ایستگاه خبر

داستان خودرو در ایران، قیمت، تولید، واردات

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مردم خواست تا با صبوری بیشتر، قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی را تحمل کنند تا این صنعت بتواند بر مشکلات فائق آید. در حالی که سیاست کلان دولت در بخش خودرو، تاکنون به صورت شفاف اعلام نشده بود، وزیر جدید صنعت هم خیال مصرف کنندگان را راحت کرد و از خودروسازی داخلی با سیاست‌های حمایتی دفاع کرد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت
محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت
وی که در برنامه پایش حضور یافته بود نه تنها از کیفیت پراید و سمند تعریف کرد بلکه با ذکر مثالی از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت آن‌ها را به حمایت مصرف کنندگان داخلی با خرید گران‌تر محصولات نسبت به نمونه های صادراتی و تحمل کیفیت پایین‌تر آن‌ها برای کمک به رشد و توسعه خودروسازی ارتباط داد.
ظاهراً حمایت ده‌ها ساله مردم از خودروسازی و صبوری آن‌ها برای تحمل و خرید خودروهای از رده خارج، پر مصرف، نا امن، بی کیفیت، بدون امکانات، قدیمی، پر استهلاک، گران قیمت، آلوده کننده، نا راحت، طراحی از مد افتاده و با خدمات پس از فروش ضعیف هنوز کافی نبوده است. جناب وزیر باید بین حمایت مردم از کار و سرمایه ایرانی و تقویت تولید ملی و حمایت از سودجویی و سوء مدیریت تمایز قائل گردد. حمایت از خودروسازی باید در قسمت مدیریت، دانش فنی و بازاریابی جهانی باشد و در ضمن باید معلوم شود که بازخورد و نتیجه این همه کمک، حمایت و توجه ویژه به این صنعت در طول این همه سال چه بوده است.

بدون شرح!
بدون شرح!
کاهش تولید و افزایش قیمت
وزیر صنعت همچنین کاهش تولید را دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو دانسته و اعلام امیدواری کرد با تأمین ارز مورد نیاز خودروسازان، امسال ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. این در حالی ست که در شش ماه نخست سال تنها ۲۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که ۴۴ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۰ نشان می‌دهد. همچنین قرار است سال آینده ۱.۵ تا ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو تولید گردد. اما سؤالی که مطرح است اینکه آیا با افزایش تولید، قیمتها به ارقام سابق بر می‌گردند؟ مسلم است که جواب چیست. در این صورت امکان فروش این تعداد خودرو با قیمتهای چند برابر به مردم وجود دارد؟ در حالی که بیش از یک میلیون مشتری برای خودروهای زیر ده میلیون تومان پیش بینی می‌شود، آیا چنین خودرویی نیز تولید می‌گردد؟

saipa-corp
آزادسازی واردات
واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر هم با قرار گرفتن آن‌ها در اولویت دهم آزاد شد. با این حال تعرفه واردات این خودروها دو برابر می‌شود. خودروهای کم حجم‌تر است که در اولویت ۹ قرار دارند اکنون ۴۵ درصد تعرفه واردات پرداخت می‌کنند. در حالی که تعرفه واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر پیش از ممنوعیت ۷۰ درصد بود و به گفته وزیر صنعت این رقم به ۱۴۰ درصد افزایش خواهد یافت!

2013-jaguar-xkr-s-convertible-porsche-911-carrera-s-cabriolet-bmw-m6-convertible-and-mercedes-benz-sl63-amg
این در حالی ست که برای واردات هر خودرو با مصرف سوخت کمتر از شش لیتر نیاز به اسقاط یک خودروی فرسوده و مصرف بین ۶ تا ۱۰ لیتر به اسقاط ۴ خودروی فرسوده و با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر به اسقاط ۶ دستگاه خودروی فرسوده نیاز است. بدین ترتیب می‌توان پیش بینی کرد که خودروهای با پیشرانه پر حجم و پر مصرف، افزایش قیمتی تصاعدی پیدا کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷۰ دیدگاه‌ها

  1. جلال

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (585 ديدگاه)

    سلام
    چه بگویم گر نگویم بهتر است……………………………..زبان در دهان پاسدار سر است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. cts

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    یه ذره صبر کنید روحانی فعلا دستش بنده مذاکراته کارش که تموم شه همه چی درست میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد.ف

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    نعمت بخش کم بود نعمت زاده هم اضافه شد!
    خدایا این نعمت ها را نمی خواهیم!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علیزاده

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پس یعنی باید به گرده مردم بد بخت بیچاره انقدر فشار بیاد که پولدارای کله گنده خود رو ساز پیشرفت کنن.
    خیییییییییییییییییییییییلی بی شرمن خدایش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مجید

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    35 سال حمایت کم بود بازم باید …. بشیم ؟؟؟
    برو عمو دیگه حناتون رنگ نداره . هر کاری که تونستین با ملت کردین از پول پیش گرفتن و گرون تحویل دادن تا بی بی اعتماد کردن مردم. هر روز دهن کجی به ملت نتیجه ای جز این نداره که به تاریخ بپیوندید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mehran911

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    من نمی دونم چجوری به خودشون اجازه می دهند حرف از حمایت مردم بزنند آخه مردم چقدر حمایت کنند؟ اخه ازچی حمایت کنند؟ 30 سال حمایت مگه کمه آخه چرا مردم ایران رو …فرض می کنید بابا به خودتون بیاید مگه مردم چه گناهی کردند که باید از همچین آشغال هایی استفاده کنند بد نیست به تلفات هر سال یه نگاهی بکنید تلفات در جاده های کشور تا حالا از 8سال جنگ تحمیلی خیلی بیشتره دیگه مگه قرار چی بشه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فقیر

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    اقای وزیر محترم که نفست از جای گرم بلند میشه و با اسکورت تردد میکنی و مردم را به صبوری دعوت میکنی..عارض خدمتت مردم با صبوری کامل و طی سی و اندی سال این دو شرکت مافیایی و رانت خوار را تحمل کردند و از مونتاژ و تولید شورولت و کادیلاک و… رسیدن به گریت وال و ام وی ام و جک و توجوی و هر زهرمار دیگر فکر نمیکنید این ملت با ملت محروم و فقیر افریقا و …فرق دارند و همه چیز را تحلیل و موشکافی میکنند…بعد کشتار فجیع و بی سرپرست کردن هزاران خانوار ایرانی توسط این دو نهاد فرصت طلب و سودجو مردم را به صبور دعوت میکنی من اگر جای شما بودم از خجالت از خانه بیرون نمی اومدم….فکر نمیکنی دوره عوام فریبی و بهره کشی از مردم به سر آمده و دوره ارتباطات جهان را به یک دهکده کوچکی تبدیل کرده که ملل از همه امور باخبرند باالاخص ماشین که به خاطر محدودیت و ظلم این صنعت درکشور برای مردم به بهترین امور تفریحی و حتی عقده گشایی بدل شده….تو فرمایشات جناب خوندم که گفتی هم سمند داری هم پراید و از رانندگی با اینها هیجان زده میشوی…به وجدانت رجوع کن اقای وزیر پس استاندارد جهانی و حداقلی که همه خودروسازان دنیا برای امنیت و رفاه مشتریان در خودروهاشان به کار میبرند….شما اگر سوار بنز و کیا و…شوی چه حالی پیدا میکنی….
    خلاصه کلام اقای وزیر این سرمایه گذاری عظیمی که از پول مملکت در این دو شرکت میشود و خروجیش میشود پراید و تیبا که شمارا ذوق زده میکند اگر در جاهای دیگر امثال کشاورزی پتروشیمی و یا غیره میشد جزو برترینها در این حوزه ها در جهان بودیم چون اکثرکشورهای پیشرفته و رو به رشد اکثرا مونتاژ کننده غولهای بزرگ خودرو هستند…

    اقای وزیر ما از کابینه شیخ تدبیر انتظار ارامش برا ملت داریم خواهشا ظریف وار در حوزه خود گام بردارید چرا که این مرد بزرگ خون تازه ای به سیاست خارجی این مملکت تزریق کرده است…
    یاحق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. amin

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    خانه از پایبست ویران است….
    اینم از روحانیو دارو دستش
    ولی یادتون باشه همیشه آخرین چیزیو که از دست میدین امیدتون باشه
    به امید روزهای روشن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. عادل

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (171 ديدگاه)

    اینا چیو میخوان دقیقا حمایت کنن، کارخونه های درپیتشون رو…
    با سرمایه گذاری توی صنعت خودرو میشه همه چی روحل کرد . فقط آقایان باید یکم بجای جیب خودشون به فکر مردم باشن.
    اول باید بستری برای خصوصی سازی این دو خودروساز داخلی انجام بدن.
    همین که خصوصی بشه همه خود به خود درست میشه ، رقابت ایجاد میشه ، طراحی و کیفیت خودروها تغییر میکنه. قیمت ها شکسته میشه ، از خروج ارز جلوگیریی میشه و کلی مزیت های دیگه بوجود میاد.
    آقایان نمیخوان که درست بشه و گرنه راحت میشه این صنعت رو متحول کرد و کلی اشتغال زایی بوجود آورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mojtaba..designer

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    وای خدا روده بر شدم از خنده ای خدا……………وای تاحالا این همه نخندیده بودم…چه جوکی…از سمند و پراید لذت میبرن جناب وزیر !!!!!
    جناب وزیر ببخشیدا ..شما تو چه سالی زندگی میکنین ؟؟ 1292 شمسی یا 1192 شمسی ؟ یا احتمالا 1320 اینا ؟؟ ببخشیدا شما اولین باری هس که این مرکب های گران ارزش رو سوار میشین ؟؟
    نمیدونین تو دنیا چه خبره ؟؟؟ یا نمیدونین امسال داریم 1392 و 2013 رو تموم میکنیم…؟؟
    تو رو به اون پیامبری که شما به اون شهادت میدین اینه رسمه مسلمونی ؟ آره ؟ بیت المال رو جاهای دیگه خرج کنین و نتونین به صنعتتون برسینو کم شدن پولو با فروختن چند برابر این لگنا جبران کنین و مردم هم صبور باشن؟ منظورتون اینه که این همه مردم شکایت میکنن و تو همین ماشینا میمیرن تو جاده ها و ایمنی هم که قربونش برم صبر باشن ؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محسن.د

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    “وی که در برنامه پایش حضور یافته بود نه تنها از کیفیت پراید و سمند تعریف کرد بلکه با ذکر مثالی از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت آن‌ها را به حمایت مصرف کنندگان داخلی با خرید گران‌تر محصولات نسبت به نمونه های صادراتی و تحمل کیفیت پایین‌تر آن‌ها برای کمک به رشد و توسعه خودروسازی ارتباط داد.”

    ترجیح میدم چیزی نگم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mojtaba..designer

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    جناب سردبیر محترم پدال…من از شما خواهش میکنم…با یه امکانی نمیدونم خودتون بهتر میدونین..حرف این ملت رو به گوش این آقایون برسونید…
    آخه ما چقر تو این سایت و ایمیل فریاد اعتراضمونو نشون بدیم ؟
    من به عنوان نماینده از طرف همه ی دوستان و مخاطبان پدال این خواهش رو از شما میکنم که یه جوری حرف دل مارو برسونی…
    ممنون از شما.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. میلاد

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    کجای دنیا کسانی که مهندسی کشاورزی دارند مسئول خودرو سازی میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. معترض

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تا وقتی که این شرکت ها دولتی هستند هیچ امیدی به پیشرفتشون نیست
    تا وقتی که یه جا مال خود آدم نباشه هیچ وقت برای ارتقای اون آدم از جون و دل برای اون تلاش نمی کنه
    تا وقتی که تو میزان تلاشت توی سودت تاثیری تو درآمدت نداشته باشه هیچ وقت تمام توانت رو به عمل نمی گیری
    تا وقتی که مالکیت و سود چیزی ازآن تو نباشه هیچ وقت برای جمع آوری نیروی متخصص واقعی برای آن فعالیت خودت ببه در و دیوار نمی زنی
    پس اگه می خوایین این شرکت ها پیشرفت کنن تنها راهش اینه که به یه جمع خصوصی نه به معنای خصوصی در ایران , خصوصی واقعی (یعنی هیچ عامل دولتی در آن دخالت نداشته باشند و هیچ شرکت دولتی نباشه که به خاطر سود خودش اونها را از دور خارج کنه ) سپرده بشه
    به خدا اینجوری پیش بره که 30 سال هوینطوری هم بوده هیچ پیشرفتی اتفاق نمی افته فقط مردم بیش تر پول میدن و در عین حال بیش تر هم می میرند
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. یه پسل باهوش

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    ترجمه ی سخنان مسئولان محترم :

    همینی که هس می خواین بخواین می خواین نخواین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. محمدرضا

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بله جناب وزیر ماشین اصلیشو که نمیگه چیه همه ملت میدونن اینا چی سوار میشن.واسه مسخره بازی هم میان یه دوری با سمند و پراید میزنن.به ریش ملت هم میخندند میگن ماشین چینی هم بدیم سوار شن.امروز یه چی دیدم از خنده مردم شرکت جیلیران موتور.اخه مردم چطوری بگن شما هارو نمیخواهیم چه برسه حمایتتون کنیم.کی از رو میرن خدا میدونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. عرفان

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    سلام بچه ها.بچه ها ماشین تا 180 میلیون چی میتونم بخرم؟؟ دست دوم هم باشه عیبی نداره ولی فقط و فقط کروک باشه.مرسی هر کی میخاد منو راهنمایی بکنه جون مادرش یه لینک هم از عکسش بذاره. متون گرم.جوووووووون مادرتون راهنماییم کنید. مرسی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. mojtaba..designer

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    ما تو تمامی زمینه ها استعداد داریم…از پزشکی و کشاورزی گرفته تا طراحی و مهندسی های نوین..
    اینو همه میدونن….پس ایران تو زمینه استعداد مشکلی نداره…
    سرمایه و ثروت ملی برای سرمایه گذاری هم داریم…
    ولی چیزی که این وسط نداریم یه مدیریت و وجدان درسته که نداریم….این صنعت اگه میخواد پیشرفت کنه باید تبدیل به برند بشه نه گروه خودرو سازی….باید این صنعت رو خصوصی کرد و دولت فقط نظارت داشته باشه.
    باید طراحی..کیفیت..ایمنی..و و و خیلی چیزا بشه الگو برای تولید خودرو.!!
    تو کامنت های قبلی هم گفته بودم که اگه این صنعت واقعا نظر بر پیشرفت داره باید خونه تکونی اساسی داشته باشه..به جای این همه ماشین از مد افتاده و ناایمن و پرمصرف و مونتاز شده کلا 2-3تا ماشین واقعا ایرانی رو خط تولید بیارن و اونارو تبدیل به برند کنن.
    1–باید تمامی خط تولید ها>ایرانخودرو-سایپا-پارس خودرو-گروه بهمن-کرمان موتور-مدیران خودرو همه این اسباب بازی ساز ها تعطیل بشن.یعنی ماشینایی مثل سمند-دنا-رانا-انواع پژو(206-206sd-405-207..)-تندر-مگان-تیانا-ماکسیما-انواع پراید-انواع ماشین های چینی
    2–همه ی این کار ها باید طبق یه زمان بندی انجام بشن تا لطمه ای به اقتصاد هم بیش از این نخورد.
    3–تولید یه برند با یه نام حرفه ای و شایسته برای 2 کارخونه…مثلا مثلا بنز-پورشه یعنی اسم اون کارخونه رو با اسم ماشینش بشناسیم.نه اینکه بگیم گروه ایران خودرو که معلوم نیست پژو میسازه یا رنو ؟؟!!
    4–دعوت از همه ی مهندسان و طراحان داخلی و خارجی
    5–داشتن یک دانشگاه تخصصی برای هر کدام از این کمپانی ها که در آن ها طراحان و مهندسان جذب شده و بعد از تحصیلات مستقیما در همان کارخانه مشغول به کار شوند.
    6–تاسیس استودیو های طراحی زیر نظر همان کارخانه ها.
    7–تزریق سرمایه

    با این روش ها میشه به این صنعت رنگ و بوی تازه ای داد…….امیدوارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احسان 16v

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (133 ديدگاه)

    مردم تحمل کنن که این بی …….. حال خودشونو تمام و کمال بکنن و سودشون تکمیل بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. sorena330

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (745 ديدگاه)

    واسه ی خودم و هموطنانم متاسفم که وزیرمون مردم رو خر تصور میکنه،من احساس می کنم به شعور مردم توهین شده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مرتضی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    ازموده رو ازمودن خطاست!!! این اقا قبلا یه کاره ای تو مملکت بوده چه تاجی سر ملت زده که حالا توقع دارین؟؟ اصلا از مدرسه پیرمردها فکر نو بعید به نظر میرسه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. mehran911

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    اسمتون رو گذاشتید مسلمون اینه عدل علی(ع) یا اسلام ناب محمدی(ص) به خدا کمنیست های بی دین اینکار با مردمشون نمی کنند آخه چرا آشغالهاتون به زور به مردم میفروشید بعد اسمشو میزارید حمایت از تولید کننده بابا مردم 20ساله دارند یک مدل ماشینو از سایپا میخرند پس کو نوآوری کو طراحی وتکنولوزی جدید بخدا اگه سایپا و ایران خودرو خصوصی بشن 2روزه درشون تخته میشه مشکل اینجاست که فضای رقابت تو صنعت خودرو کشور نیست خودروکشور تو انحصار این دوشرکته و اونا نهایت استفاده رو از این وضع می برند
    اینم از اون چیزاست که فقط نزد ایرانیان است و بس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ali97

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    تا وقتی که مردم ما با اغوش باز از این ات و اشغالا استقبال میکنن(حتی اگه قیمتش فردا صبح دوبرابر قیمت دیشبش باشه)وضعیت همینه و این ماشینا مثل ذالو خون هموطنامونو میمکند.
    تنها راهش اینه که کسی از اینا نخره تا ورشکست شن
    این تنها کاریه که از من و شمای ایرانی(مردم کوچه بازار)بر میاد.
    یه جوون ایرانی باید سالها سخت کار کنه تا بتونه با پولی که به زحمت دراورده و از تفریحات سالم زندگیش زده و جوونیش رو به هدر داده بتونه یه پراید (یا یه همچین چیزی بخره)و بعدشم جرعت نکنه با اون ماشین یه سر بره شمال
    واقعا دردناکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. km

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    من هیچی از این متن رو نخوندم و میدونم هر چی درباره تولیدات خودرو، قیمت و … چرته ولی تو کف اون اس ال و عکس آخری ام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. امین

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    بیچاره میکنن ملتو تا یه ماشین وارد کنن
    6 تا خودرو اسقاطی!!!!

    این کشور با وجود این باندبازی ها پیشرفت نمی کنه . این خط ، این نشون!

    چرا نمیخوان واقعیت رو قبول کنن؟ بابا شما عرضه ماشین ساختن رو ندارین …… بزارین این تعرفه آزاد بشه انقدر خون به جیگر مردم نکنید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. پژمان

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (296 ديدگاه)

    ایرانی چقدر بدبخت شده که باید اشغال ترین ماشینا رو با چند برابر قیمت واقعیش بخره فاجعس . تنها راهش اینه که گمرک رو بردارن دلارو بیارن پایین همه ماشینای فرسوده و غیراستاندارد از پراید و 206 گرفته تا ….. رو از رده خارج کنن اون موقع تهران میشه لندن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. benz

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این هم از دولت تدبیر و امید!! کلا خیالم راحت شد که این مملکت هیچ وقت درست نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. zondar

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    تنها راه تحریم خرید این اشغالاست.که متاسفانه هر چی گروتر بشه مردم بیشتر میل به خریدن پیدا میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. سارا

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    حالا تعرفه واردات هم اگه صفر بشه باز هم واسطه وارد میکنه و خون مردم توی شیشه است …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. reza

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آقای وزیر منم دو تا کلیه دارم
    یه وقت خجالت نکشی بیا ببر بفروش بده این خودرو سازا……….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا