ایستگاه خبر

قبل از خرید مرسدس بنز با انواع نام‌گذاری کلاس و مدل‌های آن بیشتر آشنا شوید

رپورتاژ: کمپانی مرسدس بنز از زمان شروع فعالیت خود تابه‌حال از شیوه‌های متفاوتی برای نام‌گذاری محصولات خود استفاده کرده است. در دهه‌های ۴۰ تا ۶۰ اولین نام گذاری‌ها صورت گرفت. پس از افزایش تنوع مدل‌ها کمپانی بنز مجبور شد متد نام‌گذاری خود را عوض کند تا بتواند مدل‌های مشابه ازنظر فنی را در یک رده قرار دهد. کم‌کم باگذشت زمان و ارائه هر مدل با موتورهای مختلف دیگر این روش نیز پاسخگوی مدل‌های جدید نبود. به همین دلیل برای دومین بار این روش تغییر کرد. در پی این تغییرات مدل‌های قبلی نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گرفتند و نام جدیدی پیدا می‌کردند. این تغییرات در نام‌گذاری باعث سردرگمی طرفداران بنز می‌شد.


در ادامه قصد داریم تا شیوه‌های نام‌گذاری کمپانی بنز را درگذر زمان بررسی کنیم. تا با تاریخچه این نام‌ها و دلیل انتخاب آن‌ها بیشتر آشنا شوید. علاوه بر این با دانستن این شیوه‌های نام‌گذاری انواع مدل‌های مرسدس بنز را از روی نام آن‌ها بهتر خواهید شناخت.

شیوه نام گذاری در دهه ۴۰ تا ۶۰

در این دهه‌ها که آغاز فعالیت کمپانی مرسدس بنز بود، ازآن‌جهت که تنوع مدل‌ها زیاد نبود. بنز برای نام‌گذاری هرکدام از مدل‌های خود از یک نام اختصاصی استفاده می‌کرد. نام‌هایی مانند گالوینگ، پاگودا، زیپلن، پونتون و بسیاری از نام‌های دیگر بر روی خودروها قرار می‌گرفت. اما پس از ورود به دهه ۷۰ و جهانی‌شدن این برند دیگر این شیوه نام‌گذاری برای انواع مدل‌های متنوع پاسخگو نبود. بنابراین کمپانی بنز تصمیم گرفت شیوه نام‌گذاری جدیدی را برای مدل‌های جدید خود انتخاب کند.

شیوه نام گذاری در دهه ۷۰ تا نیمه ۹۰

در این دهه با تولید انواع ماشین‌های مختلف اعم از سدان، شاسی‌بلند، کوپه و هاچ بک کمپانی بنز تصمیم گرفت برای هر نوع از این مدل‌ها حروفی را انتخاب کند. علاوه بر این در کنار نام حروف یک عدد نیز قرار داشت. این عدد درواقع ده برابر حجم موتور خودرو را نشان می‌داد. به‌عنوان‌مثال حرف E بیانگر انژکتوری بودن سیستم سوخت‌رسانی موتور بود. بنابراین نام E190 نشانگر موتور ۱.۹ لیتری انژکتوری برای یک خودرو بود. در ادامه با سایر حروف استفاده‌شده در این روش نام‌گذاری آشنا می‌شویم.

حرف C برای خودروهای کوپه، حرفD برای خودروهای بنزینی یا همان دیزلی، حرفG برای خودروهای شاسی‌بلند Gelandewagen، حرف S برای خودروهای لوکس، حرف K برای خودروهای سوپر شارژ، حرف L برای خودروهای سدان بلندتر، حرف R برای خودروهای اسپرت مسابقه‌ای و حرف T نیز برای خودروهای استیشن به‌کار می‌رفت.

در این شیوه نام‌گذاری ۱تا ۳ حرف در کنار یک عدد قرار می‌گرفت تا به‌طور کامل ویژگی‌های موتور و کلاس ماشین را عنوان کند. مانند بنز GLE که یک شاسی‌بلند سایز بزرگ بود و یا بنز GLK که یک شاسی‌بلند با موتوری سوپر شارژ بود.

شیوه نام‌گذاری پس از نیمه دهه ۹۰ تا سال  ۲۰۱۴

پس از گذشت نیمی از دهه ۹۰ همه موتورهای استفاده‌شده در ماشین‌ها انژکتوری بودند. بنابراین بنز دیگر نمی‌توانست برای خودروهای خود از پسوند E استفاده کند. بنابراین شیوه نام‌گذاری خود را تغییر داد. در پی این تغییر کمپانی بنز تصمیم گرفت خودروهایی که در یک کلاس تولید می‌شدند را با یک حرف مشترک نشان دهد. در این شیوه برخی از همان حروف قبلی استفاده شد اما با تعریفی متفاوت‌تر. در ادامه با این حروف جدید آشنا خواهیم شد:

بنز کلاس C برای سدان‌های کوچک و جمع و جور و مدل‌های کوپه، بنز کلاس A برای مدل‌های هاچ‌بک، کلاسB برای مدل‌های چند منظوره، بنز کلاس E برای خودروهای سدان بزرگ و لوکس، بنز کلاسS برای سدان‌های گران قیمت و فول آپشن و بنز کلاسG نیز برای خودروهای شاسی‌بلند استفاده می‌شدند.

مدل‌های سوپر اسپرت و تریم به دلیل افزایش تنوع و مدل از این نام‌گذاری تبعیت نمی‌کردند. و برای نام‌گذاری آن‌ها از نام‌هایی مانند بنز SLK، بنز CLK و غیره استفاده می‌شد. البته در طول این سال‌ها کمپانی بنز برای مدل‌های خود از اسم‌های سه حرفی با ویژگی‌های نام‌گذاری قبلی نیز استفاده می‌کرد. برای مثال برای برخی شاسی‌بلند از نام GL و یا ML استفاده می‌کرد.

 

تغییر شیوه نام‌گذاری در سال ۲۰۱۵

در سال ۲۰۱۵ کمپانی بنز تصمیم گرفت خودروهای سوپر اسپرت خود را نیز رده‌بندی کند و شکل منظم‌تری به انواع مدل‌های تریم و اسپرت بدهد. در پی این نام‌گذاری جدید سری‌های قبلی نیز تغییراتی داشتند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

برای مدل‌های کراس آور و شاسی‌بلند پسوندهای جدیدی در نظر گرفته شد. پسوند GLC برای کراس‌آورهای جدید مرسدس برپایه پلتفرم کلاس A، GLC به جای بنز GLK، GLE به جای بنز کلاس ML، GLS به جای بنز کلاس GL استفاده می‌شود.

علاوه بر این پسوندها کاربرد حروف نیز بار دیگر تغییر پیدا کرد. این بار حرف C برای خودروهای گازسوز، حرف D برای خودروهای دیزلی، حرف E برای خودروهای الکتریکی، حرفF برای خودروهای سلول سوختی و حرف H برای خودروهای هیبریدی به کار می‌رود.

 

منبع : ویرلن

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا