ایستگاه خبر

قبل از خرید بنز، نسخه‌های مونتاژ ایران را بشناسید

رپورتاژ: مرسدس بنز یکی از شرکای اصلی خودروسازی ایران در طی ۷۰ ساله گذشته محسوب می‌شد. سابقه همکاری مرسدس بنز و ایران ناسیونال یا ایران‌خودرو به دهه ۴۰ شمسی بازمی‌گردد درجایی که قبل از مونتاژ پیکان روی خط این کارخانه شاهد ساخته‌شدن اتوبوس‌های بنز در ایران بودیم. کامیون‌های مونتاژی بنز در ایران اهمیت راهبردی داشتند و حتی موتورهای آن‌ها نیز در شرکت ایدم تبریز ساخته می‌شد و بعضاً از این موتورها در خاک آلمان نیز استفاده می‌کردند. این مرسدس بنز به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در این بخش کرده بود و در دهه ۵۰ شمسی مدرن‌ترین محصولات مرسدس بنز در ایران نیز تولید می‌شدند. بااین‌حال برای مونتاژ خودروهای سواری باید به اوایل دهه هشتاد شمسی رجوع کنیم. جایی که سیاست‌های ایران‌خودرو که در آن زمان برای جهانی‌شدن به دنبال یک شریک بزرگ‌تر از پژو فرانسه بود آن‌ها را به سمت همکاری با مرسدس بنز سوق داد. سابقه خوب بازار ایران برای مرسدس بنز و همکاری طولانی‌مدت با ایران‌خودرو دیزل سبب شد خیلی زود دو طرف به نتیجه دلخواه برسند و شاهد مونتاژ و فروش مرسدس بنزهای کلاس E در ایران باشیم.

تولد سه ستاره و نصفی در ایران!

بعد از توافقات اولیه مرسدس بنز شرکت ستاره ایران را به‌عنوان نمایندگی رسمی خود در ایران احداث کرد. علاوه بر این تاپ خودرو نیز با همکاری ایران‌خودرو شروع به کارکرد و وظیفه تولید مرسدس بنز کلاس E نسل سوم با کد اتاق W211 را در بخش کوچکی از کارخانه ایران‌خودرو به عهده گرفت. بعد از گمانه‌زنی‌های طولانی‌مدت مقرر شد سه مدل E200، E280 و E350 در ایران روی خط تولید قرار بگیرند. بعدازآن یک نسخه از E200 که دوگانه‌سوز بود نیز در ایران معرفی شد. به‌این‌ترتیب مرسدس بنزهای مونتاژ ایران شامل سه خودرو e200، E280 و E350 می‌شوند و اولین خودرو مونتاژ شده نیز از نوع E350 بود. این همکاری متأسفانه به دلیل تغییر نسل این خودروها در آلمان و عدم توانایی ایران‌خودرو برای تولید نسل جدید در ایران و بروز مشکلات سیاسی چندان ادامه پیدا نکرد و کل تولیدات مونتاژی به بیش از چند صد دستگاه نرسید. در ادامه با هرکدام از این خودروها آشنا خواهیم شد.

بررسی ظاهری و امکانات بنزهای کلاس E مونتاژی

تمام بنزهای مونتاِژی موجود در بازار خریدوفروش مرسدس بنز ایران دارای ظاهر و امکانات رفاهی یکسانی هستند و با بنزهای پلیسی کاملاً متفاوت‌اند. این خودروها دارای ۶ ایربگ، انواع سیستم‌ها پایداری و کمک‌راننده مانندِ ABS و ASR، ایموبلایزر، کی لس، سنسورهای تصادف در جلو، گرم‌کن فرمان سفارشی به همراه کنترل‌های روی فرمان، پشتیبانی از تلفن همراه، سیستم ناوبری به همراه نمایشگر، سردکن و گرم‌کن صندلی، سانروف و …. هستند که سبب شده همچنان خرید مرسدس بنز کلاس E مونتاژی گزینه باارزشی محسوب شود.

مرسدس E200 مونتاژی

این نسخه که به نام E200 کمپرسور نیز معروف است با موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر مجهز به سوپر شارژر در کارخانه ایران‌خودرو مونتاژ می‌شد. این موتور دارای توان خروجی ۱۸۱ اسب بخار بود که قدرت آن به‌وسیله یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی یا ۵ دنده‌اتومات به چرخ‌ها عقب منتقل می‌شد. این خودرو ارزان‌ترین خودرو مونتاژی در ایران محسوب می‌شد و در زمان عرضه قیمت آن ۶۰ میلیون تومان بود بااین‌حال در حال حاضر بر اساس آگهی‌های فروش مرسدس بنز E200 در سایت دیوار حدود ۲۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. نمونه دوگانه‌سوز نیز قرار بود برای این خودرو به بازار عرضه شود اما عملی نشد.

مرسدس بنز E280 مونتاژی

مرسدس بنز E280 برخلاف E200 به جعبه‌دنده ۷ سرعته مجهز شده بود. در خارج از ایران نسخه ۴ چرخ فعال نیز برای این خودرو قابل‌دسترسی است اما در ایران تنها نسخه دیفرانسیل عقب مونتاژ شد. موتور E280 یک V6 سه لیتری بود که می‌توانست ۲۲۸ اسب بخار نیرو تولید کند. افزایش قدرت موتور شتاب خودرو را به ۶.۷ ثانیه در نسخه با دنده دستی رسانده بود. تعداد E280 های موجود در بازار ایران بیشتر از E200 است و در زمان ارائه به دلیل موتور قوی‌تر بیشتر موردتوجه قرارگرفته بود. قیمت مرسدس بنز e280 در ایران به‌صورت میانگین بیشتر از ۳۵۰ میلیون تومان است.

مرسدس بنز E350 مونتاژی

از این نسخه بیشترین تعداد برای دولت ساخته شد. موتور ۳.۵ لیتری V6 پرقدرت خودرو خرجی ۲۶۸ اسب بخار را به ارمغان آورده بود. با شتاب ۰ تا ۱۰۰ زیر ۶ ثانیه در زمان عرضه یکی از سریع‌ترین خودروهای ایران محسوب می‌شد. بدون شک موتور مونتاژی این خودرو جزو پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین موتورهای مونتاژ شده توسط یک کارخانه ایرانی بود و هست. E350 نیز مانند E280 به جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک مجهز شده بود. به دلیل این‌که تعدادی از E350 ها به‌صورت مزایده‌ای از بخش‌های دولتی به بازار فروش برگشته‌اند قیمت مرسدس بنز E350 مونتاژی در ایران فاصله چندانی با E280 ندارد و در همان محدوده ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. Cadillac

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    مدیر اون روزگار کی بود؟

    موافقم 14
    مخالفم 0

Comments are closed.

دکمه بازگشت به بالا