ایستگاه خبر

مرگ تدریجی رویای ارزانی

استارت گرانی ها در دولت سابق زده شد . ماجرا از اواسط زمستان سال گذشته آغاز شد؛ آنجاکه ناگهان صحبت از ورود شورایی به نام شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو به میان آمد و قرار شد این شورا مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی باشد. تا پیش از آن و در بازه زمانی کمتر از یک ماه، خودروسازان حال بسیار خوشی داشتند، زیرا دولت (دولت سابق) رای به آزادسازی قیمت خودروهای داخلی داده بود و آنها حالا اختیار پیدا کرده بودند که خود قیمت محصولات‌شان را تعیین کنند. این «اختیار»، سبب شد قیمت خودروهای تولید داخل رشدی شدید را تجربه کرده و مردم شوکه و بهت‌زده شوند و خودروسازان اگرچه بهت مشتریان را لمس کردند، اما سرخوش از آزادی قیمت‌گذاری که دولت به آنها داده بود، پا پس نکشیده و مصرانه پای قیمت‌های جدید خود ایستاده و کوتاه نیامدند. با روی کار آمدن دولت یازدهم، مشتریان بازار خودرو در حالی همچنان در انتظار کاهش احتمالی قیمت‌ها به سر می‌بردند که وزیر صنعت در آخرین اظهارنظر خود صراحتا اعلام کرد قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.

36591_Page_Image_850__2

خودروسازان پیش از این بارها اعلام کرده بودند بخش زیادی از ارز مورد نیاز صنعت خودرو را از بازار آزاد تهیه می‌کنند وسهم این صنعت از ارز مبادله‌ای بسیار ناچیز است؛ بنابراین قیمت‌گذاری نیز باید بر اساس ارز آزاد انجام شود. حالا هم این اتفاق در حال رخ دادن است و آن‌طور که در آخرین جلسه مشترک وزیر و خودروسازان تصویب شد، از این پس محصولات خودروسازان تماما با ارز آزاد به تولید خواهد رسید و همان اندک ارز مبادله‌ای نیز از این صنعت حذف خواهد شد. با توجه به این تصمیم وزیر و استقبال خودروسازان از آن، از این پس قیمت محصولات خودروسازان بر اساس ارز آزاد تعیین خواهد شد.با توجه به تصمیم اخیر وزارت صنعت چیزی که واضح است این است که انتظار هر گونه کاهش قیمت خودرو، انتظاری بیهوده است مگر اینکه شاهد بازاری رقابتی باشیم.

اتفاق اخیر هرچند برای مشتریان بازار خودرو ناخوشایند است؛ اما دقیقا عکس رفتاری است که از جانب مسوولان صنعتی در دولت دهم در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو جریان داشت. آنها همواره این امیدواری را به مشتریان بازار می‌دادند که قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که عملا این اتفاق رخ نداد.

 

ادامه ی رکود و گرانی مجدد محصولات

هر چند با اظهارات وزیر این انتظار وجود داشت که مشتریان بازار خودرو از نگرانی گران شدن خودرو دست به خرید بزنند، اما آن طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد تغییری در رفتار مشتریان برای خرید خودرو رخ نداده است و حتی رکود بیشتری بر بازار حاکم شده است.  علاوه براین رفتار بازار در عین رکودی که در آن جریان دارد ، کاملا برعکس بوده و آن طور که از بازار خبر می‌رسد قیمت برخی محصولات با افزایش همراه بوده است .

 

قیمت های خودروهای های تولید داخل

اما سری به قیمت‌های بازار خودرو بزنیم. به گفته فعالان بازار قیمت محصولات پژو با تغییر چندانی همراه نبوده است، بر همین اساس پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار این هفته ۳۶ میلیون تومان بوده و ۲۰۷ اتومات نیز با قیمت ۵۶ میلیون تومان معامله می‌شده است.
صندوقدارهای این خانواده نیز در مدل‌های V8 و V9 به ترتیب ۳۷ و ۵۰ میلیون تومان معامله می‌شوند. مدل V20 این خانواده نیز به عنوان ساده ترین تیپ قیمتی برابر با ۳۴میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.
اما پژو پارس سال طی هفته گذشته ۳۴ میلیون تومان قیمت داشته و مدل دوگانه سوز آن نیز ۳۵ میلیون تومان بوده است.
دیگر فرانسوی بازار؛ یعنی تندر E1 در بازار هفته گذشته ۳۲ میلیون تومان معامله شده و تندر۹۰ پارس خودرو نیز قیمتی برابر با ۳۵ میلیون تومان داشته؛ این در حالی است که مدل ایران خودرویی این محصول ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
رانا، دومین خودروی ملی ایران خودرو نیز ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته در حالی که سمند، اولین خودروی ملی این خودروساز با قیمتی پایین‌تر از رانا در بازار به فروش می‌رسد. در حال حاضر سمند ال.ایکس در بازار با قیمت ۲۷ میلیون تومان معامله می‌شود.
اما بعد از پراید ۱۱۱ که هم‌اکنون در مدل فول خود ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود، گران ترین مدل این خانواده؛ پراید ۱۳۱ با قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. مدل ۱۳۲ این خانواده نیز ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تیبا نیز به عنوان اولین خودروی ملی سایپا همچنان روی ۲۰ میلیون تومان ثابت مانده و از اظهارنظرهای گوناگون تاثیری نگرفته است.
قیمت مونتاژی‌های پارس خودرو نیز از این قرار است که ماکسیما همچنان روی ۱۱۵ میلیون تومان باقی مانده و تیانا نیز ۱۴۲ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت مگان نیز روی ۸۷ میلیون تومان است.
گراند ویتارا نیز به عنوان مونتاژی شاسی‌بلند ایران خودرو در مدل دنده‌ای خود ۱۲۶ میلیون تومان قیمت دارد و در مدل اتومات نیز ۱۳۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

 

منبع – روزنامه ی دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۹۳ دیدگاه‌ها

  1. زیگما

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    ساکت نمونین مردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. slr722

      ۱۰ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      کی گفته نسل ما نسل سوخته است؟؟؟

      نسل ما نسل جز غالست…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ali97

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    بز اونقد بره بالا تا مردم کم بیارن نخرن اینا ورشکست شن
    ولی مردم ما فک کنم پراید رو با قیمت 30 میلیون هم یه ماشین ایده ال بدونن
    بازم صبر میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sorena330

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (745 ديدگاه)

    توروخدا اوناییکه قصد خرید ماشین صفر دارید(مث من )یه سال صبر کنید خودروسازی رو تحریم کنید برین ماشین دست دوم بخرین واسه یه بارم شده یه ان جی او تشکیل بدیم واسه یه بارم شده متحد بشیم تا خودروسازی ایران ورشکست بشه تا نعمت زاده و امثالش بفهمن مردم تصمیم گیرنده ان نه کس دیگه…
    توروخدا این شبه ماشین ها رو نخرین بالاخره مجبور میشن کوتاه بیان…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امین

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    وجود امید به پایین اومدن قیمت ها برای مردم باعث شک کردن وامروز و فردا کردن خریدشون شده بود.
    برای همین آب پاکی ریختن رو دل مردم که خریداران واقعی با علم به این که قیمت ها تثبیت شده بیان و ماشین مورد نظرشون رو بخرن و بدین ترتیب مسولین میفهمن که آیا واقعا کسی هست که زیر بار قیمت ها بره یا نه و اگر هم رفت که بیاد و پول بی زبونو بده دست اینا که ورشکست نشن.

    مردم باید یه خورده تدبیر داشته باشن و زیر بار قیمت ها نرن
    آفتاب همیشه پشت ابر نمیمونه . مثل این که رو تقدیر ما ایرانیا نوشتن صبر ایوب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. کرمانشاه

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (109 ديدگاه)

    به گفته رییس سایپا بعضی خودروها مثل مگان عهد بوق و ال نود چون ارز بری زیادی دارن احتمالا تا 30 درصد گرون میشه.یعنی مگان تو نمایندگی میشه حدود صد میلیون!!!!حروم نیست صد میلیون برا مگان و پنجاه میلیون واسه ال نود داد!!! فحش اینجاست وزیر محترم صنعت هم با خنده زیبا گرانی احتمالی خودرو رو اعلام میکنه.اون خندش یعنی مردم ایران خیلی گاگولین…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. VAHID JINPACHI

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (847 ديدگاه)

    به نظر من این تازه اولشه ماشین باز هم گرون تر میشه…

    هر کاری کنید باز هم خودرو ساز های ایرانی ور شکست نمی شن چون پارتی کلفتی پشتشونه…

    برید ماشین بخرید چون باز هم امکان داره دوباره گرون بشه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۱۱ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      شما رو نمیدونم ولی من حاضر نیستم فهم و شعور و شرف وغیرتمو با لگن عوض کنم که بعدم دو غول دزدی به ظاهر خودروساز بهم بخندن و با پولایی که من واسشون زحمت کشیدم حال کنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. VAHID JINPACHI

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (847 ديدگاه)

    متشکریم اقای روحانی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. km

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    ایران تنها کشوریه که آرزوی مردمش ورشکست شدن صنعت خودروسازیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahdi

      ۱۰ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (208 ديدگاه)

      صنعت خودروسازی؟مگه همچین چیزی تو این مملکت داریم؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کورش

        ۱۴ آبان ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        منظورش مافیای شبه خودرواندازی بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. کمیل

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (94 ديدگاه)

    اگر بنابر آزاد شدن قیمت گذاری‌هاست، دیگه چرا به بهانه حمایت از تولید کننده داخلی این همه تعرفه واردات می‌گیرید؟ وقتی قراره قیمت‌ها آزاد بشه، حمایت معنی نداره، باید واردات هم آزاد بشه!

    من نمی‌دونم سر مردم و چندجا می‌خوان ببرن! بس کنید دیگه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mehran911

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    هیچ کاری از دست مردم بر نمیاد جز اینکه با نخریدنه ماشین صفر (منظورم از نمایندگیه) رکود ایجاد کنند تازه یه دست صدا نداره باید متحد بشیم . یا همه با هم اعتراض کنیم تا این دوشرکت خصوصی بشن که این هم احتمالش نزدیک صفره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من کار خوبی کردن که لااقل تکلیف مردومو روشن کردن، قبلا هی منتظر بودیم ارزون شه، امید الکی داشتیم حالا میدونیم با چی رو به رو هستیم
    من خودم به شخصه ماشین های چینی رو ترجیح میدم هرچی باشه لااقل پولمو واسه ماشینی میدم که برای ساختش همون قدر هزینه شده نه بابت خودروهای از رده خارج داخلی که با هزینه کم ساخته میشن ولی با قیمت گزاف به ما فروخته میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۱۰ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اره به خدا حق با شماس اخه پراید چی داره تازه کیسه هوای الکی هم گذاشتن مسخره س به خدا که شده 20 میلیون همون ماشینای چینی ازشون بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سارا

      ۱۰ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      دوست عزیز ماشین چینی هم توسط خودروساز داخلی وارد میشه … با قیمت ناچیز میارن و به قیمت ماشین اروپایی میفروشن … نخرید آقا جان نخرید …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. حمید

      ۱۱ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      شما چطور به این نتیجه رسیدی که مثلا mvm110 بیست میلیون تموم شده ؟ 315 شی و هشت میلیون تموم شده ؟ نصف تزییناتشون از زباله بازیافتی درست میکنن!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. حمید

      ۱۱ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      در ضمن چینی ها هم از رده خارجه ، اگه نبود تو اروپا و آمریکا عرضه میشد ولی مطابق با استاندارد نیست اجازه نمیدن بهشون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. ramin

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    خدایا یه نگاهی این پایین مایینا بنداز ببین چه خبره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۲۶ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست من
      چرا به سمت خدا نشانه گرفتی؟
      خدا از همه چیز خبر داره منتهی دو نکته رو هیچ وقت فراموش نکن:
      1- خدا به انسان‌ها اختیار داده تا بعدا هم هرکسی را به سزای عمش برسونه
      2- خدا خیلی صبر داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. Kurosh

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (310 ديدگاه)

    اینکه هر روز داره اوضاع بدتر میشه؛ یعنی اینکه خودشونم نمی دونن دارن چکار می کنن…
    صبر داشته باشید، بزودی خبرهای خوشی میشنویم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Pooya

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بابا تو یونان یه مدت قیمت شیر رفت بالا مردو نخریدن واسه همینم شرکتا ضرر دادن و قیمتش اومد پایین
    حالا انجارو نگا کن با دادن امید الکی به مردم جنساشونو میفروشن
    واین کارو هم تا صد سال دیگه میکننو بعد صد سالم بازم مردم فک میکنن قیمت میاد پایین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علیرضا

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    می خوان به بازار شوک وارد کنن تا مردم برن بگیرن در حال حاضر الاغ سواری شرف داره به فرغون سواری اینا به امید نابودیه کامل صنعت دلالی و مافیاییه خودرو!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ali

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    تنها کاری که مردم ایران میتونن بکنن اینه که یه مدت از اینا ماشین نخرن یعنی یکم دندون رو جیگر بزارن این ماشین های اخرین سیستمو ! یه مدت نخرن … ببینین چطوری تو حول و ولا میفتن … حالا نه نصف قیمت ولی مجبور میشن قیمتو بیارن پایین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. VAHID JINPACHI

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (847 ديدگاه)

    خدا به دادمون برسه…!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مجید

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    رئیس بانک مرکزی قیمت دلار نباید از 3000 تومن پایینتر بیاد ، وزیر اقتصاد گرانی های اخیر به خاطر تحریمها و بالارفتن قیمت دلار و ارزه و قیمت خودرو هم باید با ارز آزاد حساب بشه و قیمتها پایین نمیاد ! و ظاهرا قراره 6 تا 7 درصد هم بالاتر بره شرایط واردات هم روز به روز سختر میشه . دزدی که فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست جناب روحانی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. PRC

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    الان کمپانی های بزرگ دنیا دارن بهترین محصولاتشون رو با قیمت رقابتی عرضه می کنن و هر روز ارزون تر از دیروز! اونوقت تو ایران این دو تا شرکت دارن آشغال ترین خودرو های دنیا رو هر روز گرون تر می کنن… و مردم هم می خرن
    تا وقتی ما بخریم اونا هم میفروشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محسن.د

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    قبلا گفتم، بازم میگم : “تا وقتی مردم تو صف خرید باشن، هر بلایی سرمون بیاد حقمونه”

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. LAMBORGHINI DIAM

      ۲۳ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      تا وقتی متحد نباشیم همینه!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. حسن

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (61 ديدگاه)

    لطفا کمی تعقل کنید:
    موقعی که دلار حوالی 1000 تومان بود پژو 405 حدود 13 میلیون قیمت داشت که از این رقم راحت 12 میلیون مستقیم به خودروساز می رسید و تا جائیکه من می دونم خودروساز حدود 3 میلیون بهره می کرد. یعنی قیمت تمام شده کلی نه واقعی حوالی 9 تومان بود چون این شرکت ها بهره وری پایینی دارند. حالا دلار 3000 تومان شده و هزینه تمام شده 27 تومان هست. نزدیک 3 میلیون برای ABS ، ایربگ، بیمه و انواع مالیات و … در نظر بگیرید. یعنی حدود 30 میلیون. این وسط می تونید به ازای کاهش کیفیت قطعات، ارزان سازی و حذف شدن هزینه های اولیه بخاطر عدم تغییر خط تولید طی بیش از یک دهه و برگشت قطعات در گارانتی ها، حدود 5 الی نهایت 6 میلیون کم کنید. به رقم 24 میلیون می رسید یعنی کارخونه عملا داره با زور، همون 3 میلیون بهره رو می کنه و این وسط باید سودشو از خوابوندن پول مردم، آپشن های زوری و کارت طلایی بیشتر کنه. کاملا واضحه قیمت خودرو الان تو کفه و تا یه عده دلال تو بازار فعال نباشن کسی حاضر نیست ماشین با موعد تحویل 4 ماه بعد و قیمت نامشخص ثبت نام کنه. این صنعت تموم شدست. فقط کافیه یک سال کسی ماشین صفر نخره. دهنشون سرویس می شه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. داوود

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    به همه دوستان پیشنهاد میکنم که بیان کمپین تحریم ماشین صفر داخلی رو راه اندازی کنیم و تو شبکه های اجتماعی و … تبلیغ کنیم تا بالاخره این جماعت حساب دستشون بیاد که ” بابا صبر هم اندازه ای داره ” جمع کنید بساط آهن قراضه فروشی تونو و حمایت از صنعت ایرانی نما ! رو …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. sorena330

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (745 ديدگاه)

    به قول دوستان و البته نظرات قبلی خودم بیاین برای اولین بار حرکت جمعیمون رو علیه این دو غول شبه ماشین ساز شروع کنیم… .
    خنده ی نعمت زاده وقتی میخواست مژده!ی افزایش قیمت بده خیلی توهین بود”مردم منتظر کاهش قیمت نباشن”
    به شعور ایرانی توهین شده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. اشكان

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    خدایا یه نظری به ایران و ایرانی کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. mojtaba..designer

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    اتحاد اتحاد شکست تابوت ساز ها…..
    من قبلا هم گفتم باید جو سازی رو بیشتر کنین تا خانواده هاتونو دوستانتون به سمت لگن ها نرند تا یه مدت………
    با اس ام اس ایمیل هرچی هرجوری بلدین این وظیفه ی ایرانی بودنتو انجام بدین.
    ما میخواییم نشون بدیم ملت ایران مردمانی بافرهنگی هستن و اگه حتی اگه کسانی اشتباه کنن به روشون نمیان تا زمانی که خودشونو اصلاح کنن ولی اگه از همین بزرگیمون سوء استفاده کنن ما هم نشون میدیم که وقت فرصت دادن دیگه تموم شده الآن دیگه وقته تنبیه هستش…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. اشكان

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    حذف تعرفه واردات خودرو و واردات آن حق ما است این به اصطلاح خودرو ارزانی خودتان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. محسن.د

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    دیدن فروش کم شده میخوان با این حرف که “قراره گرون بشه”،مردم رو بکشونن واسه خرید (چون مردم رو میشناسن!). حاضرم شرط ببندم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. حسین

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ولی یه احساس خیلی قوی بهم میگه منافع تمام این دزدی ها و گرانی ها به یه ارگان خیلی خاص میرسه یه ارگانی که مالک همه چیز در ایرانه ……….نظر شما چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. pentagon usa

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (65 ديدگاه)

    ملت‏ ‏نخرید‏‏ ‏بابا‏ ‏نخرید‏‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏دزداى‏ ‏بیشرف‏ ‏ماشین‏ ‏نخرید‏ ‏نخرید‏‏ ‏اقا‏ ‏نخرید‏ ‏‏ ‏

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اسی 2160

      ۱۰ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (238 ديدگاه)

      ماشین هم مثل سن انسان میمونه همش میره بالا تاییدیه یادت نره ؟.///

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. parsa

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    مقصر اصلی مردم عزیزمونن که عادت کردن به گرونی تازه گرون میشه بیشتر میخرن اخه قوطی پراید چیه 18600000!
    واقعا تا وقتی مردم سکوت میکنن و به هر قیمتی میخرن!هیچ کاری نمیشه کرد !
    خلایق هر چه لایق…….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا