ایستگاه خبر

قیمت گذاری جدید خودروها و آرامش قبل از طوفان

انگار التهاب بازار خودروی ایران تمامی ندارد و هر بار یکی از عوامل نظیر دلالان، وارد کنندگان و محتکران، سازندگان، سازمان حمایت از تولید کنندگان، شورای رقابت، وزارت صنعت و تجارت و دولت محترم، با ورود خود به این عرصه، اوضاع را بر مصرف کننده این محصول سیاه و تلخ می کنند.

عاقبت گرانی خودرو
حالا که با این همه راهکار و حمایت و شعار، چشممان به پراید ۲۰ میلیونی روشن شده و قیمتهای خودرو دو سه برابر شده اند و دیگر دست خیلی از افراد جامعه با درآمد متوسط به آن نخواهد رسید، چشممان به آزادسازی تلویحی قیمت این کالا نیز روشن شد. آن هم در بازاری انحصاری که خودروهای وارداتی با تعرفه هایی بسیار بالا و کذایی به کشور ورود می کنند و خودروهای داخلی هم بدور از دغدغه هماوردی، سر به آسمان قیمت می سایند و البته در کیفیت همچنان در حال عقب گرد هستند. حالا دیگر دیدن یک خودروی چینی معمولی با قیمتی ۶۰-۷۰ میلیونی عادی شده و برای خرید یک خودروی بسیار معمولی و متوسط مثل مگان باید ۸۵ میلیون تومان کنار گذاشت.
خودروسازان ما هم با آشوبی که از جرقه تحریم به راه انداختند و تیراژ خود را کاهش دادند، توانستند قیمتهای خود را در کمتر از یک سال تا دو برابر افزایش دهند و دیگر چه باک از کاهش فروش، وقتی با تولید کمتر و کم دردسرتر می توان سود بیشتری برد! واردکنندگان هم که با پول پیش فروش مشتریان، انبارهای خود را پر کردند و سود کلانی بردند، آخر سر خودروها را با افزایشی سرسام آور به نرخ روز به همان خریداران تحویل می دهند.

از شنبه به استقبال قیمتهای جدید برویم
حالا قرار است قیمتهای تازه بازار خودرو از روز شبنه ابلاغ شود. تاکنون گمانه زنیهای بسیاری در این زمینه شنیده شده از جمله قیمت گذاری بر مبنای ۹۵ درصد قیمت روز بازار آزاد همان خودرو. به همین دلیل است که تا آخرین لحضه سازندگان سعی خواهند کرد که قیمتهای بازار آزاد را به سمت بالا و بالاتر هل دهند. البته محاسبه قیمت پایه بر اساس نرخ ارز مبادلاتی نیز برای تعیین کف قیمت خودرو تصویب شده است. در کنار آن خودروسازان نیز مجاز به فروش با قیمتی بالاتر خواهند بود و در این صورت تنها جریمه ای به آنان تعلق خواهد گرفت. گفته می شود که قیمت پایه ۱۹ میلیونی برای پراید و ۳۵ میلیونی برای تندر ۹۰ را هم می توانیم انتظار داشته باشیم. ظاهرا خودروهایی که ارزبری بیشتری دارند هم سهم بیشتری از این افزایش خواهند داشت.

وعده ای برای کاهش قیمتها
دلمان می خواهد با خوش خیالی بنشینیم و باور کنیم. طبق پیش‌بینی معاون سازمان حمایت، قیمت خودرو قطعا کاهش خواهد یافت. شهرام میرآخورلو درست زمانی که قیمت‌ها در بازار هر روز در حال اوج گرفتن هستند چنین اظهار نظری را ارائه می‌کند و این در حالی است که قیمت‌های بازار برای خودروسازان به منزله الگویی برای تعیین قیمت‌ها خواهد بود که این معنایی جز افزایش قیمت ندارد.
حال در چنین شرایطی کاهش قیمت‌ها چطور امکان‌پذیر خواهد بود؟ آیا این اظهار نظرها ضمانت اجرایی هم دارند؟ یا مانند اظهارنظرهای قبلی تنها توقعات مشتری‌ها را بالا می‌برند و بی پاسخ می‌گذارند؟
میرآخورلو تاکید کرده طبق مصوبه اخیر دولت، خودروسازان هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت بیش از نرخ‌ محاسباتی بر اساس ارز مبادلاتی، نخواهند داشت، زیرا مابه‌التفاوت قیمت محاسباتی سازمان حمایت با قیمت‌های تجاری نصیب خودروسازان نشده و به حساب خزانه‌داری کشور واریز می‌شود. اظهارنظر وی در حالی است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی خودروسازان و با توجه به نیاز شدید آن‌ها به نقدینگی برای جبران ضرر و زیان‌های اخیرشان، اتفاقا به نظر می‌رسد جاده مخصوصی ها از فرصتی که در اختیار دارند، (داشتن اختیار تعیین قیمت محصولاتشان)، استفاده کرده و قیمت محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند.

واکنشهای بازار در سایه انتظار
فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش رونقی اندک گرفته، اما قیمت‌ها نیز روندی صعودی طی هفته جاری داشته اند و حالا بازار با پراید ۲۰ میلیونی و پژوی ۵۴ میلیونی طرف است. در این اوضاع و احوال، مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» وعده داده‌اند که قیمت جدید خودروها به زودی اعلام خواهد شد و این در حالی است که ظاهرا خودروسازان می‌خواهند قیمت محصولات شان را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند. بر همین اساس گفته می‌شود که قیمت جدید خودروها ۹۵ درصد قیمت بازار آنها خواهد بود. به عنوان مثال، پرایدی که حالا ۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، با نرخ ۱۹ میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش خواهد رسید. یا مثلا پژو ۲۰۶ که در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان یا حتی بیشتر در نمایندگی‌ها خواهد داشت. دولت و خودروسازان می‌خواهند با این روش قیمت کاذب خودروها را در بازار شکسته و نرخ‌ها را واقعی کنند، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند چون تولید و عرضه دست خود خودروسازان است، بازی دست آنهاست و می‌توانند با کم و زیاد کردن عرضه، قیمت‌ها را مطابق میل شان تغییر دهند. با این حال، اما خودروسازان نیز عنوان می‌کنند که به خودی خود تمایلی به افزایش قیمت ندارند و فقط می‌خواهند زیان نکنند. هرچه هست هم اکنون بازار خودرو حال خوشی پس از آزادسازی قیمت ندارد و مشتریان در انتظار اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان هستند. از طرفی تولید خودرو نیز هنوز به وضع عادی بازنگشته و به دلیل صعود شدید نرخ ارز، امکان واردات خودروهای خارجی که بیشتر مشتریان امکان خریدشان را داشته باشند، وجود ندارد. حالا هم آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی با افزایش قیمت طی هفته جاری روبه‌رو بوده و چندین میلیون به قیمت آنها اضافه شده است.
به گفته آنها، پراید که تا همین یک سال پیش زیر ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر ۲۰ میلیون در مدل ۱۱۱ خود قیمت دارد که در نوع خود اتفاقی عجیب است و خارج از تصور مشتریان ایرانی. همچنین دو مدل دیگر پراید؛ یعنی ۱۳۲ و ۱۳۱ نیز به ترتیب ۱۶ میلیون و ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند که اولی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گران شده و دومی نیز یک میلیون تومان.
در حال حاضر مگان هم ۷۸ میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از جهش دو میلیونی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. گفته می‌شود پارس خودرو قصد دارد قیمت ۷۵ میلیون تومان را برای مگان در نظر بگیرد. اما در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر – ۹۰ نیز رشد قیمت را تجربه کرد، هم در مدل
پارس خودرویی و هم در مدل ایران خودرویی. هم‌اکنون تندر – ۹۰ پارس خودرو در مدل E2 قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان دارد و مدل ایران خودرویی آن نیز ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تندر مدلی دیگر به نام E1 نیز دارد که هم‌اکنون حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

پراید با کیفیت عالی
از تندر و مگان که بگذریم، تیبا نیز دیگر خودرو گران شده بازار در هفته جاری بود که با رشدی یک میلیون تومانی روبه‌رو شد و هم‌اکنون ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین نیسان ماکسیما نیز در این یک هفته اخیر نزدیک به هفت میلیون تومان گران شده و در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. نیسان تیانا هم که تا همین شنبه گذشته ۱۲۹ میلیون تومان قیمت داشت، به یکباره ۲۱ میلیون تومان گران شد. تیانا حالا خودرویی ۱۵۰ میلیونی در بازار به شمار می‌رود. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان دارد، افزایشی پنج میلیون تومانی را تجربه کرده است. دیگر خودرو بالای ۱۰۰ میلیون بازار، مزدا۳ است که با جهشی هشت میلیونی هم‌اکنون ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. مزدا ۲ نیز ۷۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
اما به گفته فعالان بازار، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پژو ۲۰۷ نیز روزهای گرانی را پشت سر می‌گذارند. طبق آخرین اخبار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۴۰ میلیون تومان دارد و این موضوع از جهش چهار میلیونی آن حکایت می‌کند. تیپ۶ این محصول که نزدیک به سه میلیون طی هفته جاری گران شده، در حال حاضر ۵۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ نیز v9 قیمتی برابر با ۵۴ میلیون تومان دارد و v8 هم ۴۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل V20 پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز هم‌اکنون ۳۹ میلیون تومان به فروش می‌رود که این موضوع از جهش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی آن حکایت می‌کند. اما در بین دیگر مدل‌های پژو، هم اکنون پژو ۴۰۵ نیز که حدود ۵/۱ میلیون تومان گران شده، ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سمند هم در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۶میلیون تومان دارد. پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این بدان معنا است که پارس ۵/۲ میلیون تومان در هفته جاری گران شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۶۹ دیدگاه‌ها

  1. پیام

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    متاسفانه باید بگم هنوز هم مردمی از دیار پارس برای خرید همین پراید 18 میلیونی صف میکشن
    حالا میگین نه ؟ ضرر نداره منتظر باشین تا فروش نقدی آغاز شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مراد

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به کجا دارین میرین مردم ایران…….چرا از گرونی با خرید کردن خودتون حمایت میکنید؟کمرمملکت داره میشکنه…..هیچ فک کردین آخرش چی میشه؟…..

    ترسم نرسی به کوفه ای اعرابی…

    کاین ره که تو میروی به ترکستان است…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رحيم

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ، یک پیشنهاد اگر یک ماهی دست از خرید بردارید قیمت خودرو به اول سال بر می گردد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. معین

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    این یعنی ماشینایی که قبلا ثبت نام شده هم با قیمت جدید به مشتریان داده میشه؟فاتحه مملکت رو خوندن بهد از سالی پراید داشتیم رفتیم یه تندر ثبت نام کردیمقیمتش 21 تومنه الان یعنی 36 میشه.من که شنبه میرم پولو پس بگیرم.خداازشون نگذره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مسی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (269 ديدگاه)

    وقتی مردم برای خرید فرغون … صف می بندن…

    نتیجه اش میشه این …
    http://uploadtak.com/images/a9837_2014.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مسی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (269 ديدگاه)

    مشخصات پراید :

    کیفیت : صفر

    ایمنی : صفر

    زیبایی : صفر

    سرعت : صفر

    قـــــیـــــــمـــــــــت : 20

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه مملکت خوبی داریم که هرکس هر قیمتی دوست داره رو خودرو میذاره حالا از شنبه قیمت خودرو بازار ازاد با میکشه بالا اینا همش کشکه.راستی تحریم اصلا اصلا تاپیر نداره شککککککککککککککککک
    بابا فکر مردم باشید اقای؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامبد جوان

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا رانا نوشتم تا حالا یکبار 15 میلیون شده 21/5 حالا شده 32/5 جان من جای من بودید چه میکردید .خداییش 15 میلییونم ارزش نداره رانا.راستی تحریم کیلو چن. به قول بروبچ ما ویتوانیم.اینم واسه خنده بد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ahamad

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کدوم کشورو دیدید که قیمت خودرو کارخانه با بازار ازاد یکسان بشه معمولا باید برعکس باشه. به فکر مردم باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (447 ديدگاه)

      آخه هیچ جای دنیا خودرو صفر رو از دست نمی‌خرند، چون نمایندگی میاد التماس می‌کنه که ازش یک ماشین با شرایط قسطی با سود پایین و مدت طولانی بخرند، هیچ کجا هم برای ماشین‌های معمولی ثبت نام نمی‌کنند همین جوری تو نمایندگی‌های رسمی ریخته!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. مصطفی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمردیم معنی کاهش قیمت،سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده را هم فهمیدیم چه کاهش قیمتی وچه سازمانی،ال نود که قرار بود جای پیکان را بگیره حالا قیمتش جای تویوتا کمری را در دو سه سال قبل گرفته ،این چه وضعیه نکنه فکر میکنند مردم کار خانه چاپ اسکناس دارند یا روی گنج نشستن36میلیون چه خبره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تحلیلی مختصر از بازار خودرو طی سه ماه آینده:
    با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال طبق روند همیشگی تقاضا برای خرید خودرو افزایش می بابد اما به نظر میرسد میزان تقاضای امسال نسبت به سال های گذشته به دلیل افزایش یکباره قیمت خودرو کاهش داشته باشد.
    تولید خودرو شامل تمام انواع خودروها در تمام کارخانه های تولیدی داخلی نسبت به دی ماه سال 1390 در مجموع 47 درصد کاهش داشته و اگر نسبت عرضه و تقاضا را برای امسال نیز طبق سنوات گذشته بدانیم این امر به معنای شکاف بین عرضه و تقاضا و عاملی برای گران شدن خودرو است.
    کارخانه های تولیدی با وجود اینکه در حال حاظر قیمت های خود را نسبت به حاشیه بازار تعیین کرده اند زیانده محسوب می شوند بدین معنا که زیر نقطقه سر به سری قرار دارند و اگر حمایت های موجود نباشد به دلیل ورشکستگی باید تعطیل شوند. لذا به دلیل مدیریت دارایی های ثابت قبلی خود و کارکنانشان هزینه های سربار روزانه بیش از پیش به آنها تحمیل می شود در حالیکه کاهش تولید 47 درصدی نقدینگی برای آنها فراهم نمی کند تا به قطعه سازان پول پرداخت کنند لذا آنها به دنبال منابع مالی نظیر وام هستند که تاکنون نیز محقق نشده بنابراین به راحتی می توان نتیجه گرفت قیمت هایی که اعلام شده کفاف هزینه های آنها را در کوتاه مدت نخواهد داد زیرا اگر حتی 47 درصد کاهش تولید را جبران کنند تازه انتظار می روزد بتوانند بخشی از بدهی ها و هزینه های سربار را جبران نمایند نه اینکه به سودآوری برسند. از طرفی تمام این فرض ها با در نظر گرفتن ثبات برای نرخ ارز است پس می شود نتیجه گرفت اولا قیمت های فعلی باز هم باید افزایش پیدا کند و ثانیا در کوتاه مدت به دلیل عدم تناسب بین عرضه و تقاضا باید شاهد افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار باشیم.
    نکنته دیگر این است که کاهش 47 درصدی مربوط به تمام انواع خودرو است درحالیکه این کاهش برای برخی خودروهای پرطرفدار بیشتر است و این بدان معناست که شکاف عرضه و تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد. از طرفی برخی از این خودروها وابستگی زیادی به نرخ ارز دارند و با نوسان آن آنها نیز دچار نوسان می شوند بنابراین باید منتظر روندی باشیم که هر از چندگاه با تغییر قیمت ارز شاهد تغییر قیمت خودرو هم باشیم.
    در مجموع به عنوان نتیجه با توجه به ورشکستگی خودروسازان، مشکلات ارز، کاهش تولید، عدم وجود نقدینگی برای تامین مالی ورودی ها و تقاضای بیش از عرضه برای سه ماه آتی باید منتظر افزایش مجدد بهای خودرو باشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. شوتعلی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا متاسفم که مردمی هستن که اگه نون و لوازم مصرفشیون که گرون شه تازه میفهمن که خیلی کارها رو نباید میکردن؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علی احمدی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی طرح خوبی است مدیران خودرو ابتدا به مقدار خیلی زیاد با قیمت قبلی ثبت نام می کند مثلا خودرو 315 را 22 میلیون و خودرو x33 را 41 میلیون ثبت نام می کند بعدا خودرو را تحویل نمی دهد تا به اندازه عشقی که می کشد گران کند سپس با 70% افزایش قیمت می گوید باید ثبت نام کنندگان قبلی بیاند با قیمت جدید خودرو را تحویل بگیرند. حال ودیعه و پول مردم نزد خودرو ساز ثابت مانده اما خودرو خودرو ساز گران شده یعنی چه؟ بیچاره مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. اشکان

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این کامنت های مردم چه جوری […]
    واقعا منو این همه دموکراسی محاله
    در ضمن اونایی که میگن پراید هیچی نداره
    عزیز من کفران نعمت نکن دیگه
    شیشه های جلوی برقی و کولر کم امکاناتیه؟ دندشم که اتومات کردن برید حالشو ببرید
    ناشکرینا
    تازه وانتشم اومده میشه به جای زنبیل از وانت پراید استفاده کنی تا 10 تا نون بربری به راحتی توش جا میشه و به راحتی هم از توش در میآد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حسین

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تبریک میگم به مسئولین و ملت همیشه در صحنه که همیشه خوب بلدن مشت بزنن تو دهنه اینو اون … امیدوارم که مردم اینبار بفهمن و نخرن تا اون کسی که نرخ تعیین میکنه بیشتر از این به ریش ملت نخنده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. عضوی از مردم بدبخت

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایا یعنی میشه از این مخمصه رها بشیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حمید

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فردا پس فردا پرایدلیموزین رو هم تولید می کنن وپرایدمیشه خودرو لوکس وتشریفاتی (همون خودرویی که تاهمین دیروز باهاش مسافرکشی می کردند)

    افرادمرفه= پراید
    کمی فقیر= دوچرخه
    کمی فقیرتر= پای پیاده
    کمی فقیرتر=پای برهنه
    کمی فقیرتر=چهاردست وپا
    ولی انگار آه ما دولت مرد هارو گرفته آخه دارن پاچه همدیگرو گاز میگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. سعید

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بذار هربلایی می خوادسرمون بیاد تاوقتی عین خربشینینم وچیزی نگیم وضعمون همین است تاوقتی عرضه گفتن حرفمون رانداشته باشیم بایدخرسواری بدهیم خودروسازمی بینه من وتو هرچی اون بگه می کنیم پس بذار تامیتونه گرون کنه باید خودمون عرضه داشته باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. vahid

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    واقعا باید گفت به کجا چنین شتابان مسئولین عزیز فکر مردم نیستید لا اقل فکر جیب خودتون باشید ما نتونیم خودرو بخریم کی جیب شما رو پر کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علیرضا

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه باز دید کنندگان عزیز سایت دوست داشتنی پدال
    بیایم صادق باشیم خودمون مقصریم خود ما مردم چرا که وقتی اسم گرونی رو هر چیزی میزارن حمله میکنیم به خیاله این که فردا قیمتش نشه فلان قدر خوب نتیجش هم میشه همین وضع آشفته البته بی تدبیری و ندونم کاری دولت و مسولین جای خود که با حمایت های بدون چون چرا از خودروساز داخلی (ایران خودرو) به مشکلات دامن زده قیمت ماشین که پایین نمی یاد در واقع قیمت هیچ محصولی توی این مملکت پایین نمی یاد فقط خدا کنه بالاتر نره که زهی خیال باطل…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. احسان رحیمی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    اینا همش برنامه خودشون بود اول خودرو ندادن بیرون تا گرون بشه بعد هم گفتن برای کنترل بازار قیمتا رو بالا میبریم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. فرنيا

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    یعنی تا حالا میرفتین؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. بنیامین

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    میگفتیم پیکان کولر -شیشه برقی-5 دنده و … نداره ولی پراید داره پس پیکان و بزاریم کنار. حالا داریم چوبشو میخوریم. خداییش اگه دوباره پیکان بزنن هیچکی پراید نمیخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. بنیامین

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پس بیاین دوباره پیکان تولید کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Mehran

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اخه واقع چی فکر میکنن مثل منی که با بدبختی رفتم 12 میلیون جم کردم ازنمایندگی پراید بگیرم از کدوم گوری بقیش رو جور کنم والا تو همه ی دنیا اون قیمتی که بالاست رو به قیمت کارخونه نزدیک میکنن به قیمت پایین نه اینکه قیمتی که در کارخونه هست رو به طرز فجیحی افزیش بدن به سمت قیمت بازار ازاد . که سودش بره توجیب خزانه داری کشور بعدش فشارش بیفته روی شونه های مردم اخه کی وضعیت این کشور قراره درست بشه تا کی فقط وعده ووعید و دلیل های احمقانه ؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. پوریا

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    «انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم»

    خداوند سرنوشت هیچ قومی و ملّتی را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر دهند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. ali

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (969 ديدگاه)

    یه مثاله معروف هست که میگه ایرانیو گرسنه نگه دار عربو سیر کن برین تاریخو نگاه کنین زمانی که عکس اینا شده چه بلایی به سره اون حکومت اومده.منه بدبخت یه ماه قبل فروختم با خودم حساب کردم گفتم برا 22 بهمن ارزون میشه ولی ماشین شد یه خاطره و رویا برام.[…] خیلی حالم گرفته با این قیمتا اصلا ولش کن بویه گل و سوسنو …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. hop

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بـــــه بــــــه – صمیمانه به خودم و مردم ایران تبریک میگم انشالله که این گرونیها همینطور ادامه پیدا کنه”

    ماها لیاقتمون همینه – ما هیچ اعتراضی نمیتونیم به این گرونیها داشته باشیم – اونم فقط به دلیل اینکه هممون فقط دوست داریم از اون یکی بزنیم بالاتر و سر همو کلاه بزاریم”

    هیچ وقت دیگه اون اتحادی که باید باشه برای اون کاری که باید بشه به دست نمیاد و ما مجبوریم بسوزیم و بسازیم ”

    من یه جوون – بیکارم – اصلا فرض کن شغل دارم – با ماهی حالا فرضا خوبش 600 تومن – خونه که متری 3میلیون به بالا ماشین که آشغالترینش 20 میلیون- خب پس یادتون باشه اگه من دزد شدم فردا پس فردا توی تلویزیون تصویرمو شطرنجی کردن گفتن دزد لات اشرار زورگیر نگید این کیه دیگه این چه جونوریه که اینکارارو کرده – بابا ما هم آدمیم – خرجامون دیگه سر به فلک کشیده – 45 تومن یارانه رو کجای دلم بزارم ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. vahid

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عجب روزگاری شده!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ی بنده خدا

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      کاشکی پراید کوپه هم تولید میشد فکرشو کن پراید دو در!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. امین راد

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خدیایش امسال دهه فجر شده دهه …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا