ایستگاه خبر

نامه‌ای به رئیس‌جمهور و یک سؤال

تسهیلات ارزان برای تحریک تقاضا در بازار خودرو زودتر از آنچه انتظار می‌رفت پایان یافت و شتاب خریداران برای اخذ این تسهیلات، در طی یک بازه شش روزه، کار همه صدوده‌هزار مورد تسهیلاتی که از قبل مابین دولت و خودروسازان توافق شده بود را یکسره کرد و خودروهای تلنبارشده سایپا و ایران‌خودرو در لختی به فروش رسید. خودروهایی با کمترین کیفیت ممکن که نه به لحاظ زیست‌محیطی استانداردهای جهانی را پاس نمی‌کنند و نه از منظر ایمنی چندان به دل چنگ نمی‌زنند. پراید، سمند و پژو ۴۰۵ که گویا بیشترین حجم فروش را در این طرح داشته‌اند هیچ‌یک از استاندارد بالایی برخوردار نیستند و این برخلاف توصیه کارشناسانی بود که در حوزه بازار خودرو صاحب‌نظرند و به دولت برای نحوه توزیع تسهیلات ارزان هشدار داده بودند. هشداری مبنی بر هدایت تسهیلات به سمت خروج خودروهای فرسوده و ورود خودروهای ایمن و کم‌مصرف.

البته نگاهی به وضعیت صنعت خودروی ایران و نحوه مواجهه سیاست‌گذاران با مشکلات این بازار گسترده نشان می‌دهد طرف سیاست‌گذار همچنان از فهم مسئله اصلی صنعت خودروی ایران عاجز و روندی اشتباه را برای حل آن پیشنهاد می‌دهد. سالهاست کودکی به نام صنعت خودروسازی با حمایت‌های نامناسب دولتی، کودک مانده و بدون یک رشد مفهومی و عمیق، تنها به لحاظ آماری رشد یافته است. همین رشد ناموزون نیز باعث شده تا علاوه بر وارد آمدن ضربات جبران‌ناپذیر انسانی و زیست محیطی به جامعه ایرانی، روند تولید خودرو با کوچک‌ترین مشکلی با نقصان مواجه شده و افت فاحش تولید و کیفیت هویدا گردد. در سال‌های اخیر که آب خوش از گلوی ایران پایین نرفته، تحریم، رکود و کمپین هریک به‌نوعی این عارضه را نشان دادند و به خوبی ظرفیت واقعی خودروسازان وطنی را نمایان ساخت.

بااین‌حال دولت همچنان مُصّر است روند حمایت‌های یارانه‌ای خود از صنعت خودرو را ادامه دهد و گاه با یارانه تولید و گاه با وام‌های بلاعوض، بلاگردان شرکت‌هایی باشد که انبارهایشان از محصولات قدیمی، پرمصرف و ناایمن پر شده است. واقعیت آن است که صنعت خودروی ایران بیش از آنکه نیازمند تسهیلات ارزان برای فروش بیشتر باشد، از انحصار گسترده و تاریخی‌ای رنج می‌برد که سالهاست با آن دست‌به‌گریبان است. نبود رقابت و عدم حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای بزرگ و کوچک منطقه‌ای و جهانی از یک سو و مقررات‌گذاری اشتباه وزارت صنعت و اقتصاد که بجای تسهیل و گسترش حضور رقبای خودروساز، آنان را از بازار وسیع خودروی داخلی فراری می‌دهد باعث شده تا هرگز در ایران یک صنعت واقعی شکل نگیرد و تولید خودروی باکیفیت و به‌روز برای مردم ایران به افسانه‌ای تبدیل گردد.

roohani

در اینجا سخنی هرچند کوتاه با ریاست محترم جمهور ایران دارم.
آقای روحانی رئیس محترم دولت تدبیر و امید سلام.
بابت همه تلاش‌هایتان در دو سال و اندی که از ریاست جمهوری‌تان گذشته سپاسگزاریم و از همه کارهای نکرده یا بر زمین‌مانده‌تان من‌جمله گشایش در وضعیت صنعت خودروسازی گلایه داریم. بی فوت وقت از شما سؤالی دارم و چند درخواست. شما خود به وضعیت اقتصادی ایران آگاهید و راه حل‌هایی برای وضعیت کنونی دارید. بااین‌حال راه حل شما برای صنعت خودروی داخلی به نظر مغشوش و یا حداقل غیر شفاف است. مشخص نیست می‌خواهید به کدام سمت بروید و چرا صنعتی به این مهمی را تنها با شوک درمانی مدیریت می‌کنید. به نظر شما آیا صنعت خودرو و وضعیت نامناسب آن به دلیل تنگنای تسهیلات ارزان است که نمی‌فروشد یا ملتی از دست آن به تنگ آمده‌اند و جویای محصولات رقابتی هستند؟

واقعیتش را بخواهید ناامیدی از روند تغییرات در این صنعت باعث شده تا پشتوانه مردمی و سرمایه اجتماعی خودروسازان هرروز کمتر از دیروز، رو به تحلیل گذارد. این نقصان اگرچه امروز خود را به شکل کمپین تحریم خودروی داخلی و یا امتناع از خرید نشان می‌دهد، در آینده و در صورت عدم تغییر وضعیت حاضر، به اشکال مختلف مشکلاتی را برای صنعتگران داخلی و اقتصاد ملی بروز خواهد داد و قطعاً به عدم مشارکت ملی در ساخت اقتصاد داخلی و تولید ملی منجر خواهد شد.
مبادله راه ابتیاع کالاهای موردنیاز است نه شیوه‌ای برای تحمیل هر “چیزی” به خریدار. بی‌توجهی به این انگاره اقتصادی قطعاً کار دست ما خواهد داد. دوراندیش باشیم و راه بر تغییر نبندیم و بجای مخالفت با خواست عمومی و تلاش برای تغییر مسیر زیرکانه فروش خودرو آن‌هم به شیوه‌ای اغواگرانه، به تسریع تحول در درون صنعت خودروسازی کمک نماییم. بگذاریم خودروی باکیفیت و خوب آن‌هم با قیمت و خدمات جهانی به دست مشتری ایرانی برسد.

تسهیلاتی هم اگر برای خرید آسان‌تر خودرو می‌پردازیم، آن را به مدل‌هایی اختصاص دهیم که کم‌مصرف، ایمن و دوستدار محیط‌زیست هستند. باور کنید لذتی که در تغییر هست حال زار این جامعه را خوب می‌کند و تأثیرات شگفتی بر اعتماد عمومی خواهد داشت. باور کنید اعتماد در جامعه ما رنگ باخته است. این را نه من که محققان برجسته علوم اجتماعی کشور می‌گویند. بیاییم بقول آن سید بزرگوار عمل کنیم. هم او که در هنگامه بازگشایی مجدد روزنامه اعتماد گفت “اعتماد گوهر گمشده جامعه ماست”. بگذاریم اعتماد به جامعه بازگردد. مردم امروز نگاهشان به دولت است، به دولتی که تدبیر را به‌عنوان گفتمان اصلی خود آواز می‌دهد و امید دارد ایران را به روزهای بهتری برساند. امید به روزهای بهتر امری مبارک است اما امید بدون عمل متناسب راه به جایی نمی‌برد. بی‌تدبیری است اگر اکنون که وقت عمل است عمل نکنیم و از فرصت پیش‌آمده برای اعتمادسازی و پیشرفت استقبال نکنیم. شما و وزیر محبوب و خندان جناب آقای دکتر ظریف شاهکار کردید و در دو سال یک مخاصمه بزرگ را بر سر پرونده هسته‌ای خاتمه دادید. حال که بحمدالله آن کار در حوزه امور خارجه سامان یافت وقت گشایش داخل است و رفتن به سمت اقتصاد رقابتی. شما خود بهتر می‌دانید همان‌قدر که جلب اعتماد کشورها و جامعه جهانی مهم است، اعتمادسازی در درون جامعه ایران نیز مهم است. باورش کمی سخت است اما اعتراض به وضعیت صنعت خودرو یک سنگ محک است. مردم میزان توجه دولت به خواست عمومی خود را از حوزه‌های کوچک و متوسط می‌سنجند و اگر همدلی دولت را ببینند پای به راه می‌گذارند و با دولت مردمی شما بیش از پیش همراهی می‌کنند و خدای نکرده اگر همدلی دولت را نبینند، ناامید می‌شوند و افسرده.
برای رضای ملت و توسعه ایران درها را باز کنید. بگذارید نسیم تغییرات، گنداب‌های متعفن انحصار را که شیره جان ملت را گرفته، زیروزبر کند. بگذارید مشارکت جویان مشتاق داخلی و خارجی صنعت خودرو همانند سایر شرکت‌های تحت حمایت دولت در وضعیتی شفاف از فرصت‌های موجود استفاده کنند. همچون ماجرای برجام، پیشرفت صنعت خودرو را به عرصه عمومی بیاورید و طرح سؤال کنید و جامعه را درگیر کنید. مطمئن باشید این امر مبارک گره از کار می‌گشاید و انحصار را به حاشیه می‌راند.
ایران بزرگ است و مستعد. در شان ما نیست ساخت و استفاده از چنین محصولاتی. در شان ما نیست سالی بیست هزار کشته در جاده‌ها. بازار بزرگ است و ظرفیت بسیار و نیروهای خلاق فراوان. از تخریب خلاق استقبال کنید. ملتی که هوای تغییر دارد پشت سر شماست. این شما و این دریچه‌های زنگار بسته صنعت خودروی ایران.
در خان اول پای نهید و در را باز کنید و مردم را به مشارکت هرچه بیشتر فراخوانید. مطمئن باشید تا پایان هفت خوان با شماییم. مطمئن باشید خیر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    گوش دولتمردان از این حرفها پره. کسی به فکر مردم نیست . کار ما شده فقط سوختن و ساختن . خدایا برسون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      خیلی ساده هست
      دولت و خودرو سازها باهم اند
      دولت مقدار قابل ملاحظه ای از پول ماشین فروخته شده رو میگیره
      از اون طرف عوارض 130 درصدی و حتی بیشتر رو از ماشینهای وارداتی از مردم میگیره
      و راحت با یک تیر دو نشان میزنه
      همین

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. قاقالی

        ۲۵ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (150 ديدگاه)

        سگ زرد برادر شغاله…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ژاپنی اصیل

      ۲۸ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      ما برجام خودرو میخو اییم برای رهایی از تعفن انحصار

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احسان(احسان)

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    مسئله اقتصاد چیزی نیست که فقط دست رئییس جمهور باشه.بقول رابرت کیوساکی دنیای امروز بجای یک پادشاه هزاران امپراطور داره که همون ثروتمندان جامعه هستن.
    در ضمن خیلی از کسایی که به یک نفر کمک می کنن رئیس جمهور بشه همون سرمایه دارایی هستن که به برقرار بودن انحصار دامن میزنن.
    تو اقتصاد ایران انحصار شدیدی برقراره.اما توی این انحصار شدید رقابت شدیدی برای بدست گرفتن امتیاز استفاده از این انحصار برقراره.انتظار داشتن از رئیس جمهور برای درست کردن اقتصاد انتظار درستی هست؟ انتظار زیبایی هست اما معقولانه نیست.
    اقای روحانی منتخب مردمه اما اقای نعمت زاده وزیر ایشون منتخب طرفدارانه انحصاره.فکر می کنم انتخاب وزیرصنعت و معدن دست جامعه اقلیت و ممتاز کشور باشه چون تا حالا هر وزیر صنعتی که سر کار بوده از سیستم فاسد اقتصادی ایران دفاع کرده و به گسترشش کمک کرده.
    روحانی تو سیاست خارجی خوب عمل کرده اما نمی تونه در کوتاه کردن دست خودروسازا و انحصار کاری کنه.چون بالاخره همین انحصارگرایان احتمالا نظامی در باقی موندن اقای روحانی نقش دارن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پیر خرابات

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (83 ديدگاه)

      اگه یک سوم مردم ما مثل شما فکر میکردن ایران جهان اولی بود..

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سامان اذری

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      اقا احسان دولت تو این قضیه بیشترین سود رو میکنه
      ببین چند میلیون از یه پراید 20 میلیونی میره تو جیب دولت
      و ببین اون بنز اس کلاسی که به قیمت جهانی 100
      هزار دلار خریده میشه و 1.5 میلیارد فروخته میشه چقدرش میره تو جیب دولت ؟؟؟؟
      لکسوسrx350 قیمتش 40 هزار دلاره
      البته اینا تعدادخریدشون بالا هستش از اونم پایینتر میخرند
      ببین به مردم چند میدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سعید

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    سلام ، به نظر من اگر دولت قرار بود سهم خودروسازان از سهمیه هدفمندی یارانه ها را پرداخت کند ( هرچند با این سهمیه که مصوبه مجلس می باشد کاملاً مخالف هستم ) ، بهتر بود وام 25 میلیونی را نه به افراد بلکه برای 50000 خودرویی که در انبارهای خودروسازان مانده بود اختصاص می دادند – مثلاً 10000 سمند ، 10000 تیبا ، 6000 پژو 405 ، 6000 پراید و … و صفر عدد پارس LX که در انبارها موجود نبود اختصاص می یافت – نه اینکه وام برای خودروهایی که هنوز تولید نشده است داده شود ( پارس ، L90 ، 206 ) و خودروهایی که در انبار مانده بودند ( سمند ، تیبا ، 405 ) هنوز هم در انبار مانده باشند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد حسین

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (34 ديدگاه)

    نویسنده محترم نامه جالبی را زحمت نگارش کشیده اید. اما به دلایل زیر خواسته های شما در نامه فوق مورد توجه قرار نمی گیرد چنانچه قبلا هم بارها در کامنتها در این سایت گفته ام
    1) فروشنده اصلی دولت است و از انحصار در بازار به طور براوردی حدود 50 درصد قیمت فروش سود بدست می آورد (کدام آدم عاقلی دو دستی این بازار را تقدیم رقبا می کند)
    2) دولت به عنوان خودروساز کلی کارگر و نون بخور دارد که از لحاظ امنیتی صحیح نیست این بازار را رها کند
    3)یکی از ابزارهای کنترل جمعیت ایران همین تابوتهای مرگ می باشد که اتفاقا استانداردهای ازراعیل را دارد
    4) همین استقبال پرشکوه مردم از تسهیلات خرید خودرو مدرکی بر رد درخواست شما می باشد
    5) مابقی دلایل را هم شما را رفرنس می دهم به کتاب دموکراسی یا دموقراضه آقای شجاعی در آن کتاب اصول حکومت کردن در یک جامعه دموکراسی را گفته اند

    در پایان خدمت شما دوست عزیز توصیه ای برادرانه دارم که به حرف ها و شعارهای انتخاباتی این آقایان دل نبند که شعری بیش نیست و باد هوا و دقیقا بعد از روز انتخابات تمام شعارها و اهدافشان فراموش می شود حداقل تو این 37 سال و این همه انتخابات نشون داده که هرکی بیاد هیچ اصلاحی اتفاق نمیفتد. این دولت هم ثابت کرده است که هیچ ارزشی برای سرمایه اجتماعی خود قائل نیست منم مثل شما دغدغه بسیاری برای اصلاح مدیریت سازمانها و شرکتهای دولتی دارم چون اعتقاد دارم که مشکل اول و آخر مردم و کشور ایران همین آدمهای سیاسی دولتی هستند که بدون صلاحیت و دانش کافی برای مدیریت انتخاب میشوند اما هیچ کدام دانش سیستمی و مدیریتی ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. fara2001

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    دوستان یادمون باشه تنها 9 ماه طول کشید که انبار خودرو سازها پر شه بازم نه ماه دیگه نخریم میبینید که انبارها پر میشه .
    آیا دولت دوباره میتونه همچین پول هنگفتی رو اختصاص بده ؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهران

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (191 ديدگاه)

    عزیزم خوب و منطقی نوشتی
    ولی ییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
    سود و سیاست سایپا و ایرانخودرو با دولت یکیه
    دولت و خودروسازی جدا از هم نیستن
    یه مثلی بود با این مفهوم که میری از یارو شکایت کنی میبینی خودش قاضیه
    اوضاع الان ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    پدال جدیدا بهت سر میزنم بیشتر مطالبت سیاسی شده تا درمورد ماشین.
    بابا بیخیال دولت و وزیر و نماینده و اینا اگه به حرف ملت گوش میدادن الآن تو خیلی از چیز ها مشکل نداشتیم. واقعا تو این دو ماه که به پدال سر میزنم افسردگی گرفتم چون ما کاری نمیتونیم بکنیم واقعا رئیس جمهور میاد نامه ی مارو میخونه؟؟اگه خوند بهش عمل میکنه؟؟ همه ی تبلیغات آقای روحانی *** بود دریاچه ارومیه مگه قرار نبود نجات پیدا کنه؟ هوای خوزستان چی؟؟ بیکاری حل شد؟؟ دلار پایین اومد؟؟ وللش بابا برامون یه چندتا مقایسه و فیلم درگ بزار حال کنیم از این افسردگی هم در میایم… چاکر شما❤️❤️❤️❤️❤️راستی لوگوی جدید عالیه یعنی واقعا چجوری به مخ طراح رسیده این طرح؟؟کارش ایول داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (255 ديدگاه)

      یک کلمه مملکت رو بهم ریخته واژه ولش کن
      تو هیچ زمینه ای اراده نداریم قدرت خودمون رو دست کم میگیریم خدا کند نسل بعد به ما نخندد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۲۵ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (1678 ديدگاه)

        اراده داشته باشیم که چی بشه؟؟؟ اینهمه ماشین رو تحریم کردیم آخر یه مشت *** رفتند بخاطر وام خریدند، خب الآن این ارادمون به چه درد خورد؟؟ اینجا یه دنیای مجازیه من سعی میکنم واقع بین باشن مردم ما پای حرف خیلی شجاعند ولی موقع عمل که میشه پشت همدیگرو خالی میکنند دولت هم خوب اینو میدونه پس سه تا راه داریم
        ١- یا اینکه به دولت بخوایم تو ۴ چوب قانون اعتراض کنیم که عمرا به حرفمون گوش بده
        ٢- اینکه از دولت به طور غیر قانونی اعتراض کنیم و به قول معروف اعتصاب کنیم که با این مردمی که من میبینم عمرا
        ٣- اینکه بشینیم و بجای عصبانی شدن ماهی خودمون رو از آب بگیریم و مار خودمون رو بکنیم، اسمش خیانت هست ولی توجه داشته باش که یکبار بیشتر تو این دنیا نمیایم که نصفشو بخوایم غم بگیریم که چرا وضع کشورمون اینه…
        به هر حال نظر شما کاملا درسته و من لایکش کردم ولی نظر من اینه که حالا حالاها همین آش و همین کاسس

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد

          ۲۶ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (1678 ديدگاه)

          معذرت میخوام اصلاح میکنم
          کار خودمون رو بکنیم*

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علیرضا

          ۳ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (754 ديدگاه)

          آقا محمد واسه چی زندگی میکنی تهش که باید بمیریم پس واسه چی میری سر کار غذای خوب میخوای لباس قشنگ میخوای خونه میخوای تخت خواب راحت میخوای؟!!! ولش کن بابا آدم که با یه تیکه نون و آب زنده میمونه برو حالشوببر!!!! نا امیدی و بی خیالی باعث این بلایی که الان سرمون اومده شده شاید این کمپین الان جواب نده ولی اگر ما به روشنگری مردم ادامه بدیم روزی ثمره میده اگه بی هدف باشیم مردمون بهتر از زندمونه چون باعث سستی و فرو بردن بقیه در جهالت میشیم پس مردمون بهتره

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. وحید

        ۲۵ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (325 ديدگاه)

        خوب هم اراده داریم .
        با ما چکار می تونن بکنن
        حداقل ۱۶ میلیون به قول خودشون نسل چهارمی داریم در کل ۳۰ میلیون ذهن اگاه داریم
        .درسته ابزار قدرت مدیریت دست ما نیست ولی تا ابد که نمی تونن ببخشید سوار گرده ما بشن.من قلبا از این همه تزویر بیزارم. می دونم حس دوستان هم همینجوریه .مطمئن باشید اینده مال ماست ما از الان سرمایه گذاری می کنیم یکسال دیگه یا ده سال دیگه مجبورن به. خواسته حق تن بدن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. وحید

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (325 ديدگاه)

      دوست خوب این نوع نگاهت اشتباست
      نه ما سیاسی بازی می کنیم نه مطالب این سایت سیاسی شده.
      حقیه که باید گفت مطالبه کرد و اصرار
      اینکه گوششون بدهکار نیست حرف درستیه
      وظیفه ما روشن گریه الان خواست بر حق ما رو خفه کردن با لطایف الحیل .اما با ذهن بیدار ما چکار می تونن بکنن می تونن واسه هر ….کاری ۱۰۰۰ میلیار بودجه کشور را پایمال کنن.چقدر این روند ادامه داره .
      وقتی مردم از بدنه دولت جدا بشه .این روند متوقف میشه تاریخ پره از این اراده های راسخ یه مردم اگاه که خودشون باعث تغییر های بزرگ شدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۲۵ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (1678 ديدگاه)

        دوست عزیز ، با شناختی که من از هموطنان دارم توی فضای مجازی حسابی شیرند و دم از مخالفت میزنند ولی موقع عمل که میشه همه پشت هم رو خالی میکنند
        نمونش همین افرادی که کمپین رو رها کردند و رفتند آشغال های ایران خودرو رو با وام ٢۵ میلیونی خریدند
        این چیز هارو دیدم که میگم
        واسه همین میگم وللش چون میدونم نظر مارو هیچ مسئولی نخواهد دید و فقط خودمون عصبی میشیم
        پس بهتره بیخیالش شیم و انقدر روز هامون رو با عصبانی شدن خراب نکنیم چون تو خیلی چیز ها کشور مشکل داره
        ما یکبار بیشتر به این دنیا نمیایم پس چرا باید روز هامونو خراب کنیم با عصبانی شدن سر بی کفایتی مسئولان؟؟ بیخیال داداشم فدای سرت نباشه غمت بشین PS4 بازی کن توش با هر ماشینی میخوای گاز بده حال کن از واقعیش هم بیشتر حال میده چون اگه کوبوندی ماشینو به اینور اونور چیزی نمیشه واسه همین راحت تخت گاز میری… بیخیال من که دیگه نا امید شدم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. American and japan

          ۲۶ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (199 ديدگاه)

          من از حرفای اقا محمد بسیار خوشم اومد.حرف حق میزنن.کلا از طرز فکر ایشون خوشم میاد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Hamid...Audi

        ۲۶ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (712 ديدگاه)

        یکی از بهترین کامنت هایی بود که تا حالا تو این سایت دیدم…مرسی خیلی قشنگ بود!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. عارف

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    این وامی که دولت داد باعث خالی شدن پارکینگها شد ولی مشکل رو که حل نکرد.مردم هنوز قدرت خرید ندارن و شرایط فروش به شکل قبل برگشته.خودروها هم که تغییری نکردن همون مدلهای قدیمی بازم تولید میشن.به این ترتیب بازم مردم خودرو نمیخرن و بازم کم کم پارکینگها پر مشن درضمن خیلی از مردمی که از طریق این وامه خودرو خریدن در آینده به دلیل وضع خراب اقتصادی نمیتونن قسط بدن مجبور به فروش خودرو با قیمت خیلی پایین میشن که باعث پایین اومدن قیمت خودروهای دسته دوم میشه.در کل مشکل حل نشده و خودرو سازها در آینده بازم با این مشکلات روبه رو خواهند شد…باید ببینیم اونوقت چه برنامه ای میریزن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. عارف

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    این وام خودرو فقط یک مسکن بود مشکل به جای خود باقیست…بازم پارکینگها پر خواهند شد مگر تغییری واقعی انجام پذیرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    ملت ما خوب حرف میزنند ولی موقع عمل پشت هم رو خالی میککند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. man

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (71 ديدگاه)

    هر کی با استیضاح وزیر صنعت موافقه لایک کنه؟؟؟
    شما برو بیبین اسراییل چطوری کنترل آمریکارو بدست گرفته فقط با مجلس
    و این نمایندگان مجلس ما هستند که پایه و اساس مشکل جامعه هستند بطور مثال مجلس میتونه وزیر صنعت و سوال جواب کنه بپرسه پول این ملت بیچاره رو کجا خرج کردی ؟ چجوری خرج کردی؟ به کی دادی؟؟
    لازم باشه میتونه پدر وزیر صنعت و دربیاره
    مجلس یه همچین زوری داره ولی افسوس که***

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کاوه م

      ۱ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (24 ديدگاه)

      مجلس یه همچین زوری داره!!!!خخخخخخخخ
      مجلس کجا بود داداش من ،همش صوری و نمایشی ،خیلی از قافله عقبی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. جواد یووه

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    هر وقت ما مردم تونستیم خودمون رو درست کنیم…اون وقت دولت و سیاستمردان هم درست میشن.. مشکل اصلی خودمونیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سعید

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    سلام ، به نظر من برای اینکه خودورسازهای داخلی یک مقداری تلاششون بیشتر بشه و کمی بازار رقابتی خودرو را بیشتر لمس نمایند و تنوع خودروهای قیمت پایین داخل کشور هم بیشتر بشه و مردم حق انتخاب بیشتری داشته باشند ، بسیار خوب است ایران با یکی از همسایگان خودرو سازش ( ترکیه و پاکستان ) جهت کاهش و حذف تعرفه واردات خودروهای تولیدیشان وارد مذاکره شود ، به این ترتیب رقابتی هم سطح موجب شکوفایی صنعت و اقتصاد دو کشور خواهد شد و مردم دو کشور نیز از این فضا منتفع خواهند گردید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سعید

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هیچی ولش کن ! نظری ندارم.
    نا امیدم نا امید میفهمی!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ژاپنی اصیل

      ۲۸ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      حال و روز اکثر جوانان دهه شصت مثل شماست تا جایی که اطلاع دارم تا کی زیر یووق انحصار پیر شدیم رفت ما خواهان تحول هستیم و پیش نیاز تحول تغییره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. مرتضی

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    نامه یک جوان به رییس جمهور :
    سلام اقای روحانی ،خسته نباشید
    بدون مقدمه:به نظر من اگر یک جوان ماشین نداشته باشد میتواند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند ولی اگر زن نداشته باشدنمی تواند از زنان عمومی استفاده کند چون گناه هست
    بجای اینکه وام خودرو بدهید
    همان مبلغ را وام ازداوج بدهید تا ما بتوانیم ازدواج کنیم.
    قبل از هر کاری
    کمی اگر فکر کنیم بد نیست…
    باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. آرش

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    وام 25 میلیونی تست دولت بود برای اینکه ببینه مردم با هم متحد میمونن یا سر یه منفعت کوچک با اینکه می دونن داره سرشون کلاه می ره بیخیال اتحاد و نفع ملی و…. میشن….و دیدیم که چقدر خوب جواب گرفت…دوستان منتظر کلاه های بزرگتر باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مریم

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (222 ديدگاه)

    مردم از وام استقبال کردن نه خودرو
    خود من پارس ال ایکس داشتم فروختمش، یه خورده از پولش رو دادم پیش پرداخت و ال نود ثبت نام کردم، بقیه پولم هم دادم جنس مغازه خودم و صدتای سود وام رو از بغلش در میارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. f22raptor

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (43 ديدگاه)

      پس کمپین چی میشه !!!! ملت این همه نظر و کامنت گذاشتن که مردم ما جهان دهمی هستن و با هم متحد نیستن و پشت همو خالی میکنن و …… اونوقت شما میای میگی بخاطر منافع شخصی خودت چیکار کردی ……..
      میگن تو حوادث تروریستی پاریس تاکسیهای شهر تاکسیمترهاشونو خاموش کردند و به مردم کمک کردند اونوقت اگه تو این کشور اتفاقی بیفته همه میخوان از اوضاع به نفع خودشون ……

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. امین آریامن

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    مریم خانم کار اشتباهی کردی .. من خودم کارمندم ماشینم واقعا نیاز دارم توانشم دارم بخرم اما روز اول شروع کمپین اومدم تو همین سایت کامنت گذاشتم ک فقط و فقط به احترام کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و همه ی انسانهای شریفی که به این کمپین پیوسته اند خودرو نمیخرم…این احترام به شعور و شان ایرانی هست..یعنی به نظر من خریدن این خودروها خیانت به اعتبار و ابرو و فرهنگ وشخصیت ایرانی هست…چون خرید =استمرار تولید این اشغالها.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. امین آریامن

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    اون کسایی که این وام خرید خودرو رو مناسب میدونید و ازش استفاده کردید یادتون باشه همین وام بخاطر همه ی کسانی بود که به کمپین پیوستند و خودرو نخریدن…
    اگه مثل قبل ماشین میخریدین و همه چیز عادی بود این وامو میدادن؟
    حالا فکر کنید اگه به این وام هم نه میگفتید و نمیخریدید چی میشد؟
    وام می شد 25 ملیون بدون سود.
    اگه بازم حامی کمپین بودید و نمیخریدید چی میشد؟
    تولید لگنها متوقف میشد و خودروهای روز رو با وام 40 ملیونی بدون سود با اقساط 100 ماهه میخریدید.
    کسایی که ماشین خریدید کاش یکم فکر میکردید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مریم

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (222 ديدگاه)

      حرفتون به دیده منت قبول دارم
      اما من اگه ال نود جز لیست وام نبود هرگز خودروی دیگه ای نمی خریدم، چون غیر از ال نود بقیه آشغال به تمام معنا هستند(هر چند ال نود هم از کاهش کیفیت بی نصیب نمونده ولی بحث من انتخاب بین بد و بدتره بود) پارس ال ایکسی هم که گفتم داشتم و فروختمش مدل اسفند 93 تحویل گرفتم و تو این مدت با اینکه 15 هزارتا بیشتر کارنکرده بود دوبار دیسک و صفحه با گارانتی عوض کردم بازم مشکل لگد زدن کلاچش حل نشد، یک بار هم سیستم ABS رو عوض کردم و یه بار هم بربرینگ چرخ عقب، کلا هر روز نمایندگی بودم برا یه ایراد جدید، مجبور شدم بفروشمش چون از کار و زندگی افتاده بودم و کلا هم برا یه خانوم سخته همش دنبال تعمیرات و نمایندگی باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. احمد باقری

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این حرفها همش حرفه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امین آریامن

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    خانم مریم دقیقا به همین دلایلی که بر شمردید نباید ماشین خرید حتی ال90…
    میتونید از اژانس استفاده کنید..یا تاکسی …مثل کاری ک من میکنم یا بقیه اعضای کمپین میکنن.
    حتی اگه تاکسی هک نبود من حاضر بودم پیاده بیام اداره و برم اما بازم ماشین نمیخریدم.
    چون بعد 6 ماه نخریدن قطعا مشکلات حل میشد…یعنی یا تولید لگن ها جمع می شد یا محصولات خوب تولید میشد که در هر دو حالت بنفع شما و من و همه کسایی بود که نمیخواین لگن سوار شن و تعمیرگاه برن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. امیر نیک

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ممنون برادر بزرگوار که انقدر به فکر کشور و صنعت خودرو هستید،متاسفانه ما بیشتر اهل شعار و ظاهر هستیم تا عمل،از کارگر گرفته تا ….،بلاخره هیچکس در این اوضاع مملکت ما بفکر اصلاح زیر ساخت دوراندیشی نیست،ایا ما از خودمان نمیپرسیم ک چرا خودروهای روز دنیا سوار نمیشیم،واقعا چرا بما انقدر ظلم میشود،کجای دنیا هستیم،لااقل بگوییم که ما بدبخت ترین کضور هستیم،چرا از خود نکبتمون تعریف میکنیم،چرا خودمان را گنده نشان میدهیم مگه صنعت خودروسازی ما چیزی دارد که ازش حمایت میکنند،بلاخره انقدر درد دارم در این حوزه که از داد ظلم و ستم گلویم میگیرد،ولی انگار دغدغه دولت صرفا بنگاههای سوددهی زیرمجموعه اش هست،انگار در هیاهوی شعارها، سیاست بازیها کسی به فکر مردم بدبخت این مملکت ثروتمند نیست،اری،از ماست که بر ماست،
    من عاشق قلمهای نگارندگان پدال هستم،خدا قوت،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. رضا

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این دوستمون که نامه رو نوشته نمیدونم پیش خودش چی فکر کرده خخخخخ بابا اینجا ایرانه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ایمام

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نه چپی نه راستی نه میانه رو ،،،این دولت هم مثل دولت قبل و دولت بعدی هم مثل همین دولت کااااااااااااری برای ما انجام نخواهد داد
    فقط وعده و شعار های انتخاباتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. علی مشهدی

    ۲۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام به تمامی هموطنان عزیز
    من مقاله آقای شاوردی و نظرات اکثر دوستان رو مطالعه کردم ، که بحق تمامی موارد مطرح شده اعم از جلوگیری از انحصارگرایی ، توجه به خواسته ها و ارزشهای یک ایرانی و … همگی آرمانهای یک ایرانی و دلواپس واقعی و یک وطن پرست هست ، اما در کنار تمامی این آرمانها باید موارد دیگری همچون آقازاده ها، رانت خوران، اختلاس گران، مردم مظلوم کشورهای دوست ، مجلس، و خیلی چیزهای دیگه که خودشما بهتر از من می دونید هم توجه داشته باشید اونها هم هزینه بر هستند که واسطه همین صنعت خودرو و دو سه تا منبع درآمد دیگه دارن نون می خورن . که نمیشه یک شبه به همشون بگن سفره خودرو سازی جمع شد برین دنبال یک منبع درآمد دیگه بگردید . !!!
    حال بگذریم بیاید یکم مثبت تر به قضیه نگاه کنیم ، بنظر من شاید دولت خواسته یکبار دیگه هم که شده به صنعت بخواب رفته خودرو این فرصت رو بده تا با دریافت 200 میلیارد کمک دولتی و همچنین با فروش خودرو های دپو شده و خالی کردن انبارهاشون و در نتیجه دریافت نقدینگی بیشتر، جان دوباره ای برای همکاری با خودرو سازان خارجی چون پژو و فولکس و غیره بگیره ، پس بیاید بجای تصمیمات عجولانه و نا امیدی از کسانی که خودمون انتخابشون کردیم ، چندی دیگر و بعد از اجرایی شدن لغو تحریمها ببنیم چه می شود؟؟؟؟ شاید سرنوشت صنعت خودرو هم همچون برجام خوب نوشته شد ! بقول شاعر اندکی صبر سحر نزدیک است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Abbas

    ۲۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    تا زمانی که مدیران نالایق و سیاسی در حوزه صنعت فعال باشند همینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. Esghati

    ۲۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چرا نمیخواید قبول کنید ک (حداقل حداقل)نیمی ازین کمپین “نمیتونستن ” خودرو بخرند نه اینکه تصمیمشون نخریدن باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. mahmood

    ۳۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    پلیس فتا حواسش به همه‌چی هس

    به خودرو سازیم رسیدگی می‌کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. اکبر

    ۲ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (66 ديدگاه)

    رئیس جمهور محترم ایران – جناب آقای دکتر روحانی : بر خلاف تصور ارباب مطبوعات ، اعتراض من فقط کیفیت و خدمات پس از فروش خودرو نیست ، من دلم خودرو آلمانی ، ژاپنی ، آمریکایی ، انگلیسی و یا کره ای می خواهد ، من واقعاً حالم دیگر از خودروهای فرانسوی و چینی به هم می خورد ، از خودروهای پر سروصدای و بد قواره ملی ایرانی نیز حالم به هم می خورد ، آقای رئیس جمهور من دلم تکریم و احترام مشتری مثل کشورهای غربی را می خواهد ، من حالم به هم می خورد از اینکه بخواهم اسناد خرید خودرو را از روی شانه مشتری جلویی به پیشخوان تحویل دهم ، خیلی خوشم می آید وقتی می بینم فروشنده اتو کشیده از درب نمایندگی به پیشوازم بیاید ، هرگز دوست ندارم پول موفت به فروشنده خودرو بدهم ، دوست دارم قیمت خودرو مثل کشورهای غربی یایین و روش فروش آن قسطی باشد . بسیار از جناب عالی ممنون می شوم ترتیبی دستور بفرمایید که بازار خودرو ایران اینچنینی باشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. farshad

    ۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ایران فقط یه قانون داره چه مردم چه دولت و مسوولین
    قانون فقط حرف حرف حرف و عمل صفر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا