ایستگاه خبر

خداحافظی با 8 خودروی مهم بازار خودروی ایران

دنیای اقتصاد: گزارش سه خودروساز بزرگ نشان می‌دهد تولید خودرو در این شرکت‌ها در پایان شهریور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است. تولید انواع محصول سواری از ۵۳۶ هزار دستگاه به حدود ۳۷۶ هزار دستگاه رسیده است. این آمار از عملکرد شش ماه نخست امسال نشان می‌دهد هشت خودروی عمدتا مونتاژی با توقف تولید در شهریور امسال مواجه شده و احتمالا دیگر جایی در خودروسازی کشور نخواهند داشت. سراتو، آریو، سوزوکی گرندویتارا، تندر ۹۰ ایران‌خودرو، تندر ۹۰ پارس‌خودرو، ساندرو، پارس تندر و دانگ‌فنگ با توقف تولید مواجه شده‌اند.


آمار تولید خودروهای سواری در کشور طی شش ماه نخست امسال نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. آمارها همچنین نشان می‌دهند هشت خودرو عمدتا مونتاژی با توقف تولید در شهریور امسال مواجه شده و احتمالا دیگر جایی در خودروسازی کشور نخواهند داشت. بنابر گزارشی که خودروسازان از تولید خود به بورس ارائه داده‌اند، در مجموع ۳۷۶ هزار و ۲۶۸ دستگاه انواع محصول سواری تا پایان شهریور در این سه شرکت به تولید رسیده است، حال آنکه در نیمه نخست سال گذشته، این رقم بیش از ۵۳۶ هزار دستگاه بود. در واقع بازیگران اصلی صنعت خودروی کشور در نیم‌سال ابتدایی امسال بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه کمتر از مدت مشابه سال گذشته تولید داشته‌اند. در این بین، سایپا توانسته با تولید ۱۷۹ هزار و ۸۱۳ دستگاه انواع محصول سواری طی شش ماه نخست امسال، موقعیت خود را به‌عنوان پرتیراژترین خودروساز داخلی حفظ کند. سایپا چند ماهی می‌شود که عنوان پرتیراژترین خودروساز کشور را یدک می‌کشد و این در حالی است که این عنوان پیش تر در اختیار ایران خودرویی‌ها بود. به نظر می‌رسد یکی از دلایل پیشی گرفتن تیراژ سایپا از رقیب آبی پوش، تولید محصولات دارای کسری قطعه طی نیمسال ۹۸ است. پیش تر وزارت صنعت، معدن و تجارت اصرار داشت خودروسازان تیراژ را ولو با تولید محصولات ناقص بالا ببرند و این سیاست سبب شد چیزی حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها دپو شوند.

هرچه هست، طبق آماری که سایپا به بورس ارائه داده، این شرکت تا پایان شهریور امسال ۱۷۹ هزار و ۸۱۳ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با ۶ ماه نخست سال گذشته ۳.۲ درصد کاهش تیراژ را تجربه کند. سایپایی‌ها البته توانسته‌اند تیراژ ماهانه خود را در شهریور افزایش دهند. نارنجی‌های جاده مخصوص در آخرین ماه تابستان ۳۳ هزار و ۴۶۵ دستگاه محصول تولید کرده‌اند که نشان از افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مرداد امسال دارد. زیرمجموعه این شرکت یعنی پارس‌خودرو نیز تیراژی ۸ هزار و ۹۲۲ دستگاهی در شهریور از خود به جا گذاشته و بنابراین توانسته در مقایسه با مرداد، تولید را ۱۶ درصد بالا ببرد. پارس خودرویی‌ها البته در نیمسال ابتدایی ۹۸ با افت ۴۳.۷ درصدی تیراژ مواجه و تنها ۴۸ هزار و ۶۷ دستگاه تولید داشته‌اند.

از ایران‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت طی ۶ ماه ابتدایی امسال تیراژی ۱۵۸ هزار و ۶۱۷ دستگاهی را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است. آبی‌های جاده مخصوص همچنین در آمار تولید ماهانه خود نیز کاهش تولید داشته‌اند. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، ایران خودرو در شهریور امسال ۲۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه تیراژ داشته و این یعنی نسبت به مرداد، ۲۵.۸ درصد افت کرده است. در مجموع طی شهریور امسال ۶۳ هزار و ۱۰۸ دستگاه محصول سواری طی آخرین ماه تابستان در سه خودروساز بزرگ کشور به تولید رسیده که از افزایش چهار درصدی نسبت به مرداد حکایت می‌کند.

نکته مهم دیگری که در کارنامه تولید نیمسال نخست ۹۸ به چشم می‌آید، توقف تولید برخی خودروها است. اگر آخرین آمار تولید یعنی شهریور ماه را در نظر بگیریم، چندین خودرو شامل سراتو، آریو، سوزوکی گرندویتارا، تندر ۹۰ ایران خودرو، تندر ۹۰ پارس خودرو، ساندرو، پارس تندر و دانگ‌فنگ با توقف تولید مواجه شده‌اند. توقف تولید خودروهای موردنظر به‌طور مستقیم با تحریم در ارتباط است، چه آنکه شرکت‌های خارجی مادر از ترس جریمه‌های آمریکا، از ارسال قطعات محصولات مونتاژی خود به ایران، خودداری می‌کنند. اگر آمار خودروسازی خصوصی را نیز در نظر بگیریم، چندین محصول مونتاژی در این بخش از صنعت خودرو کشور نیز به دلیل تحریم با توقف تولید مواجه شده‌اند.

  • دانگ‌فنگ هم رفت


سری اما به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در ۶ ماه امسال بزنیم و ببینیم تیراژ محصولات مختلف چه افت و خیزی را تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها تنها در تولید دو محصول خود آماری مثبت را به ثبت رسانده و سایر خودروهای سواری این شرکت کاهش تولید را نسبت به ۶ ماه سال گذشته تجربه کرده‌اند. آمار منتشرشده در بورس نشان می‌دهد، در بین محصولات ایران‌خودرو، گروه پژو این شرکت کاهش ۲۶ درصدی را در ۶ ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. بر این اساس، در مجموع ۱۰۲ هزار و ۸۹۱ دستگاه انواع پژو (منهای مدل ۲۰۰۸) در ایران‌خودرو به تولید رسیده که احتمالا بیشترین تیراژ مربوط به ۲۰۶ بوده است. در آمار ارائه شده، مشخص نیست مدل‌های مختلف پژو شامل ۲۰۶، ۴۰۵، ۲۰۷ و پارس هر کدام چند دستگاه تیراژ داشته‌اند، با این حال با توجه به روند قبلی، این احتمال که تولید ۲۰۶ از سایر مدل‌ها بیشتر بوده باشد، بالاتر است. دیگر پژوی میهمان ایران خودرو یعنی ۲۰۰۸ طی نیمه نخست امسال چهار هزار و ۶۳۶ دستگاه تولید داشته که نشان می‌دهد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است.

آبی‌های جاده مخصوص اما در تولید سمند با کاهش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشرشده، این شرکت طی ۶ ماه ابتدایی امسال، ۱۸ هزار و ۱۶ دستگاه انواع سمند را تولید کرده که نشان می‌دهد تیراژ این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۴ درصد کاهش داشته است. ایران‌خودرویی‌ها مشخص نکرده‌اند هر کدام از سایت‌های تولیدکننده سمند، چه تیراژی از این محصول را طی ۶ ماه ابتدایی امسال به ثبت رسانده‌اند؛ اما آن‌طور که آمار تولید منتشرشده روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا نیز با افت مواجه شده اما توانسته تیراژ رانا را بالا ببرد. طبق آمار منتشره، در نیمه نخست امسال، ۱۳ هزار و ۸۱۵ دستگاه دنا در ایران‌خودرو تولید شده که افت ۳۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ در پی داشته است. این در‌ حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا ۵۸ درصد رشد تیراژ را به خود می‌بیند. بنابر آمار منتشره، ایران‌خودرو تیراژی دو هزار و ۸۳۸ دستگاهی را تا پایان شهریور امسال به نام رانا ثبت کرده است. نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو، محصولاتی که تیراژ آنها پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه صنعت خودرو، نزولی شده و برخی حتی دیگر تولید نمی‌شوند.


آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص در ۶ ماه ابتدایی امسال تنها ۱۲۰ دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد تولید شاسی‌بلند مونتاژی و ژاپنی ایران‌خودرو در مقایسه با ۶ ماه ابتدایی سال گذشته ۹۴ درصد افت کرده است. ویتارا البته در حال‌حاضر دیگر در ایران‌خودرو مونتاژ نمی‌شود؛ زیرا شرکت ژاپنی ارسال قطعات این محصول به ایران را به‌دلیل تحریم متوقف کرده است. طبق آمار ارائه شده به بورس ایران‌خودرو توانسته دو هزار و ۸۶۰ دستگاه‌ هایما مونتاژ کند. با توجه به این آمار، تیراژ شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو در ۶ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۶۴ درصد افت را نشان می‌دهد. دیگر محصول چینی ایران‌خودرو به نام دانگ‌فنگ هم افت تولید را در بازه زمانی تحت بررسی به خود می‌بیند. دانگ‌فنگ آماری دو هزار و ۱۳۱ دستگاهی را تا پایان شهریور امسال به ثبت رسانده که نشان می‌دهد در مقایسه با ۶ ماه ابتدایی سال گذشته، ۶/ ۸۲ درصد افت کرده است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، ایران خودرویی‌ها در شهریور امسال حتی یک دستگاه دانگ‌فنگ نیز تولید نکرده‌اند؛ بنابراین احتمالا این محصول چینی نیز به جمع حذف‌شدگان تحریم خودروسازی ایران پیوسته است.

  • بازگشت برلیانس


به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی ۶ ماه ابتدایی ۹۸ به جا گذاشته است. طبق آمار ارائه‌شده به بورس، سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با افت تولید مواجه شده‌اند. بر این اساس تا پایان شهریور امسال سه هزار و ۶۳۰ دستگاه سراتو مونتاژ شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۶۱ درصد افت را نشان می‌دهد. سراتو نیز جزو محصولاتی است که تولید آن متوقف شده، زیرا طرف کره‌ای به دلیل تحریم، قطعات آن را در اختیار سایپا قرار نمی‌دهد. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا ۷۹ هزار و ۷۲۸ دستگاه تیراژ طی ۶ ماه ابتدایی امسال داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که تولید پراید در ۶ ماه ابتدایی امسال ۱۶ درصد افزایش داشته است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، سایپا و پارس خودرو ۱۳۸ هزار و ۱۲۲ دستگاه از این محصول را در نیمسال نخست ۹۸ به تولید رسانده‌اند.

saipa corp
از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی به بورس، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا تنها ۸۴ دستگاه برلیانس به تولید رسانده تا نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال گذشته ۹۸ درصد افت را تجربه کند. گزارش‌های قبلی نشان می‌داد تولید برلیانس در گروه خودروسازی سایپا متوقف شده، با این حال در آمار پارس خودرو، تیراژی پنج دستگاهی برای این محصول در شهریور به ثبت رسیده است. باید منتظر و ماند دید آیا تولید برلیانس در سایپا ادامه خواهد داشت یا اینکه در آمارهای جدید باز هم متوقف خواهد شد. سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز مونتاژ کنند که در این بین، چانگان تیراژی سه هزار و ۲۷۱ دستگاهی را طی ۶ ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته و بنابراین ۵۵ درصد افت را به خود می‌بیند. طبق آمار اما تولید دیگر محصول چینی سایپا یعنی آریو متوقف شده است. سایپا تا پایان شهریور امسال تنها ۱۲۰ دستگاه آریو به تولید رسانده که نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال گذشته ۹۷ درصد افت را نشان می‌دهد.

  • پایان رنو


نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال ۹۰ در ۶ ماه ابتدایی امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه میزان افت را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار ارائه‌شده به بورس می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر ۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی ۶ ماه ابتدایی امسال به چهار هزار و یک رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۸۸.۵ درصد افت را به خود می‌بیند. اگر آمار تولید خانواده تندر ۹۰ را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با افت تولید این محصول مواجه شده‌اند. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ هزار و ۸۱ دستگاهی خود با افتی ۸۶ درصدی مواجه شده‌اند. این خودروساز، تندر ۹۰ را در مدل‌های معمولی و اتومات به تولید می‌رساند. طبق آمار، پارس‌خودرو نیز در ۶ ماه نخست امسال دو هزار و ۹۲۰ دستگاه محصول مربوط به خانواده ال ۹۰ تولید کرده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۹ درصد افت را تجربه کند. این آمار شامل تندر۹۰، پارس‌تندر و ساندرو (در مدل‌های معمولی و استپ‌وی) می‌شود. طبق آمارهای ارائه شده به بورس اما تولید محصولات رنو در کشور طی شهریور امسال به‌طور کامل متوقف شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (56 ديدگاه)

    خدااااااااااحافظ ای ………….

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۹ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      و باز ما ماندیم و پراید و ۴۰۵ !! و دیواری که به روی واردات خودرو بسته اند

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Farzad

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ای کاش با بقیه لگن ها هم خدافظی میکردن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. عبدالله

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (49 ديدگاه)

    کاش خبر می دادید که:
    خداحافظی همیشگی ایران خودرو و سایپا با ملت ایران…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Genius

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    باز هم برید فله ای بدون کنکور دقیق بدون مصاحبه تخصصی بدون بررسی توانایی های کار فردی و تیمی اشخاص همه رو در ازای دریافت پول بکنید کارشناس ارشد و دکترای مهندسی مکانیک و الکترونیک!بخدا اگر در کل کشور فقط 500 تا مهندس واقعا اینکاره داشتیم اقلا باید تا حالا در خودروسازی بحد لیفان رسیده بودیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد قدسی

      ۹ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (262 ديدگاه)

      تیر انتقاد رو جای درستش نشونه نگرفتی دوست عزیز. چند بار چند جای مختلف گفتم اینجا هم میگم. ما با همین نظام آموزشی پراشکال و با همه ی فساد هاش که باید اصلاح بشه اما یه فرآیند بلندمدته هم باز مشکل نیروی انسانی نداریم. اینقدر تو رشته های مختلف آدم های توانمند هستن اما چه فایده که جلوشون اینقدر سنگ انداخته میشه که از این جا به هر قیمتی فرار کنن. انتقاد برمی گرده به این جا که قدرت رو کسانی کنترل می کنند که فقط و فقط و فقط یه سری موهومات براشون مهمه و پیشرفت کشور براشون مهم نیست، رفاه مردم براشون مهم نیست. در نتیجه برنامه ریزی در جهت پیشرفت انجام نمیشه در نتیجه بودجه ی مناسب داده نمیشه در نتیجه ارتباطات مناسب بین المللی شکل نمی گیره در نتیجه شرایط برای کسانی که توان و انگیزه ی کار کردن رو دارن هم فراهم نمیشه و در نتیجه خروجی هم نداریم. من منتقد جدی نظام آموزشی ام مشکل ریشه اش جای دیگه است…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Genius

        ۹ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (1232 ديدگاه)

        فارغ التحصیل دکترای مهندسی مکانیکی که حتی هنوز با مفاهیم پایه ای مثل FVM و FEM آشنا نیست قطعا اگر در بورلی هیلز هم سکونت داشته باشه ازش آبی گرم نخواهد شد!نمیدونم شما رشته تحصیلیت چیه اما من دارم بعنوان یک مهندس ارشد این رو به شما میگم که نود و پنج درصد خروجی های دانشگاه های ایران بخاطر اینکه در ورودی غربال نشده اند عملا هیچ و پوچ اند و فقط نام مهندس را یدک میکشند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حامد قدسی

          ۹ مهر ۱۳۹۸
          سوابق: (262 ديدگاه)

          فک کنم شما با مفاهیم اولیه ی علمی آشنا نیستین که براساس یک داده یا تعداد محدودی داده دارید تعمیم می دید و نه تنها تعمیم میدید بلکه درصد دقیق هم مشخص کردید. یکی از بزرگ ترین درد ها تو این کشور همین تعمیم دادن تجربه های محدود به صورت کاملا غیر علمی و بیانش به صورت فکت هستش.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. danial

      ۹ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (466 ديدگاه)

      من حرفتو قبول ندارم من میگم کم کم بجای 500 تا مهندس اینکاره الان کم کم هیچی نباشه 5 هزار مهندس اینکاره داریم ولی خب این بدبختا که اینکارن پارتی ندارن که بتونن وارد صنعت بشن متاسفانه اگر امکانات داشته باشن یا فرار میکنن میرن خارج یا نهایتا خودشون میرن تو کار و کاسبی در نهایت هیچی نشن میشن مسافر کش نمونه هاشم تو کشور کم نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Saeed

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (349 ديدگاه)

    باز از اواخر پاییز خودرو گرون میشه وقتی نه تولیدی هست نه وارداتی قیمتها باز افزایش پیدا میکنه مخصوصا که احتمالا کمپانیها هم نتونن به تعهداتشون در قبال پیش فروشا عمل کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آره خب بنز و بی ام دبلیو رفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مک وال

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (217 ديدگاه)

    این خانه از پایبست ویران است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. jack

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آمار رو یک بار دیگه مرور کنید،فاجعه است،یکی از بزرگترین صادرات نیروی انسانی در دنیا رو داریم که نشون میده آدم به درد بخور(کارشناس و کارگر)زیاد داریم . مشکل اینجاست که کسی به فکر ساختن نیست و طرز تفکر دلالی طرز فکر غالب اجتماعی ماست.باید بپذیریم که شکست مفتضحانه ای خوردیم ،ما چیزی برای ارائه حتی در داخل هم نداریم ولی ادعا داریم که دور خودمون میتونیم دیوار بکشیم و از همه جلو بزنیم،با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه.به حال کارخونه دار و کارگر و کارمند و…باید گریست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Sajjad

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یه سری لگن که بود و نبودشون فرق ندارن
    با یه سری آدم که روی اینا تعصب دارن!
    جالب نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mmmh

      ۱۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (13 ديدگاه)

      شاید باورت نشه ولی یه سریا طرفدار elx و 405 ان. حتی انقد روش تعصب دارن که میگن از audi بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا