ایستگاه خبر

نیروی مازاد و نبود بهره‌وری، دو مشکل عمده خودروسازی کشور

ایرنا: عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت، نیروی مازاد و نبود بهره‌وری را از عمده‌ترین مشکلات صنعت خودروی کشور برشمرد و گفت: دولتمردان باید با شجاعت و نگاه بلندمدت به مسائل از شرایط کنونی «جنگ اقتصادی» برای توسعه خودروسازی و ارتقای فناوری در این بخش استفاده کنند. «امیرحسن کاکایی» افزود: منابع انسانی نزدیک به ۷ تا ۱۴ درصد هزینه‌های صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد، اما راهکار کاهش آن، ارتقای بهره‌وری و بهبود آن زمانبر است. وی بیان کرد: ارتقای بهره‌وری با سرمایه‌گذاری در خطوط مستهلک شده تولید امکان‌پذیر است، اما به اذعان خودروسازان دست‌کم نیمی از نیروها در این صنعت اضافه‌اند که اصلاح این وضعیت نیازمند برنامه زمان‌بندی است.


کاکایی ادامه داد: حتی مشاهده رفتار خودروسازان خصوصی کشور نیز حاکی است نظام دولتی اجازه کاهش نیروها در کوتاه‌مدت را نمی‌دهد و با این اوصاف ارتقای بهره‌وری بین دو تا چهار سال زمانبر است. به گفته وی، مباحثی همچون انحصار و رقابت یا نبود شفافیت‌های لازم در صنعت خودرو باید سال‌ها پیش حل می‌شد و این مسائل در وضعیت کنونی که با یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی مواجهیم، نمی‌تواند اولویت نخست باشد.


کاکایی در ادامه در پاسخ به شایعه‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اعطای یارانه ازسوی دولت به خریداران خودروهای پرتیراژ همچون پراید و پژو ۴۰۵ تاکید کرد: مخالف پرداخت این قبیل یارانه‌ها هستم، زیرا در درازمدت به ضرر مردم بوده و به نبود تعادل دامن می‌زند. وی گفت: یارانه‌ها باید در چرخ صنعت و اقتصاد درگیر شود که در این صورت ارتقای درآمد جامعه را به‌دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه افزود: اعطای یارانه‌های موردی که به معنای رانت است، در درازمدت به کاهش بهره‌وری و نزول کیفیت خودرو خواهد انجامید و کارکرد ضعیف چنین سیاستی را در گذشته در تاکسیرانی و اتوبوسرانی شاهد بودیم. وی پیشنهاد کرد که به جای یارانه، وام کم‌بهره یا بلندمدت به مشتریان خودرو پرداخت شود تا یارانه نیز در مسیر تجارت و صنعت به تحرک وا داشته شود. عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: دولت باید بررسی کند که چرا در ۳۰ سال گذشته هیچ کس در زمینه داخلی‌سازی رایانه خودرو (ای.سی.یو) قدم برنداشته است و سپس به اعطای یارانه و مکانیزم‌های تشویقی در این بخش بپردازد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    خود خودروساز ها از عمد نیرو مازاد جذب کردن تا هم به مجلس فشار بیارن که اگه ازشون پشتیبانی نشه بیکار میشن! هم فامیل هاشون بیکار نباشن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Bideski

    ۱۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (82 ديدگاه)

    خودرو سازای ما که همیشه یه مشکل داشتن…..
    نمی دونم که کی می خواد مشکلاشون حل بشه…
    به این پرروها اگه بگیم اصلا پراید رو بده ۱۰۰ میلیون بازم میگن نمی دونین چقدر مشکل داریم و هی داریم ضرر می کنیم.
    خدا لعنتشون کنه….
    ورشکست شن انشاا….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. me84

    ۱۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    اصلا دلیل اینکه خودروسازی ما به این حال و روز افتاده، وجود امثال همین امیرحسین کاکایی هستش. چند وقت پیش یه مناظره تو شبکه یک با نماینده های مجلس بود که همین آقا هم صحبت میکرد. حرفهایی میزد که دوست داشتم مغزشو سوراخ سوراخ کنم.
    نماینده میگفت ماشینی که با 60 تا سرعت از جلو تصادف میکنه و تا در صندوقش جمع میشه از نظر شما چه استانداردی داره؟ ایشون در جواب گفت ما طبق استانداردهایی که برامون تعریف شده داریم تولید میکنیم و درنتیجه تمام محصولاتمون استاندارد هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سورنا

    ۱۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    خودروسازی ؟ :|

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا