ایستگاه خبر

رنو و پژو دیگر جایی در ایران ندارند

دنیای‌اقتصاد: وزیر صمت در تازه‌ترین اظهار‌نظر خودرویی خود بر فروش اموال و املاک غیرتولیدی خودروسازان تاکید کرده و علاوه بر آن حضور دوباره دو شرکت فرانسوی رنو و پژو را غیرموجه خوانده است.


رضا رحمانی که با خبرگزاری «ایلنا» گفت‌وگوی مفصلی کرده از فروش اموال و املاک غیرتولیدی خودروسازان به‌عنوان سبک‌سازی این دو شرکت یاد کرده و واگذاری سهام آنها به بخش خصوصی را حتمی خوانده است. وی در گفت‌وگوی خود با این خبرگزاری هر چند بر خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا تاکید کرده اما در نهایت عنوان داشته که حالا زمان مناسبی برای واگذاری نیست و اگر خودروسازان با توجه به وضعیت فعلی واگذار شوند به سرنوشت واگذاری‌های قبلی دچار خواهند شد. وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه خودروسازان نباید اموال و املاک غیرتولیدی داشته باشند، اظهار داشته که ما اعلام کردیم این شرکت‌ها اموال و املاک غیرتولیدی نداشته باشند و دلیل ندارد این شرکت‌ها یا زیرمجموعه آنها ملک بخرند، درحالی که مشکل سرمایه در گردش دارند شرکت دیگری تاسیس کنند. وی ادامه داده وقتی بخش خصوصی قطعه‌سازی دارد دیگر لزومی ندارد آنها دوباره چنین واحدی را ایجاد کنند. این دو شرکت آنقدر بزرگ شدند که اکنون مشکلات زیادی را به‌وجود آورده‌اند. رضا رحمانی در ادامه این مصاحبه همچنین عنوان کرده که مجوزهای قانونی واگذاری سهام خودروسازان را از وزارت اقتصاد گرفته‌ایم و هم‌اکنون نیز مشغول سبک‌سازی خودروسازان برای واگذاری هستیم. رضا رحمانی در ادامه مصاحبه خود بر رقابت دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تاکید و اظهار داشته که در آینده ایران‌خودرو و سایپا مجبور هستند چند قطب شوند و باید شرایطی را به‌وجود آوریم که اینها بدون دخالت دولت با هم رقابت کنند؛ اما اظهارات رحمانی در مورد ترک بازار ایران توسط دو شرکت فرانسوی و همچنین احتمال بازگشت دوباره آنها نیز جالب‌توجه است.


رحمانی در ابتدا در پاسخ به این سوال که چه نظری در مورد ارتباط خودروسازان داخلی با غول‌های خارجی این صنعت دارد، عنوان کرده است که در حوزه خودرو یکسری مباحث تکنولوژی مطرح است و ما باید با برخی شرکت‌های پیشرو در این صنعت ارتباط داشته باشیم؛ اما با نگاه برد – برد. وی در این زمینه مثالی زده و اظهار داشته که به‌طور مثال رنو با هر دو خودروساز اصلی ما شریک بود، مشخص است که برای این شرکت هیچ رقابتی ایجاد نمی‌شود. وی ادامه داده که من به آقایان گفتم هر شرکت از یک کشور همکار پیدا کنند، این‌طور یک رقابت سالم ایجاد می‌شود. من حتی این موضوع را به سفیران کشورمان در کشورهای هدف اعلام کردم، البته ما ملاحظات دیگری هم داریم، نباید فراموش کرد شرکت‌های رنو و پژو خیلی بد با ما رفتار کردند، خلاف تعهدات و هرگونه اصول همکاری و بازرگانی، در واقع هیچ شریکی با شریکش اینگونه رفتار نمی‌کرد. رحمانی تاکید کرده که مسوولان این دو شرکت فکر می‌کنند وضعیت همیشه اینگونه خواهد ماند، ما به آنها گفتیم که بروند و دیگر هم برنگردند یعنی اگر تحریم هم برداشته شود اینها جایی ندارند. در دوره قبل با وجود قرارداد ۱۰ ساله با امضای دو رئیس‌جمهور، ترک قرارداد کردند و با اصلاح ساختارها در آینده شریک خارجی بهتری خواهیم داشت.

  • پیشنهاد چهارگانه برای واردات خودرو بدون انتقال ارز


دنیای اقتصاد: واردکنندگان خودرو این روزها همچنان به دنبال لغو ممنوعیت واردات هستند و در جدیدترین اقدام نیز با دولت وارد مکاتبه شده و پیشنهاداتی را در این مورد ارائه داده‌اند.

ازآنجاکه دولت واردات خودرو را به‌عنوان کالایی لوکس در راستای مدیریت منابع ارزی ممنوع کرده، واردکنندگان با پیشنهاد واردات بدون انتقال ارز با دولت وارد مکاتبه شده‌اند تا شاید نظر مثبت تصمیم‌سازان را جلب کنند. آن طور که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرده، این انجمن چهار پیشنهاد را با محوریت واردات خودرو بدون انتقال ارز، به دولت ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه دغدغه دولت برای ممنوعیت واردات خودرو مشکل ارزبری واردات بود، می‌گوید: ما چهار پیشنهاد درخصوص واردات خودرو بدون خروج ارز به دولت ارائه کرده‌ایم تا شرکت‌های واردکننده خودرو به تعطیلی کشیده نشوند.

دادفر نخستین راه برای واردات خودرو بدون خروج ارز را استفاده از سرمایه واردکنندگان در خارج از کشور عنوان کرده، می‌افزاید: شرکت‌های نمایندگی خودروسازان خارجی می‌توانند تجهیزات و امکانات خود را بفروشند و تبدیل به خودرو کنند تا کسب و کارشان فعال شود. دادفر در مورد راه‌حل دوم تاکید می‌کند: راه دوم، استفاده از سرمایه‌های مردمی است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، ایرانی‌هایی که در خارج از کشور صاحب ارز هستند، می‌توانند با ارز خود اقدام به خرید خودرو کرده و در ازای آن ریال دریافت کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اما با بیان اینکه خرید اعتباری از شرکت‌های خودروساز خارجی، سومین راه برای واردات خودرو بدون خروج ارز است، می‌گوید: چنین خودروسازانی قابلیت این را دارند که دو تا سه سال به شرکت‌های نمایندگی داخل کشور، اعتباری خودرو داده و هیچ پولی دریافت نکنند، زیرا به دنبال حفظ بازار خود (در ایران) به هر قیمتی هستند. وی در نهایت، راه‌حل چهارم را استفاده از پول‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها می‌داند. به گفته دادفر، به دولت پیشنهاد شده بخشی از پول‌های دپویی حاصل از صادرات نفت را که به دلیل تحریم در برخی کشورها بلوکه شده، از طریق خودرو به کشور برگردانیم تا کار فعالان حوزه خودرو از ریشه کنده نشود. پیشنهادات ارائه شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو اما با چالش‌های خاص خود مواجه است. به‌عنوان مثال، بانک مرکزی بسیار روی مبدا ارز حساسیت دارد و چون ممکن است ارز استفاده شده برای واردات خودرو، از شفافیت لازم برخوردار نباشد، معلوم نیست این بانک با چنین پیشنهاداتی موافقت کند. نکته دیگر اینجاست که خودروی خارجی در نظر دولت کالایی لوکس به حساب می‌آید و بنابراین در شرایط فعلی شاید چندان انگیزه‌ای برای لغو ممنوعیت آن حتی بدون انتقال ارز، وجود نداشته باشد.

اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود، به موضوع خودروهای دپویی در گمرک اشاره کرده و می‌گوید: نامه‌هایی جداگانه به معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال شده که ضمن آنها درخواست تمدید و تسریع در پیگیری مصوبه ترخیص خودروهای باقیمانده در گمرکات را ارائه کرده‌ایم. دادفر تاکید می‌کند: به‌صورت رسمی مکاتبه و درخواست تمدید ترخیص را کرده‌ایم اما متاسفانه هیچ جوابی به ما داده نشده است.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در حال حاضر تعداد زیادی خودرو به سبب تصمیمی یک‌شبه و ناگهانی، دو سال و نیم است در گمرکات کشور مانده و این موضوع هزینه زیادی برای مالکان آنها ایجاد کرده است؛ همچنین استهلاک این خودروها پس از گذشت دو سال از سال ساخت نیز از سویی دیگر سبب زیان مالکان‌شان شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Genius

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    اگر مملکت عقلانی مدیریت میشد همون سالهای 5-84 که کیاموتورز و هیوندای داشتن با سایپا و کرمان موتور کار میکردند میرفتید سراغ پیمان Joint-Venture با این شرکتهای پیشرو و موردپسند نزد مردم ایران الآن یقینا وضعیت بمراتب بهتری داشتیم تا امروز که علاف و وابسته رنو و پژو هستیم.البته مهم نیست شاید قرار بر این شده من بعد هگزافلوراید اورانیوم سوار بشیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بی نام

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      این آقای دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ظاهرا نمی دونه یا نمی خواد بدونه کشور تو چه وضعیتیه و تحریم یعنی چی. میگه از پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور استفاده کنیم یا ایرانی های خارج از کشور خودرو بخرن و ریال دریافت کنن یا مجبور کردن شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران برای حفظ بازارشون. این آقا اصلا میفهمه چی داره میگه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      من کاری با واردات خودرو ندارم ولی تو کار دولت موندم که خودروهای که در گمرک هستند پولش توسط مردم به شرکت ها پرداخت شد چرا از گمرک ازاد نمیکنن که همه ماشین ها از گمرک به صفر برسه دیگه ماشینی تو گمرک نمونه .هم بازار کمی اروم بشه هم مردمی که پول دادن به ماشینشون برسن.
      دیگه اون ماشینی ک سه سال تو گمرک خوابیده دیگه اونقد بدنه اش تو افتاب و بارون دیده که کیفیتشو از دست داده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بی نام

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    شما به مقاله های ۱۰ سال پیش تو روزنامه های اقتصادی و صنعتی نگاه کنید. دقیقا همین مشکلات مطرح شده منتهی الان شدتش بیشتره. به معنای واقعی این کشور رو به ورطه نابودی کشوندین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      آخه مشکلی که وجود داره، بجز رنو و پژو، خودروساز مطرح دیگه ای نیست
      که بشه باهاش قراردادی بست
      که محصول رده خارجش رو تولید کرد
      که سودش بیشتر باشه
      .
      پس بازم همین پژو و رنو بیخ ریشمون هستن
      البته بهتره بگیم داچیا نه رنو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Genius

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    اگر مملکت عقلانی مدیریت میشد همون سالهای 5-84 که کیاموتورز و هیوندای داشتن با سایپا و کرمان موتور کار میکردند میرفتید سراغ پیمان Joint-Venture با این شرکتهای پیشرو و موردپسند نزد مردم ایران الآن یقینا وضعیت بمراتب بهتری داشتیم تا امروز که علاف و وابسته رنو و پژو هستیم.البته مهم نیست شاید قرار بر این شده من بعد هگزافلوراید اورانیوم سوار بشیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Sajjad

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    این دو خودروساز توی عرصه جهانی هم آنچنان حرفی برای گفتن ندارن ولی محصولاتشون شده آرزوی مردم ما
    بازار ایران شبیه یه گاو شیرده شده
    چه برای لجن های ایرانی که به هموطن های خودشون رحم نمیکنن چه برای خارجی ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmad

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (566 ديدگاه)

      چی میگی عمو برا خودت اگه رنو و پژو تو عرصه جهانی حرفی برا گفتن ندارن پس چطوریه که رنو نهمین خودروساز بزرگ دنیاست گروه پژو سیتروئن دومین خودروساز بزرگ اروپا بعد فولکس واگن هست رنو ِِکلیو دومین خودروی پر فروش اروپا توچند سال متوالی شد پژو 308 جزو 5 خودروی پر فروش اروپاست رنو تو فرمول یک حضور داره برای تیم ردبول موتور میسازه مرسدس بنزهای کلاس a انجین هاش توسط رنو طراحی شده شرکت ورشکسته نیسان در سال 98 توسط رنو نجات پیدا کرد که الان طرفدارهاش براش سر و دست میشکنن دیگه چی بگم برات از پیشرفتهای بزرگ این دو شرکت یه چیزی بگید با عقل و منطق جور در بیاد نه اینکه باعث خنده بشه شما با شرکتهای فرانسوی مشکل شخصی داری چرا برندهای فرانسوی رو بی دلیل میکوبی مشکل از سیاستها و مسئولین ماست نه خودروسازان فرانسوی بعدشم مطمئن باش هر شرکت دیگه ای جای این دو خودروساز بود اوناهم همین بلارو سر ایرانخودرو و سایپا میاوردن کما اینکه کردن مثل هیوندا و کیا و شرکتهای ژاپنی .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. LEWIS HAMILTON (مجید)

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    رنو حیف شد.در این سالها نظارتش بر روند مونتاژ باعث شده بود ماشینی باکیفیت واسه قشر متوسط ( ال ٩٠) داشته باشیم.
    من خودم به شخصه خاطرات بسیار خوبی از رنو دارم. رنو 5 های فرانسوی واقعا مرگ نداشتن و بسیار سخت جون و کم استهلاک بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کوشا

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (220 ديدگاه)

    گفته ایرانیان خارج از کشور ماشین بخرن وارد کنن تا ریال دریافت کنن!!! یا اینو داشته باش:(سومین راه برای واردات خودرو بدون خروج ارز است، می‌گوید: چنین خودروسازانی قابلیت این را دارند که دو تا سه سال به شرکت‌های نمایندگی داخل کشور، اعتباری خودرو داده و هیچ پولی دریافت نکنند، زیرا به دنبال حفظ بازار خود (در ایران) به هر قیمتی هستند!!!) ببین سرنوشتمونو دادیم دست چه اعجوبه هایی!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. کوشا

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (220 ديدگاه)

    اگه قراره خودروسازی واگذار بشه به این آقا چه ربطی داره که رنو و پژو سرمایه گذاری بکنن یا نکنن؟! مگه قرار نیست از اختیار دولت خارج بشن و سرمایه گذاری صورت بگیره این آقا در چه جایگاهی قرار داره که تعیین کنه کی سرمایه گذاری میکنه کی نمیکنه؟! یه جور گفته که انگار تمامی خودرو سازان مطرح دنیا صف بستن که تو ایران سرمایه گذاری کنن مرسدس بنز و آئودی هم زنبیل گذاشتن که تو صف بمونن!!! با این وضعیت سیاسی و اقتصادی که آقایون برامون درست کردن خیلی شانس بیاریم خودروسازای درجه دوم چینی و هندی تو ایران سرمایه گذاری کنن! از این گذشته اگه بالفرض فورد و جنرال موتورز بخوان وارد بازار ایران بشن واکنشتون چی هست؟ یه سری هم هنوز تو ایران هستن که فکر می کنن سرمایه گذاری خارجی ها در ایران به معنای استعمار و نوکری کردن اونا هست و از بد روزگار صداشون هم خیلی بلنده! برنامتون برای اونا چیه؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SS

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      همه ی حرف های این مسئولین پارادوکس هست. خودروسازها قراره خصوصی بشن ولی ما دیگه جایی برای رنو نداریم. خب شما اگه برای شرکت مستقل و خارجی میخوای تعیین تکلیف کنی دیگه وضعیت ایران خودرو و سایپا بعد از خصوصی سازی هم مشخصه
      در زمینه دیگر اون عده ای که نام بردید خیلی هم خوب میدونن استعمار فرقش با سرمایه گذاری و مشارکت چیه. تو زمینه هایی که خواستن حتی به دست و پای کشورهای خارجی هم افتادن که بیان و تکنولوژی یک نسل قبل رو وارد کشور کنن.
      اما در این زمینه چون روی تولید فرغون های داخلی سود میبرن خیلی بیگانه ستیز و معتقد به دانش داخلی هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. morteza

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (279 ديدگاه)

      مشکل ما رو خودمون درست کردیم.زمانی هست که همشهری به همشهری رحم نمیکنه.دوست به دوست مارو میزنه.دوره ای ه که هر کس کوچکترین دریچه ای واسه منفعت خودش داشته باشه فامیل و خانواده که جای خود به هموطن خودش خیانت ویکنه.من در مورد موضوع بدبختی الان ایران خود مردم و مقصر می‌دونم و اول خودمو زیر سوال میبرند.همشهری بساز بفروش آپارتمان درست کرده با قیمت ای 96دوسال ه خونش بفروش نرفته.قیمت می ه به سال99طرف ماشین وارد کرده به قیمت96اتیکت زده به دلار99.من مشکل و از بالا نمی‌بینم من مشکل و از آدمای به اصطلاح پولدار دور و اطراف میبینم که به خاطر میلیاردی شدن حسابشون هر ظلم ی رو انجام میدم و ما هم بیخیال سورنتو بخر یک میلیارد کی به کیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. بهراد

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    یه کلوم بگو نِعععع
    طول کشیده وضع به اینجا برسه ، حالا انتظار دارین با دو سه تا دستور و مصاحبه و مکاتبه همه چی درست شه؟باش تا بیاد
    مردم که میخرن ،راضیم نباشن چرا پس تو صف وایمیستن؟ درست مثل کت شلوار پوش بگو اگه ناراضی هستن پس چرا رای میدن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1326 ديدگاه)

    این مسولین یا تو باغ نیستن یا دهنشان به …باز میشه همین الان فرانسه به یک‌سری دلایل سیاسی جرات کرده تو ایران کار کنند قراره باشه اخرین سوراخ تنفس کشور ببندین دیگه باید برید سراغ تولید پالن الاغ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. MjM

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (718 ديدگاه)

    اره جون خودتون کی رو از پژو بهتر میتونید پیدا کنید! فردا دوباره میرن قرار داد میبندن باهاشون!
    چیزی به اسم خودروسازی نداشته باشیم حتی یه پیچ هم نتونیم سر هم کنیم توخودرو بهتر ازوجود این مافیا ها هست!
    نابودی شما آرزوی ماست همین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Metti

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    حقارت تا چه حد میتونه تو وجود برخی به اصطلاح مسئولان رخنه کنه
    ماشین های ۳۰ سال پیش دوتا برند کل کشور رو تسخیر کرده و الان دارن میگن اون برندا دیگه جایی تو کشور ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (259 ديدگاه)

      اینا مسئولا باید استندآپ کمدین (stand-up comedian) میشدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. Hamid

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر من با این وضعیت خودرو کشور، ورود و مونتاژ ماشینهای روسی مثلا لادا وستا که هم بروزرسانی شده و هم اصطهلاک پایینی دارن، بیشتر جواب بده تا ماشینهای چینی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا