ایستگاه خبر

فصل فروش دنا: آیا عمر دردانه ایران‌خودرو به سر رسیده است؟

رپورتاژ: از عمر اولین دنایی که وارد بازار خودرو شد هنوز پنج سال هم نمی‌گذرد. یعنی اگر قصد فروش دنا را داشته باشید به هیچ وجه با مشکل پیدا کردن خریدار روبرو نمی‌شوید. دنا یکی از دردانه‌های ایران‌خودرو است که از سال ۹۳ هم با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد. طوری که یک تنه آمار خرید و فروش رانا را نزدیک به ۴۰ درصد پایین آورد. عجیب هم نبود؛ چرا که پلت‌فرم دنا اگرچه روی سمند سورن سوار شده بود اما امکاناتی که داخل آن به کار رفت در هیچ خودرو ساخت داخلی آزموده نشد. طوری که برخی اتاق آن را به سوناتا ۲۰۱۱ تشبیه می‌کنند. چهره آن نیز تهاجمی‌تر از سمند سورن است. همین موضوع باعث شده که جوان‌پسندانه‌تر از سورن هم باشد.

ویژگی‌های مثبتی فروش دنا را تبدیل به کاری آسان می‌کند. چراغ‌ال-‌ای-‌دی هالوژنی که در دنا به کار گرفته شده برقی روی ظاهر ماشین انداخته که آن را از چهره ساده و همیشگی خودروهای داخلی خارج کرده‌ است. دنا یک تهویه اتوماتیک مطبوع دارد و آینه‌های جانبی آن به صورت برقی تنظیم می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های دنا این است که بالاخره در خودرو ایرانی علاوه بر راننده، یک کیسه هوا هم برای سمت شاگرد راننده تعبیه شده است. سامانه کمک پارک عقب هم امکان دیگری است که با اضافه شدن به دنا رتبه‌اش را چند پله بالا برده است. همچنین راه دسترسی به صندوق‌عقب دنا از طریق صندلی‌های عقب فراهم شده؛ ویژگی که در خودروهای مشابه داخلی نایاب است. موتور دنا از نوع ef7  بوده؛ یعنی موتور آن در لیست ۱۰ موتور برتر دنیا قرار دارد. ویژگی برتر آن هم این است که بنزین کمتری می‌سوزاند اما به توان و گشتاور بالاتری دست می‌یابد، درنتیجه صدای کمتری هم تولید می‌کند.

کمی بعد از اولین مدل‌های دنا، مدل توربو شارژ آن هم به بازار آمد. بعد از چند وقت ایران‌خودرو با دریافت اعتراض‌هایی نسبت به مشکلات این خودرو تولید آن را متوقف کرد.

در کنار این ویژگی‌های مثبت، کمبودهایی هم شما را به فروش دنا قانع می‌کند. برای مثال داشتن یک سانروف کوچک برای کسی که ۸۰ میلیون تومان صرف یک خودرو می‌کند آزار دهنده است. اما این فقط سانروف نیست که شما را می‌تواند به فروش این خودرو تشویق کند بلکه مشکل همیشگی مونتاژ در خودروهای ایرانی می‌تواند منجر به نارضایتیتان از این خودرو شود. فاصله بین درزهای دنا شما را ناامید کرده و باز و بست کردن در خودرو نیاز به انرژی بیشتر از خودروهای استاندارد است. یکی دیگر انتقاداتی که برخی از رانندگان دنا از آن شکایت می‌کنند سیستم تعلیق این خودرو است. کوبشی که در دست‌اندازها در صندلی عقب حس می‌شود چیزی نیست که از یک خودرو ۸۰ میلیون تومانی انتظار داشته باشید. نکته ناامیدکننده دیگر این خودرو کابین پلاستیکی دنا است. چیزی که بیشتر به‌نظر می‌آید نسل‌به نسل در همه خودروهای داخلی منتقل و تبدیل به امضای خودروساز داخلی شده است.

برای فروختن دنا می‌توانید وارد سایت دیوار شوید و اطلاعات خودرو خود را بنویسید. اگر خودرو شما سالم و مدل ۹۷ باشد می‌توانید به قیمت ۸۰ میلیون تومان فکر کنید. البته برخی از افراد همین مدل را با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان هم آگهی کرده‌اند. این مدل صفر کیلومتر کارکرد دارد و به همین دلیل از سوی فروشنده با این قیمت فروخته می‌شود. هرچه به سن خودرو و کارکردش اضافه شود باید آن را ارزان‌تر بفروشید. ارزان‌ترین دنا موجود در دیوار ۵۵ میلیون تومان است؛ یک خودرو مدل سال ۱۳۹۴ که هشت هزار کیلومتر کار کرده و هنوز هم توان ادامه مسیر را دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا