ایستگاه خبر

مناظره ای بی نتیجه برای مصرف کننده

در عصر جمعه استودیوی شماره ی ۱۱ صدا و سیما میزبان ۵ نفر از فعالان و متخصصان حوزه خودرو بود تا با شرکت در مناظره ای با موضوع قیمت گذاری خودرو ، راه حلی برای این قیمت های افسار گسیخته پیدا کنند . صنعت خودروسازی جنبه های مختلف و گوناگونی دارد که بنا بر صلاح دید دست اندرکاران برنامه ی مناظره در این قسمت ، قیمت گذاری خودروها مطرح شد . مهمانان این برنامه آقایان جمشید پژویان به نمایندگی از شورای رقابت ، حمیدرضا فولادگر به نمایندگی از مجلس ، محمدرضا نجفی منش به نمایدگی از قطعه سازان ، داوود میرخانی رشتی به نمایندگی از شرکت های خودروسازی و محمدحسین ادیب به نمایندگی از اقتصاددانان و دانشگاهیان بودند . نکته ی قابل توجه عدم حضور مدیران ارشد ایران خودرو و سایپا بود که دعوت برنامه را بنا بر گفته ی آقای حیدری رد کرده بودند .

urs

بخش اول : ورود شورای رقابت به قیمت گذاری صحیح بود یا نه ؟

  • نظر آقای پژویان : ایشان اعتقاد بر انحصاری بودن صنعت خودرو داشتند و با تکیه بر قوانین اصل ۴۴ ، ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری را توجیه کردند .
  • نظر آقای ادیب : ایشان صحبت خود را با اشاره به ۲ یا ۳ برابر بودن قیمت خودرو نسبت به بازار جهانی آغاز کردند . سپس کالاها را به دو دسته تقسیم بندی کردند : کالاهایی با حقوق گمرکی ۵ درصد و کالاهایی با حقوق گمرکی بالای ۱۵ درصد . دسته ی دوم کالاهایی قاچاق پذیر هستند که خودرو هم جز آن ها قرار دارد اما به دلیل نظارت هایی که صورت میگیرد خودرو قاچاق پذیر نیست .  آقای ادیب قیمت خودرو در ایران را گران ترین قیمت کالا در سیاره ی زمین برشمرد . در ادامه ایشان گفتند که انتظار افکار عمومی از شورای رقابت کاهش قیمت بود که از عملکرد این شورا چنین برداشتی نمی شود . در ادامه وظیفه ی شورای رقابت را به دو دسته تقسیم بندی کردند اول شناسایی عوامل گرانی و دوم آوردن راه حل برای گرانی ها . در پایان این بخش  آقای ادیب مهمترین عامل گرانی را حجم تولید خودرو عنوان کردند .

# آقای پژویان در پاسخ به صحبت های آقای ادیب ،به این موضوع اشاره داشتند که عوامل گرانی با درجه بندی و راه حل گرانی ها توسط شورای رقابت ارائه شده است .

  • نظر آقای فولادگر : بنا به گفته ی ایشان تنها در یک صورت قیمت گذاری توسط دولت توجیه پذیر است و آن هم انحصاری بودن صنعت خودرو ! ایشان معتقد بودند که شورای رقابت ، به موقع وارد عرصه نشده و پس از افزایش چندباره ی قیمت ها و بالارفتن نرخ ارز با دستور رئیس جمهور وقت پا به میدان گذاشتند .

# آقای پژویان در پاسخ به صحبت های آقای فولادگر : ۶ ماه قبل از این حوادث از خودروسازان و معاون صنعت دعوت شده بود و از خودروسازان در خواست اطلاعات کردیم . اما پاسخی دریافت نشد .

  • نظر آقای میرخانی: ایشان بحث بر سر قیمت گذاری را یک موضوع همیشگی قلمداد کردند و با اشاره به نمودار شاخص قیمت روند افزایش ، رشد شاخص خودرو از سال ۷۶ تا ۹۲ را ۴۴ درصد اعلام کردند . بنا به گفته ی ایشان در دولت نهم و دهم هر ۳ وزیری که آمدند کمیته ی خودرو را تشکیل ندادند و با پایین نگهداشتن نرخ ارز قیمت ها را سرکوب کردند . آقای میرخانی علت گرانی را افزایش ۳ برابری قیمت مواد اولیه و ارز برشمردند در حالی که مدعی بودند خودروسازان از  ارز ۳ هزار تومانی برای مبادلات خود استفاده می کنند . ایشان اعتقاد داشتند که فرمول ارائه شده توسط شورای رقابت درست است اما این شورا دیر وارد عمل شد و اول باید نهادهای دیگر که مواد اولیه خودروسازان را تامین می کنند کنترل می کرد و سپس به سراغ خودروسازی می آمد .

# آقای پژویان در پاسخ به صحبت های آقای میرخانی : ایشان ضمن اشاره به روند رو به کاهش قیمت در سال های ۹۰ و ۹۱ و فروش اقساطی خودرو توسط خودرو سازان در همین راستا ، دلیل گرانی را سرمایه گذاری خودرو سازان در جاهای دیگر عنوان کرد که تاوانش را مصرف کننده باید بدهد .

  • نظر آقای نجفی منش : ایشان در بین این پنج نفر تنها کسی بود که قاطعانه انحصاری بودن صنعت خودرو را قبول نداشتند . وی در ابتدا با اشاره به تاخیر ۳ ساله ی ورود شورای رقابت به این موضوع  ، از ورود دولت به قیمت گذاری خودرو انتقاد کرد . به نظر ایشان صورت مساله به طور کامل غلط است چرا که صنعت خودروسازی انحصاری نیست پس قانونی که اجازه ی حضور شورای رقابت در قیمت گذاری کالاهای انحصاری را می دهد بی اثر می شود . وی اعتقاد داشت که در بازار امروز تنها ۵ درصد از خریداران به دید کالای مصرفی به خودرو نگاه می کنند .

 

بخش دوم : بحث آزاد و ارائه ی راه حل (در این بخش مهمترین جملات آقایان آورده شده است . )

آقای ادیب : 

  1. در سال گذشته امضای طلایی برای ۳ ساعت واردات خودرو را آزاد کرد که ۳۰۰ میلیارد سود برای وارادکنندگان دربر داشت .
  2. تکنولوژی پیش دیجیتال صنعت ما باعث می شود ۱۰ برابر استاندارد دنیا پرسنل داشته باشیم و ۵۰ درصد مواد اولیه بیش تر استفاده کنیم .
  3. غیر از نوسازی راه حل دیگری نیست .
  4. مدیریت خودروسازی مثل ماشین آلات خودروسازِی ، موزه ای است .
  5. ۵۰ درصد مصرف بیش تر سوخت خودروها نسبت به استانداردهای دنیا ! که معادل ۱.۵ میلیارد دلار است یعنی  یک چهارم ارزش افزوده صادرات انگلستان  .
  6. اگر نوسازی در دستور کار قرار نگیرد کار چندانی نمیشه کرد .
  7. خودروسازان طلبشان را واقعی اعلام می کنند اما ۲۵ درصد بدهی هایشان را می گویند .

آقای پژویان :

  1. در مورد اجازه واردات ۳ ساعته ما هم اعتراض داشتیم و در مورد خیلی کالاها شاهد همچین امضاهایی هستیم .
  2. شورای رقابت با بودجه ی سالیانه ۱.۵ میلیارد تومان چه می تواند بکند .
  3. با وزارتخانه های مختلف که در بازار می خواهند دخالت داشته باشند روبرو هستیم که ایجاد مشکل جدی می کند .
  4. در سال های ۸۹ و ۹۰ ایران خودرو و سایپا سودی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان را اعلام کرده  اند .
  5. اگر این سودها حساب سازی باشد ، باید خودروسازها جریمه شوند
  6. خودروسازها از طریق وام نباید هزینه ی تولید را تامین کنند .

آقای میرخانی :

  1. در دهه ی ۱۳۷۰ به دلیل نبود ارز کافی ماشین آلات دست دوم و دورریختنی اروپا وارد کشور شد .
  2. صنعت خودروسازی را باید با صنایع داخی مقایسه کرد نه صنعت خودروسازی کشورهای دیگر .
  3. سودهای میلیاردی اعلام شده توسط خودروسازها برای جلوگیری از ورشکستگی بود .
  4. شورای رقابت اگر نیرو و توان ندارد وارد موضوع قیمت گذاری نشود .
  5. بنا به گفته ی آقای منطقی ، در ۸ سالی که وی مدیر ایران خودرو بود ، حق تعیین معاون مالی خود را نداشت و دولت اعمال نفوذ می کرد .
  6. استخدام ۷۰۰۰ کارمند تحمیلی در یک کارخانه و احداث سایت خودروسازی به صورت تحمیلی در یکی از شهرهای ایران و ونزوئلا .
  7. قیمت تحمیلی به خودروسازها موجب ضرر ۴ هزار میلیارد تومانی شد .

آقای فولادگر :

  1. مجلس رو بودجه نمی تواند دست کاری زیادی انجام دهد چرا که با انتقاد دولت مواجه می شد .
  2. اگر دولت بخواهد وارد قیمت گذاری شود باید ضوابطی را تعیین کنند که اگر قیمت با قیمت عادلانه فرق داشت باید مابه التفاوت آن را بدهند .
  3. باید به سمت خصوصی سازی برویم تا در رقابت قیمت خودروها تعین شود.
  4. رهبری از مجلس خواستند تا به جای کاهش تعرفه به افزایش کیفیت خودروسازان توجه کنند که بعد از این فورا قانونی در همین راستا در مجلس تصویب شد .

آقای نجفی منش :

  1. خودروی ما ارزان ترین خودروی دنیاست .
  2. از موقعی که رنو پارس به ایران آمد قیمت ساخت قطعات در ایران به نسبت کشورهای اروپایی رقابت پذیر بود .
  3. باید مقررات زدایی صورت گیرد و موانع از سر راه تولید برداشته شود .
  4. خصوصی سازی واقعی می تواند فضای رقابتی را فراهم بکند .
  5. تسهیلاتی مشابه آنچه که دولت های خارجی به خودروسازان در بحران مالی دادند به صنعت خودروسازی تزریق شود .

بخش سوم : پاسخ به سوالات اصحاب رسانه و متخصصان و مخاطبین (پاسخ برخی از سولات توسط آقایان آورده شده است . )

پاسخ آقای پژویان به این سوال که ضمانت اجرایی مصوبات شورای رقابت چیست ؟ برای پیگیری  اجرای مصوبات شورای رقابت از هیئت های بازرسی کمک می گیریم تا خودروسازها را کنترل کنیم ، اما امکانات اصلی هنوز در اختیار شورا قرار نگرفته است .

پاسخ آقای میرخانی به این سوال که چرا علی رغم اینکه ۴۰ درصد هزینه ی تولید مربوط به نیروی انسانی است و خیلی از مواد اولیه در ایران تولید می شود ، افزایش قیمت را شاهد هستیم ؟ در این سال ها قیمت مواد اولیه ۳ برابر شده است و ثابت نگهداشتن نرخ ارز قطعه ساز را به واردکننده تبدیل کرد که همین مساله مضر بوده است .

پاسخ آقای نجفی منش به این سوال که چرا قطعه سازان علیرغم وارادات قطعات از چین از وضعیت موجود گله می کنند ؟ کاهش تولید از سال ۹۰ قطعه سازان را مجبور به کاهش نیرو کرده است . اکثریت شرکت های قطعه ساز به تولید مشغول هستند ولی تعداد اندکی قطعه ساز هم به واردات مشغول هستند و تخلف می کنند .

پاسخ آقای میرخانی به این سوال که آیا خودروسازان پس از کاهش تولید در پی این این نبودند که با افزایش قیمت سود بعضی افراد را تامین کنند ؟ خودروساز نفعش در افزایش تولید است . هرچه تیراژ بالاتر برود قیمت تمام شده پایین می آید . بحران مالی  و بدهی به قطعه سازان ودر پی آن نرسیدن قطعه موجب کاهش تولید شد .

 

بخش چهارم (پایانی) :  مناظره میان آقایان پژویان و میرخانی به منظور پیدا کردن راه حل  نهایی

با انتخاب حضار این دو نفر برای بخش نهایی مناظره انتخاب شدند . سوال مطرح شده در این مناظره براین اساس بود : با توجه به آزمون و خطاهای انجام شده بهترین تصمیم در این حوزه چیست تا به کسی زیان وارد نشود ؟

## پاسخ آقای پژویان : دیوار بلند حمایتی در مقابل صنعت خودروسازی وجود دارد . خودروساز پیش فروش می کند ، پول را می گیرد ،  سرمایه گذاری و خرید سهام می کند ، وام دریافت می کند اما تعداد زیادی خودرو را در انبارهایش نگه می دارد و بهانه می آورد که خودروها قطعه ندارند . اگر تمام این خودروها قطعات یکسان نداشتند توجیه پذیر بود اما اینگونه نبود . ۵۰ سال صنعت خودرو داریم و کره ی جنوبی از ما الگوبرداری کرد اما آن ها از ما جلوتر هستند . چرا ؟ بهترین کاری که در دولت جدید باید انجام بدهند ترسیم نقشه ی راه صنعت است . ورود به بازار کار دولت و وزارتخانه نیست . و بازار باید رقباتی باشد .

##پاسخ آقای میرخانی : هر وقت دولت ارز داشت واردات انجام می شد اما هرموقع ارز نبوده گفته زنده باد خودکفایی . ۱۰ سال پیش به همراه آقای جهانگیری جدولی درست کردیم که براساس آن تعرفه ی واردات سال به سال کاهش پیدا می کرد . انحصار برای این بد است که انحصارگر نگذارد رقیب وارد شود اما در ایران اینگونه نیست . در پایان میرخانی نگهداشتن قیمت در حاشیه ی بازار را بعنوان بهترین راه حل در مقطع کنونی عنوان کرد .

در طول مناظره نظرسنجی ای هم برگزار شد که بینندگان با سخنان کدامیک از آقاین موافق هستند که در نهایت  آقای ادیب با حداکثر آرا در رتبه ی اول ، آقای پژویان در رتبه ی دوم و آقای میرخانی با اختلافی نسبتا زیاد در رتبه ی سوم قرار داشتند .

اگرچه انجام مانظرات می تواند به مطرح شدن راه حل های کاربردی کمکی شایان کند اما این سبک غیرموثر که در دوره ی انتخابات هم منتقدان فراوانی داشت ، نتیجه ای برای مصرف کنندگان به همراه نداشت و مصرف کنندگان همچنان در این بازار آشفته سردرگم هستند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. M3 E92

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    نظر آقای نجفی منش : ایشان در بین این پنج نفر تنها کسی بود که قاطعانه انحصاری بودن صنعت خودرو را قبول نداشتند . وی در ابتدا با اشاره به تاخیر 3 ساله ی ورود شورای رقابت به این موضوع ، از ورود دولت به قیمت گذاری خودرو انتقاد کرد . به نظر ایشان صورت مساله به طور کامل غلط است چرا که صنعت خودروسازی انحصاری نیست پس قانونی که اجازه ی حضور شورای رقابت در قیمت گذاری کالاهای انحصاری را می دهد بی اثر می شود . وی اعتقاد داشت که در بازار امروز تنها 5 درصد از خریداران به دید کالای مصرفی به خودرو نگاه می کنند .

    فقط این حرف دل ما رو زد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      اینا فقط برای اینه که بگن ما به فکر کاهش قیمت ها و نفع مردم هم هستیم ولی خب …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. xsajad

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (100 ديدگاه)

        اگه اینا به فکر کاهش قیمت بودندکه وضع ما این نبود بهتون قول میدم با توجه به بحث در مورد بدهی های سایپاو.. انها دست از پا دراز تر از دولت درخواست وام میکنند تا ورشکست نشوند خدا ازشون نگذره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. xsajad

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (100 ديدگاه)

      باز چرت و پرت گفتی مسیح خودشون دزدی هاشون رو لو دادند مثلا اقای وزیر برای یک عده دوست واشنا برای 3 ساعت واردات رو ازاد کرده 300 میلیارد تومان احتمالا سود به جیب خود وزیر واشنایان شرکت های وابسته به وزیر و شرکت هاس وابسته به دولت و مجلس وسپاه و… رفته این اسمش رو چی میزاری برات متاسفم به این اشکاری دزدی رو میبینی ولی خودت رو به خریت میزنی همشون یک مشت جیره خورند من روزی رو میبینم که فسادهاشون برای مردم رو بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. hesan

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (484 ديدگاه)

      روحانی کاری بکن,روحانی کاری بکن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sean

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (87 ديدگاه)

        دوست خوبم، خودتون رو گول نزنید. روحانی به نفع هر کسی هم کار کنه اون فرد من و شما نیستیم..

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. احسان -ب

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      اقای روحانی تو رو خدا کسانی که بدون بلیط سوار شدن با یک جفت الدنگی بیرونشون کن اقای روحانی این کسانی که بدون بلیط سوار شدن مملکتو به گند کشیدن هر چه زودتر اینارو بنداز پایین

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. احسان 16v

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (133 ديدگاه)

      همه ش فرمالیته بابا سرکارمون گذاشتن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بدرام

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    بیخیال ما که نه خودرو جینی میخریم نه ایرانی. حمایت از فرغون سازی جینی نمیکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. aryamehr

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    گفتم ک ککشونم نمیگزه به اینا میگن مسئول اسمشون روشونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. nima

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (276 ديدگاه)

    وای به حال کشوری مثلا مسلمانی که مردمش به یکدیگر رحم نمی کنند . هر کس به دنبال سود خویش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. parsa

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    مرض و ویروس اسم دارن ولی هر چه فکر میکنم نامی که لیاقت اینها رو داشته باشه پیدا نمیکنم چون روی هر چی بد این مسئولین سفید کردن….اینها مردم نمیشناسند تنها فقط جیب های پراز پول شون میشناسند که در دام طمع کثیفی که افتادن پر ترشان میکنند..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. fleetwood

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (274 ديدگاه)

    کاش از اونایی که سنگ خودروسازی ایران را به سینه میزنن می پرسیدن که خودشون و بچه هاشون در حال حاضر چه ماشینی دارند؟
    ولی یه حسی به من میگه اوضاع خوروسازی ایران خودرو و سایپا خیلی خراب تر از این حرفاست و تا چند ساله دیگه میپکه ، به نظر شما اگه این دو فرغون ساز ورشکست بشن ، کمپانی های خارجی می یان سهام این دوتا را بخرن ؟ به نظر من که نمکی هم نمیاد بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. VAHID JINPACHI

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (847 ديدگاه)

    اقای میرخانی یک […]
    ایشون می گن که کجای دنیا هست که قیمت خودرو رو دولت تعیین می کنه ؟
    اقای میرخانی در تمام دنیا واردات ازاده ولی خوده خودرو ساز قیمت خودرو رو تعیین می کنه اگه ما واردات رو ازاد کنیم که شما ورشکست می شین پس ما حالا باید چیکار کنیم.ماشین های مسخره ی شما رو بخریم
    تا وقتی که ادم هایی مثل شما و مسیح تو ایران هست ایران گلستونه !!!!!!خخخخخخخخخ
    خدا یه پولی به ما بده یه […] هم به شما !!!.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید131

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (173 ديدگاه)

      دقت کردین!!!!
      یکی گفت سال فلان داشتیم عوارض 90 درصدیو میکردیم 70 درصد. بعد یک نامه از خانه! ی … آمد و گفت که اینکار را نکنید. ما هم گفتیم چشم دیگه..
      ولی دم ادیب گرم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. I Love Ferrari

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    چیزی به اسم حقوق شهروندی تو ایران معنی نداره.دیگه واقعا گندشو درآوردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کافر مقدس

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    سرگرمی مون شده مناظره….همیشه جنگ ستارگان میبینم آخرش هم هیچ…….

    باز خوشا ب غیرت پژویان و اون یکی (کت سبزه) که دو تا فریاد زدن که ازش چیزی بشه فهیمد…بقیه شون همه خودشون زده بودن ب اون کوچه…..

    اون یکی اومده میگه خودروهای ما در دنیا ارزانترین خودروـــــه!!! از صادرات حرف میزنه!!!! اون یکی مییاد میگه سایت زدیم تو ونزوئلاو گینه بی صاحاب ! سرجمع هزارتاهم اونجا فروش ندارن….

    فک کنم با دولت جدید اوضاع شیر ت شیر تر بشه و رسما لبنیاتی باز کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فردید

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    زمانی حسین پناهی شاعر گفت:
    در سرزمینی زندگی می کند که تنها مرگ به عدالت تقسیم می شود…

    بی گمان او اشتباه کرد چون کسی که سوارِ ماشینی با دوازده ایربگ و صدجور ایمنی ترمز می شود، محال است با تصادف جان دهد و به چنگال اجل معلق گرفتار شود. بقیه اغلب نفله می شوند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیر

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    یـــــا امـــام رضا!

    ببینیید دوستان چه کسانی سکان هدایت خودروسازی وطنی رو بر عهده دارند و داشته اند. آقای نجفی منش میگه: ” در بازار امروز تنها 5 درصد از خریداران به دید کالای مصرفی به خودرو نگاه می کنن ” میدونید یعنی چی؟ یعنی این آقا هنوز نمی دونه که 100 درصد مردم ایران به خودرو به عنوان یک کالای مصرفی نگاه می کنند. بگو چــرا؟ چــــون خـــــودرو خُــــــمـــــس ندارد. واقعاً واسه شما متاسفم که ملت ایران رو … فرض کردید. اگر ماشین کالای مصرفی نیست پس چـــرا خــمـــس نداره؟؟ هـــان؟ خـــــاک! بار گناهانتون رو زیاد می کنید با این همه کشته در جاده ها اونم با پراید و پــژو. خـــدا جوابتون رو بده که با ملت این طور تا می کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امیر

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    مگر شما نمی دانید که مَـــــرکــــب خمس نداره؟ خوب مرکــب در قدیم اسب و شتر و … بود حالا هم ماشین و موتور و دوچرخه و … بعد آقا میاد میگه کالای مصرفی نیست. لا اله الا الله! آدم خونش به جوش میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد.ف

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    دوستان اتفاقا یک نکته بسیار مهم رو آقای نجفی منش مطرح کردند که خیلی مهم بود ولی مغفول واقع شد. آن هم این بود که هنگامی که آقای پژویان گزارش حسابرسی ایرانخودرو و سایپا رو خوندند و سود سالهای ۹۰ و ۸۹ را بیان کردند آقای نجفی منش گفتند که اینها غلط است و در کل ۴۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده اند. سپس به صراحت گفتند که این سودها بر اثر حساب سازی (همون عدد سازی خودمون که در دانشگاه انجام میدادیم :)) است و اگر می خواستند حساب واقعی خود را ارائه کنند از نظر قانونی ورشکسته محسوب میشدند ولی به علت بقای خودشان آمده اند و حساب سازی کرده اند. این را بگذارید در کنار صحبت های آقای ادیب که گفتند این شرکت ها بدهی های خود را ۲۵٪ میزان واقعی اعلام می کنند. پس در حقیقت ایرانخودرو و سایپا حداقل از سال ۹۰ ورشکسته محسوب میشوند ولی با توجه به نفوذ و قدرتی که دارند توانسته اند با گریز از موانع قانونی به حیات خویش ادامه دهند. دوستانی که در امور اقتصادی دستی دارند میدانند که یک ورشکسته هر چقدر هم که قرض کند یا پول به جهت سرمایه گذاری از مردم بگیرد تا هنگامی که یک تغییر اساسی را در کارش انجام ندهد بیشتر در منجلاب قرض فرو میرود.
    در نتیجه از لحاظ قانونی و مصالح عمومی ایجاب می کند که این شرکت ها برشکسته اعلام شده و به فروش برسند تا جمع کثیری از مردم شاید به آرزوی داشتن یک ماشین درست و حسابی با قیمت معقول دست پیدا کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      تصحیح میکنم آقای میرخانی مطرح کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهیار

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      آرزوی همه ی مردمه که ایران خودرو و سایپا تعطیل بشه و مردم ماشین های خوب مثل تویوتا و مزدا و هوندا سوار شن بعضی کشورها تو بعضی صنایع توانایی لازم رو ندارن ولی تو بعضی صنایع دیگه حرف های زیادی برای گفتن اما نمیدونم این چه اصرار و سماجتی که آقایون به تولید خودرو دارن شاید فکر میکنن اگه خودروسازها تعطیل بشن یه شکست و ضعف برای مملکت اما باور کنید تولید خودرو با این شرایط شکست و ضعفه و نشون دهنده ی ناتوانی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. محسن.د

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    بخدا همش تقصیر خودمونه،کافیه مردم فقط6ماه این آشغالارو نخرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اشكان

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (258 ديدگاه)

      بخدا همش تقصیر خودمونه،کافیه مردم فقط6ماه این آشغالارو نخرن.راست میگی به خدا مردمی که شرف وغیرت دارید این آشغالارو نخرید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (375 ديدگاه)

      چجوری نخریم؟
      با این گرونی و وضع اقتصادی مردم چه انتظاری داری؟
      منم از خدامه تویوتا پرادو سوار بشم ولی وقتی 10 برابر قیمتش باید پول گمرک بدم چه انتظاری داری؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. امیر

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    خوشم میاد در مملکت اسلامی بسر میبریم و به راحتی از امضاء طلایی و رانت خواری صحبت میشه وهمشون میدونن کیا هستن (که در دولت ومجلسن)وهمشون مثلا نماز خون هم هستن…..اگر یهودی بودیم که ربا خواری هم حلال بود ….ببین چی میشد……..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احسان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    این دعوای زرگری دیگه واسه ملت قدیمی شده.اگر دو هفته بگن قیمت ماشین قراره پایین بیاد همین اقایون همصدا صداشون رو میبرن بالا که باید از خودروسازی حمایت کرد و تولید ملی در حال نابودی هست و باید از صنعت تابوت سازی دفاع و کرد و همچین چیزایی میبافن تا خدای نکرده 1 رقم از حساب بانکی 10-12 رقمی خودشون کم نشه.
    چقدر چندش اورن کسایی که به خاطر سود خودشون منافع کشور و مردمشون رو فدا میکنن
    gm که ورشکست شد سهامدارا مدیریت رو تغییر دادن.خطوط تولید اضافی و محصولات بی کیفیت رو متوقف کردن و برای ساخت محصولات با کیفیت تلاش کردن که داره نتیجه خیلی خوبی میگیره.اینم از ایرانخودروی ما که چند هزار میلیارد ضرر میکنه حتی حاضر نیست یه اصلاح کوچیک هم توی مدیریت و سیاست شرکت بوجود بیاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احسان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان عزیز با سلام
    حرف برای گفتن و حرص برای خوردن زیاد است .اما برای دادن یک جواب عملی خواهشا تا پایان امسال هیچ خودرویی از این شرکت های دغل باز خریداری نکنید و به بقیه هم این سفارش را بکنید.
    به امید روزی که هر ایرانی خودرویی در شان خود داشته باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. محمد

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (185 ديدگاه)

    لزوم تولید خودرو باکیفیت داشتن خطوط تولید پیشرفته، دانش روز در زمینه طراحی موتور های بهینه شده و نیز طراحی مدرن بدنه و تزئینات داخلی هست . وقتی ایران نمی تواند قلب یک خودرو را (ecu) در داخل تولید کند؛ وقتی کلیه سنسورهای استفاده در یک اتومبیل ایرانی همه وارداتی هستند و قتی طراحی و نواوری فقط با تعویض چراغ اتومبیل تعریف می شود چگونه می توان انتظار رقابت با تولیدات خارجی داشت . کمپانی هایی نظیر استون ، فورد ٰٰ، داج، فراری ، کادیلاک و … کارشان بر روی خودرو های احتراقی رو به اتمام است و تمام نیروی خود را صرف ساخت خودروهای هیبریدی می کنند و لی برای صنعت خودرو در ایران برای اینده برنامه ای ندارند و فقط به تولید خودروهای رده پایین و سود بیشتر فکر می کنند . ایا اگر قیمت خودرو های داخلی واقعی بودند و واردات خودرو آزاد بود این خودرو سازان توان رقابت با خودروسازان خارجی چون فورد را داشتند . پیشنهاد می کنم سری به سایت رسمی شرکت هایی چون فورد و داج بزنید و قیمت های آنها ، امکانات اتومبیل هایشان و تنوع تولیداتشان را با ایران خودرو و سایپا مقایسه کنید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. امین

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    تا وقتی مسئولین ما ( بلا نسبت همه ی شما ) مثل سگ گربه جلو دوربین به هم میپرن و یه خورده اتحاد ندارن در حالی که قراره برای آینده ما فکر کنن ، وضعیت ما همین خواهد بود . “تمام”
    یه خورده هم شرم نمی کنن ! برید ببینید که هیوندا چی جوری با این سرعت پیشرفت کرده ؟ جز با یه اتحاد بزرگ بوده؟؟؟؟؟؟ حالا ما قطعه ساز با کارخونه مشکل دارن مثل 2 تا بچه دبستانی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. fleetwood

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (274 ديدگاه)

      پدال جان مادرت حذف نکن نظرمو ،
      داش امین اینا واسه آینده ما تصمیم نمیگیرن ، قبلا هم گفتم هر کسی از مواضع خودش دفاع میکنه تا شاید یکی دو سال بیشتر بتونه اون میز و صندلی ریاست را حفظ کنه ، مثلا مهندس بذرپاش اول مشاور رییس جمهور بود بعدش دو سال شد رییس سایپا،سه چهار ساله پیش توی کفتگوی ویژه خبری چنان از پراید دفاع میکرد که انگار داره در مورد رولزرویس فانتوم حرف میزنه ، بعدش از خودروسازی رفت توی یه کار دیگه ، ولی مثلا اکیودا تویوتا رییس کارخونه تویوتا ، فکر کنم این بشر از 5 سالگی رییس بوده تا الان،

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. mojtaba

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این جور مناظره ها فقط برای سردرگم کردن مردمه
    همیشه جوری حرف میزنند که سر کلاف رو گم کنیم و از قضیه سر در نیاریم
    هر کدوم یه بار چیزی میگه که ما حال کنیم و بعد 180 درجه بر عکس تا نتونی مظلوم رو از ظالم جدا کنی
    اگر چیزی جز این نبود همشون جاضر نبودن یه جا جمع شن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مهرداد

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نکته اصلی و خیلی مهم که کسی به اون توجه نمیکند این است ، دعوا قیمت گذاری بر سر چی !!؟ خودرو!!؟؟ این اشغالهای که تولید میکنند خودرو است !!؟؟ پرشیا اتاق خودروی 40 سال پیش به قیمت 40 میلیون اون هم نه با کیفیت خودروی 40 سال پیش .
    وااقعا” توی این دنیایی که صنعت به این سرعت پیش میرود وسالی 100 مدل خودروی جدید تولید میشود……… این خودرو های کره ای و ژاپنی که تو ایران ما با دیدن اون کف میکنم تو خارج کسی قبول ندارند و خودروی خیلی معمولی است .( البته فعلا” به غیر از افقانستان و پاکستان و عراق و آنگولا)
    آقا هدف و نتیجه گیری اصلی از این مناظره یعنی ما واقعا” داریم خودرو تولید مکنیم !!؟ و ارزان هم میفروشیم آماده باشید برای گرانی باین دلایل مسخر و به نظر خوشان منطقی!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. علی

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    غلط کرده اون مسعولی که نمیشناسمش و گفته خودروهای ما ارزون ترین خودروهای دنیاست
    توی منطقه آزاد ارس دارن شورولت کروز رو میدن 94 تومن حالا این ماشین چند برابر قیمتش هم گمرکی خورده که از مرز رد شده
    حالا حساب کنید توی کشور خودش این ماشین چنده
    یا اصلا اینجوری حساب کنید mg 6 با چند برابر قیمت که گمرکی میخوره و هزینه شماره گذاری تازه میشه 100 تومن
    پس نتیجه میگیریم ایرانخودرو و سایپا زیر نظر دولت هستن و دولت واسه این که فرغوناش فروش بره ماشینای با کیفیت خارجی رو با چندین برابر قیمت توی کشور میفروشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مهرداد

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نکته اصلی و خیلی مهم که کسی به اون توجه نمیکند این است ،
    دعوا قیمت گذاری بر سر چی !!؟ خودرو!!؟؟ این اشغالهای که تولید میکنند خودرو است !!؟؟ پرشیا اتاق خودروی 40 سال پیش به قیمت 40 میلیون اون هم نه با کیفیت خودروی 40 سال پیش .
    وااقعا” توی این دنیایی که صنعت به این سرعت پیش میرود وسالی 100 مدل خودروی جدید تولید میشود….. این خودرو های کره ای و ژاپنی که تو ایران ما با دیدن اون کف میکنم ، تو خارج کسی قبول ندارند و خودروی خیلی معمولی است .( البته فعلا” به غیر از افقانستان و پاکستان و عراق و آنگولا)
    آقا هدف و نتیجه گیری اصلی از این مناظره یعنی ما واقعا” داریم خودرو تولید مکنیم !!؟ و ارزان هم می فروشیم و آماده هم باشید برای گرانی این هم دلایل به نظر خودشان منطقی!!! مسخر!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. حسام

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    فقط عمرمون گذشت ی ماشین درست حسابی سوار نشدیم تمام مشخصات ماشینای خارجی رو داریما ولی حیف دستمون بهش نمیرسه هیچوقت با این وضعیت
    زانتیام شد خاطره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. بدرام

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    دو روز بیش شب ساعت ده داشتم میرفتم سرکار وقتی بشت جراغ وایمیستادم مردم با حسرت بهم نکاه میکردن از ایرانی بودنم خجالت کشیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. dante

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقا ماشین چی بود؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بدرام

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (46 ديدگاه)

        Gmc

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. رضا

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (224 ديدگاه)

      ایول آقا پدارم جی ام سی عاشقشم یه هیولای به تمام معنا!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پدرام

        ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (46 ديدگاه)

        پلاک ارس . به خدا پول حرام نیست بعضی وقتها حتی شده ی هفته خونه نیمدم 150 میلیون خریدم. 24 ساعته جون میکنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  26. arash zx

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    اگه مردم چند وقت از این تولیدات آشغال نخرند اوضاع خیلی بهتر میشه……………. چون ماشیناشون رو دستشون میمونه و از کشور های خارجی هم کسی از این آشغالها نمی خره [ به جز بورکینافاسو و اکوادور و….. ] اونوقت مجبور میشن قیمت هارو بیار پایین…………………………. خدایا میشه یه روز تو ایران گمرک آزاد بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. kaka

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      من جواب خدا رو می دونم……………نه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. youzarsif

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    از ماست که برماست . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. hasan

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من بهترین راه حل اینه که خودرو سازا برن نمایندگی خودور های خارجی رو به صورت انحصاری بگیرن.خودروی ایرانی تعطیل.وارد کننده ها هم یه فکری به حال خودشون کنن !پرسنل محترم و تکنسین ها هم تو نمایدگی های مجاز خودروهای خارجی مشغول شن.
    وارد کننده ها اگه پولشون زیاده میتونن کارا بهتری انجام بدن:پیست اتومبیل-پروژه های شاندیزی(!)-برج میلان و …
    تازه عمر کوتاه ملت رو با ماشین غیر استاندارد کوتاهتر نکنیم. مثلا سمند که با هیچ استاندارد یورو (ای) همخونی نداره متشکر از نظرات دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. مسعود

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مشکل صنعت و اقتصاد و سیاست و هر چیز مشکل دار دیگه تو این مملکت دروغه که به اسم مصلحت و دروغ مصلحتی به خورد ملت و همدیگه میدن . عزیز من نمیتونی یه چوب بستنی تولید کنی ادعای جنگنده ساختنت چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. حسین

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان عزیز تعداد ما زیاده
    اینجوری ک میایم نظر میزاریم هیچی درست نمیشه
    اگه مایل هستید یه صفحه تو فیس.بوک بسازیم
    تروخدا بیایید یه کار جدی بکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hesan

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (484 ديدگاه)

      روحانی کاری بکن,روحانی کاری بکن.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا