ایستگاه خبر

مقایسه بسترن B30 با بسترن B50؛ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

رپورتاژ: گروه خودروسازی فاو (FAW) با سابقه حدود ۶۰ ساله یکی از پیشتازان صنعت خودروسازی در جهان است. این شرکت خودروساز چینی دارای سبد محصول متنوعی بوده و از انواع کامیون‌ها و وانت‌ها تا سواری و … را تولید می‌کند.

بسترن B30
فاو را در کشور ما با برند بسترن می‌شناسند؛ برندی که تحت مالکیت شرکت دولتی چینی بوده و در ایران توسط گروه خودروسازی بهمن مونتاژ و عرضه می‌گردد. این خودروی چینی حدود ۳-۴ سالی است که با برند بسترن B50 و سپس بسترن B50F به‌طورجدی وارد بازار ایران شده است. پس از دو مدل معرفی‌شده ۱-۲ سالی است که مدل B30 نیز توسط گروه خودروسازی بهمن به فروش می‌رسد. هرکدام از این مدل‌ها مزایا و معایب خود را دارد که با اطلاع از آن‌ها می‌توانیم تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم. اگر شما قصد خرید یک خودروی چینی در رنج قیمتی متوسط را دارید؛ بسترن می‌تواند گزینه قابل قبول برایتان باشد و اگر در انتخاب بین مدل‌های مختلف خودروی بسترن مانده‌اید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

در این مقاله قصد داریم که مقایسه‌ای بین بسترن B30 و بسترن B50  داشته باشیم :

طراحی و دیزاین
بسترن همانند بسیاری از ماشین‌های چینی که نسب به گذشته توجه بیشتری به ظاهر خود داشته‌اند، زیبا طراحی شده است. کار طراحی این ماشین توسط شرکت ایتال دیزاین صورت گرفته است.

بسترن B50 فیس لیفت
استراتژی طراحی این مدل از کمپانی فاو الگو گرفتن از خودروهای محبوب جهان است، که اتفاقاً جواب داده و مورداستفاده بسیاری دیگر از شرکت‌های خودروسازی قرارگرفته است ( به‌عنوان‌مثال طراحی ظاهری برلیانس برگرفته از طراحی بی ام و است).

بسترن B30   بر روی پلتفرمی همچون پلتفرم فولکس واگن جتا (JETTA)  قرارگرفته است که پلتفرم و شاسی آن را با کمی تغییر می‌توانیم در آئودی مدل A3 نیز مشاهده کنیم. اما تولید بسترن B50F بیشتر بر پایه پلتفرم مزدا ۶ صورت گرفته است.

مشخصات فنی
بسترن B30 از پیشرانه ۴ سیلندری ۱۶۰۰ سی‌سی با قدرت ۱۰۷ اسب بخار بهره می‌برد که می‌تواند گشتاوری حدود ۱۵۵ نیوتن ایجاد کند. از آن‌طرف بسترن B50F  از پیشرانه‌ای ۴ سیلندری ۱۸۰۰ سی‌سی استفاده می‌کند که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۴۳ اسب بخار و گشتاوری قریب به ۱۷۳ نیوتن تولید کند.  شتاب B50 نسبت به B30 بیشتر بوده و صفرتا صد در ۱۲ ثانیه طی می‌کند که در مدل B30 این مقدار ۳ ثانیه بیشتر است.

هر دو مدل از گیربکس اتومات ۶ سرعته استفاده می‌کنند. طبق نظر کارشناسان گیربکس بسترن برای رانندگی در شهر مناسب بوده ولی ممکن است در مسیرهای کوهستانی و جاهایی که سرازیری‌های جدی دارد راننده را اذیت کند، چراکه تمایل به سبک کردن دنده وجود دارد.

FAW Besturn B50F
در هردو نمونه از زنجیر به‌جای تسمه تایم استفاده شده است که خود یک مزیت به‌حساب می‌آید. البته در نمونه‌های اول بسترن همین موضوع باعث ایجاد صدا و لرزش شده بود که در مونتاژهای بعدی با استفاده از فناوری  NVH (سیستم کاهش صدا و لرزش) بسیاری از این قبیل مشکلات برطرف شد.

بسترن B30
باید گفت بسترن در مقایسه با رقبای چینی خود در بازار ایران از ارزش خرید نسبتاً خوبی برخوردار است. اگر جوان هستید شاید خرید بسترن B30 برای شما مناسب‌تر باشد و اگر در سن و سال میان‌سالی قرار دارید بسترن خرید بسترن B50  یا B50F  می‌تواند حس آرامش و متانت خاصی را به شما القا کند.


در بازار امروز ایران قیمت بسترن B30 چیزی در حدود ۱۳۰ میلیون تومان است. برای خرید بسترن B50F نیز بایستی چیزی در حدود ۱۷۰ میلیون هزینه کنید. البته مدل‌های کم کارکرد این خودروها نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای کسانی که بودجه کمتری دارند باشد. با مراجعه به سایت‌ها و اپلیکیشن های خرید و فروش خودرو نظیر دیوار می‌توانید قیمت فروش بسترن B30 و بسترن B50F  را هم در مدل‌های صفرکیلومتر و هم در مدل‌های کارکرده مشاهده کنید.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۰ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    ما ۴ ساله b50f داریم ، خداروشکر با وجود استفاده زیاد در انواع جاده ها (۱۰۵ هزار کیلومتر) ماشین مشکل خاصی نداشته!
    موتور که نیازی به تعمیر نداشته و فقط قطعات مصرفی عوض شده ، یکبار شرکت فراخوان داد و کولر های خودرو ها رو عوض کرد.( اما بازم کولرش در دما بالا خیلی خوب نیس و حتما پیشنهاد میکنم شیشه ها رو دودی کنید).
    از لحاظ هندلینگ ، امکانات ، صدای موتور ، کیفیت و … هم متوسط رو به بالا هست!
    البته کمی مشکل مونتاژ در بعضی نمونه ها بوده که باعث صداهای اضافی بوده اما مال ما چون سری اولی هست خداروشکر مشکلی نداشت.
    فقط افت قیمتش زیاده! یادمه سال ۹۳ که ما این ماشین رو ۷۴ خریدیم ، گرند کمری ۶۰ بود! الان اون ۸۰ میلیون گرونتر از ماشین ماست! ۷۴ میلیون میشد بیشتر از ۲۰ هزار دلار! اما الان ۱۲ هزار دلار ارزش ماشین مون شده!
    کاش حداقل b50rs وارد بشه!

    موافقم 21
    مخالفم 7
    1. مهدی

      ۲۱ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      کمری میخریدی هم سود میکردی هم حالش میبردی و موقع فروش افت هم نداشت دنبال مشتری هم نمیدویدی و از نمه مهمتر میشد راحت بدون استرس چندین سال دیگه هم استفاده کنی و‌نگران تامین قطعه هم نباشی البته میتونستی از محصولات کره ای مدل بالا هم بخری که اونم خوب بود

      موافقم 10
      مخالفم 9
      1. حسین

        ۲۲ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (2820 ديدگاه)

        والا من خیلی گفتم ولی پدرم گفتم فقط ماشینی که مونتاژ داخل باشه میخره!
        الانم میگه ناراحت نیستم از افت قیمت ، چون پول ب خارجی ها ندادم!
        بالاخره هر کس یکجوره!
        ایشونم چون خودش صنعتگر بوده ، اینجوری هس!

        موافقم 26
        مخالفم 5
  2. arash

    ۲۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (28 ديدگاه)

    من بنظرم آریو ماشین خوبیه نسبت ب اینا و نسبت ب پولش ولی سایپا نمیدونم چشه ک قطعاتش رو کم وارد میکنه انگار از قصد نمیخواد جا بیفته

    موافقم 1
    مخالفم 17
  3. مهبد فرهودی

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، ممنون از اظهارات ارزشمندتون. من از خرید بسترن صرفنظر کردم

    موافقم 9
    مخالفم 20
  4. مهدی

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بسیار ماشین خوب هست من که راضیم سواریش عالیه هیچ مشکلی هم نداشته تا الان b30

    موافقم 29
    مخالفم 1
  5. فرزین

    ۳ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار ماشین خوبی هستش b50f

    موافقم 28
    مخالفم 3
  6. علی

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    در مورد شتاب بسترن به طرز زیرکانه ای نوشته ۳ ثانیه نسبت به b50 کندتره و نگفته صفر تا صد این خودرو ۱۵ ثانیه هست ..طبیعیه خب با ۱۰۷ اسب بخار ننیتونه ماشین چابکی باشه ولی گفته برای جونها مناسبه..کلا تناقض زیاد داره و البته آریو که ۱۱۲ اسب بخار هست کمی قویتره ولی خیلی در مورد ضعف شتاب این خودرو نوشتن در سایتها….از اونجایی که هیچ چیز تجربه نمیشه بنده هر دو را سوار شدم و از نظر شتاب و قدرت در یک سطح هستند البته به نظرم گیربکس ژاپنی بسترن کمی عملکرد بهتری نسبت به گیربکس کره ای آریو داره. از نظر ایمنی تست های آریو زوتی موجود هست ولی بسترن تست تصلدف پیدا نمیشه ازش و این نشان دهنده بهتر بودن وضع ایمنی آریو هست نسبت به بسترن که نکنه مهمیه چون اگر چینیها ماشین ایمن بسازن حتما تست تصادفش هم مپخش میکنن و بلعکس

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا