ایستگاه خبر

شمارش معکوس آغاز استانداردهای جدید خودرویی

خودروسازان کمتر از ۶۰ روز فرصت دارند تا از ابتدای دی‌ماه بزرگ‌ترین پروژه استاندارد خودرویی یعنی مرحله سوم طرح «استانداردهای ۸۵‌ گانه خودرویی» را اجرایی کنند. اسفند سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است.


این موضوع بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت. بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی‌ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی و پس‌ازآن تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شد. در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی‌ماه ۱۳۹۶، تولید ۲۵ خودرو سواری و سنگین جاده‌ای متوقف شد. در مرحله دوم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی اما خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد و سه خودروی جدید نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند. در نهایت پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر تحقق استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷، اعتراضات مختلفی در ارتباط با برخی از این استانداردها مطرح شد.

در واکنش به این اعتراضات، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد این سازمان بر موضع خویش درباره زمان‌بندی اجرای استانداردهای خودرویی تأکید دارد. وی تأکید کرد بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند. در نهایت باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی‌ماه سال جاری به عنوان فاز سوم اجرای این استانداردها خواهد بود.

  • خودروهای بورگوارد در انتظار ترخیص از گمرک


واردکننده خودروهای بورگوارد به مشتریان خود اطلاع داد که به‌رغم واردات این خودروها در گمرک ایران همچنان اجازه ترخیص آن‌ها را ندارد. شرکت کیان موتور وارنا اعلام کرد: خودروهای بورگوارد BX۷ و BX۵ که با اخذ تمام مجوزهای قانونی پیش‌فروش و به گمرکات کشور وارد شده‌اند، بیش از ۴ ماه است که در انتظار رفع ممنوعیت واردات خودرو و ترخیص جهت تحویل به خریداران هستند.

شرکت کیان موتور وارنا، نماینده انحصاری واردات محصولات بورگوارد آلمان در ایران است که از اسفندماه ۹۶ اقدام به ثبت‌نام و پیش‌فروش دو محصول بورگوارد BX۷ و بورگوارد BX۵ کرد. تا پیش از وضع ممنوعیت جدید بر واردات خودرو در ابتدای تیرماه ۹۷، بخشی از مشتریان این شرکت خودروهای پلاک شده خود را تحویل گرفتند و فرآیند ترخیص برای سایر خودروها نیز در حال پیگیری بوده که به دنبال ممنوعیت واردات انواع خودرو سواری، متوقف شده است. خریداران خودروهای بورگوارد، بخشی از مالکان بیش از ۱۴ هزار دستگاه خودرویی هستند که به گفته دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو در گمرکات کشور در انتظار مجوز برای ترخیص هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۱۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (856 ديدگاه)

    بزرگترین پروژه استاندارد خودرو یا بزرگترین پروژه گرون سازی خودرو اون موقعه که تحریم نبود استاندارد سازی نکردین حالا این فقط برای افزایش قیمت خودرو نه چیز دیگه ببین کی گفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    استاندارد های جدید چیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Danial

    ۱۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (466 ديدگاه)

    من همیشه برام ی سوال بوده که چجوریه من که پراید 83 انژکتوری دارم وقتی میرم برای گرفتن معاینه فنی در کنار من ماشین های سال 92 یا حداقل بالاتر از 90 هم هستن نه تنها پراید میبینم 206 سمند و کل ماشین های داخلی میان و با همون استانداردی که من معاینه میشم اون ها هم معاینه میشن و هر دو هم بدون مشکل قبول میشیم سوال من اینکه آیا شرایط من باید با اونها یکی باشه مگه تو این 10 سال تفاوت تغییراتی ایجاد نشده که من تست آلایندگی پراید 91 همسایمون رو که نگاه میکنم میبینم از تست من ضعیف تره اون هم عین من به ماشین اهمیت میده و نکهداری خوبی داره ینی هیچ تغییراتی نیست که نیست.
    یا شاید هم تست اونا با من فرق میکنه.
    ینی فرضاً پراید از سال 83 به بعد که انژکتوری شده دیگه تغییری تو سیستم و آلایندگیش نشده. !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۱۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    تست معاینه فنی هم یه چیزیه برا پول گرفتن. پرایدمون مدل 93. 6 ماه بعد از گرفتن ماشین یه قطعش خراب شد. از اون وقت تا حالا نتونستیم قطعشو جایی پیدا کنیم و همیه چراغ چک روشنه. الام چند وقته که مصرف سوخت به شدت رفته بالا و موقع معاینه فنی طرف ازمون 20 تومن بیشتر پول گرفت یه حرکت زد تست الایندگی اوکی شد بعد به ما معاینه فنی داد!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. metti

    ۱۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (110 ديدگاه)

    همونطور که موتورسیکلتاشونو استاندارد سازی کردن اینارو هم استاندارد بندازی میکنن ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Omid

    ۱۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (186 ديدگاه)

    استاندارد بودن تو ایران مفهومی نداره ، وقتی سمند به اصطلاح خودروی ملی تو تست تصادفی که برنامه مستند ریپورتاژ از شبکه منوتو تهیه کرده بود فقط یک ستاره ، اونم با ارفاق و البته نسخه صادراتیش ، از موسسه تچم بدست آورد ، حالا پراید ایکس صدو وایکس دویست که تیبا و ساینا رو شامل میشه و بقیه لگن های داخلی پیشکش!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مجتبی

    ۱۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اینافکر میکنن که مردم گوشاشون مخملیه میخواین گرون کنید گرون کنید دیگه این کلک وحقه ها چیه استاندارد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا