ایستگاه خبر

50 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها باقی مانده است

تسنیم نوشت: دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ایران‌خودرو و سایپا به دلیل نواقص قطعه قرار دارد، گفت: از وزیر صنعت درخواست فروش خودرو در حاشیه بازار را داریم. احمد نعمت‌بخش با اشاره به اینکه در قالب یک نامه به وزیر صنعت درخواست فروش خودرو در حاشیه بازار را مطرح کرده‌ایم، اظهار کرد: اگر با تصمیم شورای اقتصاد اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار به خودروسازان داده شود به‌طور حتم دست سودجویان و دلالان از بازار خودرو کوتاه خواهد شد و مردم امکان خرید خودرو را در سایت فروش خواهند داشت.


وی در پاسخ به این پرسش که متأسفانه شرکت‌های خودروساز در طرح‌های فروش خودرو تحویل محصولات را به ماه‌های آینده و حتی یک سال آینده موکول کرده‌اند که این موضوع در کاهش عرضه به بازار تأثیرگذار است، گفت: آنچه خودروسازان تولید می‌کنند به شرط عدم ناقصی در قطعه به بازار عرضه می‌شود، اما فروش مدت‌دار در پیش‌فروش‌ها به دلیل اجرای تعهدات قبلی فروش خودروسازان است علاوه بر این با توجه به مشکلات تحریم خودروسازان مجبور به فروش مدت‌دار در قراردادها هستند. ناگفته نماند در حال حاضر حدود ۵۰ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ایران‌خودرو و سایپا به دلیل نواقص قطعه قرار دارد. نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه البته نابسامانی بازار خودرو ناشی از عملکرد خودروسازان نیست، گفت: میزان تولید خودرو در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با رشد ۴۰ درصدی و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با رشد ۱۵ درصد در تولید روبه‌رو شده است. در ۲ ماه اول سال ۹۷ هم نسبت تولید خودرو به سال گذشته ۳۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

saipa corp
دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه اصولاً در اقتصاد قیمت هر کالایی متناسب با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، افزود: با توجه به میزان تولید خودروسازان از نظر عرضه کم نگذاشته‌اند و حتی تولید را هم افزایش داده‌اند. نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه وجود پول‌های سرگردان در بازار، تقاضا برای خرید خودرو را زیاد کرده است، گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانک عاملی شده تا پول‌ها پس از خروج از بانک‌ها به بازارهای مختلفی از جمله سکه، ارز، مسکن، خودرو و امثال آن هجوم ببرند، به‌نحوی‌که بانک مرکزی پس از اعلام پیش‌فروش سکه هرچه سکه عرضه کرد مردم خریداری کردند تا جایی که دولت فروش سکه را متوقف کرد. همین موضوعات عاملی شده تا به محض اینکه سایتی برای پیش‌فروش خودرو باز می‌شود دارندگان پول‌های سرگردان متقاضی خرید می‌شوند. وی افزود: در حال حاضر دارندگان پول‌های سرگردان، خودرو را با قیمت‌هایی که خودروسازان عرضه می‌کنند، خریداری می‌کنند و سپس این خریداران خودروهای خود را در جاهای مختلفی از جمله نمایندگی‌هایی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند به قیمت روز به فروش می‌رسانند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. moein

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (894 ديدگاه)

    الهی اونقدر به خاک سیاه بشینید که دیگه اثری ازتون تو این دنیا نمونه
    لیاقتتون بیشتر از این نیست
    یه مشت کلاه بردار بی وجدان که خون مردم رو کردن تو شیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. KING918

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    عه نه بابا اینا که ملی بودن چی شد پس
    پس اون شعار تحریم کنید خودمان میسازیم چی شد پس
    الان بسم الله شروع کنید بسازید
    خدا ریشه تونو دراره . الهی امین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. s.h

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    این درسته اانقدر نخرید تا باز دوبار همه رو حلبی روغن کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mahdy

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    آی خوشم میاد ترامپ و ایران به توافق کامل برسن
    شرکتای خارجی هم نه مزدا خودش بیاد ایران یه تنه همشونو ورشکست کنه (چون یه خودروی اقتصادی بی نظیره مثلا اگه بنز و بی ام و بیان درسته خیلی ارزون میشن اما اکثر ایران باز هم نمیتونن بخرن نه فقط ایران بلکه کل جهان اینجوریه ) یه نفس راحت بکشیم جیگرمون حال بیاد یه راحت شیم از دست این حروم خورای فلان فلان شده
    کارمندا و کارکنای با لیاقتشون هم برن تو نمایندگی های اونا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بهراد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    دقت کردین تو فاصله ی بین ورودی هوا و سپر جلو میشه دو سه تا زه پراید قایم کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسین دهمرد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    به جان خودم اون ۵۰ هزارتا رو احتکار کردن که بعدا گرونتر بفروشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. emad1990

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    امریکا تحریم هاش از امروز شروع شده.تامین قطعه قبل از این تاریخ انجام شده
    چطور الان میگن ما این قطعه هارو نداریم؟!!!
    اگه قبل از 15 که تحریم نبودید نتونستید قطعه بگیرید چه تضمینی وجود داره ماشین هایی رو که برای 98 قراره تحویل بدید به دست مشتری برسه؟!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا