ایستگاه خبر

پژو بابت خروج از ایران چقدر ضرر کرد؟

ایسنا: مدیرعامل گروه خودروسازی پژو- سیتروئن ضمن اشاره به عوامل تاثیرگذار مختلف، از کاهش فروش ۱۲.۸ درصدی این شرکت در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی سخن گفته است.

Carlos Tavares
کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی پژو- سیتروئن به تازگی اعلام کرده است که توقف فروش رسمی محصولات و خودروهای تولید شده توسط این شرکت در بازار ایران که تحت تاثیر تحریم های خصمانه دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه صنعت خودروسازی ایران رخ داده است، در کنار برخی دیگر از عوامل تاثیرگذار همچون افت ۲۹.۳ درصدی فروش در بازار منطقه آمریکای لاتین و همچنین سقوط ۶۲.۱ درصدی در چین موجب شده است در شش ماهه گذشته یعنی نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی سهم گروه صنعتی پژو سیتروئن (PSA Group) در بازارهای جهانی با کاهش قابل توجهی مواجه شود و به یک رشد منفی ۱۲.۸ درصدی برسد.


وی ضمن اشاره به رشد سه درصدی فروش محصولات تولید شده توسط این شرکت در کشورهای اروپایی، از محدود شدن بازار فروش خودروهای پژو – سیتروئن و ثبت یک روند کاهشی در نیمه نخست سال جاری میلادی اظهار تاسف و نگرانی کرد و گفت که جنگ تجاری آمریکا با چین و همچنین اعمال دور جدیدی از تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه ایران از جمله بارزترین عوامل تاثیرگذار در این امر بوده است.


پژو – سیتروئن از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته ۲.۲ میلیون دستگاه فروخته بوده است.

بر اساس گزارش وب سایت thisismoney، کارشناسان فعال در حوزه های اقتصادی و صنعت خودروسازی همواره از افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به آمریکا ناشی از جنگ تجاری میان این دو کشور به عنوان اصلی ترین علت کاهش رشد تولید ناخالص داخلی چین سخن گفته اند.

گروه پژو-سیتروئن (PSA) متشکل از خودروسازی‌های پژو، سیتروئن، اوپل، دی‌اس و واکسهال است.

  • اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران: مراجعه مردم برای تعمیر خودرو ۳۵ درصد کاهش یافته است

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: این روزها هزینه های بالای تعمیرات و قیمت لوازم یدکی سبب شده تا شاهد کاهش ۳۵ درصدی مراجعات صاحبان خودروها برای تعمیر باشیم. در زمان مراجعه نیز به دلیل عرضه قطره چکانی قطعات اصلی از سوی شرکت‌های خودروساز، با نبود یا کمبود قطعه مواجه می شوند.

«علیرضا نیک آئین» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به افزایش ۷۰ درصدی قیمت روغن موتور و فیلتر در یک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: این مساله تاثیر زیادی در بازار سرویس و نگهداری خودروها بر جا گذاشته است؛ موضوعی که اگر جدی گرفته نشود به طور حتم موجب مراجعات مکرر افراد به تعمیرگاه ها و کوتاه تر شدن زمان تعمیر اساسی موتور خودروها خواهد شد.


رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران بیان داشت:

به عنوان نمونه روغن موتورهایی که باید به طور متوسط در هر چهار هزار کیلومتر پیمایش تعویض شوند، عموم مردم تا هشت هزار کیلومتر از آن استفاده می کنند و به مراکز تعویض روغن مراجعه نمی کنند. همچنین مراجعه نکردن مردم برای تعمیر به موقع مشکلاتی برای سیستم تعلیق، ترمز و فرمان خودروها ایجاد می کند و ایمنی مردم و مسافران را به خطر می اندازد.

وی، سایر مشکلات این روزها را استفاده نکردن جایگاه داران سوخت از تانکرهای استاندارد عنوان کرد، به طوری که وجود آب در برخی از آنها که با سوخت ترکیب می شود، در نهایت به سیستم موتوری خودروها آسیب می زند. نیک آئین افزود:

این روزها شاهد تردد خودروهای نسل جدیدی با استاندارد یوررو ۵ یا یورو ۶ در کشور هستیم، در حالی که بهترین استاندارد سوختی کشورمان یورو ۴ است و این سوخت جوابگوی خودروهای یاد شده نیست.

وی ادامه داد:

عمده خودروهایی که در ایران خودرو و سایپا تولید می شوند نیز با فناوری دهه ۷۰ میلادی هستند و به همین دلیل از بدو تولید با مشکلاتی مواجه اند که مشتریان را سر در گم کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. پیکان جوانان گوجه ای

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (990 ديدگاه)

    همه حرفها درسته ولی خودتون میدونید که چرا اینجوری هستش لعنت به همه باعث و بانی این اتفاقات در ضمن قطعه سازها با خودروسازها به مشکل خوردن چرا به بازار لوازم یدکی قطعه نمیدن این بازار که همیشه پرداختش نقده چون باید مغازه دار نقد بخره پس معلومه خود قطعه سازم دنبال سو استفاده هستش و ناله هاشون همه دروغه این بدتر از اون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (550 ديدگاه)

    از این فرانسه و انگلیس حالم بهم میخوره انشالله بتونیم خودرو خوب بزنیم از دست این خبیثها راحت شیم و ایضا ( سایپا و ایران خودرو )

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. هادی نجفی

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (168 ديدگاه)

      وقتی تاریخ میخونیم میبنیم این دو کشور خیلی در حق ایران ظلم کردن
      کاری با گذشته خیلی دور ندارم سال ۱۳۷۳ خون آلوده ایدز که فرانسه به ایران داد و خود دولت فرانسه ها قبول کرد این کارو کرده
      این دو کشور به علاوه روسیه برای ما دوست در نمیاد، داخلی ها هم که عرب پرست… به فکر مملکت نیستن، ایدئولوژی غلط دولت مردم رو بدبخت کرده..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. هادی نجفی

        ۲۶ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (168 ديدگاه)

        نه اتفاقا بنا نیست قطع رابطه داشته باشیم، اصل صحبت منم این نیست فقط ادم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. عزیزی

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (7 ديدگاه)

      مگه اینجا مصره؟
      تو مصر پژو مدلهای به روز رو تولید میکنه
      از همه نظر ما از مصر عقب مونده تریم
      از نظر علمی مصر دو سه پله بالاتره
      از نظر باقی چیزا دو سه پله بالاتره
      دانشمنداشون چندبرابر بیشتره
      تعداد دانشمندایی که تو ناسا دارن چندبرابر بیشتره
      مسئولایی که تو شرکتهای بزرگ دارن چندبرابر بیشتره
      البرادعی رو که همه به اسم میشناسیم
      دانشگاهشون رابطه مستقیم و تبادل دانشجو با دانشگاه های تاپ دنیا داره. کسی که خارج درس خونده میدونه یعنی چی
      به شهرهاشون سر بزن ببین چقدر دقیقن . حالا یکی نیاد از محله های فقیر عکس و فیلم نشون بده که خودمون تو تک تک شهرهامون صد برابر بدترشو داریم.
      مصر اولین ماهواره ی زمین کنترلشو دقیقا دوازده سال قبل ساخت و به فضا فرستاد. نیایین بگین پول دادن بقیه ساختن. چون حتی امارات هم الان تو ساخت ماهواره خودکفا شده. چه برسه به مصر که یکی از قطبهای علمی دنیای عربه. اینو بگم که ما اصلا وارد فاز ماهواره های زمین کنترل نشدیم. اخرین ماهواره مونم ساخت امیرکبیر بود که اونم زمین کنترل نبود.

      خلاصه چی بگم از مصر؟
      یه شرم الشیخ داره به مساحتی اندازه تهران. همش هتله.

      الان یکی میاد میگه اره ما هم میخواستیم. عزیز من میخواستیم بودیم رو بزار کنار. الان مهمه. وگرنه سودان هم میخواست بهترین کشور دنیا بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سروش

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (228 ديدگاه)

    میگید که گاری های داخلی رو جزء پژو به حساب نیارید. اما وقتی خودشون اینا رو جز آمار فروششون میارن چرا نباید خانواده آشغال ۴۰۵ و ۲۰۶ رو پژو حساب کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ahmad

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (566 ديدگاه)

      شرکت فولکس واگن هم تا سال 2003 که نسل قدیم بیتل هنوز تو مکزیک تولید میشد رو جزو آمارهاش حساب میکرد ، شرکت فیات هم تمام محصولات لادا تو روسیه رو جزو آماراش حساب میکرد که تا سال 2005 هنوز تولید میشدن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ارش

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    پژو چه سودی از بازار ایران با تولید فرغون میبره که هر دفعه وارد تحریم میشه میخواد ورشکسته بشه متاسفانه اقتصاد فرانسه یک اقتصاد مافیایی است مبنی بر استعمار آفریقا و بقیه کشورهای جهان سوم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. پویان

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (748 ديدگاه)

    اقای ارش از کی تا حالا فرانسه انقدر ضعیف شده .برو ماشینایی مثل 405 سی سال پیش یا زانتیا 28 سال پیش رو ببین چی ساختن .طراحی 206 هنوز که هنوزه یه شاهکاره .
    درباره ضرر از خروج ایرا ن اگه فقط 3 تا 5 درصد بازار امریکا رو بتونه بگیره نه تنها از تحریم اینجا ضرر نکرده خیلی سود هم کرده .البته رقابت تو بازار امریکا روز به روز سخت تر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      شکی در توانایی فرانسوی ها نیست در حوزه صنعت هوا فضا فیزیک علوم نجربی و علوم انسانی بسیار کشور توانایی هست ماشینهای خوبی هم تولید کرده همین ۴۰۵ ماشین سال اروپا بود اما کی؟!?? ۳۰ سال پیش اواخر قرن بیستم و ما تا سال ۲۰۲۰ چندماه فاصله داریم فرانسویها هم در فرمول یک قهرمانی دارند و هم در مسابقات لمانز ولی یه فرق ناجور با ژاپنی ها و آلمان و ایتالییها و سوئد یها دارند و اون اینکه بسیار پست و غارتگر هستند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (10056 ديدگاه)

      پویان عزیز .

      وقتی آمار پژوهای تولید شده بیکیفیت روی این شرکت تاثیر میگذاره و ارزش برند خودش را میاره پائین یعنی چی ؟؟؟

      شما خودت داری میگی ۳۰سال پیش ، پس برای همون ۳۰سال پیش خوب بودند و نه سال ۲۰۱۹ .

      این شرکت یک شرکت حرامزادس که برای پول بیشتر هیچ نظارتی روی تولید خودروهاش نداره که با آرم شیر داره با چنین انتضاحاتی تولید و عرضه به مردمی میشه که چاره ای به جز خرید ندارند .

      دوست عزیز ، شرکت کیا ، اجازه تولید ریو را به ایران نداد که چون میخواستند اربگ از خودشان بگذارند و تمام ریوهای تولید شده کیفیت خوبی شبیه هم دارند ، ماکسیما جلو چشمتون هست که کیفیت مدل ۸۱ اون با ۹۱ اون هیچ فرقی نکرده ، هیونداهای تولید راین خودرو در کیفیت هیچ فرقی نکردند ، حتی شرکت رنو هم شرفش بیشتر از پژو کثیف هست که کیفیت L90 ها هیچ فرقی بین قدیم و جدیدش نیست .

      دوست عزیز پژو خودروهای خوبی میزنه ، اما اینقدر از چشم مردم افتاده که اگر بازاری آزادی داشتیم و پژو بهترینهای دنیارم میزد دیگه هیچ کسی بِهِش نگاه هم نمیکرد ، چرا که در کشور ما خودش برند خودش را لکه دار کرده و فقط از اِستبداد حاکم بر کشور داره ماهی میگیره و این چیزی نیست جز تبانی بین مدیران ایرانی خودروسازان با پژو کثیف که هر زمان میخواد میاد و هر زمان هم عشقش کشید ، گذاشت و رفت .

      پژو یک ***س ، این را هیچ وقت فراموش نکن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. نوید جهرمی

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (3683 ديدگاه)

      همون ماشین هایی که مد نظرت هست رو با هم دوره ای های آلمانی و ژاپنی و امریکاییش مقایسه کن یه حساب کلی بیاد دستت.
      فرانسه ماشین خوب هم بزنه بدرد منطقه ما نمیخوره. یه سرچ بزن ببین چقدر ماشین های فرانسوی در کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفدار دارن! اصلن کسی نگاشون نمیکنه.
      اگر به جای مونتاژ همین پژوها، روی ماشین های ژاپنی سرمایه گذاری کرده بودیم، حتی اگر افت کیفیت زیادی داشتن باز وضعمون بهتر از الان بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ahmad

        ۲۶ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (566 ديدگاه)

        اتفاقاً ماشینهای همان دوره از خیلی از ماشینهای آمریکایی و ژاپنی و ایتالیایی بهتر بود نمونه بارزش هم پژو 504 و 404 بود که برای شرایط آب و هوایی سخت طراحی شده بود و تو آفریقا که آب و هواش خیلی بدتر از منطقه ماست دوام زیادی داشت .

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Ahmad

        ۲۶ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (566 ديدگاه)

        در ضمن در کشورهای هاشیه خلیج فارس نه تنها به پژو بلکه به خیلی از خودروهای آمریکایی ، آلمانی ، ایتالیایی و غیره نگاه نمیکنن ( البته منظورم ماشینهای عادیشون هست نه لوکس ) چون عربها بیشتر خودروهای ژاپنی رو دوست دارن ، ولی در کل باز هم ملاک نمیشه ، یه خودروساز در یه جایی فروش خوبی داره و در یه کشور دیگه ای ممکنه فروش کمی داشته باشه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. غلط گیر

          ۲۹ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (2 ديدگاه)

          حاشیه نه هاشیه،

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    فروششون نسبت به پارسال فقط 300 هزار دستگاه کم شده ولی از همه چیز مهم تر اینه که بازار چین افت فروش خیلی زیادی داشته امروز عمده بازار خودروسازها امریکا و چینه نمونه بزرگش هم فولکس هست که تو بازار امریکا خیلی موفق نیست ولی تو چین خیلی موفق یا بالعکس بیوک و کادیلاک در بازار امریکا خیلی موفق نیستن ولی در چین خیلی امار خوبی داشتن
    کل فروش محصولات ایران خودرو سالی 500 هزار دستگاه بوده اگر اشتباه نکنم و کلی خودروی درب و داغون می فروشه امکان نداره رقمی بیش از 200 هزار خودروی یاد شده مربوط به بازار ایران باشه در کل خروج از ایران و تمام این افت های شدید فروش نهایتا 12 درصد فروش رو کم کرده که در طولانی مدت قابلیت جبران داره خصوصا که طراحی های جدید پژو خیلی چشم نواز و خواستنی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهراد

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    یه سوال یعنی هنوز دارن برای 206 و 405 به فرانسه حق لایسنس میدن؟
    واسه ساندرو هم ؟
    دوستان یه نیگا به کیفیت رو دری 301 ایرانیزه و شیشه های عقب دستی و پخش شبیه 206 و آینه با تنظیم دستی بندازین بعد تشریف ببرید 300 میلیون واسه 206 صندوقدار دیلایت دار خرج کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. عزیزی

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (7 ديدگاه)

    پژو خودروهای خوبی میزنه همونطور که چین هم خودروهایی داره به امریکا صادر میکنه.
    مشکل نه از چینه نه پژو. ما خودمون به خودمون رحم نداریم. وگرنه چرا تو هند پژو مدلهای قدیمی رو نمیفروشه؟ یا تو افریقا ۴۰۶ میفروشه؟ ۴۰۶ قدیمی ترین مدل پژو تو افریقاست که به فروش میره. ولی تو ایران ۴۰۵ قدیمی ترین مدل پژو هست. تازه تو افریقا در کنار ۴۰۶ مدلهای سال رو هم تولید میکنن که هر قشری بتونه بخره.
    اما ما خودمون به جا اینکه مثل یه هندی یا افریقایی بریم مدلهای به روز و خوب بیاریم، رفتیم مدلهای عهد بوق رو اوردیم. به جای اینکه مثل باقی کشورا مدلهای خوب چینی بیاریم مدلهای بد چینی اوردیم. ماشینهای چینی تو افریقا و هند نقش پراید رو برا ما دارن. ما خیلی خیلی مونده به باهوشی هند و افریقا و عربها برسیم.
    به ادعا و حرف نیست.

    پژو یه شرکته شما چیزی که بخوایی رو برات میسازه پولشو میگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۲۷ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    خیلی خوب میشد وقتی پژو های ایران خودرو رو جزو آمار فروش حساب میکنه یه نظارتی هم روشون میکرد!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا