ایستگاه خبر

قیمت گذاری جدید خودروها و آرامش قبل از طوفان

انگار التهاب بازار خودروی ایران تمامی ندارد و هر بار یکی از عوامل نظیر دلالان، وارد کنندگان و محتکران، سازندگان، سازمان حمایت از تولید کنندگان، شورای رقابت، وزارت صنعت و تجارت و دولت محترم، با ورود خود به این عرصه، اوضاع را بر مصرف کننده این محصول سیاه و تلخ می کنند.

عاقبت گرانی خودرو
حالا که با این همه راهکار و حمایت و شعار، چشممان به پراید ۲۰ میلیونی روشن شده و قیمتهای خودرو دو سه برابر شده اند و دیگر دست خیلی از افراد جامعه با درآمد متوسط به آن نخواهد رسید، چشممان به آزادسازی تلویحی قیمت این کالا نیز روشن شد. آن هم در بازاری انحصاری که خودروهای وارداتی با تعرفه هایی بسیار بالا و کذایی به کشور ورود می کنند و خودروهای داخلی هم بدور از دغدغه هماوردی، سر به آسمان قیمت می سایند و البته در کیفیت همچنان در حال عقب گرد هستند. حالا دیگر دیدن یک خودروی چینی معمولی با قیمتی ۶۰-۷۰ میلیونی عادی شده و برای خرید یک خودروی بسیار معمولی و متوسط مثل مگان باید ۸۵ میلیون تومان کنار گذاشت.
خودروسازان ما هم با آشوبی که از جرقه تحریم به راه انداختند و تیراژ خود را کاهش دادند، توانستند قیمتهای خود را در کمتر از یک سال تا دو برابر افزایش دهند و دیگر چه باک از کاهش فروش، وقتی با تولید کمتر و کم دردسرتر می توان سود بیشتری برد! واردکنندگان هم که با پول پیش فروش مشتریان، انبارهای خود را پر کردند و سود کلانی بردند، آخر سر خودروها را با افزایشی سرسام آور به نرخ روز به همان خریداران تحویل می دهند.

از شنبه به استقبال قیمتهای جدید برویم
حالا قرار است قیمتهای تازه بازار خودرو از روز شبنه ابلاغ شود. تاکنون گمانه زنیهای بسیاری در این زمینه شنیده شده از جمله قیمت گذاری بر مبنای ۹۵ درصد قیمت روز بازار آزاد همان خودرو. به همین دلیل است که تا آخرین لحضه سازندگان سعی خواهند کرد که قیمتهای بازار آزاد را به سمت بالا و بالاتر هل دهند. البته محاسبه قیمت پایه بر اساس نرخ ارز مبادلاتی نیز برای تعیین کف قیمت خودرو تصویب شده است. در کنار آن خودروسازان نیز مجاز به فروش با قیمتی بالاتر خواهند بود و در این صورت تنها جریمه ای به آنان تعلق خواهد گرفت. گفته می شود که قیمت پایه ۱۹ میلیونی برای پراید و ۳۵ میلیونی برای تندر ۹۰ را هم می توانیم انتظار داشته باشیم. ظاهرا خودروهایی که ارزبری بیشتری دارند هم سهم بیشتری از این افزایش خواهند داشت.

وعده ای برای کاهش قیمتها
دلمان می خواهد با خوش خیالی بنشینیم و باور کنیم. طبق پیش‌بینی معاون سازمان حمایت، قیمت خودرو قطعا کاهش خواهد یافت. شهرام میرآخورلو درست زمانی که قیمت‌ها در بازار هر روز در حال اوج گرفتن هستند چنین اظهار نظری را ارائه می‌کند و این در حالی است که قیمت‌های بازار برای خودروسازان به منزله الگویی برای تعیین قیمت‌ها خواهد بود که این معنایی جز افزایش قیمت ندارد.
حال در چنین شرایطی کاهش قیمت‌ها چطور امکان‌پذیر خواهد بود؟ آیا این اظهار نظرها ضمانت اجرایی هم دارند؟ یا مانند اظهارنظرهای قبلی تنها توقعات مشتری‌ها را بالا می‌برند و بی پاسخ می‌گذارند؟
میرآخورلو تاکید کرده طبق مصوبه اخیر دولت، خودروسازان هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت بیش از نرخ‌ محاسباتی بر اساس ارز مبادلاتی، نخواهند داشت، زیرا مابه‌التفاوت قیمت محاسباتی سازمان حمایت با قیمت‌های تجاری نصیب خودروسازان نشده و به حساب خزانه‌داری کشور واریز می‌شود. اظهارنظر وی در حالی است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی خودروسازان و با توجه به نیاز شدید آن‌ها به نقدینگی برای جبران ضرر و زیان‌های اخیرشان، اتفاقا به نظر می‌رسد جاده مخصوصی ها از فرصتی که در اختیار دارند، (داشتن اختیار تعیین قیمت محصولاتشان)، استفاده کرده و قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند.

واکنشهای بازار در سایه انتظار
فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش رونقی اندک گرفته، اما قیمت‌ها نیز روندی صعودی طی هفته جاری داشته اند و حالا بازار با پراید ۲۰ میلیونی و پژوی ۵۴ میلیونی طرف است. در این اوضاع و احوال، مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» وعده داده‌اند که قیمت جدید خودروها به زودی اعلام خواهد شد و این در حالی است که ظاهرا خودروسازان می‌خواهند قیمت محصولات شان را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند. بر همین اساس گفته می‌شود که قیمت جدید خودروها ۹۵ درصد قیمت بازار آنها خواهد بود. به عنوان مثال، پرایدی که حالا ۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، با نرخ ۱۹ میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش خواهد رسید. یا مثلا پژو ۲۰۶ که در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان یا حتی بیشتر در نمایندگی‌ها خواهد داشت. دولت و خودروسازان می‌خواهند با این روش قیمت کاذب خودروها را در بازار شکسته و نرخ‌ها را واقعی کنند، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند چون تولید و عرضه دست خود خودروسازان است، بازی دست آنهاست و می‌توانند با کم و زیاد کردن عرضه، قیمت‌ها را مطابق میل شان تغییر دهند. با این حال، اما خودروسازان نیز عنوان می‌کنند که به خودی خود تمایلی به افزایش قیمت ندارند و فقط می‌خواهند زیان نکنند. هرچه هست هم اکنون بازار خودرو حال خوشی پس از آزادسازی قیمت ندارد و مشتریان در انتظار اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان هستند. از طرفی تولید خودرو نیز هنوز به وضع عادی بازنگشته و به دلیل صعود شدید نرخ ارز، امکان واردات خودروهای خارجی که بیشتر مشتریان امکان خریدشان را داشته باشند، وجود ندارد. حالا هم آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی با افزایش قیمت طی هفته جاری روبه‌رو بوده و چندین میلیون به قیمت آنها اضافه شده است.
به گفته آنها، پراید که تا همین یک سال پیش زیر ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر ۲۰ میلیون در مدل ۱۱۱ خود قیمت دارد که در نوع خود اتفاقی عجیب است و خارج از تصور مشتریان ایرانی. همچنین دو مدل دیگر پراید؛ یعنی ۱۳۲ و ۱۳۱ نیز به ترتیب ۱۶ میلیون و ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند که اولی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گران شده و دومی نیز یک میلیون تومان.
در حال حاضر مگان هم ۷۸ میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از جهش دو میلیونی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. گفته می‌شود پارس خودرو قصد دارد قیمت ۷۵ میلیون تومان را برای مگان در نظر بگیرد. اما در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر – ۹۰ نیز رشد قیمت را تجربه کرد، هم در مدل
پارس خودرویی و هم در مدل ایران خودرویی. هم‌اکنون تندر – ۹۰ پارس خودرو در مدل E2 قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان دارد و مدل ایران خودرویی آن نیز ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تندر مدلی دیگر به نام E1 نیز دارد که هم‌اکنون حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

پراید با کیفیت عالی
از تندر و مگان که بگذریم، تیبا نیز دیگر خودرو گران شده بازار در هفته جاری بود که با رشدی یک میلیون تومانی روبه‌رو شد و هم‌اکنون ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین نیسان ماکسیما نیز در این یک هفته اخیر نزدیک به هفت میلیون تومان گران شده و در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. نیسان تیانا هم که تا همین شنبه گذشته ۱۲۹ میلیون تومان قیمت داشت، به یکباره ۲۱ میلیون تومان گران شد. تیانا حالا خودرویی ۱۵۰ میلیونی در بازار به شمار می‌رود. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان دارد، افزایشی پنج میلیون تومانی را تجربه کرده است. دیگر خودرو بالای ۱۰۰ میلیون بازار، مزدا۳ است که با جهشی هشت میلیونی هم‌اکنون ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. مزدا ۲ نیز ۷۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
اما به گفته فعالان بازار، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پژو ۲۰۷ نیز روزهای گرانی را پشت سر می‌گذارند. طبق آخرین اخبار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۴۰ میلیون تومان دارد و این موضوع از جهش چهار میلیونی آن حکایت می‌کند. تیپ۶ این محصول که نزدیک به سه میلیون طی هفته جاری گران شده، در حال حاضر ۵۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ نیز v9 قیمتی برابر با ۵۴ میلیون تومان دارد و v8 هم ۴۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل V20 پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز هم‌اکنون ۳۹ میلیون تومان به فروش می‌رود که این موضوع از جهش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی آن حکایت می‌کند. اما در بین دیگر مدل‌های پژو، هم اکنون پژو ۴۰۵ نیز که حدود ۵/۱ میلیون تومان گران شده، ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سمند هم در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۶میلیون تومان دارد. پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این بدان معنا است که پارس ۵/۲ میلیون تومان در هفته جاری گران شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۶۹ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم هرگونه کم لطفی به این ملت که در تمام صحنه ها در کنار دولت و ملیت خود بوده اند گناهی نابخشودنی است باز هم صبر را پیشه میکنیم و دم نمی زنیم چونکه ایران خود را دوست داریم وبه آن افتخار میکنیم و آن گنده بازارها را به حال خود رها میکنیم تا خدائی که به آن ایمان داریم سزای آنهارا دهد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      نخشکه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. nafas

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به نظر من اگه مردم خودروی ایرانی نخرن خودشون قیمت ها رو میارن پایین!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد.ف

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (447 ديدگاه)

    خوب اونی که پراید بشه ۴۰ میلیون بازم می‌خره لابد اضافه قیمت ماشینشو از جیب بنده و شما در می‌آره و الا این همه پول تو این دوره، یک شبه از کجا میاد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مجتبی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    حالا با این تفاصیل ما که با قیمت قطعی 11780000 تومان صورت یکجابرای خرید پراید پول ریختیم بصورت تحویل فوری شامل افزایش قیمت هستیم یا نیستیم به امثال من جطوری خودرو میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مجتبی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    حالا با این تفاصیل ما که با قیمت قطعی 11780000 تومان بصورت یکجابرای خرید پراید پول ریختیم بصورت تحویل فوری شامل افزایش قیمت هستیم یا نیستیم به امثال من جطوری خودرو میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نانا

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (35 ديدگاه)

    ((الهم عجل لولیک الفرج))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احسان

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    واقعا دستشون درد نکنه با حقوق سال نود و دو که خودشون اعلام کردن470.000 برای یک کارگر فکر نکنم دیگه به هم پرایدهم برسه تقریبا باید 35 ماه کا کنه چیزیم نخوره تا بعد 3 سال اگه قیمتها همین طور بمونه بتونه بخره وگرنه که هی ما بدو پراید بدو هی ما بدو پراید بدو والی اخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mohsen

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    آی دزد….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مجید

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست دارم گریه کنم تا کی باید اینجور باشه چرا کسی به فکر مردم نیست چرا مردم مهم نیستند ولی مطمعنم یه روز خوب میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    اقا ما که حتما از روی مجبوری باید تا قبل عید ماشین بخریم چی کارکنیم که پولمون تو جیب دلال نره و تو جیب خودروساز(به خاطر این قیمت هاشون) هم نره?تو جیب خودرو سازهای غیر وطنی هم نره?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ایمان

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی میگفت اگه ماشینتو بفروشی دیگه خر هم نمیتونی بخری گفتم چرا ؟ گفت : ” اخه خرا رو هم کشتن دادن خوردیم خودمون هم نفهمیدیم ” !؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ب. ن.

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر کسی این رو می دونه که برای پایین آوردن و تثبیت قیمت خودرو در بازار بایستی بین عرضه و تقاضا تناسب برقرار بشه و چون خودرو سازها دولتی هستند بدیهیه که این کار رو دولت باید انجام بده حالا وقتی که عمداً این تناسب رو به هم می زنن تا قیمت ها بالا بره و هرکی به هرکیه و هیچ رقیبی هم ندارن و هیچ کسی هم چیزه نمی گه و کاری نمیکنه، آقایون هم هر کاری دلشون بخواد انجام می دن و این نشون میده چیزی که اصلاً اهمیت نداره مردم هستند و جیب بعضی ها در هر صورت باید پر بشه و خلاصه کلام گور بابای ملت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امير

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    وای به حال و روز ما.اگه خودروسازا خیلی از تولیداتشون مطمئن هستن .فقط کافی یک الی دو ماه مسئولان.تعرفه واردات ماشین و نصف کنن ببینیم اون موقع هم حتی باگرون شدن دلار کسی هست بیاد از این خودروسازای بی انصاف خودرو بگیره…
    نمونه بارز میتونید برید یه سری به قیمت خودرو تو منطقه های آزاد بزنید مثل بندر انزلی-خرمشهر…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سید علی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    گر شرط شود که مست گیرند/در شهر هرآنکه هست گیرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. علی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا کاری نداره که! نخرید-نفروشید تا ارزان شود. به همین راحتی اگه برین تو صف وایستین خوب گران می شود؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Doons

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ای مردم نخرید! اگه بنزین رو گرون کردن بنزین نزنید یه هفته! اخه تا کی با هر سازی میرقصید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. galardo

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (182 ديدگاه)

    خطاب به عوامل سایت: دیروز قیمتهای جدیدو گزاشته بودین چی شد پس چرا برداشتین ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. هرچی آقا بگه

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    پراید رسید به زانتیا
    آقا بیا اقا بیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. abas

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    عجب دولت خدمت گذاری داریما !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مونا

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میخاستم قیمت روز خودروهاروبذارید.ممنون میشم اگه هرچه زودتراینکاروکنین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. آريا

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینم شانس ماست
    قدیم ها مرد رویاها با یه اسب سفید بود
    العان با این وضعیت گرونی
    مرد رویا ها با یه پراید سفیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمود

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    باسلام همچی گران شده فقط ماشین نیست واین فقط داخل ایران نیست تورم در کشورهای اروپای وحتی آمریکا هم وجود دارد حالا داخل کشورما به دلیل تحریم بیشتر بوده. با سپاس از خوانندگان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محمود

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    احمد ف . شما با پول خودت کار داشته باش تا زمانی که به پول دیگران کار داری بی پول می مانی همه زحمت کشیدن .اونی که پول دیگران را میخورد پراید نمیخرد .سرمایه گذاری در کشورهای همسایه می کند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ehsan

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودمو کشتم یک سال کار کردم ماشین بخرم حالا گاریم نمیتونم بخرم دستتون درد نکنه از حمایتتون از دولت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. amir

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خودرو سازها ماشین بیرون نمیدن که قیمت ها بره بالا.بعد میندازن گردن دلال و این حرفا.تازه اگر گردن دلال هم باشه خودشون مقصرن که نظارت ندارن.فقط به فکر سود خودشونن و مردم هیچ اهمیتی براشون ندارن.لعنت بر باعث و بانیش هر کی که هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مانی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    هرروز قیمت میره بالاتر ، کیفیت میاد پایین تر
    اخه یه پراید چی داره که 19 تومن باشه ؟
    قرار بود قیمت ها بالا بره تعرفه واردات کاهش پیدا کنه اما ….
    واقعا دلم برا خودمون میسوزه که باید هم جون خودمون رو به خطر بندازیم ، هم کلی پول بدیم تا سوار این آشعالا شیم .
    بعد کشور های همسایه با همین قیمت ها و حتی کمتر ماشین روز دنیا رو سوار بشن .
    تا کی ؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. حسین

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    آقا،ترا به خدا ماشین نخرین.چرا مردم ما اینطوری شدن.وقتی قیمت یه چیز بالا میره،اگه کسی نخره،خودش خود به خود از قیمت اولیه هم کمتر میشه.مشکل از خودمونه که داریم مقل ندید بدید ها رفتار میکنیم.پراید شده 20 میلیون،همه هجوم میارن که یکی بخرن.بابا،بخدا کیفیتش از قبل هم پایین تر رفته.ترخدا نخرین.لطف کنید به همه این رو بگید و اطلاع رسانی کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. ریاضت

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    باآقابهمن شدیداً موافقم که میگه نخریدونفروشید.احمدی نژادبیچاره هم قبل ازشروع هدفمندی گفته بودتواین شرایط خریدوفروش نکنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. سعید

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه راست میگید که از افزایش قیمت خودرو ناراحتید پس چرا تقاضای خرید اینقدر روز به روز بیشتر میشه؟ مثل اینکه بی پول فقط ماییم!….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. رسول

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پارسال 206 ثبت نام کردم بعدا ز چهار ماه موعد تحویل گفتند نداریم وبعد تبدیل کردم به رانا که اسفند ماه تحویل بده اند در مهر ماه قیمت شد 21500000هزار تومان گفتیم باز صبر میکنیم ولی حالا بعداز یکسال شده 32500 آخه این دزدی نیست پس چیه بی انصاف ها مگه ما کار مندها راه دزدی داریم که بتونیم یکشبه 20000000 میلیون جور کنیم خدا …….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. حسین

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    البته اگه قیمت ها بخواهید بیاد پایین باید عرضه بیشتر از تقاضا باشه و اگر همه بفروشند و نخرن این قضیه رخ می دهد!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا