ایستگاه خبر

شک و تردیدهای خرید تیبا

رپورتاژ: محال است به فکر خرید خودرو باشیم و چند مدل را با یکدیگر مقایسه نکنیم. صفر بخریم یا دست دوم؟ صفر این مدل را بخریم یا دست دوم آن مدل؟ این‌ها دو سؤال از چندین سؤالی است که بیشتر از همه فکرمان را مشغول می‌کند. احتمالاً اگر پولی زیر ۳۰ میلیون تومان داشته باشید، به خرید تیبا صفر از نوع صندوق‌دار یا هاچ‌بک، ۲۰۶ کارکرده، ریو کارکرده و پژو پارس کارکرده فکر کرده‌اید و از سایت‌هایی مانند سایت دیوار، قیمت‌های مختلف خرید تیبا صندوق‌دار صفر و سایر خودروهایی را که با این میزان پول می‌توان صاحب شد، با هم مقایسه کرده‌اید. اما تفاوت هر کدام از این خودروها در چیست و محل اصلی تردید کجاست؟ در ادامه به مقایسه تیبا صفر با پژو پارس و ریو خواهیم پرداخت.

تیبا یا پارس؟

برای عده‌ای مهم نیست خودرو صفر باشد یا دست دوم، تنها کیفیت ساخت و عمر بالای خودرو حائز اهمیت زیاد است. ابتدا پژو پارس کارکرده و تیبا صندوق‌دار صفر را با هم می‌سنجیم. پژو پارس از نظر قدرت موتور از تیبا قوی‌تری است، اما وقتی پای کارکرده و نو وسط می‌آید، باید کمی دقت بیشتری به خرج داد. قدرت موتور یک پارس کارکرده با تیبا صفر در حد برابری قرار دارد، چه‌بسا تیبا قدرت موتور بهتری داشته باشد، آن هم به دلیل آکبند بودن. به‌عنوان‌مثال در سایت دیوار با پولی حدود ۲۶ تا ۲۷ میلیون تومان که قیمت خرید تیبا صندوق‌دار صفر است، می‌توان یک پژو پارس مدل سال ۱۳۸۸ با ۱۳۰ هزار کیلومتر کارکرد خرید. قاعدتاً خودرویی که ۹ سال از عمر آن می‌‌گذرد، کیفیت یکسانی با خودروی صفر کیلومتر ندارد. از نظر شتاب، تیبا ۱۳.۵ ثانیه را به خود اختصاص داده اما پژو پارس دوگانه‌سوز در رقم ۱۱ ثانیه مانده است. شاید جالب باشد اگر بدانید تیبا از پارس سرعت بیشتری دارد. رقم تیبا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و رقم پارس ۱۹۰ کیلومتر است. همچنین تیبا از نظر فنی تجهیزات بیشتری نسبت به پارس دارد، تجهیزاتی اعم از فرمان هیدرولیک، ساعت دیجیتال و کمربند ایمنی مجهز به سیستم کشنده. نکته آخر در خصوص مقایسه این دو خودرو، مصرف کمتر تیبا نسبت به پژو پارس و هزینه نگهداری پایین‌تر آن نسبت به این خودرو است.

ریو یا تیبا؟

حالا به این سؤال می‌رسیم. ریو کارکرده یا تیبا صفر؟

تیبا صندوق‌دار نسبت به ریو سرعت و شتاب بیشتری دارد و درعین‌حال وزن آن از ریو کمتر است. حجم باک دو خودرو نیز حدوداً رقم برابری دارد. ریو در بازار در دو مدل مونتاژ شده سایپا و تولید کره جنوبی موجود است. کاربران شبکه‌های اجتماعی در خصوص تفاوت قدرت موتور این دو خودرو می‌گویند به طرز شگفت‌آوری تیبا هاچ‌بک و صندوق‌دار در مقایسه با ریو قدرت موتور بیشتری دارد. همچنین از نظر خدمات پس از فروش، تیبا به‌مراتب بالاتر از ریو رضایت صاحبانش را کسب کرده است، به‌خصوص درزمینهٔ در دسترس بودن قطعات.

بنابراین به نظر می‌رسد، خرید تیبا صندوق‌دار صفر نسبت به مدل‌های کارکرده ریو و پارس گزینه معقول‌تری باشد. سایت دیوار انواع تیبای صندوق‌دار صفر یا در حد نو در مدل‌ها و شرایط مختلف اعم از اقساطی، تحویل فوری، زیر قیمت بازار و … را در آگهی‌های مختلف نشان می‌دهد و شما می‌توانید با چند کلیک از همه این جزئیات باخبر شوید.

منبع: ویرلن

پایان رپورتاژ آگهی

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Genius

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    من تیبا2 داشتم 206 و لوگان هم داشتم به جرات میگم تو رنج ماشین های زیر 30 میلیون بازار ایران هیچ کدومشون تیبا بالاخص تیبا هاچبک فول نمیشن.قیافه آنچنان خاصی نداره شاید آپشن ها و قدرت و چالاکی موتورش هم به گردپای تیپ5 و L-90 نرسه اما قطعا از تیپ2 بهتر و کم خرجتر محسوب میشه.باهاش مدارا کنی و بهش برسی ده برابر پراید بهت لذت رانندگی میده با قیمتی نه چندان متفاوت از پراید.
    پ.ن:متاسفانه امروز سایپا رسما تیبا رو وارد باشگاه 30 میلیونی ها کرد و الفاتحه…

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۲۴ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (9 ديدگاه)

      با این اوضاع قیمت ها تیبا خیلی ارزش خرید داره، 40 میییلییییون ارزان تر از پژو 30 سال پیش و 6 میلیون گران تر از پراید 30 سال پیش هست، تیبا کم مصرف و پرشتاب هست و سیستم تعلیق نرمی داره.

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. علیرضا

      ۳۱ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (22 ديدگاه)

      1- اتاق بیضی شکل( تخم مرغی) مثل 206 که اینی رو افزایش میده 2-سیستم تعلیق بسیار نرم ریو که تیبا داره و عملکرد خوبی نسبت به پراید و پژو 29 سال پیش داره 3- کم خرج و کم مصرف بودن موتور 1500 تیبا مثل سیلو و ریو 4- هندلینگ و پایداری بهتر از پراید بدلیل اختلاف زاویه چرخ های محور عقب( مثل چرخ های عقب 405) 5- سیستم کولر و بخاری کارآمد و قوی تر از پراید 6- سیستم ترمز ریو و یکسان بودن لنت ریو و تیبا و صندلی های ریو که تیبا هم داره 4 حالته. با این اوضاع قیمت ها تیبا ارزش خرید بالایی داره چون 40 میلیون از پژوسمند ارزان تر و 7 میلیون از پراید گرانتر، در ضمن از مدل 97 به بالا سایپا موتور و گیربکس ساینا و تیبا رو بهینه کرده به nd2 که 8 اسب قدرت بیشتر و گیربکس عملکرد نرم تری دارد.

      موافقم 9
      مخالفم 3
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    پدال دمت گرم رپرتاژ آگهی پخش میکنی تو این شرایط که همه حالشون گرفتست ، دِ آخه رپرتاژتم حالِ آدمو بدتر میکنه (( تیبا ? ، خودرو ملی )).

    دهه ۶۰ تیا خوب یادشونه وقتی آگهی پخش میکرد تلویزیون با لذت تمام خانواده میدیدن و بحث هم میکردن در مورد آگهی تلویزیونی که عجب آگهی باحالی و از این جور حرفها ، اما حالا آگهیا شده تبلیغ آفتابه لگن گوشکوب ، کفش یا جوراب پنگوئن (( خیلی باحاله ، خانومه میاد پنگوئن پنگوئن میکنه ولی آخرش مجبوری بپورسی پنگوئن چیه که این خانومه میگه ، بعد کلی پرس و جو میفهمی این همون ساپورت یا جوراب شلوارکه فقط خانومه بیچاره نمیدونه از چه راهی نشون بده اینو ، تحت هر شرایطی خودمو جای این خانومه میزارم بهش حق میدم ، عزیزم اون جوراب شلوارکو بکن پای پنگوئن بیارش جلو دوربین همه میفهمن تبلیغ چیه و با محصولاتت آشنا میشن ، دیگه چرا خانوم بیچاره رو میاری برای این تبلیغ که از فرمول نسبیت انیشتین هم سخت تره اثبات کردن جوراب تو صدا سیما ، کسی هم منقلب نمیشه .)) .

    موافقم 0
    مخالفم 13
    1. Turk Car

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودت فهمیدی چی نوشتی؟!!!!!
      در مورد ماشین هست این نوشته
      یه بار بخون متن رو !!!!!!!!!!!!!

      موافقم 7
      مخالفم 0
  3. John

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (214 ديدگاه)

    یعنی پدال الآن پول گرفته از سایپا که این اراجیفشونو منتشر کنه ؟؟؟!!! ?

    موافقم 8
    مخالفم 0
  4. نیما

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تیبا خیلی خوبه ها هم شاسی بلنده هم ماشین کف خواب
    وقتی کسی سوار نیست ارتفاعش به اس یو وی میخوره
    دو نفرم پشت سوار باشن میشه ماشین کف خواب :))))))))))))))))))))))))))))))
    عکس دوم ارتفاع ماشین نابودم کرد
    با تسلا مدل ایکس مقایسه کنین فقط :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
    http://s8.picofile.com/file/8330107526/Tesla_Model_X_2017_1024_0a.jpg

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. کوروش

      ۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (22 ديدگاه)

      وقتی سایپا میگه تیبا و ساینا با افزایش تولید جایگزین پراید عهد بوق میشه و شما هم از استهلاک و مصرف سوخت بالای محصولات ایران خودرو خبر داری ناچاری یه ماشین اقتصادی کم مصرف و پرشتاب و نرم مثل تیبا برداری خصوصا که اتاقش مثل 206 بیضی شکل است

      موافقم 5
      مخالفم 2
    2. یوسف

      ۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (10 ديدگاه)

      وقتی سوار تیبا شدم بر عکس همه ی چیز هایی که قبلا گفته بودن تیبا پرشتاب و نرم و صندلی‌های ریویی داشت صدای موتور کمتر از پراید بود و سیستم تعلیق خیلی نرمی داشت ترمز های تیبا خیلی خیلی بهتر از پراید بودن و هندلینگ تیبا و پایداری تیبا خیلی بهتر از پراید بود جادار بودن تیبا در کنار کم مصرف بودنش واقعا ارزش خرید داره.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  5. me84

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    مضخرف

    موافقم 2
    مخالفم 11
  6. Alireza

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (752 ديدگاه)

    اولا تو این شرایط پدال نباید رپورتاژ آگهی خودرو پخش کنی دوما اونم رپورتاژ جنایت کارانی مثه سایپا چقدر خوبه آدم رسالت حرفه ای خودش رو حفظ کنه و به فکر منافع لحظه ای نباشه وگرنه با دلال ها چه فرقی میکنه گرچند میدونم که نظرمو تایید نمیکنی مجبور شدم یه اسکرین شات بگیرم

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      پدال خجالت بکش

      موافقم 3
      مخالفم 2
    2. سردبیر

      ۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. علیرضای عزیز، این رپورتاژ توسط سایت دیوار تهیه و نگارش شده نه سایپا و ما نقشی هم در نگارش یا محتوی آن نداریم.
      ارادت

      موافقم 5
      مخالفم 1
  7. حسین

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (64 ديدگاه)

    جهیزاتی اعم از فرمان هیدرولیک، ساعت دیجیتال و کمربند ایمنی مجهز به سیستم کشنده

    خدایا فقط به خودت پناه میبرم

    موافقم 9
    مخالفم 0
  8. amir

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مجهز به سیسنم کُشنده ?

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. عباس

    ۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (17 ديدگاه)

    ریو سگش بهتر از تیبا هست.

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. سام

      ۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      صد در صد،در این مورد کوچکترین شکی نداشته باش.ریو در زمان خودش یک ماشین به روز و کاملا با کیفیت بود.من آن زمان را خوب به خاطر دارم.شاید تعجب بکنی که آن موقع اینقدر توقع خریداران خودرو در کشورمان بالا بود که ماشینی مثل ریو هم در اوایل کار زیاد با استقبال خوبی از طرف مشتریان روبرو نشد،بهانه ای که اغلب آورده می شد این بود که صدای موتور این ماشین داخل اتاق زیاد شنیده می شه!! حرفی که دلال ها روی آن خیلی مانور می دادند. قیمتش هم در سال 85 حول و حوش 12 میلیون تومان در نسخه صفر کیلومتر بود.نکته جالب تر اینکه در آن دوره حتی به ماشین هایی مثل هیوندای ورنا و آوانته مونتاژ کرمان موتور هم زیاد توی بازار توجه نمی شد! البته ناگفته نماند که پژو 206 در آن موقع در بازار ایران تازه کار بود و هر رقیبی را راحت ناک اوت می کرد و کیفیت و قیمتش هم در نوع خودش خیلی مناسب بود.مهم تر از همه اینکه جذاب تر و جوان پسندتر از امثال ریو و ورنا بود.

      موافقم 0
      مخالفم 3
  10. یاس ی

    ۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    حدودا دو سال یدونه ریو صفر در اختیارم بود و سفر بیرون شهری و داخل شهری زیادی باهاش رفتم، سال 85 تا آخرای 87 تقریبا، برای داخل شهر خیلی خوب و زبل بود، شتابش بهتر از رقیباش بود، فرمونش تیز بودو برای ترافیک خوب ، توی جاده هم ماشین سریعی بود ولی فضای داخلیش جای کمی داشت و فرمونش توی سرعت بالا دقتش نسبتا کم بود و راننده را میترسوند البته وقتی قلقش دستت میومد راحت از پیچها رد میشد. من با سرنشین زیاد توی جاده با یکم شیب موافق 200 تاهم باهاش رفتم، البته اون موقع جوون بودم و جاهل. تا سال 88 یا 89 که آمارش داشتم از نظر فنی هیچ مشکلی پیدا نکرد ولی یکی دوبار دست پسر صاحب ماشین که سنش کم بود تصادف کرد که هر باربه خاطر سرعت نتونسته بود کنترلش کنه.
    ماشین کم خرجی بود و به نسبت رقیباش خوب بود البته اگه تولیدش ادامه پیدا میکرد قطعا توسط دستان توانمند خودرو سازای ما دچار افت کیفیت میشد.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام من هم تیبا داشتم هم پرشیا کار کرده برخی از مزایا و معایب رو میگم شاید بدرد دوستان بخوره
    سال 95 یک تیبا صفر خریدم از همون بدو تحویل پر از ایراد بود همه جاش خراب شد و واقعا بی کیفیت و اعصاب خورد کن طوری که بعد 6 ماه کارکرد با ضرر ردش کردم رفت ( البته من هم روی ماشین حساس هستم ولی واقعا بی کیفیت و قطعات فوق العاده افتضاح) جالبه که فقط 3 بار تو این مدت کیت کلاچ رو عوض کردم. بگذریم
    بعد یک پرشیا مدل 91 گرفتم. این ماشین ظاهر خوبی داره،جاداره و کلاس بالایی داره اما به شدت سر و صدای اتاق روی مخه، مصرف بنزین حداقل 11 لیتر در صد کیلومتر ( تیبا 7 تا7.5 هست نهایتا) ، قطعات و هزینه های تعمیر هم بسیار گرونتر از تیباست ، این رو هم بگم که از نظر تجهیزات رفاهی هیچ تفاوتی با هم ندارن بجز دماسنج پرشیا
    دوباره سال 96 تیبا صفر خریدم ( نمیخواستم اما مجبور شدم چون 111 نوشتم تحویل ندادن) اما اینبار واقعا خوب از کار دراومده، ظاهرا مشکل اساسی کلاچ و گیربکس حل شده، مثل قبل سر و صدای موتور زیاد داخل میاد اما از نظر فنی مشکل خاصی نداشته تا الان، کم مصرف و به صرفه در هزینه تعمیرات
    نتیجه گیری: تو ماشین های ایرانی شانس خیلی مهمه کاملا هندوانه در بسته است اما تیبا اگر قطعات با کیفیت مونتاژ کنن انصافا در این بازار به صرفه ترین و اقتصادی ترین ماشینه به نظر من و به نظر من هاچبکش خیلی جذابه گرچه خودم صندوق دار دارم

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (9 ديدگاه)

      جدیدا همه میگن قیمت تیبا خیلی مناسبه موتورش هم مثل سیلو و ریو و ورنا 1500 نرم و کم مصرف و پرشتاب هست اتاقش هم خیلی محکم تر از پراید و پژو 30 سال پیش است و مثل 206 بیضی شکله، سیستم تعلیق نرمی داره و ترمزش ریو هست!!!! اینجوری که می گن باید یه بار سوار تیبا بشم اگه خوب بود پرایدو ردش کنم تیبا بخرم

      موافقم 5
      مخالفم 0
  12. احسان

    ۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شتاب تیبا از ریو بیشتره؟؟‌?
    یه کلامم از مادر عروس

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. محمد مهدی

      ۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (10 ديدگاه)

      شتاب ریو و تیبا تقریبا برابر هستند، ولی قیمت تیبا خیلی خیلی ارزان تر از ریو 10 سال پیش است

      موافقم 4
      مخالفم 0
  13. محمد

    ۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داداش شما اصلا داخل این ماشینها نشستی که میگی شتاب تیبا از ریو بهتره ریو بعد از 10سال مثل روز اول شتاب داره و مثل روز اول میمونه ولی تیبا تا 3 سال اول خوبه بعد میشه گاری یا فرغون

    موافقم 1
    مخالفم 6
  14. آریایی

    ۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام من یه بنده خدام که نه انبار تیبا دارم و نه بورسی و نه سرمایه دار ایرانخودرو و سایپا می خوام تجربه تیبا و پارس tu5 که دارم. رو بگم،،، از لحاظ شتاب تیبا خییلی تیز تیز تر از پارسtu5 است باورتون نمیشه تو هردو یه نوع روغن و بنزین می ریزم ولی تیبا رو وقتی گاز میدی جلوش میاد بالا ، صفر تا صد تیبا 10 زدم و با پارس tu5 جدید 13.5 زدم، تیبا یه ماشین نرم و کم مصرف و اقتصادی و پرشتاب هست، و پژو پارس یه ماشین اسم دارو پرخرج و پر مصرف هست در ضمن علت اینکه پارس tu5 شتابش کمه موتور 206 هست که روشه چون مخصوص اندازه 206 است و کمی ناهماهنگ با اتاق پارس است، از لحاظ جاداری پژو کمی جادار تر است اونم صندلی عقب ولی صندلی های تیبا تماما ریو هستن راستی سیستم تعلیق تیبا ریویی هست ولی تعلیق پارس و405 یکی هستند کمی خشک تر از تیبا عمل میکنه چون ساخت 30 سال پیش است!!! تیبا تو رنج قیمت خودش واقعا تند و تیز و کم مصرف و ترم و عمل می کنه و ارزش خرید داره.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  15. علی آقا

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (9 ديدگاه)

    همه جا پیچیده تیبا سیستم تعلیق بسیار نرم ریو داره و سیستم ترمز و لنت ها ریویی هستن و خیلی بهتر از پراید بدون ترمزه ، تاز ه جدیدا میگن موتور و گیربکس ساینا و تیبا رو سایپا بهینه کرده به nd2 !!! این جور پیش بره با مصرف سوخت تقریبا برابر پراید و تیبا حتما تیبا جایگزین پراید میشه

    موافقم 7
    مخالفم 0
  16. جواد

    ۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (9 ديدگاه)

    در این اوضاع قیمت ها تیبا حداقل 30.40 میلیون از سمند و پژو 30 سال پیش ارزون تره، با این حال که کم مصرف تر و پرشتاب هست و سیستم تعلیق نرم ریو داره، این روزا پراید داره میره تیبا بیاد منم پراید رو می فروشم

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. حسین

    ۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (22 ديدگاه)

    متأسفانه با افزایش قیمت توهمی پژو و سمند و اختلاف قیمت خیلی خیلی زیاد با تیبا ، مردم مجبور می شن تیبا بخرن به جای سمند و پژو قدیمی، اونم با این اوصاف سیستم تعلیق نرم تیبا و شتاب و ….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. مریم

    ۲۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون از نظرات دوستان و سردبیر محترم من نتیجه گیری کردم برای خریدم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  19. علی

    ۲۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان، من 65 میلیون پول دارم موندم تیبا 2 بخرم یا ریو مدل 90،خواهشا کسی که میتونه منو راهنمایی کنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. علی

    ۲۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان، من 65 میلیون پول دارم موندم تیبا 2 بخرم یا ریو مدل 90 یا 206 صندوق دار مدل88،خواهشا کسی که میتونه منو راهنمایی کنه.

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا