ایستگاه خبر

دیدگاه رئیس‌جمهور در مورد بازار فعلی خودرو

رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که احتمالا از وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تنظیم بازار خودرو سلب اختیار و کنترل واردات خودرو را از این وزارت خواهد گرفت، این در شرایطی است که چند ماهی است آشفته بازار خودرو مردم را اذیت کرده است و در نهایت، قیمت‌هایی از سوی دولت و به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برای اعمال در بازار و درب کارخانه اعلام شد که تعجب همگان را در پی داشت.

گفت و گوی زنده احمدی نژاد
حال که مردم چند ماهی را برای دسترسی به برخی از مدل‌های خودرو، در برابر تمامی خواسته‌ها و سناریوسازی‌های خودروسازان و دولت سرتمکین فرود آورده و در نهایت خود را در فشار قرار دادند تا بتوانند به خودرویی که به آن نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند، رئیس‌جمهور در مصاحبه شب گذشته خود اعلام کرده است که تصمیمات جدیدی برای بازار خودرو دارد.

این موضوع در شرایطی اعلام شد که به دستور رئیس‌جمهور، معاون اول مسئول رسیدگی به مسائل مرتبط با خودرو و تامین مالی خودروسازان شد تا در نهایت، با تامین مالی که از سوی دولت صورت می‌گیرد، قیمت در بازار شکسته شود، در حالی که برگزاری این جلسات نه تنها منجر به این نشد که قیمت در بازار شکسته شود و تولید به سر و سامان برسد، بلکه توافق محمدرضا رحیمی با خودروسازان این شد که در نهایت، فرمول جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو تصویب شده و در دستور کار قرار گیرد.

نقش وزارت صنعت در بازار خودرو

بر اساس این شیوه قیمت‌گذاری که براساس اعلام برخی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولت در آن نقشی نداشته و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به صراحت اعلام کرده که با این فرمول موافقتی نداشته است، اما این فرمول جدید ملاک عمل قرار گرفت و بر مبنای آن قرار بر این شد که خودروسازان، نرخ انواع مدل‌های خودرو را رقمی بین نرخ محاسباتی و نرخ بازار آزاد تعیین کنند و در نهایت، اگر بالاتر از نرخ بازار، خودرویی را قیمت‌گذاری کردند، مابه‌التفاوت آن به خزانه واریز شود.

pride-produce
مسعود موحدی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در آخرین نشست رسانه‌ای که با خبرنگاران به عنوان سخنگوی این وزارتخانه داشت، به صراحت اعلام کرد که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با این نرخ موافق نبوده است، اما دولت معتقد بود که نمی توان نرخ خودرو را به صورت پلکانی بالا برد و با ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش، آن را به نرخی رساند که بازار را بتوان کنترل کرد، حال رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که اگر لازم باشد تنظیم بازار خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شود تا بلکه مردم در این وضعیت منتفع شوند و قیمت خودرو را در بازار پایین تر خرید کنند.

این در شرایطی است که از حدود دو سال قبل، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت‌گذاری و تنظیم بازار خودرو را به کمیته‌ای متشکل از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و نمایندگان خودروسازان و نیز انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تفویض کرد و از آنها خواست که بازار را کنترل کنند، البته قرار بر این شد که به شرطی قیمتها افزایش یابد که بازار کنترل شود.

بر این اساس، خودروسازان با افزایش پلکانی قیمتها موافق بودند و شرایط را به گونه‌ای پیش می‌بردند که عرضه به موقع به بازار صورت می‌گرفت و بازار خودرو در آرامش به سر می‌برد، تا اینکه دولت خود ورود کرد و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر این بود که مقامات ارشد اجرایی، اجازه برگزاری جلسات کمیته خودرو را نمی‌دهد، به همین دلیل هم جلسات به ندرت برگزار می‌شد و همین امر سبب شد که تخلفات در بازار خودرو به شدت بالا رود و نمایندگی‌ها ترجیح دهند که خودرو را با قیمت دلخواه و خارج از ضوابط کمیته قیمتگذاری در بازار آزاد عرضه کنند. این در شرایطی است که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی این دخالت مستقیم دولت را در کمیته خودرو و تعویق در برگزاری جلسات آن به صراحت اعلام کرد.

همین امر، جرقه افزایش قیمت در بازار خودرو بود؛ تا اینکه خودروسازان کمیته خودرو را دور زده و به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور پناه بردند بلکه بتوانند قیمتها را بالاتر از آنچه که کمیته خودرو مصوب می‌کند، در بازار تعیین کرده و سود مناسبی را نصیب خود کنند، همچنین آنها این مصوبه را نیز از شورای پول و اعتبار دریافت کردند که ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خود یعنی دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا، هر یک به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده و برای تامین قطعات و حل مشکلات خود، از بانکها دریافت کنند.

دیدگاه رئیس‌جمهور در مورد بازار فعلی خودرو

در حالی که قیمت گذاری جدید خودرو که بر مبنای آن، قیمت پراید که مدنظر رئیس‌جمهور در مصاحبه شب گذشته بوده است، به ۲۰ میلیون تومان رسیده، از سوی کمیته‌ای به تصویب رسیده است که معاون رئیس‌جمهور، هدایت و راهبری آن را به عهده داشته است، حال رئیس‌جمهور از قیمت فعلی و وضعیت بازار خودرو، ابراز گلایه می‌کند.

در عین حال، صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر حقانیت گفته‌های شورای رقابت، نشانگر این است که احتمال دارد که قیمت‌گذاری خودرو به این شورا واگذار شود، موضوعی که البته مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و قائم‌مقام وی نیز با آن موافق است. اما باید این سئوال را مطرح کرد که اگر سپردن قیمت‌گذاری به شورای رقابت تا این اندازه به نفع مشتریان و مصرف‌کنندگان در بازار است، پس چرا این تصمیم زودتر اتخاذ نشد؟

البته برخی از گفته‌های رئیس‌جمهور نیز کاملا صحیح است، چراکه همواره خودروسازان مدعی بودند که خودرو ساخت آنها، خودروی ملی است و تمامی قطعات آن از داخل تامین می‌شود، تنها برای مدل‌های محدودی از خودرو، قطعات خارجی است و باید از سایر کشورها وارد شود که آنگاه قیمت‌گذاری بر مبنای ارز مبادلاتی یا هر ارز دیگری محلی از اعراب دارد.

این در شرایطی است که رئیس‌جمهور در مصاحبه شب گذشته خود اعلام کرد که آن کالایی که ارزبری ندارد، باید با قیمت‌های داخلی نرخ‌گذاری شود و معنی ندارد که با قیمت ارز تعیین شود. در عین حال، خودروسازان هم باید مثل بقیه تلاش کنند از فضا درست استفاده کنند و تولیدشان را بالا ببرند؛ چرا که هم اکنون قطعه‌ساز و کالاهای مربوط به تولید خودرو وجود دارد و خوشبختانه خودروسازان هم پولدار هستند.

icko_samand-produce
در این میان احمدی‌نژاد به نکته درست دیگری هم اشاره کرد و آن نحوه پیش‌فروش‌های خودروسازان است. رئیس‌جمهور از این موضوع شب گذشته گلایه کرد و گفت: من شنیدم خودروسازان، خودرو را پیش فروش کرده‌اند و الان زیر آن قول خود زده و خودروها را با قیمت خیلی بالاتر از پیش فروش عرضه می‌کنند که اقدام بدی است. خودروسازان باید خوش قول باشند و احترام مردم را نگه دارند و الان صنعت خودرو حالت انحصاری گرفته است.

احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو

موضوع دیگری که در سخنان شب گذشته رئیس‌جمهور در مورد خودروسازان به آن اشاره شد، انحصاری شدن خودروسازان بود ؛به این معنا که به دلیل اینکه جلوی واردات خودرو گرفته شده است، بازار انحصاری شده است.، احمدی‌نژاد در این رابطه در مصاحبه خود اعلام کرد که به این نتیجه دارم می رسم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگیریم؛ چون وقتی این انحصار را به وزارت صنعت دادیم، آنها در مقابل واردات مانع تراشی کردند و در این شرایط کارخانه‌های داخلی مقداری دچار اجحاف می شوند.

وی افزود: خودرو پراید ۸ و نیم میلیون تومان بوده است مگر چقدر گران شده؛ از کجا؟ چطور؟ این اقدام خودروسازان بد است و امیدوارم خودشان اصلاح کنند. این گفته‌ها در شرایطی اعلام می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات خودرو تنها یک رای دارد و ممنوعیت یا عدم ممنوعیت ورود یک کالا به کشور در کمیسیون ماده یک که متشکل از دستگاههای متعددی است؛ تعیین می‌شود.

kia cerato 2012
در عین حال، بارها و بارها اعلام شده است که تجارت در کشور باید آزاد باشد، یعنی به همان میزانی که باید صادرات را مدنظر قرار داد، باید واردات را نیز در نظر داشت.

رئیس جمهور همچنین این را نیز گفت که خودروسازان به فکر مردم ایران باشند و نباید کار به جایی برسد که مجبور شویم بگوییم اصلا عوارض را بردارند تا قیمت خودروهای وارداتی پایین بیاید؛ ‌البته این بد است و ما می خواهیم از تولید خودمان حمایت کنیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: نمی خواهم بگویم این کار را می کنند اما نباید این حس در خودروساز به وجود بیاید که از حمایت دولت ، نوعی سوء استفاده می شود.

خودروسازان باید قیمتها را به حالت واقعی برگردانند

صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهور نیز این وعده خوشایند را به بازار داد که خودروسازان باید قیمتها را به حالت واقعی و سابق برگردانند و دلال بازی کنار گذاشته شود، این می‌تواند یک نوید خوش به بازار باشد که قیمتها کاهش خواهد یافت، البته اگرچه تجربه نشان داده است که قیمت هر کالایی که در ایران بالا رود، پایین آمدن آن جزء کارهای سخت است.

احمدی‌نژاد در این رابطه ادامه داد: از طرفی دولت در قبال واردات خودرو ۹۰ درصد عوارض می گیرد حتی وقتی قیمت ارز بالا رفت الان این عوارض به ۴۵ درصد رسیده است و از این طرف هم خودروسازان قیمت محصولات خود را بالا می برند. او همچین خطاب به خودروسازان نیز اعلام کرد: اگر بنا باشد شما خودرو داخلی را با قیمت بالاتری به مردم عرضه کنید، حتی در قبال خودروهای مشابه خارجی این صنعت به دلیل نخریدن مردم مضمحل می شود.

به هرحال هم اکنون شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که بازار خودرو متشنج است و هنوز به تعادل نرسیده است، بنابراین با اعلام شب گذشته رئیس‌جمهور باید منتظر بود و دید که آیا قیمتها در بازار کاهش خواهد یافت و یا دولت چه تدبیر جدیدی برای بازار خودرو خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۱۵ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    سایت ایران خودرو فورا واکنش نشون داده و تو یه خبر گفتن که یه کمیته برای تغییر قیمت میخوان تشکیل بدن.
    امیدوارم به قیمتای تابستان 90 برگردیم که به نسبت خیلی بهتر از قیمتهای فعلی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۶ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      به نظر من که منظورشون اینه که بالا ببرن !!نه پایین

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. 3.6 v6 24v

      ۷ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      این اولین پس لرزه تحریم خودرو ساز های داخلی از طرف مردم بود …
      اگه به تحریم خودرو سازی ادامه بدیم خیلی راحت به ورشکستگی نزدیکشون میکنیم …
      به عنوان یه هموطن خواهش میکنم نخرید …. حتی “اگه” قیمت پراید شد 7 میلیون … یکم همت کنید این لکه های ننگ و این کارخونه های آدم کشی و آدم سوزی رو برای همیشه منقرض کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهرداد

        ۷ اسفند ۱۳۹۱
        سوابق: (21 ديدگاه)

        انشاءالله زودتر

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. داود

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    صحبت رئیس جمهور را جدی نگیرید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sunmartin

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    هیچ نفعی به حال مردم و مصرف کننده نداره ، نه تنها قیمت ها کاهش پیدا نمیکنه (به معنای واقعی) بلکه واردات هیچگاه آزاد نمیشه این جمله رو در ذهنتون تداعی کنید “چاقو دسته خودشو نمیبره” از قبل فروش با قیمت غیر واقعی و خودرو های اکسپیر شده 2 دهه پیش دارن ثروت کلانی انباز میکنن و با جمع آوری نقدینگی از خانواده ها به ملیاردها ملیارد سود دسترسی دارند این داستان مانند حکیمی بود که استخوان ماهی رو از گلوی یکی از مشتریهاش در نمیاورد و فقط محل اونو عوض میکرد تا همیشه ویزیتش کنه و یا از قبلش سودی حاصل بشه پس اگه حتی بخاطر دعوای زرگری 1 الی 2 ملیون از قیمت ها کاسته بشه نه تنها تاثیری نداره بلکه با هجوم مردم همیشه در صحنه برای ثبت نام و براه انداختن بازار سیاه و تجمع دلالان دلاور همون آش و همون کاسه جریان خودرو تا وقتی مبادی ورودی بسته هست و شخص و یا شرکتی پشتیبانی و خدمات بعد از فروش رو در دست نگیره به همین منوال خواهد بود سالیان سال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. AMIMAN

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    درود .

    آقای احدی نژاد ! الان وقتشه ؟! 4 ماه دیگه که شما میری !!!! من سخن رانی ایشون رو تبلیغاتی و سیاسی میدونم.

    مشکل مردم ایران خودشون هستن ، اون هم وطنی که 206 ارابه رو 38 تومن میخره خیانت کار به کشور و هوطنانشه نه اونی که میفروشه .

    تا خواستی نباشه اجابتی هم نیست . کدوممون حتی 1 درصد تلاش کردیم تا با حرکت های جمعی باعث ارزون تر شدن یا بالا رفتن کیفیت های خودروهای زورکی داخلی بشیم ؟

    نه ! این واسمون مهم نیست . فقط باید قیمت کارخونه با بازار فرق داشته باشه تا از قبلش یه حق دلالی دستمون بیاد ! دزد که از دزد بزنه شا دزده !

    به نظرم مردم ( از جمله خودم ) برن به خودشون روجوع کنن که چی شده که همچین خودرو ساز های زپرتی ای هنوزم میتونن ماشین بفروشن .

    آقایون – خانوم ها از ماست که بر ماست . حالا هر چقدر میخواید تقصیر رو گردن این و اون بندازید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهرداد

      ۷ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (21 ديدگاه)

      دمت گرم حرفه دلو میزنی واقعا اگه همه مردم با هم باشن و هر چیزی که گروه میشه باور کنید برای یک هفته نخرن ببین چه بلایی به سر این جماعت دلال و مفسدان اقتصادی میاد . واقعا هر کس میخره به خودش به خانواده به یک ملت و به کشورش خیانت میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. جوان ایرانی

        ۸ اسفند ۱۳۹۱
        سوابق: (203 ديدگاه)

        این روزها که ماشین خیلی گرون شده این کسانی که میرن ماشین میخرند به نظرم پول باد اورده ای از راه غیر شرعی به دست آوردند که حاضر میشن بابت یه ماشین اینقدر پول بپردازند. وگرنه اگر از راه زحمت و حلال پول در می اوردند ینطوری پولاشون رو به باد نمی دادند…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. علیرضا

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هر چی میکشیم از خودمونه وقتی نخریم و پول تو جیب یک مشت از خدا بی خبر نریزیم وقاحتشون بیش تر نمیشه اگر نمی خریدیم فاتحه این گاری سازا تا الان اومده بود و داشتیم خودروی با کیفیت و ارزون سوار میشدیم به خودمون بیایم اخه تاکی!!!!
    […]

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۷ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (87 ديدگاه)

      اره داداش واقعا گل گفتی
      مردم شدن بازیچه
      من دیگه حرفی ندارم-همه هم 100% حرفاتونو گفتید ومنتظرید………………………………

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. امیر

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    خب نمی خرم داداش
    پول مفت نیست که بدم پای آهن قراضه!!! مشکلی داری آقای فروشنده $%#@!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. galardo

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (182 ديدگاه)

    همانطور که مردم ایران به قیمت برنج و مرغ و دلار و………….عادت کردند به قیمت خودرو هم عادت خواهند کرد .
    تو ایران یه جوری شده که 12 میلیون میزارن رو ماشین بعدا 200 هزار تومن از قیمت رو کاهش میدن .:D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن آبادان

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (86 ديدگاه)

    آقای احمدی نژاد باند مافیای خودروسازی گنده تر از اون چیزی هست که بخوای جلوشو بگیری مطمئن یاش این دو خودرو ساز شیره ملت رو تا آخر میکشن شما که هیچ …. هم نمیتونه جلوشونو بگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رضا

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر مردم عزیز ایران به مدت سه ماه دست از خرید بردارند و جنسشان ماند دستشان باد کرد آن وقت قیمت می آید پایین متاسفانه خودمان کرده ایم هرچه قدر قیمت می رود بالاتر زیادتر می خریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    اقای محمود خان شما که دم از قیت ماشین ها راجبش صحبت میکنی اگه جراءت داری برو کارخونه نمایندگی ایران خودرو بهشون بگو چرا قیمت ماشین هارو گرون میکنن! بخدا صدای مردم در اومده با این وضع گرونی؟؟ مگه شما رئیس جهمور این ممکلت نیستید این شما هستید که باید به فکری به راه حلی پیش رو بذارید تا شاید تعرفه ی قیمت ماشین ها کاهش پیدا کنه! سنگ مفت گنجشک هم مفت! اینو گفتم بدونید که حداقل فکری بکنید برای قیمت گذاری تعرفه ی خودروها! به اقای مهدی غضنفری هم بگید تا شاید ایشون هم یه فکری بکنن؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mohsen

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دوستان این صحبتارو اصلا جدی نگیرید
    خودتون بگید
    ب نظرتون این اقای محترم نمیتونس قبله این گرونیا این حرفارو بزنه ؟
    این حرفا فقط ی تبلیغو وعدس واسه انتخاباته اینده همینوبس .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مسی

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (269 ديدگاه)

    ای پادشاه وعده لباس گرم تو، مرا از پای درآورد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهدی

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    الان بعد از یک جلسه… قیمت هارو نهایتش یک میلیون میارن پایین که مردم به تب رازی بشن …قیمت ها باید برگرده به قیمت پارسال …والله من نمیخرم …پراید 8تومن هم زیادشه ….مردم مقاومت کنید ….سحر نزدیک است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نیما

      ۷ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (793 ديدگاه)

      سحر که هیچ
      تو شب موندیم
      برقم نداریم
      چی نزدیک است:)
      باید چشامون به تاریکی عادت کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. Kurosh

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (310 ديدگاه)

    همه چی آرومه؛ من چقدر خوشبختم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کماندار

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    ماشین برا نسل ما شده عقده!!
    یه عده البته دارن و میخرن حلا از راه حق یا ناحق …
    اما اکثر ملت ندارن دیگه!
    دیگه طوری شده که ماشین مثل ملک و املاک یه چیز ارثی میشه و مثل شما تو سال 1400 میگی این پراید مال بابا بزرگمه مدل 76 فرمون هیدرولیکه …تکه تکه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علیرضا

    ۶ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینا دلسوز مردم نیستن
    چون تاونشو خودش مردم میدن
    مهم هم نیس که ماشین گرون شده
    مهم اینکه کسی دیگه نمیخره
    موندن چکار کنن
    حالا این بازی در آوردن که آها مردم بفکرتونیم فشار بهتون اومده
    نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهرداد

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    همین الان رفتم تو سایت ایران خودرو دیدم قیمت 206 رو 1 تومن افزایش داده…یعنی چی آخه…به جای اینکه قیمتارو بیارن پایین میبرن بالا… سر مردم خودمون کلاه میذاریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حمید

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برادران و خواهران ایرانی .من رو پول فروش این پراید 84 زپرتی حساب کردم میخوام بدهی مردم را بدم. تا من خواستم بفروشم همه ایران بسیج شدن قیمت بیاد پایین لطفا صبر کنیددددد!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. siavash

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (101 ديدگاه)

    میترسم به جای اینکه رییس جمهور تعرفه رو برداره خودروسازها رییس جمهورو عوض کنن چون داره به پروپاشون می پیچه!
    زالو رو دیدید وقتی خونو میمکه چاق میشه و میفته!
    دیروز مدیر عامل سایپا استعفا داد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احمد

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تنها راه مبارزه با گرونفروشی ماشین آزاد کردن واردات خودرو به ایرانه،یه مقطع کوچیک امتحان کنید
    نتیجه اش را میبینید،اونوقته که ایرانخودرو وسایپا شروع به فروش اقساطی میکنند،واقعا” یه بار امتحانش کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. رضا

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آیإ واقعا امیدی هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جوان ایرانی

      ۸ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (203 ديدگاه)

      بله که هست. توکلت به خدا باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. مهرداد

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    عزیزان باور نکنین که کسی به فکر مردم و گرفتاریهاشون باشه مگه کی قیمت هارو بالا و پایین میکنه
    آخه چرا نمیخاین قبول کنین که خود دولت تبدیل به یه دلال و مافیای اقتصادی شده کی جرأت داره سوءاستفاده مالی کنه امثال منه بی نوا کارمند که اگه بخام یه وام دو سه میلیونی بگیرم هزاران جور مدرک چک سفته و ضامن میگیرن یا اونکه وابسته به قدرت هستش
    انها همش بازیه که دولت بتونه کسری بودجشو جبران کنه دلار میره بالا طلا میره بالا ماشین و هر چیزی که خود دولت توش دخیله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مجيد

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (124 ديدگاه)

    سلام .
    شاید من خیلی خنگم . اخه قبلا این شرکتهای خودرو سازی مال دولت بودن . اونوقت رییس دولت نمیدونه چیکار میکنن؟؟؟؟
    شایدم اختیار نداره؟؟ یا اخر دوره ریاست برای ایشون شده. شعارپوپولیستی تمام نشده.
    با با خداییش من که خیلی خنگم. ولی یادم میادهزاران شعار داده شده و عمل نشده رو.
    اما راستی خیلی خوشحال شدم فهمیدم انحصاربعضی جا ها ایراد نداره که هیچ خیلی هم سازنده میتونه باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. فرید

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عزیزان واقعادرشگفتم ازاینکه درددنیا بالاترین شخص رئیس جمهوره ولی درایران برای فرمایشات ایشان تره هم خردنمیکنند جای تاسف داره جناب دکتراحمدی تزاد ریاست جمهورمحترم شمافرمودید که خادم مردمید بزرگوارشماسرورماهستید البته اگه این تورم وگرانی رومهارکنیدماجزئدسته سیاسی نیستیم یعنی اگثریت ایرانی ها نیستند اینودرجریان باشید ملت مشکل تورم رو دارن اگراینوچاره اندیشی کنید تمام مشکلات بخودی خودحل خواهد شد زمانه عوض شده که میگفتندایرانی روسیرنگه دار عرب روگشنه درقرن جدید این گفته برعکس شده ملت دادشونه دراومده ودامنگیرتان خواهد شدپس تادیرنشد خواهشمندچاره اندیشی بفرمایید خداوند بشماخیرعنایت بفرماید
    التماس دعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مهدي

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    :-) بسی خندیدم.جدی ؟ ماشینو میخوان ارزون کنن؟ اینو بدونید گربه محض رضای خدا موش نمیگیره. مگه آقای رحیمی در جریان نحوه قیمت گذاری نبود؟ مگه قرار نبود اگه بیشتراز قیمت بازار آزاد فروختن پولش بره به حساب خزانه. حالا چی شد توبه کردن؟ نه بابا.دلشون نسوخته. ملت نتونستن بخرن (نه اینکه نخوان) دیدن دارن ورشکست میشن گفتن یه فیلم بازی کنیم یه کم قیمت ها روبیاریم پایین فروشش بیشتر بشه. آقای احمدی ن‍ژاد هم کار تبلیغاتی خودشو پیش ببره.به قول معروف: مرد از دهنش حرف میزنه. اگه مردش هست تعرفه واردات رو برداره.
    یه حالت دیگه هم داره واون اینه که قلاده ایرانخودرو و سایپارو باز گذاشتن دیدن دارن مردم رو پاره میکنن حالا گفتن جلوشونو بگیریم. داستان این دو تا خودرو ساز مثل کفتاری رو میمونه که تا وقتی شیر نباشه هی جولان میدن وقتی شیر میاد دمشونو میکنن تو کونشون جیغ زنان فرار میکنن.تا دیشب تهدید شدن به حذف عوارض واردات سریع امروز حرف از کاهش 20 درصدی قیمت زدن.
    ملت نخرید. ملت نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. کماندار

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    کدوم قول و حرف اینا تا حلا درست بوده؟
    هرکاری گفتن میکنیم یا در اینده فلان میشه برعکسش شده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. حسین007

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    دولت الان اینقدر از لحاظ مالی تو فشاره که فقط فکر پر کردن جیب خودشه نه حل مشکل مردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مسعود

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    من که فکر میکنم این فیلمشونه رئیس دولت هم داره از آب گل آلود ماهى مى گیره و میخواد خودشو ناجى جلوه بده تا شاید…. مسؤولین خودشون که خودروى ایرانى سوار نمیشن که بخوان دلشون به حال مردم بسوزه این وسط قشر پایین جامعه بیشترین آسیب رو تحمل میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. هادی

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    واقعا برای سایت سانسورچی پدال متاسفم که نظرات من رو – هرچند که مشکلی متوجه اون‌ها نیست – به راحتی هردفعه حذف می‌کند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هادی

      ۸ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (50 ديدگاه)

      الان گذاشتی این بمونه که یعنی ما روشن‌فکریم؟ از فیلتر نترس برادر. همه فیلترشکن دارن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. احسان

    ۷ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اینا همش تبلیغات انتخاباتی هستش تجربه نشون داده وقتی چیزی گرون بشه دیگه پایین نمیاد برید بخرین تا پراید25تومان نشده از ما گفتن بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا