زیر سوال برده و از پلیس راهور می

    خواهد که به شرکت عقاب اجازه دهد که به فعالیت خودش ادامه دهد ومطمئن

    باشد که شرکت اعتبار وآبرویش را بیشتر از پلیس دوست دارد.

    دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه کسانی که خودروهای ساخت داخل

    را فاقد استاندارد می دانند و یا گواهی موسسه استاندارد را کم اهمیت

    تلقی می کنند به صنعت کشور کم لطفی دارند، گفت: باید ریشه یابی کرد تا

    منظورشان راازبیان این جملات بفهمیم شاید قصد کمک به واردات خودرو وشاید

    هم رسیدن به منافع بیشتر باشد، قصد متهم کردن کسی را ندارم. تمام

    خودروهای داخلی کشور براساس استانداردهای 55 گانه اروپا تولیدمی شوند.

    ما استانداردهای 55گانه اروپا راکه شامل استانداردهای ایمنی محیط زیستی

    نیز می شود جزو استانداردهای اجباری کشور تلقی می کنیم و تمام اتوبوس

    ها، مینی بوس ها و کامیون ها و سواری ها براساس همین استانداردها تولید

    می شوند و سازمان ملی استاندارد بعنوان مرجع اصلی تشخیص اینکار نظارت

    مستمر بر تولید در کارخانجات دارد واگرمشکلی پیش آید اجازه شماره گذاری

    نمی دهد.

    وزارت صنعت ومعدن و تجارت براساس دو نامه موسسه ملی استاندارد و سازمان

    محیط زیست به شماره گذاری راهنمای ورانندگی اجازه شماره گذاری خودرو را

    می دهد لذا تمام خودروهای ما استاندارد مربوطه را دارند.

    احمد نعمت بخش ضمن مخاطب قرار دادن مراجع قضایی کشور درباره تصمیم

    اتخاذ شده از سوی پلیس راهور اظهار داشت: رودربایستی راکناربگذارید

    وملاحظه پلیس راهور ناجا را نکنید، پلیس راهور همان قدر ازحقوق شهروندی

    برخوردار است که من شهروند نیز برخوردارم ، همه باید به یک چشم نگاه

    شوند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ((( ایران و مدیران […])))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      هنوز که هنوزه یه فراخوان ندادن برای حل مشکل برق اسکانیا،هنوز یه فراخوان ندادن برای تقویت ستون های عرضی و طولی این تابوت دسته جمعی ببینید حدود 5 ماه ازاون تصادف شوم میگذره ولی هیچ خبری از اصلاح نیست،چندسال از تصادف هوو با باس مسافری در عوارضی و کشته شدن چندده نفر میگذره بازهم هوو یا(فراز)ترمز بریده جون مردم رو میگیره…
      وکماکان هم فراز تولید میشه و هم عقاب اسکانیا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امین

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (821 ديدگاه)

      یارو انگار اصن تو ایران نیست … گیجه گیجه

      فکر کنم بخاطر این خوش بینیا و تخیلات و اطلاعات چرت دولت مردانه که ما تاحالا پیشرفت نکردیم…. مارو خر فرض کردن یا خودشون خرن؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۷ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        جوووووووون دمت جیز عجب کامنت عالیی گذاشتی امین

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (615 ديدگاه)

      بسمه تعالی

      میلاد خودتی؟!

      پس آواتارت کو ؟!سوابقت چرا یکه؟!

      نکنه تو میلاد قلابی هستی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SALAR

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (377 ديدگاه)

        شاید

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود.

        اره داداش سینا خودمم.

        نمیدونم چرا اینجوری شده!!!!!!!!!!!

        این جیمیل من منتظرتم :

        ((( MILADOLF.G65AMG@GMAIL.COM )))

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. کافر مقدس

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    سرجمع چند هزار تاهم نمیشه صادراتشون! چنان میگن صادارت! که اینگار…

    تو عراق کی کرولا رو ول میکنه بره پراید تاکسی بخره!

    آمار به شدت اغراق شده ست! چیزی که خودمون با چشم میبینیم رو نمیتونیم انکار کنیم که! / / / /

    خوشا ب حال حکمرانانی که مردمانشان تفکر نمیکنند . . . . . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. رضا احمدى

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    آلمان!!!!!همینو کم داشتیم.تصورشو بکن مرکل با پراید بره خیابون!!!!!! خخخخخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      چون آلمانیا به چیزای عجیب و کمیاب علاقه دارن واسه جوری کلکسیون اونا بهشون دادن نه برای صادرات

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. SALAR

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (377 ديدگاه)

    واقعا چی میشه گفت ………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. عادل

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (171 ديدگاه)

    اینم، از حق مردم ایران، که باید ماشین تولید خودشون رو با قیمتی بیشتر از کشورهای خارجی خریداری کنن، دست گلشون درد نکنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    هلالشون نمیکنم…خدا ازشون نگذره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مصطفی

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    از دیوان بی شاخ و دم انتظار بیشتری نمیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. یاسر

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    تاسف بیشتر اینجاست که این خودروها با بهترین کیفیت و امکانات ممکن هم تولید و صادر میشه نه با کیفیت آشغالی که به ملت ایران میدن. با این شرایط چرا مردم نباید رو به خودروهای خارجی و حتی چینی بیارن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. سینا .فقط ایتالیا . فقط فراری

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بسمه تعالی

    پدال مطلب خوبی گذاشتی ممنون
    —————————————-
    اینا تاریخ کشور رو بهم زدند خوش بحال اونایی که در زمان کوروش کبیر زندگی می کردند.
    اون زمان ایران یکی از ابر قدرت های جهان بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. JUVE

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    پدر موردمو در میارن ! بعد میگن قدیما >>> مسئولین کشور به خارجی ها بیشتر اهمیت میدادن و حقوق یک ایرانی رو زیر پا میزاشتن و بهش توجه نمیکردن !!!

    خیلی خیلی جالبه ! ! از این نوع ادعاها میکنن ! اونقوت خودشون بدتر از اونان !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. امید

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    شما باید خوشحال باشین چیه باز ارزون بشه برین بخرین این اشغال ها رو کلا ملت ما خرید کردن بلد نیست هر کی هرچی بگه سریع بدون تحقیق قبول میکنه اونم بخاطر کلاس و اینجور چیزا نه کیفیت و ایمنی و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. SAEED

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (197 ديدگاه)

    سلام.
    واقعاً واسه مسئولا و اونایی ک کاری از دستشون برمیاد ولی اقدامی نمیکنن متأسفم!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. امین

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    واااااای

    این خودروسازی دیگه درست بشو نیست
    هر روز گند تر از دیروز
    بابا دیگه حالمون بهم خورد از دست کارای اینا ….
    هر روز یه ماجرای جدید
    هر روز یه بامبول جدید
    هر روز یه استرس جدید

    یعنی این مردم لیاقت هیوندا ( نمیگم بنز ) سوار شدن هم ندارن؟؟؟
    هیوندایی که تو خیلی از کشورا کاربرد تاکسی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. Kayhan

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (83 ديدگاه)

    اینکه خودروی صادراتی قیمت کمتری نسبت به نسخه غیرصادراتی داشته باشه چیز عجیبی نیست و همه جا مرسومه چون این خودرو باید بتونه با هم کلاس های خودش در کشور مقصد رقابت کنه و خودروی صادراتی به دلیل مالیات ها و هزینه های حمل و نقل کمی ارزان تر به فروش میرسه ولی این تفاوت ناچیز و حداکثر در حد 10% قیمت خودرو هست نه 150%! تازه در نظر داشته باشین نسخه های صادراتی هم کیفیت بیشتر و هم امکانات بیشتر دارن مثلا فکر میکنم سورن صادراتی سنسور نور و باران هم داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ناشناس

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (205 ديدگاه)

    بی ربطه ولی دلم میگیره از اینهمه اختلاف بین خودمون و کشور کره که تا چند سال پیش خیلی از ما عقبتر بود.
    وزارت علوم کره جنوبی اعلام کرد، قصد دارد تا فناوری G5 را که حدود یک هزار برابر سریع تر از G4 است طی شش سال آینده اجرایی کند.

    خدمات G5 به کاربران امکان می دهد یک فایل فیلمی ۸۰۰ مگابایتی را در یک ثانیه دانلود کنند این در حالی است که دانلود همین فایل با اینترنت ۴G حدود ۴۰ ثانیه طول می کشد؛ چنین سرعتی می تواند به شرکت های کره ای در برنده شدن قراردادهای خارجی کمک کند.یک سخنگوی وزارت علوم کره اعلام کرد در دهه ۱۹۹۰ با عرضه خدمات ۲G، در دهه ۲۰۰۰ با خدمات ۳G و ۴G در حدود ۲۰۱۰ به رشد ملی کشور کمک کردیم. اکنون زمان آن رسید که یک اقدام پیش دستانه برای عرضه خدمات ۵G صورت دهیم.
    منبع : پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران
    این از حال و روز کره اینم از حال روز ما که داریم سر قیمت پراید صادراتی خون همو میمکیم.:(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. mds

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (219 ديدگاه)

    در ایران پراید شده آرزو :-D چرا آخه

    من جنسیس 2015 میخوام!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. mahsa

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    پدال چرا هروقت من با این زیگما بحث میکنم حرفامو پاک میکنی؟؟؟؟؟؟
    ؟؟؟؟؟
    ببین تو اون مقاله شاسی بلند جمع و جور تویوتا چقد به من فحاشی کرده!!!
    یکم عادل باش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. mahsa

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    به شرافتم قسم میخورم تو خود مسیح هستی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      دعواهای شخصیتونو بذارینم واسه جای دیگه. اینجا قراره نظر فنی داده بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاسر

        ۸ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        ایندوتا مخالفو خودتون دونفر زدین دیگه؟ مثلا که چی؟ خب دعوا بگیرین.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      منم چند با به زیگما مشکوک شدم . اخه مسیح هم اخراش فیلسوف شده بود و نظراتش کپی زیگما بود .

      البته زیگما منظور من از فیلسوف یعنی اطلاعات زیادی داری

      (پرچم بالاست)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. sorena330تحریم خودروسازان داخلی

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      زیگما ی عزیز این برای همه قابل فهمه که شما همون مسیح متعصب هستی که حالا تغییر رویه دادی…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیگما

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        چیکار کنم دیگه؟شما دوست دارین منو مسیح در نظر بگیرین.در صورتی که من مسیح نیستم.کار دیگه ای هم از دستم بر نمیاد که اینو ثابت کنم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. mehran911

          ۷ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (2025 ديدگاه)

          ای بلا نکنه خودتی مسیح؟؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
  28. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بسمه تعالی

    آقا یه نفر به به ما بگه این مسیح کیه که اسمش شده ورد زبون همه؟

    از اواین باری که به پدال اومدم فقط مسیح مسیح شنیدم!

    می شه بگید کامنت آخرش تو صفحه ی چنده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      ماجرا مال حدودا چهار پنج ماه پیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Kurosh

        ۷ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (310 ديدگاه)

        یه مجرمه فراری وخیلی خطرناک…!
        تا چن وقت پیش با مخ بچه ها تلیت می خورد…!
        یه دفه ای نیست ونابود شد والانم توسط بچه های پدالی تحت تعقیبه!
        فقط کم مونده برا سرش جایزه بذارن…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۷ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود.

          دوستان یک تحقیقی بکنند.

          من هرچی گشتم نه اثری از کامنت های مسیح بود . و نه

          از کامنت های اصغر .

          قظیه بوداره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. جوان رو به موت

          ۸ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (37 ديدگاه)

          دوستان سریالی میداد به اسم عامل ناشناخته فکر کنم مسیح به اون سریال ربط داشته باشه. میلاد جان گشتم انگار همچین کسی اصلا وجود نداشته. پدال ما رو از سر در گمی دربیار

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

          ۸ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (290 ديدگاه)

          من مطمعنم اگه حتی زیگما هم مسیح نباشه . مسیح الان بین ماست و داره با یه اسم دیگه و یه ایمیل و ای پی دیگه نظر می ده

          (پرچم بالاست)

          موافقم 0
          مخالفم 0
  29. احمد.ف

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    ضمن پذیرش اصل موضوع و احترام به نظرات همه دوستان ولی اینکه گفته شود فلان جنس ۱۳۲٪ ارزانتر از ایران در خارج فروخته می شود از نظر ریاضی غلط است کمتر از ۱۰۰٪ که نمی شود. یعنی یک چیزی هم سر میدهند؟ شاید قیمت داخلی را تقسیم بر قیمت خارجی کرده که در این صورت باید بگوید (1/1.32=0.76) ۲۴٪ ارزانتر و نه ۱۳۲٪ ارزانتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      شاید هم منظورش این بوده که مثلا خودرو در داخل ۲.۳۲ برابر (۱۰۰٪+۱۳۲٪) خارجی است که در این صورت هم در واقع قیمت خودرو در خارج ۴۳٪ داخل است یعنی ۵۷٪ ارزانفروشی!
      درست است که در خارج ارزانتر می فروشند اما دیگر نباید اغراق کرد. باید اصل موضوع را درست گفت. یکهو دیدی آقای نعمت بخش آمد و ما را مسخره کرد ها!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (2820 ديدگاه)

        کفتهه اونا 13میفروشن به ما 31میلیون!!
        پس به ما131درصد گرونتر میفروشن !!!کسی جز اینو نگفته!!!
        بادقت بخون!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. احمد.ف

          ۷ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (447 ديدگاه)

          “صادرات پژو پارس 132 درصد ارزان‌تر از قیمت مصرف‌کننده ایرانی به عراق یا ارسال پیکاپ 104 درصد زیر قیمت ایران به بنین”
          داداش نوشته ۱۳۲٪ ارزانتر. دیگه این متنو از همین بالا کپی پیست کردم!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سینا . فقط ایتالیا . فقط فراری

      ۷ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (615 ديدگاه)

      بسمه تعالی

      میلاد راست میگه منم وقتی همه مسیح مسیح می کردن کنجکاو می شدم و صفحاتو می گشتم ولی چیزی نصیبم نمی شد،

      نکنه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. MBS

    ۶ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    چرا به کشور های خارجی ارزون میفروشن به ما گرون میفروشن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا