ایستگاه خبر

موج‌سواری با حق مشتریان

طرفداران صنایع خودروسازی ایران، این‌گونه وانمود می‌کنند که این شرکت‌ها با حمایت بیشتر می‌توانند روی پای خود بایستند. فصل الخطاب مصاحبه‌ها و مقاله‌های ایشان، حمایت از تولید ملی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری است. از سویی با القای توهماتی نظیر توطئه دشمنان و یا مافیای واردکنندگان و خائنین و از این دست و حتی با توهین قصد دارند مطالبات برحقی را که مصرف‌کنندگان از خودروسازان ناخودروساز دارند، به سخره بگیرند. در این میان رسانه‌هایی نیز در اردوگاه طیف شرکت‌ها قرار گرفته‌اند. دولت نیز با کمک به افزایش نرخ ارز، به‌نوعی در حال ایجاد جو روانی گرانی مجدد است تا رکود بازار خودرو را با ترس از گرانی برطرف نماید. در ادامه باز هم یکی از مطالبی را خواهید خواند که بیانگر دیدگاه‌های طیف مقابل مردم است. بسیاری از موارد مطرح شده بارها پاسخ داده شده‌اند و آن‌قدر واضح‌اند که نیازی به تکرار پاسخ آن‌ها نمی‌بینیم. آن را که نمی‌بیند می توان هدایت کرد اما کسی را که خود را به ندیدن زده هرگز:

Cars-cartoon
مدتی است که یک گردهمایی اجتماعی در بخش‌هایی از جامعه به نام کمپین خودرو نخریم راه افتاده است. فارغ از اینکه چه کسانی و با چه نیتی این کمپین را راه انداخته‌اند و اینکه جامعه، نظام، دولت و وزارتخانه و خود خودروسازان با آن چگونه برخورد کرده‌اند، به نظر خاستگاه کمپین، بر حق و بجاست؛ کیفیتی که متناسب با خواسته مشتری نیست و قیمت بالای خودرو. اما یک سؤال باقی است که آیا خواسته یا راهکار این کمپین (نخریدن خودرو) است.
فرض کنیم که خواسته کمپین توسط مردم اجابت شود و تمام مردم دست از خرید خودروی بی‌کیفیت و قیمت بالای ایرانی بکشند. بعدازآن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟‌ خودروسازی ناگهان متحول می‌شود و از فردای آن روز بهترین خودروها با نازل‌ترین قیمت در کشور تولید می‌شوند؟ مسلماً نه؛ هرکسی که هرچند از دور، دستی بر آتش داشته باشد می‌داند که این موضوع حداقل به دو سال زمان و بیش از چند هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. پس کمپین چه می‌خواهد: خودرو نخریم تا چه شود؟ تا واردات کنیم و مردم خودرو سوار خوب سوار شوند؟ آیا واقعاً اگر بخواهیم حدود یک میلیون و پانصد هزار خودرو با قیمت متوسط ۱۰ هزار دلار وارد کنیم، کشور در شرایط فعلی می‌توان ۱۵ میلیارد دلار را تأمین کرد؟ آیا با این اوضاع فروش نفت، قیمت دلار ثابت می‌ماند؟

حال قیمت تمام شده این خودرو وارداتی چقدر خواهد بود، (با دلار ۳۳۰۰ تومان) همان ۳۳ میلیون تومان است؟ دولت دیگر نمی‌خواهد گمرک بگیرد؟ مالیات و عوارض شهرداری چطور؟ یک برآورد ساده بر اساس تعرفه‌های حداقلی در دنیا و مالیات و عوارض و بیمه و… این قیمت را به حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌رساند؛ یعنی کمی بیشتر از کالای فعلی که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. البته شاید ادعا شود که کیفیت این کالای ۴۰ میلیونی بهتر از کالای ۳۰ میلیونی (متوسط قیمت) ارائه شده در بازار فعلی است. این حرکت به معنی سودآوری کلان برای واردکنندگان، دلالان و البته همان کشورهایی است که ما را در این سال‌ها تحریم کرده‌اند (کشورهای مبدأ تولید خودرو)، خواهد بود.

نتیجه دیگر این فرآیند، بسته شدن کارخانه‌های متعدد و بیکاری حداقل حدود ۳۰۰ هزار نفر و رکود بیشتر حداقل ۱۲ صنعت وابسته به آن است. البته شاید برای افراد حاضر در کمپین این مدعا هم زیاد اهمیت نداشته باشد؛ چراکه آن‌ها احتمالاً خواهند گفت که بیکاری چند صد هزار نفر در کنار چند میلیون بیکار فعلی چه اهمیتی دارد؟ آری می‌توان چنین کرد و کارخانه‌هایی را که در زمان اوج تحریم به‌جای تعطیل کردن، دست به مبارزه زدند و توانستند جای خالی فناوری و دانش خارجی را با نوع داخلی آن دوباره تکمیل کنند و به‌نوعی بخشی از جهاد در راه استقلال کشور را به منصه ظهور برسانند، به آن‌هایی که حرکتشان در سال گذشته کورسوی امیدی در صنعت و اقتصاد کشور روشن کرد و نشان داد که ایرانی در بدترین شرایط هم می‌تواند روی پای خود بایستد،‌ پیغام دندان‌شکنی می‌دهیم: استقلال و سربلندی کیلویی چند؟

دولت نفت بفروشد و ما مصرف کنیم. البته مطمئن هستم که تمامی ایرانیان از این عبارات زشت نویسنده اعلام انزجار می‌کنند و این جملات را توهین به خود می‌انگارند. نویسنده ضمن عذرخواهی از مردم شریف ایران، ادعا می‌کند که اگر خواسته کمپین نخریدن، همه مردم از خودروسازی داخلی و واردات همان کالا از خارج از کشور باشد، ظاهراً نتیجه مدعا همین جمله ناپسند است. اما همین‌جا دوباره عذرخواهی می‌کنم و جملات خود را این‌گونه تغییر می‌دهم: کمپین می‌خواهد خودروی باکیفیت و تولید خودمان را با قیمت مناسب تحویل بگیرد و از آنجا که مسئولان گوش شنوا ندارند، می‌خواهد با نخریدن، خواسته خود را به گوش مسئولان برساند.

آری، به نظر می‌رسد که یک سوءتفاهم ایجاد شده است و بعضی می‌خواهند آتش‌بیار این معرکه باشند و از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. مردم می‌خواهند کالای خوب ایرانی با قیمت مناسب بخرند؛ ولی یک عده حرف آن‌ها را تغییر داده و خود جای مردم پاسخ می‌گویند که نباید کالای ایرانی خرید و طبیعتاً جایگزین آن باید کالای خارجی خرید و به‌این‌ترتیب به دولت فشار می‌آورند تا موانع واردات بی‌رویه را رفع کند. من با اجازه می‌خواهم روی این خواسته مردم، خرید خودروی باکیفیت، ارزان و راهکارهای حصول آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن صحبت کنم. اولاً باید عرض کنم که در کوتاه‌مدت (یکی، دوماهه) هیچ راهی برای بالا بردن کیفیت خودرو نیست؛ اما یک نکته قابل‌تأمل است. خودروهای تولیدی به‌طور کامل بی‌کیفیت نیستند.

بخشی از این تولیدات هستند که واقعاً صدای مشتری را درمی‌آورد. برای راهکار فوری می‌توان خودروساز را موظف کرد که خدمات پس از فروش خود را از این نابسامانی فعلی خارج کند و در مقابل مردم پاسخگو باشد. برای بازه ۶ ماهه تا یک‌ساله باید خودروسازان روی خطوط فعلی سرمایه‌گذاری کرده و با جدی گرفتن نیازمندی‌های نظام‌های تضمین کیفیت و با تصحیح برخی کاستی‌ها، کیفیت کالای فعلی را به حد قابل‌قبول روزهای اول تولید با معیارهای تعریف‌شده در طراحی بازگردانند و نهایتاً در یک برنامه حدود یک تا دوساله با واردات فناوری و خرید طرح‌های جدید آماده، تنوع محصول و استفاده از طرح‌های روز و کاربرد فناوری جدید،‌ محصول جدید باکیفیت ارائه دهند و نهایتاً در یک برنامه سه تا چهارساله با ارتباط مؤثرتر با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی داخلی و تقویت آن‌ها برخی از فناوری‌ها را به‌طور کامل بومی‌سازی کرده و برخی را توسعه دهند و قابلیت طراحی و توسعه محصولات جدید و مدرن در داخل کشور را ایجاد کنند.

Cartoon-Salman-Taheri
البته این حرف‌ها هم تئوریک هستند و چندین پیش‌نیاز دارند و اولین آن ثبات فضای بازار و اقتصاد کشور و دومین آن جذب سرمایه از نوع داخلی و خارجی آن است و این کار جز با همراهی و همدلی مردم با دولت که شعار ارائه شده توسط مقام معظم رهبری برای امسال است، امکان‌پذیر نخواهد بود. فراموش نکنیم که اگر خواسته این کمپین بستن در خودروسازی‌ها باشد، چیزی جز عدم ثبات بازار و اقتصاد نصیب کشور و جامعه نخواهد شد؛ خواسته‌ای که سالیان دراز است دشمنان ما به دنبال آن هستند.

اما از آنجا که این ملت بارها ثابت کرده که استقلال و بالندگی کشور، آرزوی آن بوده و هست، با ارائه خواسته‌های منطقی، دولتمردان را در راه رشد و توسعه کشور یاری خواهند داد و اجازه نخواهند داد دشمنان از یک خواسته طبیعی و بر حق مشتریان، سوءاستفاده کرده و به یک صنعت راهبردی کشور که سال‌ها روی آن سرمایه‌گذاری شده است،‌ ضربه وارد شود.

امیرحسین کاکایی
عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. محمدجواد

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    با سلام
    تعرفه های ظالمانه گمرگی و انحصار برداشته بشه ، فضا رقابتی بشه این کار هم به افزایش کیفیت خودروها خواهد انجامید (چون افزایش کیفیفت دستوری نیست و با بخشنامه و … محقق نمیشه) و هم به حق انتخاب مردم احترام گذاشته می شه و هم اینکه هیچ کارگری بیکار نمیشه و دست آخر اگر به شرکت های بزرگ دنیا اجازه سرمایه گذاری و تولید محصولاتشون در ایران رو بدهند نه تنها هیچ بیکاری بوجود نمی اد بلکه ما می توانیم روی صادرات خودرو های روز دنیا و ارزآوری آن هم حساب کنیم نه اینکه محصولات سطح پایئن رو با یک سوم قیمت عرضه شده در داخل به کشور های مجارو صادر بشه ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. AHMADREZA

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    به نظر من همون طور که با ما تو این چند دهه مثل ***ها(ببخشید البته)رفتار کردند ما هم نمیخریم تا همه ی مدیران برکنار شوند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (309 ديدگاه)

    فکر کنید به مادر خودتون به جز تخم مرغ چیزی نفروشن و مادر تون هم فقط املت و نیمرو درست کنه و شما هی اونو ب خاطر غذاش و این ساندویچی کنار خونه غذا های بهتری داره سرزنش کنین..حالا هم که قراره به مادر تون همه چیز بدن ساندویچی میگه این اشغالا که مادرت درست می کنه به درد نمی خوره..وقتی به صنایع ما به غیر از این قطعات و به غیر از این قیمت نمیدن…سرزنش چه فایده داره؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. تحریم خودرو ایرانی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    جمع کن بابا مثلا با سوادی….ببین این متنو که نوشتی بده دست هزار تا استاد زبان که بازم روش کار کنن ولی فایده نداره داداش تحریم میکنیم تا خودرو داخلی ورشکست بشه از بین بره..دلت واسه اقتصاد میسوزه حاجی؟؟؟بیخیال بابا بگو جیب اقا زاده ها دگ مثه قبل پر نمیشه…بگو دنا هزار تومنه اصن بگو مفته!!نه دگ فایده نداره باید از بین بره.35 سال خون مردمو خوردین گفتین حمایته!دگ بسه.بسه بقران بسه دگ..خودرو روز دنیا میاد تو ایران با نیرو کار ایرانی خودرو میسازه با قیمت جهانی..هدف اینه!!!خواهشا حرف خودتو دهن مردم نزار..تو اصن از مردم نیستی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سارا

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (216 ديدگاه)

    بو میاد بوی پول …
    اوایل پدال با کمپین بود اما رفته رفته هیچ مطلبی ننوشت حالا هم با این دست از نوشته ها برگشته که فقط بوی پول میده !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سارا

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (216 ديدگاه)

    نویسنده ی این مطلب جواب بده !
    آیا این حجم از خودرو های چینی و این حجم از قطعات چینی و هزینه لایسنس مارک پژو و رنو که هنوز داره پرداخت میشه اینا رو با چی پرداخت میکنن ؟

    این نوشته های از این دست فقط به درد بچه های راهنمایی و ابتدایی میخوره که اونارو شستشو مغزی کنید ماها دیگه بچه نیستیم …
    این 200-300 هزار نفر رو از کجا آوردین ؟ آیا صنعت مونتاژ ما با مونتاژ کردن ماشین بهتر ورشکست میشه و کارگراش بیکار میشن ؟

    آیا تنها راه حل صنعت منتاژ ما فروش ماشین CKD چینی 6000-7000 دلاری هست و فروشش با قیمت 12000 دلار ؟

    این اراجیف شاید برای بومی های جنگل آمازون جالب باشه اما نه جایی که اینترنت هست و حقیقت رو میشه جستجو کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. vezvez

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت نویسنده و دوستان محترم
    در رابطه با خودرو های ملی به خودرویی تولید داخل میگن که صفر تا صد ان داخل کشورتولید شود و با توجه به دلایل خود مدیران برای بالا بردن قیمت ها به خاطر تحریم
    این خودرو ها تولید داخل حساب نمیشوند ، حالا چه یک قطعه چه چند قطعه ، چون باید تمام قطعات کامل باشد تا خودرو کار کند.
    در مورد بیکار شدن کارکنان خودرو سازی هم باید گفت که بالاخره تا کی مردم باید به خاطر این حرف ها جونشون رو تو جاده ها از دست بدهند. اگر جلوی این خودرو ساز ها گرفته نشه و با توجه به زیاد شدن جمعیت و نیاز به خودرو های بیشتر مسلما خودرو ساز ها افراد بیشتری را استخدام خواهند کرد که ان موقع افراد خیلی بیشتری درگیر این کار میشوند.
    در مورد گمرک و ماشین های خارجی هم باید گفت تا رقابت نباشد پیشرفت حاصل نمیشود
    دولت و خودرو سازان باید جواب دهند؟ تاکه باید مردم چوب سود جویی خودرو ساز ها را با جان خود بدهند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. نوید

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرت محض بود. متاسفم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. علی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نویسنده از طرف خودش لطفا حرف بزنه.کجای کمپین گفته ما میگیم فقط ماشین با کیفیت داخلی……. شخصا ترجیح میدم بنز و بی ام دبلیو ۱۵ سال پیشو سوار شم.تا اینکه با.کیفیت ترین خودروی ایرانخودرو امسال و حتی سالهای اینده رو سوار شم…. .کشوری مثل آلمان واسه حمایت از تولید داخلی, به خریداران تولید داخلیش درصدی از هزینه خرید خودروشونو متقبل میشه اونوقت اینجا واسه حمایت تولید داخلی گمرکی با درصد نامتعارف گذاشتن. این حمایت نیست,نازپروردگی از تولید داخلیه. اینقد نازپرورده شدن که به خودشون اجازه میدن واسه مردم تصمیم بگیرن و خط و نشون بکشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. من

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (249 ديدگاه)

    عجب !
    فقط اینو بگم که اون 15 میلیارد که میگین نداریم و زیاده اینا …
    مگه الان خودرو های داخلی 100% قطعاتش و مواد اولیه اون قطعات در داخل تهیه میشه؟
    اگر اینطور بود به بهانه گرون بودن دلار قیمت ها رو بالا نگه نمیداشتن!
    حداقل 70%قطعات خودرو های ما با دلار داره تامین میشه اون 30% هم میشه 2-3 میلیارد دلار که از دلار های ازاد شده بانک مرکزی میشه تامینش کرد. وسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. zia

    ۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    35 ساله خودرو های اشغال تولید میکنین که سالهاست توی زادگاهشون فسیل شدن و حتی 20 سال یکبار هم به روز نشدن شما ها که فقط مونتاژکارین چه دلیلی به جز منفعت طلبی و پر کردن جیبتون و توهین به شعور مال و جان مردم می تونین داشته باشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حسین

    ۱۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (259 ديدگاه)

    سلام.
    خداییش نقد منصفانه و کارشناسی بود. نویسنده یه طرفه به قاضی نرفته بود و منافع مردم و خودروسازانو با هم در نظر گرفته بود یعنی منافع ملی به صورت کلی.
    اصولا ما ایرانیا که عادت به افراط و تفریط داریم به نقد منصفانه هم خرده میگیریم. هیچ کس نمیتونه از این منطقی تر پیشنهادی بده. فقط الکی میگید نخریم، درسته نخریم خب بعدش چی؟ فقط نخریم که نشد راه حل. باید دید دراز مدت و کارشناسی به هر صنعتی از جمله خودرو داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. saber

    ۱۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حسین آقا ما نمی گیم نمی خریم تا ابد
    خداییش اون زمان تحریم بودیم قیمت رو بردن بالا چیزی نگفتیم
    قیمت نفت اومد پایین باز قیمت ماشین رفت بالا چیزی نگفتیم
    قیمت دلار تکون خورد قیمت ماشین رفت بالا
    قیمت لبنیات رفت بالا باز ماشین گرون شد
    توروبخدا بگین قیمت ماشین با چی گرون نشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بسمونه دیگه
    بچه که نیستیم اگه واقعا بخوان خرید بشه باید کیفیت رو ببرن بالا
    بالا یعنی عالی
    بخدا هموطن خودمون تو جاده ها دارن از بین میرن
    یکی مثل من و شما
    چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بازم ساکت باشیم؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Ali Reza

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    الکی مثلا اینجا هم مشتری مداری داریم!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا