ایستگاه خبر

شوک بنزینی و رفتار بازار خودرو

سرانجام بنزین در کشور ما دوباره سهمیه‌بندی و البته گران شد. موضوعی که بارها دولت آن را انکار می‌کرد و حتی سهمیه‌بندی احتمالی را با شیب ملایم، به تدریج و همراه با اطلاع قبلی به مردم می‌دانست اما در نهایت هیچ کدام از این موارد رعایت نشد تا این بار، این تغییرات همچون شوکی عظیم به مردم وارد شوند.

آیا افزایش قیمت سوخت به صلاح است؟
دو دسته نظرات کارشناسی موافق و مخالف این موضوع وجود دارد. طبیعی است که موافقان از کاهش مصرف سوخت، صرفه جویی اقتصادی، کاهش قاچاق سوخت، رفع موضعی مشکلات تولید بنزین در پالایشگاهها و احتمالا کاهش آلودگی و ترافیک به عنوان عمده دلایل موافقت خود از از افزایش نرخ سوخت یاد نمایند. مخالفان با توجه به مشکلات اقتصادی فعلی و وضعیت معیشتی سخت مردم، یارانه سوخت را وظیفه دولت برای تثبیت حداقل‌های زندگی مردم و جلوگیری از تورم و افزایش قیمت‌ها می‌دانند. با افزایش قیمت سوخت به طور منطقی شاهد افزایش بسیاری از قیمت‌های وابسته به حمل و نقل خواهیم بود. سفرهای تفریحی و توریستی نیز کاهش خواهد یافت و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم گرانی حمل و نقل به زودی روی خود را نمایان خواهد ساخت.

کارت سوخت: آزمون و خطای دوباره
وزارت نفت، در ابتدای دولت فعلی طرح پرهزینه و البته ساختاریافته کارت سوخت را که برای پیشگیری از قاچاق سوخت اجرایی شده بود به طور کامل کنار گذاشت و از این راه کمک فراوانی به احیای قاچاق سوخت به کشورهای همسایه و از دست رفتن ثروت ملی نمود. اکنون که این طرح مجددا بازگشته باید با مسببان زیان های ملی کلان و تصمیصم گیران این حوزه نیز برخورد شود تا بیش از این مردم را با اقدامات غیر کارشناسی و یا احتمالا با شائبه سودهای شخصی آزار ندهند.

رفتار بازار خودرو
با توجه به اینکه قیمت سوخت گاز (CNG) ثابت مانده و بنابراین فاصله آن با نرخ بنزین بیش از پیش شده، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای استفاده از این خودروها نیز افزایش یابد. با توجه به رخداد بنزینی و شرایط خاص تولید خودرو در کشور (افت تیراژ به دلیل اتفاقات ناشی از تحریم) و همچنین اوضاع ناپایدار معاملات خودرو، می‌توان سناریو‌های مختلفی را در مورد آینده بازار خودروی کشور (پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین) پیش‌بینی کرد.سناریوی نخست، افزایش قیمت خودروهای کم‌مصرف و احتمال کاهش قیمت پرمصرف‌ها است و سناریوی دوم نیز به رشد قیمت خودروهای دوگانه‌سوز مربوط می‌شود. این دو سناریو البته می‌تواند توامان نیز رخ بدهد، به نحوی که کم‌مصرف‌ها و دوگانه‌سوزها همزمان با یکدیگر افزایش تقاضا و قیمت را تجربه کنند.
در نهایت سناریوی سوم نیز اثرپذیری اندک بازار خودرو از ماجرای بنزین است، به نحوی که طبق آن، منحنی تقاضا و قیمت چندان متاثر از سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین نخواهد شد.
در تجربه قبلی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین نیز دوگانه‌سوزها با اقبال عمومی مواجه شدند، هرچند در ادامه به دلیل مشکلات و چالش‌هایی مانند کمبود جایگاه‌های سوخت گاز و پراکندگی نامناسب در سطح کشور و همچنین مشکلات فنی این خودروها، استقبال از آنها کاهش یافت. اتفاقا مساله‌ای که از احتمال رخ دادن سناریوی دوم در سطحی وسیع می‌کاهد، همین مشکلات هستند. در حال حاضر هنوز هم جایگاه‌های سوخت گاز از تعداد و پراکندگی لازم برخوردار نیستند و مشکلات فنی دوگانه‌سوزها نیز تقریبا سرجایشان است، بنابراین این مسائل می‌تواند مانعی باشد برای به اجرا درآمدن سناریوی دوم. هرچه هست، اگر قرار بر افزایش تقاضا برای دوگانه‌سوزها باشد، قیمت آنها به خصوص در مقایسه با مدل‌های بنزینی بالا خواهد رفت، مخصوصا اینکه تیراژشان بسیار افت کرده است. طبعا اگر خودروسازان نتوانند تولید دوگانه‌سوزها را با تقاضای احتمالی تطبیق دهند، افزایش قیمت بیشتری در بازار این محصولات رخ خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. the notorious critic

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    هیییییی.زندگی.??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (2026 ديدگاه)

      این رویکرد دولت نشان داد که این دولت و آن دولت و دولت های اینده باهم فرقی ندارند و دروغ گفتن هم از خوردن اب برای دولت هم راحتتر هست.
      قطعا و بی شک آه مردم روزی بدجور دامان آنها رو خواهد گرفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. JDM

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    دیگه آخراشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (3680 ديدگاه)

      فعلا که انگار دیگه آخرای ماست نه اینا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. the notorious critic

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    بنزین 3تومنی رو جای نوشیدنی(یا شراب شیراز)باید گزاشت جلوی مهمون.نه اینکه بریزی توی باک ماشین های آشعال داخلی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. morteza

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (277 ديدگاه)

    سناریوی چهارم
    تلاش برای خروج مصرانه ارزانترین های سای پا و ویرانخودرو (پژو405و پراید)که عموما گزینه ی اصلی افراد برای خرید هستند و عموما نوع گازسوز آن مد نظر افراد است.(فاقد جایگزین خاص و گازسوز و هم قیمت)برای اجبار استفاده از بنزین و ایجاد درآمد برای کشور.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نوید جهرمی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3680 ديدگاه)

    این که بنزین از آب ارزونتره درست. اینم که بالاخره باید به نرخ جهانی نزدیک تر میشد صحیح. اما نحوه عملکرد و زمان اجراش افتضاح بود.
    میتونستن اینا از همون زمانی که اعلام کردن کارت سوخت رو میخوان وارد چرخه کنن، برنامه ریزی کنن که تا فلان مبلغ، ماهیانه مثلا 30 یا 50 تومان برای هرلیتر، بنزین گرون میشه. اینجور شوک کمتری به ما وارد میشد.
    میگفتن تا فلان تاریخ این برنامه رو داریم، هر کس میخواد ماشینش دوگانه کنه، بنزین ذخیره کنه تو خونه ش یا هر گلی که میخواد به سر بگیره، برنامه ما در فلان تاریخ اینه. نه این که شب بخوابی صب بیدار شی ببینی همه چی عوض شده. اگر بعضی ممالک بنزین گرون شه، فقط بنزین گرون میشه. نه که همه اجناس گرون شه. مام از فردا باید شاهد گرونی باشیم.
    بدتر این که هم وزیرش هم سخنگوی دولت توی دورین جلو چش مردم دروغ میگن بهت.
    بنزین رو میخوان گرون کنن. اصلا قیمتشو جهانی بزارن. اما حقوق مردم رو هم جهانی بدن. ما مشکل گرونی همیشه از وقتی دنیا اومدم داشتیم. اما مشکل بزرگتر قدرت خریده که هر سال داره میاد پایین تر. وگرنه قشر مرفه که این چیزا براش مهم نیست.فقط شاید تفریحاتش کمتر شه. ما زندگیمون کمتر میشه تفریح که پیشکش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (599 ديدگاه)

    هیچوقت باور نکنید این به ظاهر افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی، بخاطر ساماندهی مصرف سوخت باشه…. حالا بعد ملی شدن اینترنت و کره شمالی شدنمون، میفهمید تو چه باتلاقی به دنیا اومدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. هادی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (458 ديدگاه)

    این طرح خوبه طرف ماشین هشت سیلندر خارجی میندازه زیر پاش از جیب من میریزه مفت تو ماشینش بهتر به شرطی پولی که در میاد بدن به مردم منی که زیاد ماشین در نمیارم خیلی بهتره
    ولی بدیش اینه که سیستم حمل نقل مضخرف ما باعث اذیت آزار میشه
    و گرانی به وجود میاد
    به اسنپ ها هم باید سهمیه بدن چون خیلی راحت ما اسنپ استفاده میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (599 ديدگاه)

    تو نت فقط میشه یه سری از سایتهای ایرانی رو باز کرد…. حتی تو قسمت جستجو نمیشه چیزی سرچ کرد
    از همین الان مشخصه اینترنت ملی یعنی چی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سجادی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (233 ديدگاه)

    استراتژیه مردم باید فقیر باشند. در ضمن دیگه دو سه روز تعطیلات فوت.. نمیتونن بزنن برن شمال که به.. دهن کجی کرده باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Sobat

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (34 ديدگاه)

    درسته که قیمت بنزین نسبت به قیمت جهانی غیر منطقی بودو باید گرون میشد. ولی زمان درستی نبود برای گرونی.
    اگر بنزین و خیلی چیزهای دیگه رو گرون میکنن باید ماشین رو ارزون ومثل خیلی کشورهای دیگه به قسط های چند ساله و یا حتی خونه رو با اقساط 20-30ساله بفروشند تا مردم بتونن راحت بخرند نه که بعد 30 سال بتونن خونه بخرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نویدی

      ۲۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (409 ديدگاه)

      توی ایران زندگی میکنی؟!
      این حرفا چیه؟ما چیمون جهانیه که قیمت بنزین باید جهانی و گرون بشه؟
      اون کشوری که بنزینش گرونه اولا تورمش زیر 2 درصده و گرونیه بنزین روی قیمت بقیه اجناس هیچ تاثیری نمیذاره،دوما پر از ماشینای برقی و کم مصرفه.
      قیمت بنزین هم در بازارهای جهانی متناسب با حقوق و درآمد مردمه.
      اگر مصرف سوخت توی کشور بالاس بخاطر خودروهای بی کیفیت و از رده خارجه که صدی 12 لیتر بنزین مصرف میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهراد

      ۲۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (537 ديدگاه)

      باشه شما راضی هستی گرون بشه،ولی بدون همین بنزین گرون هیچ تغییر کیفیتی توش نداشته فقط به بعضی ها زعفران کمتر زدن اسمشو گذاشتن یورو ۵.
      دوستی میگه اگر این پولو به مردم بدن خوبه،
      بابا یارانه اولش چقد بود؟از اون زمان قیمت گوشت و شیر و روغن و برنج چقدر تغییر کرده؟یارانه الانت چقدره؟
      شاید الان مثلا ١٨٠ هزار تومن برات پول باشه،ولی مطمئنا یه سال بعد پول تو جیبی یه هفته ی بچتم نمیشه.منت هم میزارن که این هزینه رو با هزار بد بختی بهت میدن و باید ازشون ممنون باشی.و ما معمولا اولش جو گیر میشیم قبول میکنیم ولی میفهمیم چقدر به ما … شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. رضا

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اولا سلام.دوما گرونی بنزین اگر باعث گرونی اجناس دیگه نشه(که میشه) برای کسی که ماشین رو برای استفاده شخصی داره و ماشینش ترکیبی 9تا بسوزونه و ماهانه 2000کیلومتر راه بره ماهانه(با سهمیه و آزاد) 450 هزار تومن هزینه بنزینش میشه. که خب هزینه چشم گیریه.
    اما مسئله اینجاست که این نوع گرونی هارو قبلا چندین بار تجربه کردیم اما صدای هیچ کس درنیومده…خونه.ماشین.لوازم خونگی.خوراک

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (8 ديدگاه)

      البته میشه 540 هزار تومان

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احمد

        ۲۷ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (124 ديدگاه)

        رضا درست گفت
        60 لیتر رو با بنزین 1500 حساب کرد، بقیش رو با 3000 تومنی…..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  12. the notorious critic

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    ………………….این جای خالی حرفیه که هیچکس جروزه گفتنش رو نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیرحسین بشیرفرهمند

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (74 ديدگاه)

    نه بلدند ، نه میخواهند ، نه میتوانند ، نه میگذارند نه میشود ، اما نکته مثبت ، نه میمانند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. روژیار

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    وقتی آدم خوب فکر میکنه یاد دور موفقی میوفته که در این چند ساله دولتها به سر مردم هرچی خواستن کردن هیچکدوم هم ذره ای با دیگری فرق نداشته همشون دور اول رو حرف های قشنگ میزدن و تا میتونستن کنترل کردن تورم رو بعد دوره ی دوم تورم نجومی اینطوری بوده که سر مردم رو شیره مالیدن مردمی مشغول بدبختی و دولتی مشغول فساد فقط نمیدونم تا کی میتونه ادامه داشته باشه من از اینجا میرم اگه یک روز از عمرم هم که شده آره گاهی وقتها فرار رو بر قرار باید ترجیح داد حتی اگه رفته باشم عراق از این خراب شده بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مسعود

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (221 ديدگاه)

    قیمت بنزین با ترکیه مقایسه میشه، متوسط مصرف بنزین با آلمان، ولی صنعت خودرو و راهسازی و دستمزد و نرخ بیکاری و ده ها مورد دیگه جیزه و با هیشکی نباید مقایسه ش کرد. تازه این وضعیتی هم که داریم باید شاکر باشیم و نسبت به عهد بوق خیلی پیشرفت کردیم. نسبت به اون زمان دنیا عقبگرد داشته ولی این ماییم که با سرعت نور پیشرفت کردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سعيد

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینترنت ملی !!!! سهمیه بنزین!!! یارانه!!! سهام عدالت !!!! ….کارت ملی هوش مند…. که نهایت هوشش در اینه که واسه ادارات مختلف باید بره زیره دستگاه کپی …..!!!
    بهترین گزینه فرار از این خرابشده هست.. .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. علی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (24 ديدگاه)

    این نیز بگذرد و مردم همچنان عادت کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. MehdiTurbo

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1900 ديدگاه)

    شما فقط کافیه یه مطالعه راجب کشورایی که بنزین ملی دارند و منابع دارند بکنید و میفهمید اصن خیلی حرفایی که زدید اشتباه و اصل کار چجوری باید باشه یه نگاه به کشورای خاورمیانه که دورم نیستند بکنید و زندگی اونا و مردم اونا ما نه تنها باید قیمتمون خیلی پایین تر از بنزین جهانی باشه بلکه قیمت خودرو هم جهانی باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. میلااااا

    ۲۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من یک سوال واقعا از این مسئولین رده بالا دارم من یک کارمندبودم که بعد از کار با پراید سال 88 تا ساعت 12 شب تاکسی کار میکردم ولی با گفتن افزایش قیمت بنزین ریس عوضی این شرکت ، منی که 16 سال سابقه کار دارم و بعضی از همکارانم را اخراج کرد چون هزینه زیاده حالا منی که با وجود بیماری چه طوری باید هزینه هامو در بیاره . خدا ازشون نگذره
    به خدا قسم هر روز ارزو میکنم دیگر بیدار نشم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مسعود

    ۳۰ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنزین رو گرون تر کنید ولی سهمیه بندی نکنید بعدش هم کرایه ماشین و قیمت ها را هم بالا ببرید چرا کرایه ها و قیمت ها کنه ولی بنزین گرون خب نقل انتقال کاهش پیدا می کنه کسی هم قیمت رو بالا ببره برخورد می شه خب مردم چه کار کنند با این همه ضرر که دیدن مردم هم کوتاه نمی آن یا اختشاش می کنن یا اعتراض و یا کار نمی کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. بهنام

    ۳۰ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا همیشه قیمت بنزین با بقیه دنیا مقایسه میشه چرا درامد و حقوق مقایسه نمیشه؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. یاس ی

    ۲ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    نویسده میگه جایگاههای سوخت گاز کم هستش و پراکنده. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ببخشید در تمام استان پهناور سیستان و بلوچستان فقط یک جایگاه گاز وجود داره که در ایرانشهرواقع شده. ایرانشهر مرکز جغرافیایی استان هستش و فاصله اون تا چابهار 340 و تا زاهدان که مرکز استانه 320 کیلومتر. حالا ما حساب کنید ما چی بگیم ؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا