ایستگاه خبر

مقایسه دنا با سمند و پراید

سوار شدن بر دنا؛ به قیمت خرید مدل دست دوم

رپورتاژ آگهی: در حال حاضر از بین خودروهای داخلی، دنا آنقدر حرف برای گفتن دارد که خرید دست دوم آن نیز در برابر پراید یا سمند صفر بیشتر می‌ارزد. در مطلب زیر به بررسی خرید دنا دست دوم و رقبای صفر آن می‌پردازیم و سپس بودجه خرید هرکدام از آنها را مقایسه می‌کنیم.

خودروی دنا

دنا خود بر روی پلت‌فرم سمند طراحی شده اما در برخی امکانات با هم تفاوت‌هایی هم دارند. اگر طراحی ظاهری متناسب‌تر دنا را کنار بگذاریم از نظر موتور دنا ۱۸ سوپاپ و سمند سورن هشت سوپاپ دارد. حجم موتور سمند ۱۵۰ سی‌سی بیشتر است اما این باعث افزایش قدرت این خودرو نشده. این دو خودرو در شتاب و مصرف بنزین هم شباهاتی دارند. دنا علاوه بر اینکه استاندارد آلایندگی بالاتری دارد امکانات رفاهی بیشتری هم برای سرنشینان فراهم می‌کند. دنا درجلو کابین یک مونیتور دارد که سیستم رهیاب روی آن نقش می‌بندد و فایل‌های تصویری را هم نمایش می‌دهد. این مونیتور امکان پاسخگویی به تلفن موبایل را هم فراهم می‌کند. از نظر امنیتی نظر سمند سورن فقط یک کیسه هوا ولی دنا دو کیسه هوا دارد. قیمت سمند سورن در بازار بین ۷۰ تا ۸۸ میلیون تومان است. اما اگر به دنبال دنا دست دوم باشید با بودجه‌ای که برای سمند می‌خواهید هزینه کنید می‌توانید گزینه خرید دنا دست دوم را در سایت دیوار بررسی کنید. یک دنا ۹۷ که هشت هزار کیلومتر کارکرده در این سایت ۷۳ میلیون تومان فروخته می‌شود.

موارد مشابه این خودرو در سایت دیوار بسیار زیاد است اما اگر قصد داشتید که یک سمند LX  خریداری کنید ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که نگاهی به خرید دنا دست دوم مدل ۹۴ بیاندازید. برای هر دو این خودرو باید ۵۵ میلیون تومان پول داشته باشید اما آن راحتی و امکاناتی که دنا به شما می‌دهد در حد یک خودرو لوکس فاصله زیادی تا آن سمند دارد. علاوه بر آن دنا سوخت بهتر و ویژگی‌های فنی مهم‌تری دربرابر سمند دارد.

حواله دنا بخریم یا پراید؟

برنده مقایسه دنا با پراید از پیش معلوم است. موتور پراید در برابر دنا طفل کوچکی بیشتر نیست. موتورش هشت سوپاپ کمتر از دنا دارد. حجم آن ۳۰۰ سی‌سی کمتر از دنا است. قدرت بسیار کمی تولید می‌کند و سه ثانیه دیرتر به شتاب ۱۰۰ کیلومتر سرعت می‌رسد. تنها برتری پراید مصرف کمتر بنزین است که دربرابر دنا در هر ۱۰۰ کیلومتر یک لیتر کمتر می‌سوزاند. از نظر امکانات رفاهی هم بهتر است اصلا وارد این مقایسه نشویم. این کمبودها در چراغ‌ها، سیستم امنیت و امکانات رفاهی خودرو بسیار بیشتر به چشم می‌آید. گفتن معایبی که در دنا پیدا می‌شود در پراید یک شوخی بیش نیست؛ برای مثال دنا سانروف دارد و برخی معتقدند اندازه این سانروف کوچک است اما پراید حتی همین ساروف کوچک را هم ندارد. بی‌دلیل نیست که پراید ۱۳۱ در بازار  ۳۳ میلیون و دنا ۷۹ میلیون تومان است. با این بودجه آگهی‌های زیادی برای خرید حواله دنا به شما پیشنهاد می‌شود. البته سایت ایران‌خودرو به خاطر جلوگیری از سواستفاده امکان فروش با حواله را حذف کرده و هنگام تحویل هم خریدار اولیه می‌تواند خودرو را تحویل بگیرد. بنابراین حواله خودرو را از آشنایانی خریداری کنید که هنگام دریافت خودرو هم در نمایندگی حاضر شوند. مسئله اصلی در خرید حواله دنا این است که فروشنده می‌تواند آن را به چند نفر بفروشد یا اینکه گاهی حواله‌های فروخته شده جعلی هستند. گاهی نیز شرکت خودروساز مبلغی از حواله را به خریدار اصلی پس می‌دهد اما او حاضر به برگرداندن مبلغ به خریدار حواله نمی‌شود. چنانچه این اتفاق درمورد حواله پژو ۲۰۰۸ رخ داد. بنابراین اگر دل به خرید دنا دست دوم بستید اما اگر به این شکل از خرید اطمینان ندارید باید بودجه خود را تا ۵۰ میلیون تومان افزایش دهید تا بتوانید یک مدل ۹۳ و ۹۴ را ه خانه ببرید.

 

پایان رپورتاژ آگهی

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا