ایستگاه خبر

قانون “تعویض خودرو” در حال جا افتادن است!

قائم‌مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: بررسی صورت گرفته از عملکرد سال ۱۳۹۶ خودروسازان بزرگ نشان می‌دهد که قانون تعویض خودرو در صورت تکرار عیب، به‌تدریج در حال جا افتادن و اجرایی شدن است.


به گزارش پدال و به نقل از ایسنا، سعید تاجیک اظهار کرد:

بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، در‌صورتی‌که خودرویی در دوره گارانتی سه بار به دلیل ایراد تکراری به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو مراجعه کند، شرکت خودروساز و واردکننده مربوطه موظف به تعویض خودرو با یک خودروی جدید است.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته این بخش از قانون به ندرت و بسیار محدود اجرا می‌شد، خاطرنشان کرد: بااین‌حال ارزیابی وضعیت خدمات پس از فروش خودرو در سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶ دو خودروساز بزرگ به‌ویژه ایران‌خودرو در حد قابل‌توجهی نسبت به اجرای قانون تعویض خودرو اقدام کرده‌اند بااین‌حال باقی خودروسازان و واردکنندگان خودرو چندان این قانون را اجرایی نمی‌کنند.

قائم‌مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قانون تعویض خودرو در صورت تکرار عیب خودرو در سه نوبت، به‌رغم بی‌توجهی سایر خودروسازان و واردکنندگان خودرو، به‌تدریج در حال جا افتادن است و وضعیت در حد قابل‌توجهی بهبودیافته است.

وی افزود: همچنین بررسی وضعیت خدمات پس از فروش خودرو در سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶ وضعیت پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه نیز بهبود یافته است. تاجیک تصریح کرد:

طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، اگر خودرویی در دوره گارانتی به دلیل کمبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب بیش از دو روز کاری در نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه ملزم به پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مالک مربوطه است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد سه ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در تأمین قطعات دچار مشکل شده‌اند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه‌ها بیشتر شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. کورش

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (139 ديدگاه)

    تازه در حال جا افتادنه تو بهترین حالت دستشون دردنکنه خسته نباشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      اگه این قانون از سال ها پیش اجرا میشد اولا خودروسازان ناچار میشدن کیفیت خودرو رو ببرن بالا تا دم به دم خودرو خراب نشه بیاد نمایندگی
      دوما وقتی این جور قانون ها اجرا بشه و دولت واقعا از مصرف کننده حمایت کنه نمایندگی ها و خودروسازها هم به ملت جواب سربالا نمیدادن.
      سوما چون کشور تحریم هست و خودروسازها هم میدونن اگه دولت بهشون سخت بگیره تولیدشون از اینی هم که هست کاهش پیدا میکنه و تولید ناخالص کشور میاد پایین که به ضرر دولت هست چون نمیتونه روی تولید ناخالص ملی مانور بده!!
      سرتونو درد نیارم پس دولت همچنان از خودروسازها حمایت خواهد کرد و بهشون سخت نخواهد گرفت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ali a

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (775 ديدگاه)

    زارت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهراد

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    اینجا که خارج نیست،

    رفیق ما پارس سال خریده بود ٣٠٠ km هم بیشتر نرفته بود که رینک پیستون هاش خورد شد!!!بردش نمایندگی بعد یه هفته زنگ زدن گفتن موتورو تعویض می کنیم!گفتش چی؟وایسا الان میام، اول یه قدرت نمایی کرد بعد شکایت که الا و بلا من ماشین نو میخوام،
    چهار ماهی اذیت شد آخرسر گفت ترتیب اثر ندی میرم صدا سیما پخشش می کنم، تو اینترنت جار می زنم،
    قاضی هم گفته بود تعویض خودرو،سه چهار تا مهندس گلابی از تهران فرستادن گولش بزنن ولی رفیق ما زیر بار نرفت قاضی بعد مشخص شدن حکم پرسید ماشینو بگم بیارن اینجا تحویل بگیری یا نمایندگی! یکی دو هفته بعد ماشین نو آوردن جلو دادگاه ،رفیق ما هم با نشونه هایی که از ماشین قبلی داشت بررسی کرد دید ماشین جدیده برداشت و رفت

    نتیجه ی اخلاقی، هیچوقت جلو مفت خور کوتاه نیاین،شایدحقتونو گرفتین،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mohammadrr

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (125 ديدگاه)

    یعنییی اینا عمرا ماشینه نو بدن دسته مردم!!
    یکی دیگه از همین مشکل دارارو برمیدارن دوباره درستش میکنن به عنوانه نو میدن به یکی دیگه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    فقط اینو میدونم که اعصاب فولادین میخواد تو ایران زندگی کردن ، از صبح تا شب از بقالی تا دولتی باید سر و کله بزنی ، چرا که یا کاری را درست انجام نمیدهند و یا به هیچ وجه احساس مسئولیت به انجام وظیفه و کارشون ندارند .
    این هم از اون قانونهایی هست که نوشته میشه ، ولی انجام شدنش کَشکه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Khosrow

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      حاجی همه ی اینایی که گفتی خود ماییم / این از اون میناله اون از این ..

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا