ایستگاه خبر

فروش بدون ضابطه خودرو در ایران

شاید یک بازار آزاد و رقابتی نیازی به کنترل و نظارت سخت‌گیرانه نداشته باشد اما برعکس آن در بازار انحصاری خودروی ایران، به شدت بی‌نظمی، عدم نظارت، سودجویی و بی‌قانونی موج می‌زند. کافیست نگاهی به پیش‌فروش‌های خنده‌دار و بدون ضابطه، آمار بالای شاکیان پرونده‌های پیش‌فروش و خسارت‌دیدگان بنگاه‌های به اصطلاح لیزینگی بیاندازید.

vaam-khodro-cartoon
امید رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌‌سازان کشور در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد گفت: پیش‌فروش خودرو بدون ضوابط و شرایط خاص و به تعبیری مبهم در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، بلکه این سبک فروش برای نخستین بار در ایران اتفاق می‌افتد. بخشی از این داستان ناخواسته است یعنی تا زمانی که صنعت خودرو کشور دولتی و به‌صورت انحصاری دنبال می‌شود، از این اتفاقات در آینده هم خواهیم داشت. وی ادامه داد: همچنین تا زمانی که قیمت خودرو در قالب شورای رقابت به‌عنوان یک کالای انحصاری تعریف می‌شود اختلاف فاحش قیمت بین کارخانه و بازار آزاد متصور است.

حجم زیادی از خودرو امروز در کف کارخانه‌ها وجود دارد که با کسری قطعه مواجه هستند. وی افزود: بخش عمده این چالش کمبود قطعه بابت عدم تأمین یعنی جابه‌جایی پول و تخصیص ارز است. رضایی گفت: ارز اختصاصی به صنعت خودرو در حال حاضر نیمایی و در برابر مبنای محاسباتی قیمتی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است یعنی تخصیص ارز به قطعه‌ساز ۹ هزار و ۲۰۰ و در عوض فروش قطعه به خودروساز با عدد ۴ هزار و ۲۰۰ تومان صورت می‌گیرد؛ چون هنوز الزامی از سوی دولت برای اصلاح قیمت خودرو صورت نگرفته است.

  • تأثیر تحریم بر کیفیت خودروهای داخلی

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تحریم‌های اقتصادی در کاهش کیفیت و اجرای طرح‌های استانداردسازی روی خودروهای تولیدی ساخت داخل کشور تأثیرگذار است.

پیمان پیرایش افزود: ۸۵ عنوان مراحل استاندارد‌سازی با معیارهای روز برای ساخت خودرو داخلی برنامه‌ریزی شده است که تحریم‌های اقتصادی، عملیاتی کردن این برنامه را با چالش مواجه می‌کند. وی خاطرنشان کرد: ۶۳ عنوان طرح استاندارد‌سازی روی خودروهایی که از قبل امکان تولید داشتند در حال انجام است و ۲۲ برنامه استاندارد‌سازی دیگر در آینده نزدیک اجرایی می‌شود. مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: نشست‌های تخصصی متعددی برای اجرای طرح‌های مهم برای کیفیت‌بخشی کالاهای تولیدی در حال انجام است و مسیر ورود به بازارهای معتبر جهانی از استاندارد می‌گذرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. مزدا

    ۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    “یعنی تخصیص ارز به قطعه‌ساز ۹ هزار و ۲۰۰ و در عوض فروش قطعه به خودروساز با عدد ۴ هزار و ۲۰۰ تومان صورت می‌گیرد؛ چون هنوز الزامی از سوی دولت برای اصلاح قیمت خودرو صورت نگرفته است.”!!
    آقا اگه این جمله درست باشه باید واقعا باید گریه کرد یا خندید یا مسولین باید خوشونو از پنچره بندازن بیرون!!
    بعدش خدایش این ۶۳ عنوان استاندارد سازی رو روی پراید فقط نام ببرید من با مفهوم استاندارد اشنا بشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      یکیش استاندارد مرگ با کوچک ترین تصادف
      . دومی استاندارد بیشرفی برای مجسمه ی بوق
      سومی استاندارد گرانی هماهنگ با دلار

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. amir ali

    ۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (185 ديدگاه)

    خودروسازان عزیز اصلا ناراحت اون 22 مورد باقی مانده نباشید ، خیلی شیک و مجلسی می تونید اون قسمتهایی که استاندارد سازی نشده را حذف کنید . مثلا واسه چی باید شیشه جلو ماشین بذارن بعد هوا که گرم میشه شیشه بغل رو بدن پایین ، یا مثلا با یک چراغ نمیشه رانندگی کرد ؟ میشه ! واسه چی باید دو تا برف پاک کن رو شیشه جلو باشه ؟ ها ؟ سرنشین بغل که رانندگی نمی کنه ! تازه میرید برف پک کن عقب هم می ذارید رو ماشین واقعا که ! یک موضوعی مهم دیگه : اصلا چه معنی میده ماشین ECU داشته باشه ! این قرتی بازیا مال خارجی هاست ! مگه پیکان ECU‌داشت ؟ من ازین طرح ها زیاد دارم منو ببرین واسه قسمت R& D قول میدم ازین طرح های خوب خوب پیشنهاد بدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Dota

    ۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این کلیپم بزارین تو سایتتون خالی از لطف نیست
    مشکلات مکانیکی و بامزه خودرو ها البته خودرو های داخلی از کارخونه همین مشکلاتو دارن https://www.youtube.com/watch?v=QACz6wSaQDs

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا