ایستگاه خبر

داستان خودرو در ایران، قیمت، تولید، واردات

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مردم خواست تا با صبوری بیشتر، قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی را تحمل کنند تا این صنعت بتواند بر مشکلات فائق آید. در حالی که سیاست کلان دولت در بخش خودرو، تاکنون به صورت شفاف اعلام نشده بود، وزیر جدید صنعت هم خیال مصرف کنندگان را راحت کرد و از خودروسازی داخلی با سیاست‌های حمایتی دفاع کرد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت
محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت
وی که در برنامه پایش حضور یافته بود نه تنها از کیفیت پراید و سمند تعریف کرد بلکه با ذکر مثالی از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت آن‌ها را به حمایت مصرف کنندگان داخلی با خرید گران‌تر محصولات نسبت به نمونه های صادراتی و تحمل کیفیت پایین‌تر آن‌ها برای کمک به رشد و توسعه خودروسازی ارتباط داد.
ظاهراً حمایت ده‌ها ساله مردم از خودروسازی و صبوری آن‌ها برای تحمل و خرید خودروهای از رده خارج، پر مصرف، نا امن، بی کیفیت، بدون امکانات، قدیمی، پر استهلاک، گران قیمت، آلوده کننده، نا راحت، طراحی از مد افتاده و با خدمات پس از فروش ضعیف هنوز کافی نبوده است. جناب وزیر باید بین حمایت مردم از کار و سرمایه ایرانی و تقویت تولید ملی و حمایت از سودجویی و سوء مدیریت تمایز قائل گردد. حمایت از خودروسازی باید در قسمت مدیریت، دانش فنی و بازاریابی جهانی باشد و در ضمن باید معلوم شود که بازخورد و نتیجه این همه کمک، حمایت و توجه ویژه به این صنعت در طول این همه سال چه بوده است.

بدون شرح!
بدون شرح!
کاهش تولید و افزایش قیمت
وزیر صنعت همچنین کاهش تولید را دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو دانسته و اعلام امیدواری کرد با تأمین ارز مورد نیاز خودروسازان، امسال ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. این در حالی ست که در شش ماه نخست سال تنها ۲۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که ۴۴ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۰ نشان می‌دهد. همچنین قرار است سال آینده ۱.۵ تا ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو تولید گردد. اما سؤالی که مطرح است اینکه آیا با افزایش تولید، قیمتها به ارقام سابق بر می‌گردند؟ مسلم است که جواب چیست. در این صورت امکان فروش این تعداد خودرو با قیمتهای چند برابر به مردم وجود دارد؟ در حالی که بیش از یک میلیون مشتری برای خودروهای زیر ده میلیون تومان پیش بینی می‌شود، آیا چنین خودرویی نیز تولید می‌گردد؟

saipa-corp
آزادسازی واردات
واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر هم با قرار گرفتن آن‌ها در اولویت دهم آزاد شد. با این حال تعرفه واردات این خودروها دو برابر می‌شود. خودروهای کم حجم‌تر است که در اولویت ۹ قرار دارند اکنون ۴۵ درصد تعرفه واردات پرداخت می‌کنند. در حالی که تعرفه واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر پیش از ممنوعیت ۷۰ درصد بود و به گفته وزیر صنعت این رقم به ۱۴۰ درصد افزایش خواهد یافت!

2013-jaguar-xkr-s-convertible-porsche-911-carrera-s-cabriolet-bmw-m6-convertible-and-mercedes-benz-sl63-amg
این در حالی ست که برای واردات هر خودرو با مصرف سوخت کمتر از شش لیتر نیاز به اسقاط یک خودروی فرسوده و مصرف بین ۶ تا ۱۰ لیتر به اسقاط ۴ خودروی فرسوده و با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر به اسقاط ۶ دستگاه خودروی فرسوده نیاز است. بدین ترتیب می‌توان پیش بینی کرد که خودروهای با پیشرانه پر حجم و پر مصرف، افزایش قیمتی تصاعدی پیدا کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷۰ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۱۲ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خوب راست گفته وزیر که از پراید و سمند سواری هیجان زده میشه
    تا حالا شهربازی سوار ترن هوایی شدید؟
    اینم همون حس رو بهتون میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. davood

    ۱۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا کشورایران ازلحاظ مدیریت ازکشورافغانستان هم عقب تره افغانیها پرایدوسمندروبرگشت زدن وسوار خودروهای تویوتا میشن اونوقت مابه فکرچی هستیم
    جالب تراینکه هواپیمای جاسوسی امریکا با اون تکنولوژی فوق العاده رو میتونن مهندسی معکوس کنن وتولیدانبوه کنن ولی نمیتونن خودروها ی روزدنیا رومهندسی معکوس کنن وبسازن
    نتیجه اینکه نمیخوان بذارن ملت ایران سواربهترین ماشینهای دنیا بشن وازهمه مهمتربه جان مردم اهمیت نمیدن
    ازقدیم گفتن اگه میخوای برملتی همیشه حکومت کنی بایدگشنه نگه داریشون هروقت سیرباشن انقلاب میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. amir.t.

    ۱۹ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (542 ديدگاه)

    اون 4 تا خوشگل رو ببین ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. amir.t.

    ۱۹ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (542 ديدگاه)

    اون 4 تا خوشگل رو ببین …/حرف زدن در این مورد بی فایدست …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. معین

    ۲۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    ما اگه نخواییم از صنعت خودرو سازیتون حمایت کنیم کیو باید ببینیم؟!!
    تو این چند ده سال که مردم تحملشون کردن چه پیشرفتی کردن؟غیر اینکه اشغالهای بیست سال پیش بقیه جاها رو میان به قیمت ماشینهای روز دنیا میدن به مردم گناه این مردم چیه اخه در این کارخونه هاتونو گل بگیرین وارداتو ازاد کنین همین الانم یه پرایدو نمیتونن خودشون بسازن میگن تحریمیم بعد میگن خودروی ملی!!! اگرم مشکلتون بیکاری کارمنداشونه بیایین همون ماشینای کیا هیوندا و….بقیه خودرو سازهای دنیا رو مونتاز کنین مطمعنا اونا استقبال هم میکنن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. خالده

    ۵ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما ماشین رانا تولید ملی رو خریدیم دراش قفل نمیشن سه ماهه خوابیده خونه. هیچکی هم جوابی نداره بده!اونوقوت رئیس یه شرکت ژاپنی وقتی یه دکمه یکی ازماشیناش خراب بود هرچند هزارتا ماشینشو برگشت میزنه واینم کافیش نبود اومد جلوچش مردم توتلویزیون تازانو خم شد که اقا ببخشید یه دکمه یکی ازماشینامون خراب بود…ااخه ما چیمون به مسلمونا میخوره…….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ادم از اونجایی زورش میگیره که باوجود این همه طراح صنعتی خوب تو این کشور باز داریم پراید تولید میکنیم .من خودم چند نفرو میشناسم که طراحی خودرو میکنن .خدایش خیلی کارشون خوبه .جدا از همه اینها دلیل تولید نشدن ماشینهای خوب که استاندارد جهانی رو داشته باشه رو ما نمیدونیم.علمشو نداریم یا خودمون نمیخواییم. از اونور میان میگن خودرو ملی بعد که میاد تو بازار میبینی اینچ به اینچش دزدیه از موتور گرفته تا بدنه وطراحی و……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علي

    ۲۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حتی کوبا هم واردات خودرو رو آزاد کرده اما انگار نسل ما قراره با این ماشینا بسوزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. reza!m

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من همیشه میگم یه آهنگر هم سال به سال در و پنجره بهتر میسازه
    بخدا اگه تولید این ماشینا دست یه کارگاه مکانیکی هم بود تا حالا کلی پیشترفت داشت
    حالا اینا میگن کارخونه ماشین سازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علیرضا

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا من یه بیوک مدل 1986 دارم 5700 سی سی حجم موتر داره هیدرولیک فرمونی داره که خودروی ملی ما نداره ماشین برا 30 سال پیشه دنده اتومات چهار شیشه برقی اون وقت پراید صفر بالابر شیشه عقب سفارشی محصوب میشه راستی ماشین من 4 برابر پراید وزن داره اون وقت دوبرابر پراید بنزین میسوزونه دو دو تا چهار تا یعنی اگر پراید هم وزن ماشین من بود دو برابر ماشین من بنزین میسوزوند این اخه چه معادله ایه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا