ایستگاه خبر

معایب و مزایای سایپا کوییک را بهتر بشناسید

رپورتاژ: شرکت خودروسازی سایپا در ساخت ماشین‌های جدید با پلتفورم‌ها و موتور قدیمی استاد است. سایپا در سال ۱۳۹۵ خودروی هاچبک جمع و جور و دنده اتوماتیکی به نام سایپا کوییک را به بازار معرفی کرد  که در این نوشتار از سایت دیوار به بررسی آن می‌پردازیم. ناگفته نماند که کوییک مدل دنده‌ای هم دارد. این شرکت سه تیپ مختلف (پایه، فول و پلاس) از این خودرو را ساخت. نام این خودرو به زبان فارسی پشت خودرو چسبانده شده است. سایپا ادعا می‌کند که برخلاف تصور مردم، کوییک به معنی سریع نیست و از نام روستایی در غرب کشور اقتباس شده است.

اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، کوییک ترکیبی از پراید، تیبا و ساینا است. البته سایپا در تولید کوییک، اشتباهات ساینا و تیبا را تکرار نکرد. اگر فقط می‌خواهید یک ماشین دنده اتوماتیک هاچبک داشته باشید، می‌توانید به خرید سایپا کوییک فکر کنید. این خودرو ارزان‌ترین دنده اتوماتیک بازار خودروی ایران است.

ظاهر و داخل کابین کوییک

سایپا کوییک از روبه‌رو کاملا به ساینا و از پهلو شبیه به تیبا ۲ است؛ اما از پشت کمی متفاوت‌تر از خودروهای دیگر به چشم می‌رسد. چراغ‌های عقب به طور واضح و البته ناشیانه از هاچ‌بک BMW کپی شده‌اند. داخل کابین شباهت زیادی به ساینا دارد. یکی از معایب این خودرو ایزوله نبودن کابین است. سر و صدای زیادی داخل کابین شنیده می‌شود. متریال کابین بی‌کیفیت هستند که البته چیز جدیدی نیست. آپشن‌های این خودرو در مدل فول و پلاس شامل کروز کنترل، فرمان برقی و هیدرولیک، سنسور باد لاستیک،‌ نور روز، کیسه هوا (۲ عدد برای راننده و سرنشین جلو)، دکمه‌های تنظیم صدا روی غربیلک فرمان، مانیتور لمسی، سیستم هشدار سرعت، استارت دکمه‌ای، مسیریاب، پورت USB، سنسور پارک، دوربین عقب، آینه برقی، جعبه دنده با قابلیت تنظیم اسپورت و برفی و… هستند. این آپشن‌ها تاکنون در هیچ محصول دیگری از سایپا با هم در یک خودرو جمع نشده بودند.

نمی‌توان نظر خاصی درباره‌ی ایمنی محصولات سایپا داد؛‌ اما بارز است که این خودروها ترمز قوی، بدنه‌ی محکم، فرمان‌پذیری خوب و چسبندگی لازم به سطح آسفالت را ندارند. این خودرو برای تمام سرنشینان (حتی سرنشینان عقب) فضای کافی دارد؛ اما مانند پژو ۲۰۶ برای افراد بلند قد مناسب نیست. متاسفانه صندلی‌های کوییک چندان راحت نیستند.

بررسی فنی کوییک

سایپا برای این مدل از یک موتور ۱.۵ لیتری (۱۵۰۳ سی‌سی) ۸ سوپاپه کمک گرفته است. این پیشرانه‌ی قدیمی در خودروهای تیبا و ساینا نیز استفاده شده است. این موتور ۸۷ اسب بخار  در ۵۳۰۰ دور در دقیقه قدرت دارد و گشتاوری برابر ۱۲۸ نیوتون متر در ۴ هزار دور بر دقیقه تولید می‌کند. با توجه به این ارقام نباید انتظار زیادی از شتاب‌گیری و سرعت این خودرو داشته باشید. حالا اگر بخواهید کولر خودرو را روشن کنید، اوضاع بدتر هم می‌شود و ماشین نمی‌تواند به خوبی شتاب بگیرد. سیستم تعلیق دقیقا همانی است که در بیشتر محصولات سایپا استفاده می‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها باید بپذیریم که کوییک بیشتر برای داخل شهر مناسب است. متاسفانه کوییک خودروی فرمان‌پذیری نیست. فروش خودرو سایپا کوییک با استقبال خوبی مواجه نشد، زیرا خودروهای هم قیمت دست دوم خارجی رقبای قدری برای کوییک به حساب می‌آیند. درست است که خودروهای داخلی معایبی دارند، اما کم مصرف بودن (البته کوییک کمی پرمصرف است و برای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند)، هزینه‌ی پایین نگهداری، فراوانی قطعات یدکی، استهلاک کم و قیمت پایین نسبت به سایر محصولات از ویژگی‌هایی هستند که در بیشتر محصولات سایپا دیده می‌شود.

 

منبع : ویرلن

در همین ارتباط بخوانید: معایب کوییک اتومات

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا