ایستگاه خبر

مزدا با وانت‌هایش جای خود را در دل ایران باز کرد

رپورتاژ: در سال ۱۹۲۰، به عنوان سازنده ابزار و ماشین آلات راه‌اندازی شد و ۱۱ سال بعد آغاز به ساخت خودرو کرد. در در دوران جنگ جهانی دوم به خدمت ارتش ژاپن برای تولید جنگ‌افزار درآمد. ۴۰ سال پس از بنیان‌گذازی، شرکت مزدا اولین خودروی چهارچرخ خود به نام مزدا ۳۶۰ را روانه بازار و خرید و فروش مزدا را آغاز کرد.

ورود مزدا به ایران

در دهه ۷۰ میلادی سواری‌ها و وانت‌های مزدا وارد ایران شدند. مزدا ۹۲۹ که در سال ۱۹۷۳ میلادی جایگزین مدل مزدا ۱۵۰۰ دولوکس شد، یکی از سواری‌هایی بود که به خرید و فروش مزدا در ایران رونق داد. مزدا این مدل را در انواع کوپه، سدان، استیشن ‌واگن تولید و عرضه کرد و تولید آن را تا ۱۹۹۷ ادامه داد. وانت‌های مزدا هم از زمان ورود به بازار ایران تا به امروز، محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند.

 محبوبیت پایان‌ناپذیر وانت‌های مزدا

گروه صنعتی بهمن از سال ۱۳۳۸ اقدام به مونتاژ وانت سه‌چرخ مزدا با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم و موتور ۶۰۰ سی سی نمود و سپس در سال ۱۳۵۰ حوزه فعالیتش را به ساخت و مونتاژ انواع وانت‌های مزدا تغییر داد. در سال ۱۳۶۳ وانت مزدا ۱۶۰۰ سی‌سی نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه شد و نام شرکت به «ایران‌وانت» تغییر یافت. در سال‌های ۶۶- ۶۵، این شرکت اقدام به مونتاژ وانت مزدا ۱۸۰۰ سی‌سی کرد. در سال ۱۳۸۲ مزدا ۲۰۰۰ انژکتوری تولید شد که تا امروز بیشترین تیراژ را به خود اختصاص داده است.

می‌توان گفت شرکت مزدا شهرت خود در ایران را مدیون وانت‌هایش است که از زمان تولید تا به امروز آمار فروش بالایی در کشور ما داشته است. در بازار وسایل نقلیه دست دوم هم خرید و فروش مزدا وانت سهم بالایی به خود اختصاص داده است. وانت‌های مزدا در ایران، دو نوع تک‌کابین و دوکابین در دو مدل بنزینی و دوگانه سوز قابل خریداری هستند. این دو مدل به لحاظ قدرت موتور و جعبه دنده و سایر مشخصات فنی مشابه هستند و تفاوت آنها در وزن و ظرفیت بار است. طول اتاق بار مزدا تک‌کابین و دوکابین به ترتیب (۲۱۹۰) mm و (۱۵۱۵) mm است.

وانت‌های مزدا در سایت دیوار

اگر به دنبال مزدا وانت برای حمل بارهای سنگین سنگین هستید، تک‌کابین بنزینی با ظرفیت ۱۰۰۰ کیلوگرم و یا ظرفیت ۸۰۰ کیلوگرم دوگانه‌سوز انتخابی کارآمد است. در غیر این صورت نمونه دوکابین با ظرفیت بار ۶۰۰ الی ۵۰۰ در مدل بنزینی و دوگانه‌سوز به لحاظ راحتی ارجحیت دارند. در میان آگهی‌های بخش وسایل نقلیه سایت دیوار، انواع مدل‌های مزدا وانت، اعم از قدیمی و جدید را می‌توانید پیدا کنید. ارزان‎ترین آگهی مربوط به مدل سال ۷۴ است که ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت و ۱۵ سال تخفیف بیمه‌ دارد. در حالی که قیمت ولنت کارا ۲۰۰۰ نو، در بازار ۴۲ میلیون تومان است، مدل ساخت سال ۹۶ را با ۳۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد را دیوار تا ۵ میلیون تومان زیر قیمت هم می‌توان خرید. وانت کارا دوکابین ۱۷۰۰ ساخت سال ۹۴% با ۶۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد، دارای ۴ حلقه لاستیک نو، تخفیف کامل بیمه شخص ثالث و بدنه تخفیف، بدون خط و خش و دارای دزدگیر و کفی نیز ۳۱به قیمت ۳۱ میلیون تومان آگهی شده است.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا