ایستگاه خبر

در سفر با اتوبوس چه بخوریم؟ چه نخوریم؟

رپورتاژ: مسافرانی هستند که همیشه دغدغه اصلی‌شان، تغذیه و خوراکی بین‌راهی در مسافرت با اتوبوس است. معمولا بیشتر مسافران بعد از خرید بلیط اتوبوس، به اولین چیزی که فکر می‌کنند، این است که آیا در این مسافرت هم، ناراحتی‌های شکمی ناشی از تغذیه اشتباه، به سراغ آنها می‌آید و یا سفری راحت را بدون هیچ ناراحتی خواهند داشت. به همین دلیل تغذیه صحیح یکی از نکات بسیاری مهمی است که می‌تواند سفرتان با اتوبوس را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار دهد.


اگر تغذیه‌تان به درستی انجام شود، سفری راحت و بی دغدغه خواهید داشت، در غیر اینصورت، شاید به دلیل ناراحتی‌های شکمی، سفرتان لذت‌بخش نباشد. اما خوشبختانه نکاتی برای پیشگیری از این ناراحتی‌ها که ناشی از تغذیه اشتباه قبل و بعد از سوار شدن به اتوبوس است وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ادامه ‌مطلب همراه‌مان باشید.

 

پرهیز از خوردن حبوبات

حبوباتی مانند: لوبیا، عدس، و …. یکی از بدترین نوع غذاها برای قبل و در حین مسافرت با اتوبوس هستند. حبوبات حاوی قندی به اسم الیگوساکارید هستند که بدن انسان توانایی شکستن و تجزیه آن را به صورت کامل ندارد. این قند می‌تواند باعث نفخ و ناراحتی شکمی (هم برای شما و هم برای مسافر کناری‌تان) شود.

 

پرهیز از خوردن فست فودها و غذاهای چرب و نمکی

شاید وقتی به ترمینال می‌روید، اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند، تعداد زیاد غذاخوری‌هایی باشد که بیشتر، غذاهای چرب و فست‌فود سرو می‌کنند. اما واقعیت این است، این غذاها یکی از بدترین انتخاب‌ها برای سفر با اتوبوس می‌باشند. روغن ناسالم و زیادی که برای درست‌کردن این غذاها استفاده می‌شود، ممکن است در طول سفر باعث شود که دردهای معده و شکمی را تجربه کنید.

از طرفی خوردن غذاهای چرب و نمکی می‌تواند باعث کم‌آبی و تشنگی‌تان در طول سفر شود که در نتیجه آب زیادی خواهید نوشید و مکرر باید در طول سفر به دستشویی بروید. خب قطعا با این اوصاف، لذتی از سفرتان نخواهید برد.

 

بدنتان را پر آب نگهدارید

سعی کنید تا حد امکان، بعد از خرید بلیط اتوبوس و ۲ ساعت قبل از سوارشدن به اتوبوس، از خوردن غذاهای پرنمک و نوشابه‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه که حاوی کافئین هستند، خودداری کنید. چون این خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث تشدید کم‌آبی در بدنتان شده و ادرارآور نیز هستند، در نتیجه باید مرتبا در راه دستشویی باشید. همیشه سعی کنید قبل از سفر، یک بطری آب تهیه کنید و در طول سفر آرام آرام بنوشید.

 

حتی خوراکی های سالم هم می‌توانند باعث ناراحتی‌تان شوند

چون بعضی خوراکی‌ها، از هر نظر سالم هستند، به این معنی نخواهد بود که می‌توانید در خوردن آنها زیاده‌روی کنید. باید با باید‌ها و نبایدهای حساسیت‌های تغذیه‌ای خودتان آشنا شده باشید. بعضی از افراد معده حساس‌تری دارند  و با بیشتر خوراکی‌ها قبل از سفر و یا در حین سفر با اتوبوس، ناراحت می‌شوند. بعضی از افراد هم، معده حساسی ندارند و طی سفر مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

اما جدای از داشتن معده حساس، زیاده‌روی در هر نوع غذایی می‌تواند سفرتان را با ناراحتی همراه کند. بنابراین همیشه به اندازه غذا بخورید و از خوردن غذاهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، نیز پرهیز کنید.

 

حالا سوال این است که چه چیزهایی می توانیم در طی سفرمان با اتوبوس بخوریم؟ خب قبل از جواب به این سوال اجازه دهید به این مورد هم اشاره کنیم که سفر با معده خالی هم می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود. بنابراین بعد از خرید بلیط اتوبوس، باید قبل از سفرتان و یا در طی سفرتان، چیزی بخورید. خوراکی‌های زیر می‌تواند به شما در این زمینه کمک زیادی کند.

چه خوراکی‌هایی می‌توانیم بخوریم

میوه‌های کم فیبر، گوشت کم‌چرب، آجیل کم‌نمک یا بدون نمک، ساندویچ سیب‌زمینی و تخم‌مرغ آب‌پز، ماهی تن، کوئینا، اسموتی‌ها و ب نوشیدنی‌هایی مانند آب و یا چای گیاهی، میوه‌های خشک، بیسکویت‌ها، شکلات و دیگر موادغذایی که هم با معده و دستگاه گوارش‌تان سازگار باشد، هم اینکه پرنمک و چرب  و دیر هضم نباشند، انتخاب‌های مناسبی برای تغذیه در سفر با اتوبوس هستند.

اگر به غذاها و یا خوراکی‌های ترمینال، حساس هستید، می‌توانید خودتان در خانه یک ساندویچ نون‌پنیر سبزی و یا هر خوراکی سبک دیگری که دوست دارید، درست کنید و در اتوبوس میل کنید.

به‌طور‌کلی می‌توان گفت که اگر قصد مسافرت با اتوبوس را دارید، باید خوراکی‌ها و غذاهایی که به آنها حساس هستید را در طول سفر، میل نکنید. علاوه بر این خوراکی‌هایی که احتمال دل‌پیچه و اسهال و استفراغ را افزایش می‌دهند، مانند: خوراکی‌های چرب و نفخ‌آور، خوراکی‌های ترش و تند و …. مناسب سفر نیستند.

قطعا خرید بلیط اتوبوس و مسافرت با اتوبوس‌های پیشرفته امروزی برای هر کسی می‌تواند خاطره‌انگیز باشد، اما اگر مسافر انتخاب‌های درستی برای خوراکی بین‌راهی‌اش و یا قبل از مسافرتش نداشته باشد، سفرش با درد و ناراحتی همراه خواهد بود. بنابراین رعایت تمامی موارد به شما کمک خواهد کرد تا سفر لذت‌بخش‌تر و راحت‌تری را داشته باشید.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا